Cupra potěší neotřelým designem, samosvorným diferenciálem a výkonným motorem s 245 koňmi. V minulosti byl sportovní Leon pod automobilkou Seat a jmenoval se Leon Cupra. V roce 2018 se však karta obrátila a vznikla samostatná značka - Cupra, která mimo vlastní modely Formentor a elektrický Born upravuje vybrané modely Seatu. Výsledkem jsou pak ostřejší kousky, které potěší řidiče, kteří holdují svižnější jízdě. Otázka dnešní recenze je jednoduchá - Cupra Leon Sportstourer nebo Octavia RS?
Úvod
Cupra nabízí dvě karosářské varianty Leonu – kratší hatchback, který je sourozencem Golfu a poté kombíka, kterého máme v testu my – Sportstourer, který se dá postavit vedle Golfu Variant či vedle Škody Octavie kombi.
Na výběr je zde 5 různých motorizací, ale vlastně jde jen o tři. Je zde plug-in hybridní 1.4 TSI, která nabízí dvě výkonové varianty – 150 kW či 180 kW. Dále je zde naše verze s jednotkou 2.0 TSI o výkonu 180 kW, ale můžete mít i 221 kW, v obou případech je poháněná přední náprava. Vrcholem nabídky je pak čtyřkolka se shodným dvoulitrem, který je ovšem o trochu jinak naladěný, takže poskytuje 228 kW.
Exteriér
Design je agresivní a na koncernovské poměry odvázaný. Vůz celkově poutá poměrně dost pozornosti, čemuž pomáhá nové logo Cupra, na které si ještě lidé tolik nezvykli. Dalším prvkem, který přitahuje pohledy, jsou lehce výstřední bronzová kola s tenkými paprsky. Líbí se mi jak přední zamračený pohled, tak moderní pojetí zadních světlometů, které jsou propojené. LED technologie u světel není výjimkou.
Rozměry: 4657/1799/1439/2684 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1536 kg
Interiér
Sedadla vypadají na první pohled sportovně, čemuž pomáhají výrazné bočnice a integrovaná hlavová opěrka. Sedí se zde hezky nízko. Sedadla jsou elektricky stavitelná ve slušném rozsahu, takže si ideální polohu najdu snadno. Celkově jsou pohodlné a široké. Jelikož jsem celkem hubený, tak bych ovšem ocenil o něco užší bočnice, ale to už by se vytratila univerzálnost, takže to neberu jako minus. Držení těla v zatáčkách není ani tak vůbec špatné.
Ovládání vozidla je uvnitř největší slabinou. Dříve nabízel Leon klasické ovládání klimatizace pomocí tlačítek a koleček. Nyní se to nachází v dotykové ploše, což zkrátka není tak příjemné. Infotainment jako takový jinak není špatný, „běhá“ poměrně rychle, ale je poněkud nepřehledný. Na druhou stranu se ale nedá říct, že by na tom koncernoví sourozenci byli výrazně lépe. Co mě ovšem potěšilo, je naklonění dotykové obrazovky k řidiči.
Co se týče prostornosti, tak je to velmi dobré, ale mám pocit, že Octavia nabídne prostoru o chlup víc. Odkládacích prostorů je ve voze dostatek. Co ovšem nepotěší, jsou lacinější materiály. Zadní výplně dveří bych neřešil, ale středový tunel by v místě, kde si řidič opírá koleno by mohl být měkčený. Obzvláště pak u sportovní verze, kdy se člověk v tomto místě často nevyhne kontaktu, by to bylo žádoucí.
Zavazadlový prostor pojme 620 litrů zavazadel. Octavia nabízí o 20 litrů víc. Srovnám-li Sportstourer s klasickým krátkým Leonem, narostl prostor o 240 l.
Jízda
Jelikož vůz nedisponuje adaptivním podvozkem s možností zvolit si tuhost tlumičů, trochu jsem se bál jízdního komfortu po městě či na rozbité okresce. O to větší překvapení nastalo po prvních kilometrech. Podvozek je tuhý, ale rozhodně ne nepohodlný. Nerovnosti žehlí obstojně a ačkoliv umí platforma MQB sem tam lehce bouchnout, není to takové, jako jsem to s těmito velkými 19 palcovými ráfky očekával.
Nastal čas protáhnout Cupru po klikatých okreskách a prověřit tak její schopnosti. Akcelerace je velice dobrá, dvoulitrové TSI dobře známe, takže tam problém není. Podvozek drží skvěle, je stabilní a ani na rozbitější okresce neodskakuje. Volím režim Cupra, který přiostří řízení a odezvu na plyn. Ta je mimochodem velice dobrá.
Na druhou stranu mi ovšem vadí absence plně manuálního režimu. Jasně, můžete řadit pádly pod volantem, ale vůz stejně v omezovači přeřadí. Pádla jsou mimo jiné dost daleko umístěné, takže se mi s nimi nepracuje příliš dobře. Řízení jako takové by mohlo být strmější a rychlejší. Občas je také cítit lehké tahání za volant, nicméně samosvorný diferenciál funguje skvěle a eliminuje nedotáčivost. Zvuk motoru je bohužel dost nudný a sterilní. Z mých slov by se dalo usuzovat, že mi Cupra k srdci příliš nepřirostla. To je ale omyl. Jízdně je velice schopná, rychlá a dokáže potěšit řidiče, ale něco tomu zkrátka chybí. Je to vlastně Octavia RS v jiném kabátě. To by nebylo špatné, ale od Cupry zkrátka očekávám něco víc, než „jen“ jinak vypadající Octavii. Tento problém by alespoň částečně měly řešit výkonnější varianty Leonu, ta naše je taková polotučná.
Motor
Pod kapotou je dobře známé „téesíčko“, které vyniká vysokým výkonem a skvělým zátahem v opravdu širokém spektru otáček. V normální provozu je tichý, zvenku trochu zní jako šicí stroj, ale jeho pružnost to hravě vynahrazuje. Výkon činí 180 kW (245 koní) a 370 Nm. Na stovku zrychlí za 6,6 vteřin a zastaví se až na 250 km/h. Automatická převodovka DSG má 7 stupňů a pracuje velmi hbitě. Při normální jízdě není nervózní a prakticky o ní ani nevíte. Při ostřejší jízdě bych uvítal trochu rychlejší reakce na pádla pod volantem a taky aby sama v omezovači nepřeřazovala.
Spotřeba? No, nepatří k těm nejúspornějším, ale to vynahrazuje perfektní dynamikou. Na klikatých kopcovitých okreskách jsme najezdili kolem 50 km a spotřeba byla necelých 20 litrů na sto. Pokud ovšem budete jezdit úsporně, dostanete se na tyto hodnoty:
Město: 8 - 10 litrů
Kombinovaná: 8 l
Dálničních 130 km/h: 7,8 l
Okreska: 6,5 – 7,5 l
Cena a konkurence
Cupra Leon Sportstourer s motorem 2.0 TSI 180 kW můžete mít pouze s automatickou převodovkou, stojí od 1 064 900 Kč, což je o 50 tisíc více, než Octavia RS ve stejné motorizaci.
Vrchol nabídky v podobě nejsilnější Cupry (4x4, 228 kW) stojí od 1 274 900 Kč, což je o 49 tisíc méně, než stojí obdoba od Volkswagenu – Golf Variant R.
Závěr
Leon skvěle vypadá, je praktický, ve městě z vás i přes tužší podvozek nevytřese duši a zároveň poskytuje solidní cenu i spotřebu. Na výběr je z několika motorizací. My jsme otestovali tu nejslabší (245 koní), která sice jezdí hezky, ale má tu nevýhodu, že vedle silnějších verzí působí polotučně.
Zpět k otázce z úvodu – Cupra Leon či Octavia RS? Ono je to vlastně jedno. Stojí téměř stejně, jezdí podobně, nabízí skoro stejnou porci prostoru, takže bude ve výsledku tím rozhodujícím faktorem design. Já osobně bych šel do Cupry se silnějším motorem a pohonem všech kol. Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI 180 kW si odváží 8/10 bodů.
Plusy
Design
Praktičnost
Motor
Převodovka
Podvozek
Minusy
Laciné materiály
Obyčejné řízení
Nudný zvuk
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.