Malý francouzský prémiový crossover od značky DS jsme tu již měli v benzínové i naftové verzi. Dnes se blíže podíváme na jeho další a to čistě elektrickou verzi. Jaká je? A lze s elektromobilem fungovat i v zimním období?
Exteriér
DS 3 chce o své zákazníky bojovat převážně odvážným vzhledem se zajímavými detaily. Vpředu zaujmou světlomety DS MATRIX LED VISION, které umožňují jízdu s trvale zapnutými dálkovými světly, aniž by vůz oslňoval ostatní v provozu. Z boku jsou nápadné zvláštně tvarované zadní dveře s poměrně nízkými bočními okny. Velice zajímavým prvkem jsou za běžných okolností zapuštěné kliky dveří, které se objevují pouze tehdy, když je jich potřeba.
Interiér
Firma DS se řadí mezi prémiové výrobce a tak nepřekvapí, že interiér je svým pojetím zajímavý a sází na kvalitní materiály. Kabina vypadá již na první pohled luxusně a i na ten druhý se nic nemění. Volba materiálu a kvalita zpracování je na vysoké úrovni. Bílá prošívaná kůže na palubní desce a výplni dveří vypadá vážně skvěle. Co si ale pochvalu úplně nezaslouží, je ergonomie umístění některých ovládacích prvků. I jako u ostatních modelů automobilky DS je jejich umístění velmi netypické a jejich hledání dá chvíli zabrat.
Přestože je DS3 malé auto, místa uvnitř je pro běžné potřeby dostatek. Se svými 181 cm jsme neměl problém sednout si sám za sebe. Do Chorvatska bych tak jet nechtěl, ale vyloženě nekomfortně jsem se necítil. Snad mi jen vadilo malé boční okénko a velká plocha dveří, kvůli čemuž jsem se cítil na zádech sedačkách trochou klaustrofobně. Zavazadlový prostor má spíše průměrných 350 litrů objemu, po sklopení zadních sedadel, dělených v poměru 60:40, se tento objem zvětší na 1050 litrů. Největší konstruktérský přešlap vnímám u otevírání pátých dveří při potřebě dostat se do "kufru". Tlačítko pro otevření se nachází v horní hraně nárazníku, což s sebou nese ušmudlané prsty.
Pohonná jednotka
DS3 Crossback E-Tense spoléhá na elektromotor o výkonu 100 kW (136 koní) a točivém momentu 260 N.m. Motor pohánějící přední kola je zásobován energii z baterií o kapacitě 50 kWh, z nichž lze však využít jen 90%, tudíž pro jízdu musíme počítat pouze se 45 kWh. Akumulátor má tvar písmena H a je umístěn pod podlahou vozu. Udávaný dojezd je 320 km.
Jízda
Jízda v elektrické DS3 je velmi ovlivněna zvoleným jízdním režimem. Těmi jsou Eco, Normal a Sport. Na režim Eco raději rovnou zapomeňte, jízda s ním připomíná jízdu se zataženou ruční brzdou. Odezva na sešlápnutí "plynu" je letargické a úspora energie zdaleka neodpovídá utrpení, které řidič při jízdě prožívá. Nejčastěji jsem využíval režim Normal. Spotřeba energie při něm oproti Ecu dramaticky nestoupá, ale odezva na sešlápnutí pedálu je diametrálně odlišná. V režimu Normal je DSko celkem svižné auto, které jako téměř každý elektromobil umí být až nečekaně rychlý na každém semaforu. Posledním režimem je Sport. Pouze v něm lze využít výkon pohonné jednotky na 100 %. V režimu Sport se tak městské elektropřiližovadlo promění na pocitově rychlé auto. Okamžitý příval výkonu člověk neznalého věci až zaskočí a hlavně v nižších rychlostech dynamika vozu vůbec neodpovídá tabulkovém zrychlení z 0 na 100 km/h za předlouhých 9 s.
Když přejeme z dynamiky na jízdní vlastnosti, pak můžeme pochválit komfortní podvozek a dobrou stabilitu danou nízkým těžištěm způsobeným pod podlahou umístěnou baterií. Co pochválit nelze, to je jak je v této kategorii obvyklá, téměř nulová zpětná vazba od volantu.
Zima
Velká část odpůrců elektromobilů stále opakuje, že tyto vozy jsou v zimním období nepoužitelné. Během testu byly teploty pod bodem mrazu a tak si můžeme neduhy automobilů na baterky ověřit v praxi.
- Dojezd:
V prospektech se autobilka chlubí dojezdem 320 km. V reálném světě při běžných teplotách to může být při troše snahy necelých 300 km. Ale co v zimě? Během testu, kdy jsem vyzkoušel hojně jízdu po městě, ale též dálnici a okresky, jsme naměřil průměrnou spotřebu 19 KWh na 100 km. Což odpovídá dojezdu přibližně 235 km. Není to opravdu mnoho, ale cestovat se s tím dá. Po 2 až 3 hodinách jízdy zastavíte na nabíječce, skončíte si na benzínku na kávu, či na nákup do supermarketu, protáhne nohy a máte dobito dalších 150 km se kterými můžete vesele cestovat dál. Toto platí pro jízdu po okresních silnicích. Na dálnici je situace daleko horší. Při 130 km/h ubývají z dojezdu 2 km po každém ujetém kilometru, což půsodní trochu depresivně. Navíc při spotřebě okolo 26 kWh je dojezd pouhých 170 km a tak po hodině jízdy je potřeba hledat nabíjecí stanici.
- Dobíjení:DS3 se chlubí schopností nabíjet svou baterii výkonem 100 kWh, díky čemuž se oněch 45 kWh nabije opravdu rychle. Avšak v zimě toto neplatí. Po 70 km jízdě, kdy byla baterie správě ohřátá, jsem zastavil u 50 kWh stojanu ČEZu. Musíto očekávaných 50 kWh se však vůz začal dobíjet pouhými 19 kWh. Což je opravdu hodně málo.
Další den po ujetí 100 km jsem navštívil pro změnu stojan PRE, který sliboval 100 kWh. Z něj si DS3 brala 59 kWh. Lepší, než předchozí den, ale stále žádná sláva. Pod bodem mrazu je zkrátka dobíjení pomalejší.
- Umrznutí v koloně:
Hodně lidí mi říkalo, že by elektromobil nechtěli z důvodu, že se bojí toho, že kdyby uvízli na dálnici, tak by tam mohli umrznout. Tyto obavy jsou podle mého názoru u moderních elektromobilů liché. Testované DS3 kromě vyhřívaných sedaček, které mohou hřát velmi dlouho, sází také na tepelné čerpadlo. To během testu mělo nízkou spotřebu a tak věřím, že by mohlo dojít dříve palivo v konvenční voze, které by muselo celou dobu pobytu večer, než by tepelné čerpadlo "vycucalo" celou baterii.
Cena
Plusy:
- neokoukaný design
- hodnotný interiér
- okamžitý nástup výkonu
Mínusy:
- ergonomie ovládacích prvků
- cena
Typ motoru:
elektrický
Palivo:
45 kWh acumulátor
Zdvihový objem:
--------
Výkon:
100 kW (136 koní)
Točivý moment:
230 N.m.
Dojezd
320 km
Poháněná kola:
přední
Délka:
4118 mm
Šířka:
1791 mm
Výška:
1534 mm
Rozvor:
2588 mm
Zavazadlový prostor:
350 až 1050
Provozní hmotnost:
1525 kg
V-max:
150 km/h
0-100 km/h:
9,0 s
Spotřeba
16,9 kWh / 100 km
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.