Sháníte-li čtyřkolku pro rodinu s velkým kufrem, určitě byste měli do výběru mimo SUV zahrnout i podobné kombíky s vyšší světlou výškou. Kombinují totiž to dobré z obou světů – dobré jízdní vlastnosti, nízkou spotřebu a solidní průjezdnost terénem. Většinou vycházejí i cenově přijatelněji.
Úvod
Do recenze se nám tentokrát dostal tento červený skautík. Pod kapotou bije naftové srdce v jeho nejvýkonnější variantě – 147 kW. Pohon všech kol je u Scoutu samozřejmostí a výbava je více než dostačující. Máme zde elektrické sedadla s pamětí, výhřev všech sedadel, třízónovou klimatizaci, navigaci, adaptivní tempomat a mnoho dalšího.
Exteriér
Design je takovou klasikou, která zapadne v davu, ale vypadá i po letech moderně. Pár let zpět proběhl drobný facelift, v rámci kterého dostal Superb nové motory Evo, nový dvouramenný volant, nová světla, ale tím největším rozlišovacím znakem je nápis Škoda vzadu namísto kulatého loga. Doménou Scoutu je vyšší světlá výška a oplastované spodky karoserie.
Rozměry: 4863/1864/1496/2838 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1735 kg
Interiér
Jelikož jde o vůz střední třídy, je to uvnitř znát. I oproti nové Octavii je zkrátka dál. Sedadla jsou pohodlná a ačkoliv by posed mohl být nižší, sedí se v nich dobře a ideální pozici není problém rychle nastavit. Snad jen boční vedení by mohlo být o něco výraznější. Potěší polohovatelná loketní opěrka a to jak výškově, tak podélně.
Máme zde starý infotainment, který je přehlednější a rychlejší, než ten nový, který známe ze čtyřkové Octavie. Dokonce I jeho provedení je lepší. Potěší také ovládání klimatizace přes klasické otočné ovladače a tlačítka. Jednoduché, přehledné a bezpečné.
Pochvalu zaslouží kvalitní materiály a celková kvalita dílenského zpracování. Oproti Octavii je také znát více prostoru vpředu a obzvláště pak vzadu. Výplně dveří u zadních cestujících nejsou nijak ošizené oproti těm předním, což je také plus. Vzhledem k mé výšce 185 cm jsem se vzadu vešel krásně a i kdybych měřil dva metry, byl bych v pohodě.
Odkládacích prostorů je zde dostatek a potěší tradiční deštníky ve dveřích. Zavazadlový prostor je obrovský, 660 litrů. Ve voze není problém převézt dvě jízdní kola a spoustu dalších zavazadel. Příjemné jsou také „simply clever“ vychytávky jako několik háčků, sítě či možnost sklopení sedadel přímo zezadu.
Jízda
V normálním režimu nastavení tlumičů je vůz komfortní, ale dostatečně tuhý. Přejezdy ostřejších příčných nerovností nebo výmolů zvládá s mírným bouchnutím, ale není to nic hrozného. Po přepnutí do komfortního režimu tlumičů DCC vůz výrazně změkne a stává se z něj houpavý křižník, který poskytuje obzvlášť ve městě skvělý komfort. Na druhou stranu na okreskách se díky tomu umí pěkně „rozkohýbat“ a je lepší si vůz přepnout zpět do normálu.
Sportovní režim vůz ještě více přitvrdí, takže si v rámci možností vychutnáte i nějakou pěknou klikatou okresku. Vůz se sice nakloní, ale ne nijak závratně a při rozumné nájezdové rychlosti vykrouží oblouk bez nedotáčivosti. Svižnou jízdu tedy umí dobře, ale na žádné divočení to není. Co se terénu týče, tak to je ve většině běžných případu srovnatelné s ostatními SUV, světlá výška činí 151 mm, Kodiaq má 187 mm. To je sice poměrně velký rozdíl, ale v praxi je to celkem jedno, protože do drsného terénu se nehodí ani jeden. Na sněhu má skvělou trakci a i přesto, že nelze kompletně vypnout stabilizace, není problém si užít decentní jízdu bokem.
Motor
Vůz je poháněn osvědčeným nafťákem 2.0 TDI Evo o výkonu 147 kW, krouťák činí 400 Nm. Je kultivovaný a solidně odhlučněný. Při běžné jízdě o něm skoro nevíte. Jelikož zde máme automatickou 7 stupňovou převodovku DSG, tak se s ní musíte sžít, ospalá reakce na zrychlení je zkrátka problémem většiny automatů. Dynamika je velmi dobrá a rozdíl oproti základní 110 kW variantě je při předjíždění znát. Dech mu nedochází ani při vyšších dálničních rychlostech. Zrychlit na 100 km/h mu zabere 7,4 sekund a zastaví se až na 230 km/h. Největší třešničkou na dortu je ovšem spotřeba a objem nádrže - 66 litrů. Se Scoutem tak zvládnete celkem lehce ujet přes 1100 km na jednu nádrž.
Spotřeba při mírné zátěži:
Město: 5,5 – 6,5 litrů
Kombinovaná: 6 l
Dálnice: 6,6 l
Okresky: 4,6 – 5,1 l
Ceny
Superb kombi v nejnižší výbavě Ambition stojí 885 900 Kč. Scout poskytne bohatší základní výbavu a můžete jej mít pouze se silnějším 147 kW nafťákem s pohonem všech kol a automatem – 1 150 900 Kč. Výsledná cena našeho testovaného kousku včetně příplatků činí 1 322 500 Kč.
Kodiaq se stejným motorem, nižší výbavou Style a stejnými příplatky vyjde o pár tisícovek dráž.
Závěr
Superb je i v klasickém provedení velmi praktickým autem, které vyniká pohodlným podvozkem, skvělou ergonomií, dlouhým dojezdem a solidními jízdními vlastnostmi. Scout má oproti obyčejnému kombíku sice nepatrně vyšší spotřebu a cenovku, ale vynahrazuje to lepší průjezdností v terénu či na kluzkém povrchu, kde umí být i celkem zábavný. Pakliže tedy jezdíte často do oblastí, kde pohon všech kol využijete, je tento „skautík“ skvělou volbou. Ve srovnání s vozy typu SUV jede lépe, je praktičtější, má nižší spotřebu (lepší dojezd) a mnohdy je dokonce levnější. Zaslouží si 8,5/10 bodů.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.