„Caddylac“ byl vždy praktický vůz, který nehledí až tak na vzhled, ale spíše na užitné vlastnosti. Postupem času se ovšem stává čím dál tím více civizilovaným parťákem, což jsme mimo jiné psali v nedávném testu, kde jsme měli Caddyho Maxi, tedy verzi s prodlouženým rozvorem. Krátká verze je překvapivě dost rozdílná. Dnešní recenze proklepne, jak je na tom verze s pohonem všech kol.
Úvod
Caddy je s námi již od roku 1979 a dnes se podíváme na nejnovější 5 generaci ve variantě s pohonem všech kol. Je postaven na modifikované modulární platformě MQB. Oproti předchůdci Caddy sází na odvázanější design a zároveň poskytuje lepší komfort včetně veškerých bezpečnostních asistentů. Listová pera vzadu nahradila tuhá zadní náprava s vinutými pružinami a Panhardovou tyčí.
Výbava Style je velmi bohatá. Naše konkrétní specifikace nabízí například navigaci, virtuální kokpit, elektrické dovírání posuvných a pátých dveří, veškeré moderní asistenty, adaptivní tempomat, automatickou klimu, výhřev sedadel, která jsou mimochodem potažená alcantarou s koženými boky a mnoho dalšího. Za to vše si ale budete muset celkem připlatit, o tom ale později.
Exteriér
Caddy je na poměry konzervativního designu VW celkem odvážným, nicméně sami posuďte, zda je to krok vpřed, nebo naopak. Za nás je to fajn. Vyzdvihnout musíme obzvlášť zadní světla, která zaujmou na první pohled a vypadají skvěle.
Z boku je vůz něčím mezi krabicí a MPV. Vpředu zaujme lakovaná mřížka v nárazníku v barvě karoserie, je to ovšem prvek, na který jsme si ještě nezvykli. Předek tak působí, jako kdyby šlo o elektrický vůz. Pokud bych si vůz chtěl koupit, volil bych určitě nějakou tmavou barvu, kde to tak nekřičí.
Rozměry: 4500/1855/1791/2755 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1791 kg
Interiér
Přední sedadla jsou pohodlná a dobře zpracovaná. Je zde použita alcantara, která působí až prémiovým dojmem. Boky jsou kožené. Pozici za volantem si najdeme velice snadno a ačkoliv sedadla nejsou elektrická, v Caddym nám to rozhodně nevadí. Volant je posuvný ve velikém rozsahu, což je také plus. Dlouhány potěší možnost prodloužit si sedák.
Celkové ovládání vozidla je vlivem příplatkové navigace lehce chaotické. Nejsou zde kolečka, nýbrž dotykové plošky pod obrazovkou, pomocí kterých si volíte hlasitost a teplotu klimatizace, což je zkrátka otravné.
Ocenit musím ovšem perfektní multifunkční volant s klasickými tlačítky, se kterými se pracuje skvěle. Moc ostatních tlačítek už zde ale není, snad jen trojice „polodotykových knoflíků“ pod infotainmentem, které vás přesměrují na dotykovou obrazovku.
Použité materiály jsou tvrdší a příliš nezaujmou, ale ani úplně neurazí. Na to, že jde o užitkový vůz, tak to celkem slušně maskuje. Minule testovaný Caddy Maxi jsme pochválili za tichou jízdu uvnitř. To zde neplatí. Nevím, jestli jsme jen neměli smůlu na nějaký „vadný“ kus, ale celou dobu testu jsme se potýkali s vrzáním a pazvuky odzadu. Ani odhlučnění při 130 km/h nás tak úplně nepřesvědčilo v tom, že je Caddy na lepší úrovni, než ostatní MPV, kterých je už mimochodem jako šafránu.
Prostor je zde největším trumfem. Vpředu máte dostatek prostoru okolo sebe, ale obzvlášť nadstandardně ho máte nad sebou. Pod střechou je tradiční úložný prostor, kam schováte celkem dost drobností. Další místa, kam si můžete odložit věci, jsou všude kolem vás. Vzadu se celkem pohodlně vejdou tři běžně vzrostlí jedinci a nebude chybět prostor na hlavu, ani na nohy. Nevýhodou je, že dozadu nevměstnáte tři dětské autosedačky.
Nejvíc nás zaujalo, jak jednoduše se se sedadly manipuluje. Pokud chcete víc místa, je možnost druhou řadu sedadel jednoduše sklopit. Je to velmi jednoduše řešené, takže není třeba hledat návod. Pokud vám ani tak místo nestačí, můžete nezávislá sedadla jednoduše vyndat. Objem zavazadlového prostoru činí 760 litrů (max 2256 l).
Jízda
Komfort je oproti dodávkám lepší, ale oproti vozům typu MPV o něco horší. Je zkrátka mezi těmito dvěmi kategoriemi. Tlumiče sice nejsou tvrdé a vůz dokáže jet celkem plavně, jenže stačí nějaké ostřejší nerovnosti a tuhá zadní náprava se připomene boucháním a celá karoserie se začne kroutit a vrzat. Nutno ovšem říci, že takovéto chování se děje pouze v přítomnosti těch nejhorších českých okresek. Ve většině případů je jízda příjemná a rušit vás začne až aerodynamický hluk při dálničních rychlostech.
Pohon všech kol? Sice si dost připlatíte, ale vlastně proč ne. Caddy 4x4 je vlastně dost jedinečný, podobný vůz se čtyřkolkou vlastně nenajdete. Jde o klasický koncernovský pohon s mezinápravovou spojkou (Haldex). Světlá výška není kdoví jaká, takže to na nějaké veliké terény není, nicméně zasněženou lesní cestu či polňačku zvládne levou zadní. Zkusili jsme i lehké křížení náprav, kdy sice cítíte, že to není pro Caddyho domácí prostředí, nicméně zabral a hnal se na vrchol jako by nic.
Motor
Máme zde nejsilnější nafotvý dvoulitr v nabídce – 2.0 TDI 90 kW/320 Nm. V nabídce je ještě 55 a 75 kW verze tohoto dieselu a také benzinový 1,5 litrový motor o výkonu 84 kW či alternativa na stlačený zemní plyn. Točivý moment je přenášen primárně na přední nápravu a jakmile je snížená trakce, připojí se náprava zadní.
Dynamika naší jednotky je ve městě dostačující. Když s vozem cestujete sami bez nákladu, je to celkem přijatelné i na okresce či dálnici. Není to žádný rychlík, ale ani úplný louda. Akcelerace na stovku trvá 12,1 sekund a maximálka činí 185 km/h. Slabší to bude, naložíte-li do vozu další 4 pasažéry a nějaké ty kufry. Pokud po Caddym pokukujete, doporučil bych určitě tento nejsilnější nafťák, klidně i s tímto povedeným manuálem. Základní 55 kW dvoulitr akceleruje na stovku dlouhých 18 vteřin, základní benzinový motor to ale zvládá lehce pod 12 sekund, což je slušné.
Spotřeba:
Město: 6 – 7,5 litrů
Kombinovaná: 6,5 l
Dálnice: 7,2 l
Okreska: 4,8 – 5,5 l
Ceny
Základní pětimístné Caddy startuje s 55 kW motorem na 620 tis včetně DPH, silnější 75 kW verze vyjde na 691 tis. Benzinová 105 TSI 84 kW stojí od 641 tis. Za nejlevnější verzi Maxi s prodlouženým rozvorem zaplatíte 724 tis (84 kW - benzín). Jde však o základní verze, kde nejsou v základu lakované nárazníky, což nevypadá úplně hezky.
Mnohem lépe na tom je verze Caddy Life, která je takovou zlatou střední cestou. Nabídne jak lakovanou celou karoserii, tak i litá kola a lepší výbavu uvnitř. S dieselem začíná na 759 tis (75 kW), benzin vyjde o 50 tis levněji. Námi testovaná výbava Style 4Motion přijde na 984 tis. Automat mít v kombinaci se čtyřkolkou nejde. Náš konkrétní kus s příplatky vyšel na 1.191.756 Kč.
Závěr
Caddy 2.0 TDI 4Motion je praktický vůz, který si na nic nehraje a zároveň dokáže perfektně skloubit roli rodinného vozu s tím užitkovým, který se hodí třeba pro zásobování nějaké horské chaty. Lehčí terény zvládá obstojně. Je poměrně civilizovaný a ačkoliv při jízdě pocítíte lehké drncání a vrzání odzadu, stále to bude na lepší úrovni, než-li to je u klasických dodávek. Na druhou stranu má ale ještě co dohánět, pokud chce konkurovat MPV jako je S-Max či Touran. Minule testovaný Caddy Maxi byl komfortnější, tišší a výrazně prostornější uvnitř.
Největším problémem námi testovaného kousku je jednoznačně jeho sebevědomá cenovka. Caddy za 1,2 milionu zkrátka není pro každého. Na druhou stranu pokud někdo chce vůz této kategorie se čtyřkolkou, nemá z čeho jiného vybírat, takže proč ne. A pokud půjdete cestou nižšího výbavového stupně Life, tak se i s tímto motorem, čtyřkolkou a nějakými příplatky dostanete na cenu kolem 900 - 950 tis, což už je o poznání přívětivější. Volkswagen Caddy 4Motion si vypracoval 7/10 bodů.
Plusy
Spotřeba
Praktičnost
Bohatá výbava
LED světlomety
Manuální převodovka
Průjezdnost mimo silnici
Snadná manipulace se sedadly
Minusy
Hlučnost a vrzání
Dotykové ovládání
Dynamika
Vyšší cenovka
Dozadu nedáte 3 autosedačky
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.