Čtyřková Fabia brázdí naše silnice déle, než rok. Vedle základních tříválců je v nabídce také jeden čtyřválec. Řeč je samozřejmě o přeplňované patnáctistovce o výkonu 110 kW. Jelikož je Fabia lehká, jde o velice svižné vozítko, které má sice kompaktní rozměry, ale na silnici působí dospěle a dokáže zostudit mnoho silnějších aut. Co ale pořizovací cena a spotřeba? Není lepší volbou právě některý z menších tříválců?
Úvod
Fabii můžete mít v několika výbavových stupních. Vrcholem je naše verze Monte Carlo, která vsází na sportovně střižený vzhled. V kombinaci s výkonným motorem jde o skvěle sladěné auto. Je ale veliká škoda, že se nevyrábí karosářská verze kombi a ještě smutnější je nedávná zpráva o tom, že Fabia do budoucna zcela zanikne. Náhradou pak bude dražší crossover – Kamiq.
Exteriér
K designu nemám výhrad. Vůz působí dospěle a sportovně. Tomu napomáhají kontrastní tmavé doplňky – maska, střecha, zrcátka, zadní spoiler, difuzor apod. Fabia se mezigeneračně poměrně nafoukla - na délku o 111 mm, na šířku o 48 mm a rozvor se zvětšil o 94 mm. To má za následek lepší prostornost uvnitř. Zajímavostí jsou 17 palcové disky s tzv „Aero kryty“, které se dají demontovat. Jedny kola, dvojí podoba.
Rozměry: 4108/1780/1459/2552 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1244 kg
Interiér
Posed uvnitř je příjemný. Sedí se hezky nízko a jediné, co mi schází, je polohovatelná loketní opěrka. Sportovní sedadla jsou na mou postavu akorát (185 cm, 80 kg). Nabízí velice dobré boční vedení. Mohutnější řidiči ovšem mohou mít stísněný pocit. Komfort je průměrný.
Ovládání vozu je typicky „koncernovské“. To znamená, že pokud nejste příznivcem asistenčních systémů, budete je muset po každém startu opětovně vypínat. Je ale šikovné, že je k tomu určeno jedno tlačítko na volantu a pomocí druhého tlačítka jednotlivé systémy jednoduše vypnete. Systém Stop-Start má své tlačítko na středovém tunelu. Tak je to správně.
Ergonomie je zdařilá, vše je hezky po ruce. Infotainment je tak akorát veliký a funguje dobře. Potěší oddělená sekce pro ovládání dvou-zónové klimatizace, kde je dvojice koleček pro teplotu. Chybí mi tam ovšem tlačítko na vyhřívání předního skla a ovládání ventilátoru. Pokud chcete tyto věci ovládat, musíte zmáčknout tlačítko menu a zbytek si „doklikat“ na dotykové obrazovce.
Prostornost je velice slušná. Vpředu je místa dost, to samé platí i o odkládacích prostorech. Situace je velmi dobrá i na zadních sedadlech. Sedl jsem si sám za sebe a vešel jsem se naprosto v pohodě. Dokonce zbyla i malá rezerva před koleny i nad hlavou.
Situace v zavazadelníku je také velmi slušná - 380 litrů. To je opravdu dobré, na malou Fabii. Oproti předchozí generaci je to nárůst o 50 litrů. Oproti první Fabii dokonce o 120 l. Dalším benefitem jsou sítě a háčky, pomocí kterých menší předměty pohodlně upevníte, aby vám ve voze necestovaly.
Jízda
Komfort je oproti posledně testované Fabii se stejnými koly (215/45/R17) o něco horší. Tehdy jsme totiž měli verzi Style. Sportovněji laděná výbava Monte Carlo je tužší. Příliš si nerozumí s ostrými příčnými nerovnostmi. Veliké výmoly jsou rovněž doprovázené tupou ránou a otřesem. To je však jediné, co lze vytknout. 90% jízdy v běžném provozu je v pohodě. Není to houpavý křižník, jako třeba Superb, ale zase je o poznání pohodlnější, než opravdu sportovní hatchbacky, jako je třeba Fiesta ST či Hyundai I20N. Odhlučnění je velmi dobré a to i při dálničních rychlostech okolo 150 km/h. Celkově Fabia působí velice dospěle, jako kdybych řídil o kategorii větší vůz.
Sportovní jízda je zábavná. Jelikož je podvozek tvrdší, tak poskytuje solidní jízdní vlastnosti a karoserie se naklání jen lehce. S Fabií se dá jet až překvapivě rychle. Celý pocit lehce zkazí zásahy stabilizačních systému. Vůz je hravý a klidně by si čas od času pohodil zadkem, aby utáhl stopu, jenže v tem moment zasáhne ESP, přibrzdí nezávisle potřebná kola a omezí výkon. Díky tomu jsou výjezdy ze zatáčky lenivější, tedy pouze přeženete-li nájezd do zatáčky. Takže vyloženě sportovně ne, ale velice svižně ano. Největší slabinou jsou brzdy, které po několika minutách ostřejší jízdy výrazně vadnou. Další problémem je absence pádel pod volantem. Fabia s litrovým tříválcem a automatickou převodovkou DSG pádla má, ale zde nejsou, nechápu…
Motor
1.5 TSI je benzinový čtyřválec, který dobře známe. Jde mimo jiné i o základní jednotku v Kodiaqu.
Dále se objevuje v modelech Scala, Octavia či Karoq. Zatímco v Kodiaqu se nedá hovořit o kdovíjaké dynamice či pružnosti, tak v lehoučké Fabii to funguje skvěle. Zátah je úžasný, kultivovanost rovněž a odměnou za to je skvělá spotřeba. Té pomáhá technologie ACT, která při mírné zátěži vypíná dva válce. Motor je tedy tichý, výkonný a úsporný. Zkrátka ideální kombinace. Výkon jednotky činí 110 kW a 250 Nm. Zrychlení na stovku trvá jen 8 sekund a maximální rychlost je dle výrobce 225 km/h.
Naměřená spotřeba při úsporné jízdě:
Město: 5,5 – 7,5 l
Kombinovaná: 6 l
Dálnice (130 km/h): 6 l
Okresky: 4,8 – 5,3 l
Ceny
Nejlevnější Fabia ve výbavě Ambition stojí od 350 tisíc, za což dostanete atmosférický tříválec, který akceleruje na stovku za 15 sekund. Jde o volbu pro velmi nenáročné řidiče, kteří opouští brány měst jen svátečně. Pakliže budete chtít vůz používat i mimo město, bude vhodnější přeplňovaný tříválec 1.0 TSI. Jsou na výběr dvě varianty – 70 kW a 81 kW. Ta silnější má šestku, takže když už, tak doporučujeme právě tu (420 tis - Style). Příplatek za automatickou převodovku DSG činí 40 tis. Pokud se rádi svezete svižně, potěší vás nejvíce námi testovaná patnáctistovka.
Motor 1.5 TSI je dostupný až s výbavovým stupněm Style a stojí od 500 tis. Náš konkrétní kousek byl ale ve vrcholné specifikaci Monte Carlo, která začíná na 545 tis. Připočtu-li i příplatky testovaného vozu, tak se dostáváme ještě o 100 tis výš.
Závěr
Čtyřková Škoda Fabia je je mezigeneračně o dost dospělejší. Ve verzi Monte Carlo s čtyřválcem skvěle vypadá, svižně jezdí a v rámci možností je i pohodlná, ale pokud je pro vás komfort prioritou, lepší volbou bude výbava Style. Zároveň nabízí slušnou výbavu a spotřebu. Vůz se jednoduše ovládá a ačkoliv má nějaké věci, které vás budou možná štvát, není to nic zásadního, kvůli čemu bych Fabii nedoporučil. Slabší tříválec je sice fajn a věřím, že většině lidem by stačil (1.0 TSI 81 kW), ale čtyřválec hraje úplně jinou ligu, takže já osobně bych měl jasno. Škoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo si vyjezdila 8,5/10 bodů.
Plusy
Jízdní vlastnosti
Odhlučnění
Dynamika
Sedadla
Design
Spotřeba
Ergonomie
Minusy
Laciné plasty v interiéru
Absence pádel pod volantem
Při rychlé jízdě brzy vadnou brzdy
Tlumení příčných a velkých nerovností
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.