Tento líbivý crossover jsme za poslední rok testovali už dvakrát. Tentokrát jde ovšem o sportovní verzi ST, která je zcela odlišná. Taková kapesní raketa, která je návykově zábavná a jen tak vás neomrzí. Zároveň nestojí příliš mnoho. Na druhou stranu jde prakticky o přerostlou Fiestu ST, která je levnější. Otázka dnešní recenze tedy zní – co je lepší volbou?
Exteriér
Design by se dal připodobnit k nějaké menší žabce, obzvláště přední část. Je zde jasně viditelný odkaz na původní veselý výraz Pumy z devadesátých let, kdy se jednalo o sportovní kupé. Přední LED světlomety jsou dost nahoře, pod nimi je veliká maska, která podtrhuje celkový „vysmátý kukuč“. Puma je obutá na krásných ráfcích a pneumatikách Michelin Pilot Sport 4S o rozměru 225/40/R19.
Zadní část se hezky zužuje, což vypadá sice pěkně, ale je to lehce na úkor místa pro zadní pasažéry. Světla jsou hezky tvarovaná a celkově se dá říct, že je zadní část povedenější, než u Fiesty či Focusu. Koncovky výfuku a i část okolo je vcelku nevýrazná. Nějaký sportovněji střižený difuzor by zde pasoval. Kdybyste sundali znáček ST, málokdo pozná, že jde o sportovní vůz.
Rozměry: 4226/1805/ 1533/2588 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1358 kg
Interiér
Jakmile otevřete dveře, tak upoutají pozornost nádherná Ford Performance sedadla. Po prvním usednutí je jasné, že v nich budete perfektně držet. To jsme si později ověřili. Boky jsou kožené s červeným prošíváním, střed je potažený alcantarou a „dlouhány“ také potěší možnost prodloužit si sedák. Na druhou stranu si ale myslím, že jedinci vážící přes 100 kg budou mít problém se do úzkých sedadel vměstnat. Sedět by se sice mohlo o fous níž, ale jinak pozici za volantem nelze nic vytknout.
Ovládání vozidla je intuitivní, vše je hezky po ruce a převažují klasická tlačítka. Co by ovšem mohlo být lepší, jsou použité materiály. Je zde poměrně dost laciných tvrdých plastů, což tak úplně nekoresponduje s pořizovací cenou vozu. Vyzdvihnout je potřeba řadící páka, která je na první pohled skvělá, dobře se s ní řadí, ale jelikož je kovová, tak v zimě dost dlouho studí. Infotainment je lehce zastaralý, ale život s ním není nijak otravný.
Prostornost je horší. Vpředu je znát to, že je interiér poměrně úzký ale situace vzadu je horší. Jakmile si sednu sám za sebe (měřím 185 cm), tak mi schází takových 5 cm prostoru na hlavu a před koleny už také místo není.
Největší trumf vozu co se prostornosti týče, je vzadu. Zavazadelník má polohovatelnou podlahu, pod kterou se navíc ukrývá takzvaný Megabox, který má na dně otvor. Když budete převážet něco špinavého, jednoduše prostor opláchnete hadicí a vodu vypustíte podlahou. Objem zavazadelníku činí 456 litrů a Megabox pojme 81 litrů.
Jízda
Kdo by čekal tvrdý podvozek, který se příliš nehodí do města, tak není na omylu. Jelikož je Puma crossover s výše položeným těžištěm, musela být světlá výška proti standardní verzi snížena a podvozek byl nastaven tvrdě. Řekl bych, že Fiesta ST je o něco komfortnější. Zároveň zde nejsou adaptivní tlumiče s proměnnou tuhostí jako u Focusu, takže se dá říci, že je z této trojice Puma nejtvrdší. Kdo je puristicky založený a nevadí mu tužší auta, dokáže s eSTéčkem jezdit i denně po městě. Já se ale přiznám, že k této skupině nepatřím, takže bych ji využíval spíše k víkendovým projížďkám mimo město.
Vyzdvihnout se musí skvělé hyperaktivní řízení s krátkým převodem. Je ostré už kolem středu, na což si musíte chvíli zvykat, ale pak je to naprosto k nezaplacení. Na okresce si pomocí volantu můžete auto krásně rozhodit, takže vám lehce ustřelí zadek a vůz se nasměruje směrem k výjezdu. V kombinaci s tvrdým podvozek a vyšším těžištěm je to velice zábavné. Puma tak připomíná hravé štěně, které poskakuje sem a tam. Negativní dopad to má ovšem na cestování po dálnici, kdy vůz působí dojmem, že by chtěl stále někam vybočovat.
Další věc, kterou Ford zkrátka umí, je převodovka. Manuál má úžasně přesnou kulisu s krátkými dráhami, takže se s ní spolupracuje opravdu fantasticky. Spojka je ostrá a nabízí krátký chod. Brzdný účinek je taktéž slušný, to stejné platí i o dávkování. Perfektní práci také odvádí samosvorný diferenciál, který pomůže přenést maximum točivého volantu na přední kola, což má kladný dopad na trakci a nedotáčivost. V režimu „Závodní trať“ se otevře klapka ve výfuku, takže si můžete vychutnávat prskání při podřazování a celkově je výfuk naladěný tak akorát. Při normální jízdě nijak neobtěžuje, ale když chcete, víte o něm. Pochvalu si také zaslouží výborné pneumatiky Michelin Pilot Sport 4 S, které poskytují solidní dávku gripu. Jakmile trochu zaprší, můžete si stopu také utáhnout klasickou ruční brzdou. S vypnutou stabilizací vám tak Puma dovolí se několik metrů svézt dveřmi napřed. Jakmile chcete vůz srovnat, stačí šlápnout na plyn a vůz se vrátí do normálu.
Motor
Tříválec 1,5 EcoBoost jsme již měli ve Fiestě ST. Je výborně naladěný, disponuje turbodmychadlem, takže od nějakých 2500 otáček velice ochotně zrychluje. Oproti Fiestě má ovšem o 30 Nm více. Má sice lehkou „turbodíru“ a zátah není tak lineární jako třeba u nedávno testovaného Hyundaie I20 N, ale osobně je mi tento projev motoru sympatičtější. Pocitově jede zkrátka víc, čemuž napomáhá i kratší zpřevodování – na dvojku jede cca 94 km/h, poté se už řadí trojka, což je tak akorát. V I20 N to bylo posunuté o 10 km/h výš. Výkon motoru činí 147 kW a 320 Nm. To jsou krásná čísla, díky kterým jsou i dálniční přesuny se zařazenou šestkou svižné bez toho, aniž byste museli podřazovat. Stačí, aby motor točil více, než 2500 otáček za minutu a ochotně akceleruje. Při 130 km/h točí cca 3000 otáček. Z místa na stovku to „eSTéčko“ zvládá za 6,7 sekund a zastaví se na 220 km/h. Překvapilo nás, že ve 100 km/h se zařazenou čtyřkou na mokré vozovce hrabaly přední kola, motor točil cca 3500 otáček.
Překvapením byla pak spotřeba. Jakmile „zatopíte pod kotlem“, nárokuje si okolo 12 - 14 litrů na sto, ale při mírném tempu jsme naměřili mnohem optimističtější hodnoty:
Město: 6 – 8 litrů
Kombinovaná: 7 l
Dálnice: 7,4 l
Okreska: 5,5 – 6 l
Ceny
Základ nabídky tvoří Puma 1,0 EcoBoost Titanium, která stojí v akční ceně od 521 tisíc. Dále jsou v nabídce ještě dvě vyšší výbavy a silnější litrový motor. Obě verze tohoto litrového tříválce můžete kombinovat se 7 stupňovou automatickou převodovkou Powershift.
Puma ST startuje na částce 805 tis. My zde ale máme Pumu ST X, která stojí od 878 tisíc a nabídne navíc automatickou klimu, jiná kola, přední LED světlomety, bezklíčový přístup do vozu, alarm či červené brzdové třmeny. Šedý lak stojí 30 tisíc. Naprostou nezbytností je však Performance balíček za 35 tis, který obsahuje samosvorný diferenciál a další drobnosti. Sečteno podtrženo náš kousek stojí 942 tis.
Závěr
Ford opět dokázal, že umí skvělé zábavné hothache a v tomto případě „hotcrossover“. Vůz funguje fantasticky, nabízí výtečný motor, hravý podvozek, skvělé řízení a řazení, takže vás bude opravdu bavit. Navíc je oproti hothatchům vyšší, takže pokud vyrazíte do města, bude se vám lépe parkovat u vysokých obrubníků. Daní za to je tvrdý podvozek, který ale na pěkné okresce rozhodně oceníte.
Nicméně zpět k naší otázce z úvodu. Vyplatí se Puma ST, nebo stačí levnější Fiesta ST? Já osobně bych šel spíše do lehce menší Fiesty, která je o cca 100 kg lehčí, stojí o 190 tis méně a poskytuje srovnatelný zážitek z řízení. Puma ST nabídne hezčí zadek a upoutá více pozornosti. Zaslouží si 9/10 bodů.
Plusy
Hravost
Řízení
Řazení
Podvozek
Samosvor
Ergonomie
Sedadla
Zavazadelník
Výfuk s aktivní klapkou
Minusy
Vyšší posed
Tvrdý podvozek do města
Oproti Fiestě ST vyšší cena
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.