Malý francouzský prémiový crossover od značky DS jsme tu již měli v benzínové i naftové verzi. Dnes se blíže podíváme na jeho další a to čistě elektrickou verzi. Jaká je? A lze s elektromobilem fungovat i v zimním období?
Exteriér
DS 3 chce o své zákazníky bojovat převážně odvážným vzhledem se zajímavými detaily. Vpředu zaujmou světlomety DS MATRIX LED VISION, které umožňují jízdu s trvale zapnutými dálkovými světly, aniž by vůz oslňoval ostatní v provozu. Z boku jsou nápadné zvláštně tvarované zadní dveře s poměrně nízkými bočními okny. Velice zajímavým prvkem jsou za běžných okolností zapuštěné kliky dveří, které se objevují pouze tehdy, když je jich potřeba.
Interiér
Firma DS se řadí mezi prémiové výrobce a tak nepřekvapí, že interiér je svým pojetím zajímavý a sází na kvalitní materiály. Kabina vypadá již na první pohled luxusně a i na ten druhý se nic nemění. Volba materiálu a kvalita zpracování je na vysoké úrovni. Bílá prošívaná kůže na palubní desce a výplni dveří vypadá vážně skvěle. Co si ale pochvalu úplně nezaslouží, je ergonomie umístění některých ovládacích prvků. I jako u ostatních modelů automobilky DS je jejich umístění velmi netypické a jejich hledání dá chvíli zabrat.
Přestože je DS3 malé auto, místa uvnitř je pro běžné potřeby dostatek. Se svými 181 cm jsme neměl problém sednout si sám za sebe. Do Chorvatska bych tak jet nechtěl, ale vyloženě nekomfortně jsem se necítil. Snad mi jen vadilo malé boční okénko a velká plocha dveří, kvůli čemuž jsem se cítil na zádech sedačkách trochou klaustrofobně. Zavazadlový prostor má spíše průměrných 350 litrů objemu, po sklopení zadních sedadel, dělených v poměru 60:40, se tento objem zvětší na 1050 litrů. Největší konstruktérský přešlap vnímám u otevírání pátých dveří při potřebě dostat se do "kufru". Tlačítko pro otevření se nachází v horní hraně nárazníku, což s sebou nese ušmudlané prsty.
Pohonná jednotka
DS3 Crossback E-Tense spoléhá na elektromotor o výkonu 100 kW (136 koní) a točivém momentu 260 N.m. Motor pohánějící přední kola je zásobován energii z baterií o kapacitě 50 kWh, z nichž lze však využít jen 90%, tudíž pro jízdu musíme počítat pouze se 45 kWh. Akumulátor má tvar písmena H a je umístěn pod podlahou vozu. Udávaný dojezd je 320 km.
Jízda
Jízda v elektrické DS3 je velmi ovlivněna zvoleným jízdním režimem. Těmi jsou Eco, Normal a Sport. Na režim Eco raději rovnou zapomeňte, jízda s ním připomíná jízdu se zataženou ruční brzdou. Odezva na sešlápnutí "plynu" je letargické a úspora energie zdaleka neodpovídá utrpení, které řidič při jízdě prožívá. Nejčastěji jsem využíval režim Normal. Spotřeba energie při něm oproti Ecu dramaticky nestoupá, ale odezva na sešlápnutí pedálu je diametrálně odlišná. V režimu Normal je DSko celkem svižné auto, které jako téměř každý elektromobil umí být až nečekaně rychlý na každém semaforu. Posledním režimem je Sport. Pouze v něm lze využít výkon pohonné jednotky na 100 %. V režimu Sport se tak městské elektropřiližovadlo promění na pocitově rychlé auto. Okamžitý příval výkonu člověk neznalého věci až zaskočí a hlavně v nižších rychlostech dynamika vozu vůbec neodpovídá tabulkovém zrychlení z 0 na 100 km/h za předlouhých 9 s.
Když přejeme z dynamiky na jízdní vlastnosti, pak můžeme pochválit komfortní podvozek a dobrou stabilitu danou nízkým těžištěm způsobeným pod podlahou umístěnou baterií. Co pochválit nelze, to je jak je v této kategorii obvyklá, téměř nulová zpětná vazba od volantu.
Zima
Velká část odpůrců elektromobilů stále opakuje, že tyto vozy jsou v zimním období nepoužitelné. Během testu byly teploty pod bodem mrazu a tak si můžeme neduhy automobilů na baterky ověřit v praxi.
- Dojezd:
V prospektech se autobilka chlubí dojezdem 320 km. V reálném světě při běžných teplotách to může být při troše snahy necelých 300 km. Ale co v zimě? Během testu, kdy jsem vyzkoušel hojně jízdu po městě, ale též dálnici a okresky, jsme naměřil průměrnou spotřebu 19 KWh na 100 km. Což odpovídá dojezdu přibližně 235 km. Není to opravdu mnoho, ale cestovat se s tím dá. Po 2 až 3 hodinách jízdy zastavíte na nabíječce, skončíte si na benzínku na kávu, či na nákup do supermarketu, protáhne nohy a máte dobito dalších 150 km se kterými můžete vesele cestovat dál. Toto platí pro jízdu po okresních silnicích. Na dálnici je situace daleko horší. Při 130 km/h ubývají z dojezdu 2 km po každém ujetém kilometru, což půsodní trochu depresivně. Navíc při spotřebě okolo 26 kWh je dojezd pouhých 170 km a tak po hodině jízdy je potřeba hledat nabíjecí stanici.
- Dobíjení:DS3 se chlubí schopností nabíjet svou baterii výkonem 100 kWh, díky čemuž se oněch 45 kWh nabije opravdu rychle. Avšak v zimě toto neplatí. Po 70 km jízdě, kdy byla baterie správě ohřátá, jsem zastavil u 50 kWh stojanu ČEZu. Musíto očekávaných 50 kWh se však vůz začal dobíjet pouhými 19 kWh. Což je opravdu hodně málo.
Další den po ujetí 100 km jsem navštívil pro změnu stojan PRE, který sliboval 100 kWh. Z něj si DS3 brala 59 kWh. Lepší, než předchozí den, ale stále žádná sláva. Pod bodem mrazu je zkrátka dobíjení pomalejší.
- Umrznutí v koloně:
Hodně lidí mi říkalo, že by elektromobil nechtěli z důvodu, že se bojí toho, že kdyby uvízli na dálnici, tak by tam mohli umrznout. Tyto obavy jsou podle mého názoru u moderních elektromobilů liché. Testované DS3 kromě vyhřívaných sedaček, které mohou hřát velmi dlouho, sází také na tepelné čerpadlo. To během testu mělo nízkou spotřebu a tak věřím, že by mohlo dojít dříve palivo v konvenční voze, které by muselo celou dobu pobytu večer, než by tepelné čerpadlo "vycucalo" celou baterii.
Cena
Plusy:
- neokoukaný design
- hodnotný interiér
- okamžitý nástup výkonu
Mínusy:
- ergonomie ovládacích prvků
- cena
Typ motoru:
elektrický
Palivo:
45 kWh acumulátor
Zdvihový objem:
--------
Výkon:
100 kW (136 koní)
Točivý moment:
230 N.m.
Dojezd
320 km
Poháněná kola:
přední
Délka:
4118 mm
Šířka:
1791 mm
Výška:
1534 mm
Rozvor:
2588 mm
Zavazadlový prostor:
350 až 1050
Provozní hmotnost:
1525 kg
V-max:
150 km/h
0-100 km/h:
9,0 s
Spotřeba
16,9 kWh / 100 km
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.