TEST: Škoda Enyaq Coupe RS - jak funguje nejsilnější elektromobil Škodovky v -10 °C?

Lukáš Suchý / AutoRoad.cz, 22. prosince 2022, 21:30 Google+

Nejvýkonnější model značky s čistě elektrickým pohonem deklaruje díky skvělé aerodynamice nízkou spotřebu a zároveň sportovní ambice. Dnešní recenze bude lehce v její neprospěch, protože v termín testování padaly teploty hluboko pod bod mrazu, díky čemuž se spotřeba rapidně zvyšuje. Napadá mě tak otázka, kolik vlastně provoz elektroauta v těchto podmínkách stojí, srovnám-li jej s naftovým ekvivalentem v podobě Škody Kodiaq?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Enyaq Coupé RS iV

Škoda Enyaq Coupé RS iV | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Úvod

Enyaq stojí na modulární platformě MEB, kterou dobře známe z nedávno testovaného Volkswagenu ID.4 GTX, který je dvojčetem Enyaqu RS. Spotřeba obou vozů je ve stejných podmínkách srovnatelná. Jsou stejně silné a největší rozdíl je v jinak tvarované karoserii a v interiéru. Já osobně dávám přednost Škodovce.

Podrobný test obyčejného Enyaqu, se kterým jsme jeli loni do Rakouska zde:

Exteriér

Karoserie na první pohled zaujme a obzvláště pak v této „svítící“ zelené s názvem Mamba Green přitahuje pohledy všech lidí okolo. Objevují se ostře řezané hrany a obzvláště pak přední část působí skvěle a agresivně.

img-responsive

Škoda Enyaq Coupé RS iV | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Lehce kýčovitě může působit svítící přední maska, ale jinak k designu předku nemám výhrad. Zaujmou také veliká 21 palcová kola, která jsou obuta na pneumatikách o rozměru 235/45/R21.

img-responsive

Škoda Enyaq Coupé RS iV | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Zadní část střechy se po vzoru 15 let starého BMW X6 výrazně svažuje, proto to „Coupe“ v názvu. Upřímně tuto koncepci nemám příliš v lásce. Platíte vlastně víc za to, že máte méně praktické auto s disproporční zadní částí. Na druhou stranu mám ve svém okolí dost lidí, kterým se to líbí, takže jak se říká - sto lidí, sto chutí.

Rozměry: 4653/1879/1607/2770 mm (délka, šířka, výška, rozvor)

Hmotnost: 2255 kg

img-responsive

Škoda Enyaq Coupé RS iV | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Interiér

Vnitřek je mimo sportovní sedadla, kontrastní prošívání zelenou nití a použitím alcantary na palubní desce a ve výplních dveří prakticky stejný, jako u klasické verze. Sedadla nabízí solidní boční vedení v oblasti boků, ale u ramen už jsou sedadla skoro rovná, takže v nich při ostřejší jízdě lehce lítám. Z části to ale bude způsobeno tím, že nemám mohutnou postavu přesahující 80 kg. Vysoké jedince by mohla potěšit možnost prodloužit si sedák, jako to nabízí ID4.

img-responsive

Škoda Enyaq Coupé RS iV | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Infotainment je tak akorát veliký, dobře umístěný a pracuje se s ním dobře. Ačkoliv jsou některé úkony zbytečně zdlouhavé (vypnutí asistentů apod.), tak reaguje i v mrazivém počasí celkem rychle. Ocenit je třeba také kamerový systém kolem vozu, díky kterému je parkování hračka.

img-responsive

Škoda Enyaq Coupé RS iV | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Atmosféra na palubě je příjemná, všude je dost prostoru a i díky panoramatické střeše na mě působí vzdušným dojmem. Vynikající jsou veliká zpětná zrcátka. Použité materiály jsou místy slabší, ale jsou kvalitnější, než u Volkswagenu. Nepotěší prostor pod infotainmentem, který po opření ruky pěkně vrže, ale to už jsou jen drobnosti. Jinak ke zpracování a materiálům nemám další výhrady. Vzadu se i přes svažující se střechu vejdu se svými 185 cm dobře, nechybí prostor nad hlavou ani před koleny. Zavazadlový prostor pojme 570 litrů nákladu

img-responsive

Škoda Enyaq Coupé RS iV | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Jízda

Podvozek je proti standardní verzi o kousek níž a také tu jsou větší „papuče“ o velikosti 21 palců. Nerovnosti jsou navzdory nim tlumeny velice dobře. Z míry ho vyvedou jen ostřejší nerovnosti, o které lehce zakopává, což se projeví tichým poskočením doprovázeným bouchnutím. Ve srovnání se Superbem na adaptivním podvozku je to však zde o úroveň výš. Chcete-li však maximální komfort, kupte si obyčejný Enyaq.

img-responsive

Škoda Enyaq Coupé RS iV | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Odhlučnění je příkladné, řízení příjemné a dávkovatelnost brzd mi přijde lepší, než u ID4, ale na klasické auto bez elektrifikace to zdaleka nemá. Přechod mezi rekuperací a zapojením brzd je zkrátka trochu znát. Účinek brzd jako takový je vzhledem k hmotnosti a „sportovní nátuře“ slabý, podobně jako tomu bylo u ID4.

img-responsive

Škoda Enyaq Coupé RS iV | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Další věcí, proč se nedá mluvit vyloženě příjemném sportovním svezení je hmotnost a v neposlední řadě také kolísání výkonu v závislosti na vnějších podmínkách či kapacitě baterie. Výrobce doporučuje nabíjet vůz do 80%, což baterii dělá lépe, než dobíjet do stovky. Jenže abyste dostali těch 300 koní, za které zde připlácíte, musíte mít nabito více, než 88%. Vidíte také ten paradox? Aby toho nebylo málo, tak musí být ještě ideální teplota v baterii, ale i venku. Když toto všechno splníte a nabijete si auto v blízkosti své oblíbené okresky, můžete si užít pár kilometrů svižné jízdy s plným výkonem. Těžiště je vlivem baterie nízko, pneumatiky široké, takže je stabilita perfektní a zatáčky zvládá solidně, nevydrží to ale dlouho a svou hmotnost také nezamaskuje. O zásahu stabilizačního systému na limitu nemluvě. Jakmile přepísknete nájezd do zatáčky, začne být nedotáčivý a zasáhne ESP, což onu nedotáčivost jen prohloubí. Lze to omezit, nikoliv vypnout, škoda. Do nějakých 40% kapacity baterie jede vůz stále celkem slušně, pak je ale omezení výkonu tak veliké, že běžné předjíždění připomíná jízdu s obyčejnou Fabií.

img-responsive

Škoda Enyaq Coupé RS iV | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Motor(y)

O pohon se starají dva elektromotory, pro každou nápravu jeden. Jde tedy o čtyřkolku. Primárně je to však zadokolka a přední pohon si přidá až v moment, kdy požadujete víc výkonu či ztrácíte trakci vzadu. Celkový systémový výkon činí 220 kW (300 koní) a 460 Nm. Dynamika je v nabitém stavu výborná a reakce na plyn taktéž. Akcelerace na stovku zabere 6,5 sekund a maximální rychlost je omezená na 180 km/h. Jakmile klesne akumulátor pod 88 procent, výkon je nižší, avšak jen o trochu, což většina řidičů ani nerozezná. Problém nastane v momentě, kdy máte méně, než 40 procent. Tam je už omezený výkon znatelný dost.

img-responsive

Škoda Enyaq Coupé RS iV | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Spotřeba

Baterie má kapacitu 82 kWh (77 kWh využitelných). Dojezd dle metodiky WLTP činí 518 km. S vozem jsme jezdili jen ve městě a na okreskách, ale teploty se pohybovaly mezi 5° C až -10 °C, takže jsme často využívali vyhřívání volantu, sedadel, skel, zrcátek a také topení. Spotřeba (město/okreska) se při 5 stupních pohybovala kolem 20 - 25 kWh/100 km, jakmile bylo 0 °C, zvýšila se na nějakých 25 - 30 kWh/100 km a v mrazech kolem -5-10 °C si Enyaq řekl o 35 – 40 kWh/100 km.

img-responsive

Škoda Enyaq Coupé RS iV | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Srovnání nákladů s naftovým Kodiaqem

Dobíjení v těchto mrazech je rovněž pomalejší. Teoreticky by mělo na 75 kW nabíječce trvat z 5% do 100% cca hodinu, ale počítejte spíš hodinu a půl. Právě na takové nabíječce od PRE jsme za cca půl hodiny dobili přibližně 30 kWh a stálo to 560 Kč*. To odpovídá cca 18,7 Kč za jednu kWh.

Vezmu-li tedy spotřebu 37,5 kWh/100 km** v mrazech okolo -10 °C, dostanu 7 Kč za 1 km (s čipem 3,5 - 5 Kč/km). Pokud by bylo okolo 0 °C, spotřebuje cca 27,5 kWh** a cena za 1 km činí 5,1 Kč (s čipem 2,5 – 3,6 Kč/km).

img-responsive

Škoda Enyaq Coupé RS iV | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Kodiaq 2.0 TDI 147 kW DSG si řekne ve stejných podmínkách po městě a okreskách cca 6,5 litrů nafty na sto kilometrů. Vezmu-li aktuální cenu nafty 40 Kč za litr, dostaneme 2,6 Kč na 1 km, což je podstatně levnější. Další výhodou je, že vám tankování zabere pár minut a nádrž ujedete minimálně třikrát víc, než Enyaq RS coupe.

*platili jsme přímo u stojanu pomocí QR kódu, což je dražší. Rychlodobíjení by stálo dokonce 28 Kč/1kWh. Pokud má majitel zřízený čip od energetické společnosti, cena za 1 kWh činí cca 9 - 13 Kč (DC nabíjení – 50/75 kW), za rychlodobíjení (HPC 100+ kW) zaplatíte 11 – 18 Kč.

**spotřeba měřena ve městě a na okreskách. Pokud bychom Enyaq testovali i na dálnici, spotřeba a náklady se ještě zvýší

img-responsive

Škoda Enyaq Coupé RS iV | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Závěr

Budu-li hodnotit pouze auto bez ohledu na náklady a strasti spojené s dobíjením, jde o skvěle jezdící tiché prostorné vozidlo, se kterým se jezdí jedna radost. Po většinu času je hbité, podvozek tlumí nerovnosti solidně, design přitahuje pohledy všech kolem, interiér je poměrně kvalitně zpracovaný a prostornost je také slušná. Do teď by to bylo na krásných 8 - 9 bodů. Jenže pak je tu hned několik problémů v podobě kolísání výkonu, slabých brzd a enormně zvyšující se spotřeby paliva při mrazivých venkovních teplotách. Vedle klasického Enyaqu je sice o něco rychlejší, ale také dražší, méně pohodlný, méně praktický a proto mi vlastně nedává smysl.

img-responsive

Škoda Enyaq Coupé RS iV | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

No a co to srovnání s naftou? Aby se náklady na provoz vyrovnaly Kodiaqu TDI (cca 2,6 kč/km), museli byste nabíjet buď na pomalé veřejné nabíječce (AC či DC) s čipem, ale ideální je dobíjení doma v kombinaci třeba s fotovoltaikou nebo v práci, protože jinak bude elektromobil jen požíračem vašeho času. Dojezd se v mrazech sníží na 200 – 250 km, což je proti Kodiaqu bída. Škoda Enyaq RS Coupe by si v létě odvezl 7,5 bodů, jenže my jej testovali v mrazech, kde jeho používání zkrátka postrádá smysl, takže si odváží jen 6/10 bodů.

img-responsive

Škoda Enyaq Coupé RS iV | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Plusy

Odvážný design

Odhlučnění

Skvělý interiér

Snadné ovládání

Velmi dobrý komfort

Dobré jízdní vlastnosti

Minusy

Spotřeba v zimě (dojezd, pomalejší dobíjení)

Kolísání výkonu

Nelze vypnout stabilizaci

Vedle standardní verze nedává smysl

Slabé brzdy

Vytisknout

Diskuze: TEST: Škoda Enyaq Coupe RS - jak funguje nejsilnější elektromobil Škodovky v -10 °C?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Hyundai Kona

Hyundai představil novou Konu. Má jen jeden zásadnější nedostatek

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud