TEST: Lexus ES 300H F Sport - ostře vypadající limuzína, se kterou je jízda relax

Lukáš Suchý / AutoRoad.cz, 1. srpna 2022, 21:25 Google+

Model ES je přesně ten typ vozu, se kterým se na silnici vyklidníte tak, že vám bude všechno kolem jedno. Vyzařuje silné charisma a umí zaujmout na první pohled. Zároveň má skvělou spotřebu a skvěle sladěný hybridní systém. Takto si představujeme ideální manažerskou limuzínu. Je tam však jedno veliké ale...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
lexus es

lexus es | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Úvod

ES není žádnou novinkou, současná generace je na trhu od roku 2018, nicméně nedávno proběhla modernizace, která by jej měla dotáhnout k dokonalosti. Před rokem se objevila v testu Toyota Camry, se kterou Lexus ES sdílí platformu G-AK, podobně jako třeba RAV4 či Highlander. Podvozek i hybridní pohon je téměř identický, což je jednoznačně plus.

Náš konkrétní kousek je ve výbavě F Sport Top, což je po verzi Luxury hned druhá nejvyšší. Ještě je v nabídce nižší stupeň Prestige a základní Elegance. Co se pohonu týče, tak není moc na výběr, je zde pouze jedna motorizace – atmosférický čtyřválec s elektromotorem a baterií. Jde tedy o klasického hybrida, který umí při mírném zatížení jet čistě na elektřinu. Poháněná je zde přední náprava, což nebývalo u ES zvykem.

img-responsive

lexus es | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Exteriér

Design je jedním slovem oslňující. Je velice extravagantní a obzvláště ve výrazné červené metalíze poutá pozornost ať přijedete kamkoliv. Karoserie má ostře řezané hrany a tvary. Přední části dominují LED světlomety a obrovská maska chladiče, která je protažená až dolu.

img-responsive

lexus es | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Z bočního pohledu vynikne jeho délka. Svažující se záď vypadá skvěle. Tomu ještě sekunduje pořádná dávka chromu kolem oken, která dává jasně najevo, že nejde o nějaký „lowcost“ sedan.

Rozměry: 4975/1865/1445/2870 mm (délka, šířka, výška, rozvor)

Hmotnost: 1680 kg.

img-responsive

lexus es | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Interiér

Uvnitř je to na první pohled luxus. Kombinace bílé a černé kůže vypadá skvěle, jen ta údržba bude náročnější.

img-responsive

lexus es | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Sedadla jsou úžasná a nemám k nim výhrad. I po ujetí 800 km jsem z vozu vylezl naprosto „čerstvý“. Pozice za volantem je rovněž skvělá a potěší i možnost sedět hezky nízko. Materiály jsou kvalitní, měkké a celkové dílenské zpracování je bez jediné chyby.

img-responsive

lexus es | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Tím chvála bohužel končí. Ovládání vozu je složité, nelogické a neintuitivní. Vůz se ovládá pomocí touchpadu, který s faceliftem prošel inovací k lepšímu, ale stále je to podivné. Odezva je poměrně pomalá a práce s tímto systémem náročná.

img-responsive

lexus es | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Vadí mi například absence klasického tlačítka na vypnutí/zapnutí klimatizace, které mimochodem v Camry je. Abyste klimu deaktivovali, je nutné kliknout tlačítkem u touchpadu na „menu“, poté touchpadem přejet na záložku „klimatizace“, poté „možnosti“ a až tam naleznete možnost „zapnout/vypnout“. Infotainment jako takový má ovšem kvalitní obrazovku, která je natočená k řidiči a má dobrou grafiku. Tedy pominu-li rozlišení parkovací kamery.

img-responsive

lexus es | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Klimatizace nabízí propracovaný automatický systém, kdy se řidič nemusí o nic starat. Ten funguje většinu času skvěle. Není tomu však za všech okolností, takže jakmile si zvolíte manuální nastavení, nastává problém. I na nejnižší stupeň fouká ventilátor dost výrazně, což je obtěžující. Buď je zima nebo horko, nic moc mezi tím.

img-responsive

lexus es | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Co se prostornosti týče, tak je to velmi dobré. Vpředu je místa dost a jediné, co mi schází, je dveřní kapsa na 1,5 litrovou PET lahev. Potěší ovšem hluboká schránka pod loketní opěrkou, která se dá otevřít z obou stran. Trochu nešťastné je umístění bezdrátové nabíječky přímo v loketní opěrce, kdy plocha není nijak pogumovaná a ani nemá zarážku. Jakmile tedy šlápnete trochu více na plyn, mobil vám sletí až na dno přihrádky. Zadní cestující mají velkorysý prostor pro nohy, skoro jako v Superbu, avšak vyšší pasažéři nad 185 cm budou mít problém s prostorem nad hlavou.

img-responsive

lexus es | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Zavazadlový prostor není největší, ale je dostačující. Potěší tunel v prostředním sedadle, takže nebude problém zajet si na lyžovačku bez rakve. Objem činí 454 litrů.

img-responsive

lexus es | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Jízda

Jedna z nejsilnějších stránek tohoto vozu je jednoznačně skvělý komfort. Podvozek je tak akorát tuhý, nerovnosti žehlí s přehledem a v naprosté tichosti. Nečekejte žádné rázy, bouchání či kroucení karoserie při svižnější jízdě. Toto je učebnicový příklad toho, jak by měl vypadat správný podvozek v cestovní limuzíně. Dlouhé přesuny jsou s Lexusem radostí a zkrátka relaxem. Celý pocit ještě umocní jedno z nejlepších ozvučení, které jsem kdy ve voze zažil (Mark Levinson).

img-responsive

lexus es | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Řízení poskytuje slušnou dávku citu, není přeposilované a pracuje se s ním jedna radost. Snad jen rejd by mohl být o fous lepší, ale to je detail.

img-responsive

lexus es | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Jsou zde jízdní režimy Eco, Normal, Sport a Sport+. První režim jsem si příliš neoblíbil, aby se vůz dostal do pohybu, musíte dát téměř plný plyn a oproti normálnímu režimu je jízda s eko módem otravná. Normální režim funguje skvěle, reakce na plyn je velice dobrá a vůz umí celkem slušně akcelerovat, jen ten pocit ze zrychlení není příliš přesvědčivý. To je z důvodu naprosto konstatního zátahu, který má za následek bezestupňová převodovka. Sportovní režimy zostří reakci na plyn, lehce ztuhne řízení a podvozek, ale není to proti normálnímu režimu veliký rozdíl. Největší rozdíl je změna virtuálního kokpitu.

img-responsive

lexus es | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Motor

O pohon auta se stará 2,5 litrový benzinový čtyřválec o výkonu 131 kW. Jelikož jde o konstrukčně jednoduchou atmosférickou jednotku, potěší majitele svojí spolehlivostí. Jde o hybrid, takže zde máme ještě elektromotor s baterií, jenž vozu pomáhají při rozjezdech, pocukávání v kolonách ale vůz umí v případě nabité baterie jet při mírné zátěži pouze na elektromotor až do cca 120 km/h – EV režim. Jakmile přijde stoupání či více stlačíte plynový pedál, automaticky se připne spalovací motor, což jde tak hladce, že to téměř nepoznáte. Celkový systémový výkon soustavy činí 160 kW a 221 Nm.

Celé ústrojí je skvěle sladěné a tiché. Motor se výrazněji projeví pouze v moment, kdy stlačíte plyn až k zemi, poté začne monotónně vrčet a vůz začne konstantně zrychlovat. Akcelerace na stovku zabere 8,9 sekund a maximální rychlost je omezena na 180 km/h.

img-responsive

lexus es | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Vedle tichosti, spolehlivosti a slušného zátahu je zde další argument, proč si Lexus koupit a tím je spotřeba paliva. S vozem jsme absolvovali cestu do Itálie, kdy se jelo cca 50% trasy po dálnici, 40% po okreskách a zbytek bylo město. Cestu tam jsem jel vyloženě na spotřebu (Dálnice 130 km/h, okreska 100 km/h) a na palubním počítači po příjezdu svítilo 5,6 litru. Cesta domů byla stejná, nicméně po německé dálnici jsme ES protáhli podstatně rychleji, většinou okolo 160 – 180 km/h a výsledná spotřeba byla rovných 6 litrů, což je úžasný výsledek. Když jsme měřili samostatné úseky, dostali jsme se na tyto hodnoty:

Město: 4 – 6 litrů (v závislosti na stavu baterie)

Dálnice: 6,3 – 6,6 l

Okresky: 4,5 – 5,5 l

img-responsive

lexus es | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Ceny

Nejlevnější ES Elegane standardně stojí od 1 366 000 Kč, což je solidní cenovka vzhledem ke kvalitě vozu a velmi slušné základní výbavě. Je zde ještě akční nabídka, která obsahuje tzv hybridní bonus, díky čemuž se vyšší výbava Limited Edition dostane dokonce na 1 249 000 Kč.

img-responsive

lexus es | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Pak jsou tu další výbavy, které už jsou ovšem dražší. Druhá nejvyšší verze F Sport má tři úrovně, přičemž ta základní stojí od v rámci akce 1 499 000 Kč (bez zvýhodnění 1 699 000 Kč), ale my tu máme tu nejdražší (F Sport TOP), která má navíc třeba head-up displej, panoramatické zobrazování kolem vozu a prémiový audiosystém se 17 reproduktory Mark Levinson. Ta začíná bez zvýhodnění na 1 819 000 Kč, což už není úplně málo. Za tyto peníze už bych si dokázal představit alespoň o něco výkonnější motor, pohon všech kol nebo nějakou jinou přidanou hodnotu. Na druhou stranu je ovšem velice pravděpodobné, že se na F Sport TOP taktéž vztahuje akce, takže by výsledná cenovka mohla být cca 1 619 900 Kč bez příplatků, které už opravdu nejsou potřeba.

img-responsive

lexus es | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Závěr

Lexus je jiný, než jsme od německých konkurentů zvyklí. Jde o úžasně vypadající vůz, který poutá pozornost kamkoliv se vydáte. Podvozek je skvělý, nabízí úžasný balanc mezi komfortem a jistotou v zatáčkách. K tomu všemu je ES skvěle odhlučněný, nabízí dostatek prostoru a fantastické zpracování interiéru. Hybridní pohon a spotřeba do 6 litrů? V pořádku. Vlastně jediným výrazným problémem je složité ovládání vozu. Drobnosti jako lehce podprůměrnou dynamiku či absenci pohonu všech kol neberu tolik v potaz. Lexus ES F Sport TOP získává 9/10 bodů.

img-responsive

lexus es | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Vytisknout

Diskuze: TEST: Lexus ES 300H F Sport - ostře vypadající limuzína, se kterou je jízda relax

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

Lexus RX350h

TEST Lexus RX350h Luxury – je základní motorizace tou zároveň nejlepší ?

Volkswagen Tiguan

Velké slevy u sedmi nových VW - levnější už to nebude!

Dacia Duster 2024, nejhezčí Dacia všech dob?

Dacia změní image. Bude levnější alternativou k Jeepu. A příjde nový model

Škoda Enyaq Coupé RS iV

Škoda dělá z Čechů hlupáky! Enyaq v Německu koupíte o 190 tisíc levněji, než v Česku, zjistil Hofy

Toyota Mirai poháněná vodíkem na první veřejné tankovací stanici v ČR v Praze na Barrandově

Průlom ve vodíkové technologii? Japonci tvrdí, že ano

reklama

Doporučujeme

Offroad Obytný speciál Liaz 4×4 300PS

Chtěli byste Offroad obytný speciál Liaz 4×4 300PS? Může být váš

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

  2. Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud