Model, který se stal v mnoha rodinách takovým českým snem. Jenže vše zdražuje a výrazně dražší jsou i nová auta. Ačkoliv byl v minulosti naftový Kodiaq poměrně dostupný, dnes za podobné peníze pořídíte pouze základní benzinový motor 1,5 TSI. Mezi lidmi koluje dost předsudků vůči menšímu benzinovému motoru ve velikém SUV. Dnešní recenze zodpoví na prostou otázku – je Kodiaq se základní pohonnou jednotkou dostatečně dynamickým vozem s rozumnou spotřebou, nebo dává smysl pouze naftový dvoulitr?
Úvod
Modernizovaný Kodiaq jsme testovali vícekrát, proto se dnes zaměřím převážně na nejslabší motorizaci 1,5 TSI 110 kW s manuální převodovkou, který je ve výbavě Style. Podrobnější články o Kodiaqu s jinými motory zde:
Exteriér
Design vozu je líbivý a po faceliftu, který proběhl v roce 2021 vypadá o něco moderněji. Přední LED Matrix světlomety jsou za příplatek, ale svítí úžasně. Máme zde celkem standardní obutí – 235/55/R18.
Rozměry: 4697/1882/1681/2790 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1575 kg
Interiér
Uvnitř vozu panuje příjemná atmosféra. Sedadla jsou pohodlná, ergonomie je na jedničku. Ovládání vozu je pomocí klasických tlačítek a dotykově se ovládá pouze radio, navigace apod. Kéž by byla takto intuitivní a jednoduchá i nová auta. Vpředu i vzadu je místa na rozdávání a to stejné platí i o odkládacích prostorech. Zavazadlový prostor má dvojité dno a zadní sedadla je možné posunout. Celkový objem zavazadelníku je nadprůměrný – 835 litrů.
Jízda
Jelikož zde máme pouze pohon předních kol, nejmenší motor v nabídce a manuální převodovku, tak je Kodiaq oproti jiným verzím celkem lehký – 1575 kg. To se kladně podepsalo na jízdních vlastnostech. Pocit z řízení bych přirovnal klidně k o kategorii menšímu vozu. Sice cítíte, že máte vyšší těžiště, ale vůz velmi ochotně mění směr a pokud chcete jet svižněji, můžete si navolit režim Sport, který přitvrdí adaptivní tlumiče a eliminují se tak náklony karoserie. O žádném velkém divočení nemůže být řeč, ale oproti dvoulitrovému TDI se čtyřkolkou a automatem projíždí zatáčky o poznání lépe. Odhlučnění je velmi dobré, řazení přesné a řízení je ve srovnání s ostatními SUV slušné. Jízdní komfort je výborný, obzvláště pak v komfortním režimu je jízda plavná a příjemná. Občas se vůz umí ale rozhoupat, ale to umí eliminovat režim Normal.
Motor
Pohonná jednotka je kultivovaná a opravdu tichá. Několikrát jsem na semaforu měl dojem, že se mi vypnul motor, ale při pohledu na otáčkoměr jsem zjistil, že motor běží. Zároveň je vybaven technologií ACT, která při mírné zátěži vypíná dva válce, díky čemuž se snižuje spotřeba paliva. Motor 1,5 TSI má 110 kW a 250 Nm. Při 130 km/h točí na 6 rychostní stupeň 2500 tis otáček. Akcelerace na stovku zabere 9,8 sekund a maximální rychlost činí 206 km/h.
Dynamika po městě je naprosto dostačující. Na dálnici je to už trochu slabší, ale rozhodně ne slabé. Pokud chcete zrychlit, projeví se nižší kroutící moment a musíte už motor trochu více točit. Vzhledem k tomu, že je ale kabina dobře odhlučněná, není to vyloženě rušivé. Nutno ale podotknout, že jsem s vozem jezdil převážně sám. Jakmile povezete 4 pasažéry a plný kufr, bude to znát.
Příjemným překvapením byla spotřeba, která se dá držet s lehkou nohou na těchto hodnotách:
Město: 6 – 8 l
Kombinovaná: 6,8 l
Dálnice: 7,4 l
Okresky: 5,5 – 6 l
Ceny
Nejlevnější Kodiaq je ve výbavě Ambition s námi testovaným motorem 1,5 TSI s manuálem. Startuje na 864 tisíc. Naše výbava Style začíná na 934 tis. Příplatek za automatickou převodovku DSG činí 50 tisíc. Dvoulitrové TDI (110 kW, Style) s automatem a pohonem předních kol stojí 1 034 900 Kč.
Náš konkrétní vůz měl příplatkovou výbavu za více než 200 tisíc, takže cena celkem výrazně překročila hranici 1,1 milionu korun. Vůz byl sice krásně vybavený, ale přeci jen to za základní motorizaci není málo peněz.
Závěr
Škoda Kodiaq je příjemný rodinný vůz, který zaujme praktičností, kvalitou zpracování, ergonomií, jízdním komfortem a dalšími aspekty. V nabídce je několik různých specifikací a vzhledem k vzrůstajícím cenám bude čím dál tím více zákazníků přemýšlet o nejlevnější motorizaci – 1.5 TSI 110 kW.
Motor kupodivu ve velikém Kodiaqu funguje dobře. Po městě je dynamika dostačující a ani na dálnici se neztratí, jen je potřeba jej o něco více hnát do otáček, což vzhledem k slušnému odhlučnění není obtěžující. Pokud patříte ke skupině uživatelů, kteří jezdí převážně kratší vzdálenosti a nesháníte vyloženě dálničního křižníka, bude vám tento Kodiaq stačit. Naftové 2.0 TDI (110 kW, DSG, pohon předních kol) sice poskytne o kousek lepší pružnost a o cca litr nižší spotřebu, ale váží o 130 kg víc a je o 100 tisíc dražší. Kodiaq 1.5 TSI Style překvapil a zaslouží si 8/10 bodů.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.