Sháníte-li čtyřkolku pro rodinu s velkým kufrem, určitě byste měli do výběru mimo SUV zahrnout i podobné kombíky s vyšší světlou výškou. Kombinují totiž to dobré z obou světů – dobré jízdní vlastnosti, nízkou spotřebu a solidní průjezdnost terénem. Většinou vycházejí i cenově přijatelněji.
Úvod
Do recenze se nám tentokrát dostal tento červený skautík. Pod kapotou bije naftové srdce v jeho nejvýkonnější variantě – 147 kW. Pohon všech kol je u Scoutu samozřejmostí a výbava je více než dostačující. Máme zde elektrické sedadla s pamětí, výhřev všech sedadel, třízónovou klimatizaci, navigaci, adaptivní tempomat a mnoho dalšího.
Exteriér
Design je takovou klasikou, která zapadne v davu, ale vypadá i po letech moderně. Pár let zpět proběhl drobný facelift, v rámci kterého dostal Superb nové motory Evo, nový dvouramenný volant, nová světla, ale tím největším rozlišovacím znakem je nápis Škoda vzadu namísto kulatého loga. Doménou Scoutu je vyšší světlá výška a oplastované spodky karoserie.
Rozměry: 4863/1864/1496/2838 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1735 kg
Interiér
Jelikož jde o vůz střední třídy, je to uvnitř znát. I oproti nové Octavii je zkrátka dál. Sedadla jsou pohodlná a ačkoliv by posed mohl být nižší, sedí se v nich dobře a ideální pozici není problém rychle nastavit. Snad jen boční vedení by mohlo být o něco výraznější. Potěší polohovatelná loketní opěrka a to jak výškově, tak podélně.
Máme zde starý infotainment, který je přehlednější a rychlejší, než ten nový, který známe ze čtyřkové Octavie. Dokonce I jeho provedení je lepší. Potěší také ovládání klimatizace přes klasické otočné ovladače a tlačítka. Jednoduché, přehledné a bezpečné.
Pochvalu zaslouží kvalitní materiály a celková kvalita dílenského zpracování. Oproti Octavii je také znát více prostoru vpředu a obzvláště pak vzadu. Výplně dveří u zadních cestujících nejsou nijak ošizené oproti těm předním, což je také plus. Vzhledem k mé výšce 185 cm jsem se vzadu vešel krásně a i kdybych měřil dva metry, byl bych v pohodě.
Odkládacích prostorů je zde dostatek a potěší tradiční deštníky ve dveřích. Zavazadlový prostor je obrovský, 660 litrů. Ve voze není problém převézt dvě jízdní kola a spoustu dalších zavazadel. Příjemné jsou také „simply clever“ vychytávky jako několik háčků, sítě či možnost sklopení sedadel přímo zezadu.
Jízda
V normálním režimu nastavení tlumičů je vůz komfortní, ale dostatečně tuhý. Přejezdy ostřejších příčných nerovností nebo výmolů zvládá s mírným bouchnutím, ale není to nic hrozného. Po přepnutí do komfortního režimu tlumičů DCC vůz výrazně změkne a stává se z něj houpavý křižník, který poskytuje obzvlášť ve městě skvělý komfort. Na druhou stranu na okreskách se díky tomu umí pěkně „rozkohýbat“ a je lepší si vůz přepnout zpět do normálu.
Sportovní režim vůz ještě více přitvrdí, takže si v rámci možností vychutnáte i nějakou pěknou klikatou okresku. Vůz se sice nakloní, ale ne nijak závratně a při rozumné nájezdové rychlosti vykrouží oblouk bez nedotáčivosti. Svižnou jízdu tedy umí dobře, ale na žádné divočení to není. Co se terénu týče, tak to je ve většině běžných případu srovnatelné s ostatními SUV, světlá výška činí 151 mm, Kodiaq má 187 mm. To je sice poměrně velký rozdíl, ale v praxi je to celkem jedno, protože do drsného terénu se nehodí ani jeden. Na sněhu má skvělou trakci a i přesto, že nelze kompletně vypnout stabilizace, není problém si užít decentní jízdu bokem.
Motor
Vůz je poháněn osvědčeným nafťákem 2.0 TDI Evo o výkonu 147 kW, krouťák činí 400 Nm. Je kultivovaný a solidně odhlučněný. Při běžné jízdě o něm skoro nevíte. Jelikož zde máme automatickou 7 stupňovou převodovku DSG, tak se s ní musíte sžít, ospalá reakce na zrychlení je zkrátka problémem většiny automatů. Dynamika je velmi dobrá a rozdíl oproti základní 110 kW variantě je při předjíždění znát. Dech mu nedochází ani při vyšších dálničních rychlostech. Zrychlit na 100 km/h mu zabere 7,4 sekund a zastaví se až na 230 km/h. Největší třešničkou na dortu je ovšem spotřeba a objem nádrže - 66 litrů. Se Scoutem tak zvládnete celkem lehce ujet přes 1100 km na jednu nádrž.
Spotřeba při mírné zátěži:
Město: 5,5 – 6,5 litrů
Kombinovaná: 6 l
Dálnice: 6,6 l
Okresky: 4,6 – 5,1 l
Ceny
Superb kombi v nejnižší výbavě Ambition stojí 885 900 Kč. Scout poskytne bohatší základní výbavu a můžete jej mít pouze se silnějším 147 kW nafťákem s pohonem všech kol a automatem – 1 150 900 Kč. Výsledná cena našeho testovaného kousku včetně příplatků činí 1 322 500 Kč.
Kodiaq se stejným motorem, nižší výbavou Style a stejnými příplatky vyjde o pár tisícovek dráž.
Závěr
Superb je i v klasickém provedení velmi praktickým autem, které vyniká pohodlným podvozkem, skvělou ergonomií, dlouhým dojezdem a solidními jízdními vlastnostmi. Scout má oproti obyčejnému kombíku sice nepatrně vyšší spotřebu a cenovku, ale vynahrazuje to lepší průjezdností v terénu či na kluzkém povrchu, kde umí být i celkem zábavný. Pakliže tedy jezdíte často do oblastí, kde pohon všech kol využijete, je tento „skautík“ skvělou volbou. Ve srovnání s vozy typu SUV jede lépe, je praktičtější, má nižší spotřebu (lepší dojezd) a mnohdy je dokonce levnější. Zaslouží si 8,5/10 bodů.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.