Model Yaris notoricky známe. Vyrábí se už opravdu dlouho, jenže doba, ve které jsou malé městské hatchbacky v módě, je už dlouho pryč. Zákazníci chtějí vyšší auta, takže Toyota logicky odpověděla tímto zvednutým prckem, který má dokonce pohon 4x4. Nejedná se tak o crossover jenom na oko, jak to bývá zvykem u konkurentů.
Úvod
Yaris Cross s obyčejným Yarisem sdílí platformu a část názvu, ale tím to končí.
Je možné si pořídit čistě benzinový motor s předokolkou kombinovanou s manuálem či automatem, nebo se slabším hybridem, který může být jak čtyřkolka, tak předokolka. Co se výbav týče, tak je to dosti pestré, jelikož je zde 5 výbavových stupňů. Náš testovací kus je hybridní varianta s pohonem všech kol v druhé nejvyšší výbavě – Adventure.
Exteriér
Design je líbivý a zásadně se odlišil od klasického Yarisu. Přední světlomety jsou hezky tvarované, ale mohly by svítit o chlup lépe. Pod nimi se nachází malá maska, nad kterou je logo Toyoty. Ve spodní části se nachází kulaté mlhovky a svislé denní svícení s blinkry. Blatníky vozu jsou velmi robustní, což z vozu dělá takového zakrslého svalovce. K výrazné zlaté barvě se hodí tmavě lakovaná střecha se zadním spojlerem. Zadní části dominují spojené LED koncové svítilny. Hrana zavazadelníku je poměrně vysoko a svislé odrazky perfektně ladí k přednímu svislému dennímu svícení.
Rozměry: 4180/1765/1560/2560 mm (délka, výška, šířka, rozvor)
Hmotnost: 1260 kg
Interiér
Vnitřek vozu je na první pohled fajn, ale jakmile si sáhnete na materiály kolem vás, zjistíte, že jsou tvrdé a lacině působící. Levý loket jsem měl po chvíli otlačený díky tvrdé dveřní výplni.
Tentýž problém mám i s pravým kolenem, které je v optimálním nastavení sedačky v kontaktu se středovým tunelem. Proto jsem si sedadlo posunul více dozadu, ale pak byl zase daleko volant. Pozice za volantem tedy není ideální. Sedadla jsou kožená, takže vypadají hezky, ale mohly by mít o něco delší sedák. Mají ale přijatelné boční vedení. Jinak jsou vcelku pohodlná a není s nimi problém ani při delších trasách.
Ergonomie je fajn, vše je hezky po ruce a ocenit musím i intuitivní ovládání vozu, ke kterému slouží klasická tlačítka. Volant padne skvěle do ruky a vypadá skvěle. V interiéru mi chybí jen kolečko hlasitosti rádia, jinak je to zdařilé.
Pochvalu si zaslouží také infotainment, který by sice mohl být rychlejší, ale je výrazně přehlednější, než-li je to třeba u Corolly, CH-R či Yarisu. Potěší také tlačítko v rohu obrazovky, které vás vždy dostane do Android Auto či Apple Car Play, ke kterému není potřeba kabel. Nechybí samozřejmě ani bezdrátová nabíječka před voličem převodovky.
Prostornost a velikost odkládacích prostorů ve voze jsou logicky slabší. Vpředu je to ještě dobré, pominu-li středový tunel, ale vzadu mi rezerva před koleny ani nad hlavou téměř nezbývá (měřím 185 cm). Zavazadlový prostor je v obyčejném předokolkovém provedení 397 litrů, ale v případě naší čtyřkolky zde máme jen 320 litrů.
Jízda
Podvozek je naladěný vzhledem k ostatním crossoverům srovnatelně, je tedy lehce tužší, ale rozhodně ne nepohodlný. Zpomalovací prahy či menší schůdky, které se objevují v obytných zónách zvládá ale velmi dobře. Na nerovnostech v zatáčce má ovšem tendenci lehce odskakovat. Stabilita je jinak slušná a dokonce i rychlé změny směnu zvládá obstojně. Tomu pomáhá i nízká hmotnost. Vůz v normálním režimu lehce rekuperuje a přechody mezi ní a opětovnou akcelerací jsou téměř neznatelné. Z vozidla je rovněž dobrý výhled a náročnější řidiči jistě ocení víceprvkovou zadní nápravu.
Co je ovšem velice slabé, je odhlučnění. Zvuková izolace je zde ošizená, takže vrčení motoru výrazně proniká do kabiny. Zároveň je slyšet výrazný aerodynamický svistot v rychlostech nad 100 km/h. Po městě umí jet v čistě elektrickém režimu (pokud má nabitý akumulátor), jakmile ovšem plynový pedál sešlápnete více, automaticky se připojí vrčící agregát, takže to vždy poznáte.
Mimo silnici je znát dobré odpružení na větších nerovnostech, solidní světlá výška (170 mm) a pohon všech kol. Jsou zde terénní režimy Trail a Snow. Prudší výjezd na mokru byl v normálním režimu problém, ale režim Snow zlepšil trakci a vůz se pomalu, ale jistě dal do pohybu. Oproti ostatním crossoverům půjde jednoznačně o jeden z nejschopnějších.
Motor
Pohon vozu zajišťuje primárně atmosférický benzinový tříválec o objemu 1,5 litru (68 kW / 120 Nm). Ten svůj lichý počet válců nezapře a obzvláště studený start není příliš kultivovaný. Jakmile na něj trochu šlápnete, začne vrčet a čím více tlačíte pedál k podlaze, tím více začíná výt. Je zde bezestupňová převodovka e-CVT, jak to bývá u hybridů zvykem. Klasický spalovací motor je doplněn o malý elektromotor a akumulátor, který jej pohání a je nabíjen rekuperací. Je příjemné, že pocukávání v kolonách zvládá čistě na elektřinu, takže nehrozí vysoká spotřeba, jak to bývá u čistě spalovacích aut. Jakmile přidáte více plynu, naskočí tříválec, což vždy bezpečně poznáte. Celkový systémový výkon činí 85 kW. Dynamika je spíše podprůměrná, což dokazují i čísla. Akcelerace na stovku si žádá 11,8 sekund a maximální rychlost je 170 km/h. Co se ovšem nutné pochválit, je solidní reakce na plynový pedál, obzvláště pak v režimu Power.
Spotřeba při mírném tempu je výborná a to i přes horší aerodynamiku. Součinitel odporu vzduchu činí 0,36. Naměřili jsme tyto hodnoty:
Město: 3,6 – 4,4 litrů
Kombinovaná: 4,9 l
Dálničních 130 km/h: 6,8 l
Okresky: 3,8 – 4,3 l
Konkurence
Někteří konkurenti nabízí více prostoru, lepší dynamiku, nižší cenu, lepší materiály, ale jakmile přijde na řadu spotřeba paliva či schopnosti mimo asfalt, vyhrává Yaris Cross. Mezi konkurenty se řadí Ford Puma, Škoda Kamiq, Peugeot 2008, SsangYong Tivoli, Renault Captur, Citroen C3 Aircross, Volkswagen T-Cross, Seat Arona a další.
Ceny
Základ nabídky tvoří předokolka s manuálem a benzinovým tříválcem bez elektromotoru. Ve výbavě Active takový vůz stojí bez příplatků 465 tis Kč. Dnešní recenze však pojednává o exempláři z opačného spektra nabídky, takže zde máme nejdražší motorizaci s vrcholnou výbavou Adventure. Takový kus bez příplatků stojí 765 tis Kč. V našem případě byla ještě připlacená zlatá metalíza s černou střechou za 17 tis, takže se finální cenovka dostala na 782 tis Kč. Srovnatelně vybavený Kamiq, Arona či Puma stojí ve srovnatelné výbavě s automatickou převodovkou cca o 100 tisíc méně, ale nenabízí pohon všech kol a elektromotor.
Závěr
Yaris Cross Hybrid 4x4 se na první pohled může jevit jako běžný crossover, kterých je na trhu nepřeberné množství, jenže ono to tak úplně není pravda. Je jedinečný tím, že jej můžete mít v podobě malé hybridní čtyřkolky, která má nadprůměrnou světlou výšku. Díky tomu potěší zákazníky, kteří chtějí malé obratné vozítko s nízkou spotřebou a slušnými terénními schopnostmi. Něco jako kdysi bývala Panda 4x4. K tomu všemu přidejte líbivý design, jednoduché ovládání, vylepšený infotainment a máte pro mnohé ideální vozítko. Jenže ono to není tak jednoduché, protože je dost drahý, hlučný a uvnitř převažují tvrdé plasty. Jako vždy je to o prioritách kupujícího. Yaris Cross 4x4 se vyplatí pouze v případě, že využijete čtyřkolku a máte na něj. Pokud ne, koukněte na nižší stupeň výbavy s pohonem předních kol. Toyota Yaris Cross Hybrid AWD Adventure získává 6,5/10 bodů.
Plusy
Design
Nízká spotřeba
Nízká hmotnost
Jednoduché ovládání
Solidní infotainment
Průjezdnost v terénu
Komfortní podvozek
Minusy
Odhlučnění
Dynamika
Cenovka
Laciné materiály
Malá nádrž (36 litrů)
Proti konkurentům méně prostoru
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?