Malý francouzský prémiový crossover od značky DS jsme tu již měli v benzínové i naftové verzi. Dnes se blíže podíváme na jeho další a to čistě elektrickou verzi. Jaká je? A lze s elektromobilem fungovat i v zimním období?
Exteriér
DS 3 chce o své zákazníky bojovat převážně odvážným vzhledem se zajímavými detaily. Vpředu zaujmou světlomety DS MATRIX LED VISION, které umožňují jízdu s trvale zapnutými dálkovými světly, aniž by vůz oslňoval ostatní v provozu. Z boku jsou nápadné zvláštně tvarované zadní dveře s poměrně nízkými bočními okny. Velice zajímavým prvkem jsou za běžných okolností zapuštěné kliky dveří, které se objevují pouze tehdy, když je jich potřeba.
Interiér
Firma DS se řadí mezi prémiové výrobce a tak nepřekvapí, že interiér je svým pojetím zajímavý a sází na kvalitní materiály. Kabina vypadá již na první pohled luxusně a i na ten druhý se nic nemění. Volba materiálu a kvalita zpracování je na vysoké úrovni. Bílá prošívaná kůže na palubní desce a výplni dveří vypadá vážně skvěle. Co si ale pochvalu úplně nezaslouží, je ergonomie umístění některých ovládacích prvků. I jako u ostatních modelů automobilky DS je jejich umístění velmi netypické a jejich hledání dá chvíli zabrat.
Přestože je DS3 malé auto, místa uvnitř je pro běžné potřeby dostatek. Se svými 181 cm jsme neměl problém sednout si sám za sebe. Do Chorvatska bych tak jet nechtěl, ale vyloženě nekomfortně jsem se necítil. Snad mi jen vadilo malé boční okénko a velká plocha dveří, kvůli čemuž jsem se cítil na zádech sedačkách trochou klaustrofobně. Zavazadlový prostor má spíše průměrných 350 litrů objemu, po sklopení zadních sedadel, dělených v poměru 60:40, se tento objem zvětší na 1050 litrů. Největší konstruktérský přešlap vnímám u otevírání pátých dveří při potřebě dostat se do "kufru". Tlačítko pro otevření se nachází v horní hraně nárazníku, což s sebou nese ušmudlané prsty.
Pohonná jednotka
DS3 Crossback E-Tense spoléhá na elektromotor o výkonu 100 kW (136 koní) a točivém momentu 260 N.m. Motor pohánějící přední kola je zásobován energii z baterií o kapacitě 50 kWh, z nichž lze však využít jen 90%, tudíž pro jízdu musíme počítat pouze se 45 kWh. Akumulátor má tvar písmena H a je umístěn pod podlahou vozu. Udávaný dojezd je 320 km.
Jízda
Jízda v elektrické DS3 je velmi ovlivněna zvoleným jízdním režimem. Těmi jsou Eco, Normal a Sport. Na režim Eco raději rovnou zapomeňte, jízda s ním připomíná jízdu se zataženou ruční brzdou. Odezva na sešlápnutí "plynu" je letargické a úspora energie zdaleka neodpovídá utrpení, které řidič při jízdě prožívá. Nejčastěji jsem využíval režim Normal. Spotřeba energie při něm oproti Ecu dramaticky nestoupá, ale odezva na sešlápnutí pedálu je diametrálně odlišná. V režimu Normal je DSko celkem svižné auto, které jako téměř každý elektromobil umí být až nečekaně rychlý na každém semaforu. Posledním režimem je Sport. Pouze v něm lze využít výkon pohonné jednotky na 100 %. V režimu Sport se tak městské elektropřiližovadlo promění na pocitově rychlé auto. Okamžitý příval výkonu člověk neznalého věci až zaskočí a hlavně v nižších rychlostech dynamika vozu vůbec neodpovídá tabulkovém zrychlení z 0 na 100 km/h za předlouhých 9 s.
Když přejeme z dynamiky na jízdní vlastnosti, pak můžeme pochválit komfortní podvozek a dobrou stabilitu danou nízkým těžištěm způsobeným pod podlahou umístěnou baterií. Co pochválit nelze, to je jak je v této kategorii obvyklá, téměř nulová zpětná vazba od volantu.
Zima
Velká část odpůrců elektromobilů stále opakuje, že tyto vozy jsou v zimním období nepoužitelné. Během testu byly teploty pod bodem mrazu a tak si můžeme neduhy automobilů na baterky ověřit v praxi.
- Dojezd:
V prospektech se autobilka chlubí dojezdem 320 km. V reálném světě při běžných teplotách to může být při troše snahy necelých 300 km. Ale co v zimě? Během testu, kdy jsem vyzkoušel hojně jízdu po městě, ale též dálnici a okresky, jsme naměřil průměrnou spotřebu 19 KWh na 100 km. Což odpovídá dojezdu přibližně 235 km. Není to opravdu mnoho, ale cestovat se s tím dá. Po 2 až 3 hodinách jízdy zastavíte na nabíječce, skončíte si na benzínku na kávu, či na nákup do supermarketu, protáhne nohy a máte dobito dalších 150 km se kterými můžete vesele cestovat dál. Toto platí pro jízdu po okresních silnicích. Na dálnici je situace daleko horší. Při 130 km/h ubývají z dojezdu 2 km po každém ujetém kilometru, což půsodní trochu depresivně. Navíc při spotřebě okolo 26 kWh je dojezd pouhých 170 km a tak po hodině jízdy je potřeba hledat nabíjecí stanici.
- Dobíjení:DS3 se chlubí schopností nabíjet svou baterii výkonem 100 kWh, díky čemuž se oněch 45 kWh nabije opravdu rychle. Avšak v zimě toto neplatí. Po 70 km jízdě, kdy byla baterie správě ohřátá, jsem zastavil u 50 kWh stojanu ČEZu. Musíto očekávaných 50 kWh se však vůz začal dobíjet pouhými 19 kWh. Což je opravdu hodně málo.
Další den po ujetí 100 km jsem navštívil pro změnu stojan PRE, který sliboval 100 kWh. Z něj si DS3 brala 59 kWh. Lepší, než předchozí den, ale stále žádná sláva. Pod bodem mrazu je zkrátka dobíjení pomalejší.
- Umrznutí v koloně:
Hodně lidí mi říkalo, že by elektromobil nechtěli z důvodu, že se bojí toho, že kdyby uvízli na dálnici, tak by tam mohli umrznout. Tyto obavy jsou podle mého názoru u moderních elektromobilů liché. Testované DS3 kromě vyhřívaných sedaček, které mohou hřát velmi dlouho, sází také na tepelné čerpadlo. To během testu mělo nízkou spotřebu a tak věřím, že by mohlo dojít dříve palivo v konvenční voze, které by muselo celou dobu pobytu večer, než by tepelné čerpadlo "vycucalo" celou baterii.
Cena
Plusy:
- neokoukaný design
- hodnotný interiér
- okamžitý nástup výkonu
Mínusy:
- ergonomie ovládacích prvků
- cena
Typ motoru:
elektrický
Palivo:
45 kWh acumulátor
Zdvihový objem:
--------
Výkon:
100 kW (136 koní)
Točivý moment:
230 N.m.
Dojezd
320 km
Poháněná kola:
přední
Délka:
4118 mm
Šířka:
1791 mm
Výška:
1534 mm
Rozvor:
2588 mm
Zavazadlový prostor:
350 až 1050
Provozní hmotnost:
1525 kg
V-max:
150 km/h
0-100 km/h:
9,0 s
Spotřeba
16,9 kWh / 100 km
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.