Model ES je přesně ten typ vozu, se kterým se na silnici vyklidníte tak, že vám bude všechno kolem jedno. Vyzařuje silné charisma a umí zaujmout na první pohled. Zároveň má skvělou spotřebu a skvěle sladěný hybridní systém. Takto si představujeme ideální manažerskou limuzínu. Je tam však jedno veliké ale...
Úvod
ES není žádnou novinkou, současná generace je na trhu od roku 2018, nicméně nedávno proběhla modernizace, která by jej měla dotáhnout k dokonalosti. Před rokem se objevila v testu Toyota Camry, se kterou Lexus ES sdílí platformu G-AK, podobně jako třeba RAV4 či Highlander. Podvozek i hybridní pohon je téměř identický, což je jednoznačně plus.
Náš konkrétní kousek je ve výbavě F Sport Top, což je po verzi Luxury hned druhá nejvyšší. Ještě je v nabídce nižší stupeň Prestige a základní Elegance. Co se pohonu týče, tak není moc na výběr, je zde pouze jedna motorizace – atmosférický čtyřválec s elektromotorem a baterií. Jde tedy o klasického hybrida, který umí při mírném zatížení jet čistě na elektřinu. Poháněná je zde přední náprava, což nebývalo u ES zvykem.
Exteriér
Design je jedním slovem oslňující. Je velice extravagantní a obzvláště ve výrazné červené metalíze poutá pozornost ať přijedete kamkoliv. Karoserie má ostře řezané hrany a tvary. Přední části dominují LED světlomety a obrovská maska chladiče, která je protažená až dolu.
Z bočního pohledu vynikne jeho délka. Svažující se záď vypadá skvěle. Tomu ještě sekunduje pořádná dávka chromu kolem oken, která dává jasně najevo, že nejde o nějaký „lowcost“ sedan.
Rozměry: 4975/1865/1445/2870 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1680 kg.
Interiér
Uvnitř je to na první pohled luxus. Kombinace bílé a černé kůže vypadá skvěle, jen ta údržba bude náročnější.
Sedadla jsou úžasná a nemám k nim výhrad. I po ujetí 800 km jsem z vozu vylezl naprosto „čerstvý“. Pozice za volantem je rovněž skvělá a potěší i možnost sedět hezky nízko. Materiály jsou kvalitní, měkké a celkové dílenské zpracování je bez jediné chyby.
Tím chvála bohužel končí. Ovládání vozu je složité, nelogické a neintuitivní. Vůz se ovládá pomocí touchpadu, který s faceliftem prošel inovací k lepšímu, ale stále je to podivné. Odezva je poměrně pomalá a práce s tímto systémem náročná.
Vadí mi například absence klasického tlačítka na vypnutí/zapnutí klimatizace, které mimochodem v Camry je. Abyste klimu deaktivovali, je nutné kliknout tlačítkem u touchpadu na „menu“, poté touchpadem přejet na záložku „klimatizace“, poté „možnosti“ a až tam naleznete možnost „zapnout/vypnout“. Infotainment jako takový má ovšem kvalitní obrazovku, která je natočená k řidiči a má dobrou grafiku. Tedy pominu-li rozlišení parkovací kamery.
Klimatizace nabízí propracovaný automatický systém, kdy se řidič nemusí o nic starat. Ten funguje většinu času skvěle. Není tomu však za všech okolností, takže jakmile si zvolíte manuální nastavení, nastává problém. I na nejnižší stupeň fouká ventilátor dost výrazně, což je obtěžující. Buď je zima nebo horko, nic moc mezi tím.
Co se prostornosti týče, tak je to velmi dobré. Vpředu je místa dost a jediné, co mi schází, je dveřní kapsa na 1,5 litrovou PET lahev. Potěší ovšem hluboká schránka pod loketní opěrkou, která se dá otevřít z obou stran. Trochu nešťastné je umístění bezdrátové nabíječky přímo v loketní opěrce, kdy plocha není nijak pogumovaná a ani nemá zarážku. Jakmile tedy šlápnete trochu více na plyn, mobil vám sletí až na dno přihrádky. Zadní cestující mají velkorysý prostor pro nohy, skoro jako v Superbu, avšak vyšší pasažéři nad 185 cm budou mít problém s prostorem nad hlavou.
Zavazadlový prostor není největší, ale je dostačující. Potěší tunel v prostředním sedadle, takže nebude problém zajet si na lyžovačku bez rakve. Objem činí 454 litrů.
Jízda
Jedna z nejsilnějších stránek tohoto vozu je jednoznačně skvělý komfort. Podvozek je tak akorát tuhý, nerovnosti žehlí s přehledem a v naprosté tichosti. Nečekejte žádné rázy, bouchání či kroucení karoserie při svižnější jízdě. Toto je učebnicový příklad toho, jak by měl vypadat správný podvozek v cestovní limuzíně. Dlouhé přesuny jsou s Lexusem radostí a zkrátka relaxem. Celý pocit ještě umocní jedno z nejlepších ozvučení, které jsem kdy ve voze zažil (Mark Levinson).
Řízení poskytuje slušnou dávku citu, není přeposilované a pracuje se s ním jedna radost. Snad jen rejd by mohl být o fous lepší, ale to je detail.
Jsou zde jízdní režimy Eco, Normal, Sport a Sport+. První režim jsem si příliš neoblíbil, aby se vůz dostal do pohybu, musíte dát téměř plný plyn a oproti normálnímu režimu je jízda s eko módem otravná. Normální režim funguje skvěle, reakce na plyn je velice dobrá a vůz umí celkem slušně akcelerovat, jen ten pocit ze zrychlení není příliš přesvědčivý. To je z důvodu naprosto konstatního zátahu, který má za následek bezestupňová převodovka. Sportovní režimy zostří reakci na plyn, lehce ztuhne řízení a podvozek, ale není to proti normálnímu režimu veliký rozdíl. Největší rozdíl je změna virtuálního kokpitu.
Motor
O pohon auta se stará 2,5 litrový benzinový čtyřválec o výkonu 131 kW. Jelikož jde o konstrukčně jednoduchou atmosférickou jednotku, potěší majitele svojí spolehlivostí. Jde o hybrid, takže zde máme ještě elektromotor s baterií, jenž vozu pomáhají při rozjezdech, pocukávání v kolonách ale vůz umí v případě nabité baterie jet při mírné zátěži pouze na elektromotor až do cca 120 km/h – EV režim. Jakmile přijde stoupání či více stlačíte plynový pedál, automaticky se připne spalovací motor, což jde tak hladce, že to téměř nepoznáte. Celkový systémový výkon soustavy činí 160 kW a 221 Nm.
Celé ústrojí je skvěle sladěné a tiché. Motor se výrazněji projeví pouze v moment, kdy stlačíte plyn až k zemi, poté začne monotónně vrčet a vůz začne konstantně zrychlovat. Akcelerace na stovku zabere 8,9 sekund a maximální rychlost je omezena na 180 km/h.
Vedle tichosti, spolehlivosti a slušného zátahu je zde další argument, proč si Lexus koupit a tím je spotřeba paliva. S vozem jsme absolvovali cestu do Itálie, kdy se jelo cca 50% trasy po dálnici, 40% po okreskách a zbytek bylo město. Cestu tam jsem jel vyloženě na spotřebu (Dálnice 130 km/h, okreska 100 km/h) a na palubním počítači po příjezdu svítilo 5,6 litru. Cesta domů byla stejná, nicméně po německé dálnici jsme ES protáhli podstatně rychleji, většinou okolo 160 – 180 km/h a výsledná spotřeba byla rovných 6 litrů, což je úžasný výsledek. Když jsme měřili samostatné úseky, dostali jsme se na tyto hodnoty:
Město: 4 – 6 litrů (v závislosti na stavu baterie)
Dálnice: 6,3 – 6,6 l
Okresky: 4,5 – 5,5 l
Ceny
Nejlevnější ES Elegane standardně stojí od 1 366 000 Kč, což je solidní cenovka vzhledem ke kvalitě vozu a velmi slušné základní výbavě. Je zde ještě akční nabídka, která obsahuje tzv hybridní bonus, díky čemuž se vyšší výbava Limited Edition dostane dokonce na 1 249 000 Kč.
Pak jsou tu další výbavy, které už jsou ovšem dražší. Druhá nejvyšší verze F Sport má tři úrovně, přičemž ta základní stojí od v rámci akce 1 499 000 Kč (bez zvýhodnění 1 699 000 Kč), ale my tu máme tu nejdražší (F Sport TOP), která má navíc třeba head-up displej, panoramatické zobrazování kolem vozu a prémiový audiosystém se 17 reproduktory Mark Levinson. Ta začíná bez zvýhodnění na 1 819 000 Kč, což už není úplně málo. Za tyto peníze už bych si dokázal představit alespoň o něco výkonnější motor, pohon všech kol nebo nějakou jinou přidanou hodnotu. Na druhou stranu je ovšem velice pravděpodobné, že se na F Sport TOP taktéž vztahuje akce, takže by výsledná cenovka mohla být cca 1 619 900 Kč bez příplatků, které už opravdu nejsou potřeba.
Závěr
Lexus je jiný, než jsme od německých konkurentů zvyklí. Jde o úžasně vypadající vůz, který poutá pozornost kamkoliv se vydáte. Podvozek je skvělý, nabízí úžasný balanc mezi komfortem a jistotou v zatáčkách. K tomu všemu je ES skvěle odhlučněný, nabízí dostatek prostoru a fantastické zpracování interiéru. Hybridní pohon a spotřeba do 6 litrů? V pořádku. Vlastně jediným výrazným problémem je složité ovládání vozu. Drobnosti jako lehce podprůměrnou dynamiku či absenci pohonu všech kol neberu tolik v potaz. Lexus ES F Sport TOP získává 9/10 bodů.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.