Populární Fiesta prošla modernizací, která lehce osvěžila její exteriér, ale změny se odehrály i jinde. Jde o malé vozítko určené primárně pro kratší vzdálenosti, nicméně bych se s ní nebál jet ani na delší dovolenou ve dvou. Jde o malý hatchback se skvělým podvozkem, který potěší řidiče, kteří si občas rádi dopřejí svižnou jízdu. Třešničkou na dortu je pak skvělá spotřeba.
Úvod
Fiestu můžete mít v několika verzích. Pominu-li plnotučnou sportovní výbavu ST, tak je námi testovaná ST-line na pomyslném vrcholu. Jde o sportovně vypadající vozítko s perfektním podvozkem, který ovšem nesedne každému. Pod kapotou pracuje litrový tříválec EcoBoost s výkonum 92 kW. Jde o mild-hybrid, což znamená, že je doplněn 48 V startér-generátorem, který vozu pomáhá při rozjezdech a při jízdě na volnoběh mírně rekuperuje.
Exteriér
Design je dost podobný předchozí Fiestě. Nová jsou například světla a přední maska . Celkově se dá říci, že jde o líbivé auto, které se obzvláště v této fialové metalíze bude líbit spíše ženám. Z boku si můžeme všimnout, že jde o 5 dveřové provedení, což je dobře. Vzadu se facelift projevil v podobě ztmavených zadních světel, což dodává vozu „šmrnc“, ačkoliv jde jen o malý detail.
Rozměry: 4069/1735/1484/2493 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1251 kg
Interiér
Uvnitř je to vzhledem ke kategorii vozu lehce stísněné. Sedadla jsou průměrná a to jak z pohledu komfortu, tak co se týče bočního vedení. Pozice za volantem je příjemná, trochu mi chybí posuvná loketní opěrka a možnost sedět o něco níž. Použité materiály jsou lacinější, což je ovšem v této třídě běžné.
Vůz se ovládá velice jednoduše a intuitivně. Převaha klasických tlačítek je fajn. Dotykový infotainment je už poněkud zastaralý, nicméně svou práci vcelku slušně odvede aniž by mi na něm něco výrazně vadilo, takže proč ne. Potěší možnost volby tempomatu – klasický/adaptivní. Nepotěší fakt, že nelze vypnout asistenta jízdy v pruzích.
Prostoru ve voze není na rozdávání, obzvláště pak vzadu. Když si sednu sám za sebe (měřím 185 cm), tak se dotýkám koleny sedačky řidiče a hlavou drhnu o strop. Je to tedy dost limitní. Vzadu se tedy pohodlně vejdou osoby měřící méně. Odkládacích prostorů ve voze je však dost.
Zavazadlový prostor pojme 311 litrů zavazadel (s rezervou 288 l), což je ve srovnání s novou Fabií o 69 l méně.
Jízda
Podvozek je ve výbavě ST-line tužší, než ten klasický. Přidejte k tomu ještě větší 17 palcová kola a máte hned odpověď na otázku, zda-li je jízda pohodlná. Není... Jízda ve městě či po rozbité okresce je poměrně nepříjemná a určitě bych doporučil zvolit jinou výbavu či menší ráfky. U plnotučné Fiesty ST, která má 200 koní je tvrdý podvozek pochopitelný, ale zde nedává příliš smysl. Další otravnou věcí je pak nemožnost plynulé jízdy a plachtění. Vůz využívá mild-hybridní technologii, takže jakmile nestojíte na plynu, tak lehce přibržďuje, čímž dobíjí akumulátor. V praxi to pak vypadá tak, že se pravá noha nezastaví. Vyzdvihnout je ovšem potřeba velice slušnou reakci na plyn a dobré řízení.
Karta se však obrací, jakmile se před vámi objeví pěkná klikatá silnice. Tam je Fiesta ST-line mnohem lepší. Podvozek poskytne při svižnější jízdě stabilitu, jistotu, lehkost a zatáčí opravdu skvěle. Motor je i přes lichý počet válců poměrně výkonný, tudíž se s ním dá na pomalejší okresce potrápit většinu služebních Octavií.
Obzvláště pak v této fialové barvě jde o takový malý „sleeper“. Moc respektu na silnici nemáte, většina řidičů vám to bez ostychu „hodí“ před čumák a takhle bych mohl pokračovat. Co si budeme povídat, je to spíš auto pro holky, což je v provozu otravné. Ženám je v drtivé většině fakt, že vůz skvěle zatáčí celkem fuk, na druhou stranu to drncání budou vnímat jako problém. Řešení je tedy levnější výbava Titanium s komfortnějším podvozkem a menšími disky. Pak bude jízdně perfektní.
Motor
Litrový tříválec EcoBoost má dost předností, například skvělou spotřebu, dobrou dynamika, ale na druhou stranu zní jako šicí stroj a po startu se celý vůz lehce rozvibruje. Jakmile ovšem jedete, jsou tyto neduhy „ty tam“ a vy si užíváte tuto živou nákupní tašku. Automatická převodovka má dost archaickou řadící páku, nicméně samotná skříň pracuje celkem slušně, až na lehce zbrklé rozjezdy. Občas umí cuknout, ale je to o dost mírnější, než-li to dělají koncernové automaty v litrových TSI (Polo, Fabia, Ibiza, Kamiq atd.). Akcelerace na stovku zabere 9,6 vteřin a maximální rychlost činí 199 km/h. Motor poskytuje slušných 92 kW a 200 Nm.
Naměřená spotřeba s lehkou nohou:
Město: 4,5 - 6
Kombinovaná: 5,3 l
Dálnice: 6 l
Okresky: 4,3 – 4,8 l
Konkurence
Mezi konkurenty se řadí například Volkswagen Polo, Škoda Fabia, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Hyundai I20, Seat Ibiza či Toyota Yaris.
Fiesta je jednoznačně nejvíc řidičské auto, které rovněž nabídne výbornou dynamiku a spotřebu. Trochu hůř je na tom s prostorností či cenou srovnáme-li Ford s konkurencí.
Ceny
Fiesta začíná s litrovým tříválcem o výkonu 55 kW a výbavě Trend Edition na 370 tis. Taková zlatá střední cesta je výbava Titanium s přeplňovaným motorem (74 kW, 6st. manuál), který startuje na 401 tis.
Naše recenze je ovšem o jedné z vrcholných provedení – ST-line X se silnějším motorem (92 kW), který je navíc kombinovaný s automatickou převodovkou. Takové auto stojí bez příplatků 548 tis. Včetně příplatků se naše Fiesta dostala až na 603 tisíc.
Závěr
Ford Fiesta je malý hatchback, který skvěle vypadá, jednoduše se ovládá a nabízí kompaktní rozměry, takže se hodí do města, ale zároveň zvládá i dlouhé trasy. Je nutné počítat s lehce omezeným vnitřním prostorem, ale to zase vynahrazuje obratnost a fakt, že zaparkujete téměř kdekoliv. Jediným výrazným problémem námi testované verze ST-line X je tvrdší podvozek. Sice skvěle zatáčí, ale u takového vozu je komfort přednější, takže bych doporučil ušetřit a sáhnout třeba po nižší výbavě Titanium. Výbava je rovněž slušná, ale auto jednoduše nebude tak drncat. Zkrátka méně je někdy více. Tato konkrétní specifikace si zaslouží maximálně 7/10 bodů.
Plusy
Design
Obratnost
Dynamika
Jízdní vlastnosti
Jednoduché ovládání
Minusy
Jízdní komfort
Plynulost jízdy
Vyšší cenovka
Méně místa vzadu
Tvrdší materiály
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?