Tento líbivý crossover jsme za poslední rok testovali už dvakrát. Tentokrát jde ovšem o sportovní verzi ST, která je zcela odlišná. Taková kapesní raketa, která je návykově zábavná a jen tak vás neomrzí. Zároveň nestojí příliš mnoho. Na druhou stranu jde prakticky o přerostlou Fiestu ST, která je levnější. Otázka dnešní recenze tedy zní – co je lepší volbou?
Exteriér
Design by se dal připodobnit k nějaké menší žabce, obzvláště přední část. Je zde jasně viditelný odkaz na původní veselý výraz Pumy z devadesátých let, kdy se jednalo o sportovní kupé. Přední LED světlomety jsou dost nahoře, pod nimi je veliká maska, která podtrhuje celkový „vysmátý kukuč“. Puma je obutá na krásných ráfcích a pneumatikách Michelin Pilot Sport 4S o rozměru 225/40/R19.
Zadní část se hezky zužuje, což vypadá sice pěkně, ale je to lehce na úkor místa pro zadní pasažéry. Světla jsou hezky tvarovaná a celkově se dá říct, že je zadní část povedenější, než u Fiesty či Focusu. Koncovky výfuku a i část okolo je vcelku nevýrazná. Nějaký sportovněji střižený difuzor by zde pasoval. Kdybyste sundali znáček ST, málokdo pozná, že jde o sportovní vůz.
Rozměry: 4226/1805/ 1533/2588 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1358 kg
Interiér
Jakmile otevřete dveře, tak upoutají pozornost nádherná Ford Performance sedadla. Po prvním usednutí je jasné, že v nich budete perfektně držet. To jsme si později ověřili. Boky jsou kožené s červeným prošíváním, střed je potažený alcantarou a „dlouhány“ také potěší možnost prodloužit si sedák. Na druhou stranu si ale myslím, že jedinci vážící přes 100 kg budou mít problém se do úzkých sedadel vměstnat. Sedět by se sice mohlo o fous níž, ale jinak pozici za volantem nelze nic vytknout.
Ovládání vozidla je intuitivní, vše je hezky po ruce a převažují klasická tlačítka. Co by ovšem mohlo být lepší, jsou použité materiály. Je zde poměrně dost laciných tvrdých plastů, což tak úplně nekoresponduje s pořizovací cenou vozu. Vyzdvihnout je potřeba řadící páka, která je na první pohled skvělá, dobře se s ní řadí, ale jelikož je kovová, tak v zimě dost dlouho studí. Infotainment je lehce zastaralý, ale život s ním není nijak otravný.
Prostornost je horší. Vpředu je znát to, že je interiér poměrně úzký ale situace vzadu je horší. Jakmile si sednu sám za sebe (měřím 185 cm), tak mi schází takových 5 cm prostoru na hlavu a před koleny už také místo není.
Největší trumf vozu co se prostornosti týče, je vzadu. Zavazadelník má polohovatelnou podlahu, pod kterou se navíc ukrývá takzvaný Megabox, který má na dně otvor. Když budete převážet něco špinavého, jednoduše prostor opláchnete hadicí a vodu vypustíte podlahou. Objem zavazadelníku činí 456 litrů a Megabox pojme 81 litrů.
Jízda
Kdo by čekal tvrdý podvozek, který se příliš nehodí do města, tak není na omylu. Jelikož je Puma crossover s výše položeným těžištěm, musela být světlá výška proti standardní verzi snížena a podvozek byl nastaven tvrdě. Řekl bych, že Fiesta ST je o něco komfortnější. Zároveň zde nejsou adaptivní tlumiče s proměnnou tuhostí jako u Focusu, takže se dá říci, že je z této trojice Puma nejtvrdší. Kdo je puristicky založený a nevadí mu tužší auta, dokáže s eSTéčkem jezdit i denně po městě. Já se ale přiznám, že k této skupině nepatřím, takže bych ji využíval spíše k víkendovým projížďkám mimo město.
Vyzdvihnout se musí skvělé hyperaktivní řízení s krátkým převodem. Je ostré už kolem středu, na což si musíte chvíli zvykat, ale pak je to naprosto k nezaplacení. Na okresce si pomocí volantu můžete auto krásně rozhodit, takže vám lehce ustřelí zadek a vůz se nasměruje směrem k výjezdu. V kombinaci s tvrdým podvozek a vyšším těžištěm je to velice zábavné. Puma tak připomíná hravé štěně, které poskakuje sem a tam. Negativní dopad to má ovšem na cestování po dálnici, kdy vůz působí dojmem, že by chtěl stále někam vybočovat.
Další věc, kterou Ford zkrátka umí, je převodovka. Manuál má úžasně přesnou kulisu s krátkými dráhami, takže se s ní spolupracuje opravdu fantasticky. Spojka je ostrá a nabízí krátký chod. Brzdný účinek je taktéž slušný, to stejné platí i o dávkování. Perfektní práci také odvádí samosvorný diferenciál, který pomůže přenést maximum točivého volantu na přední kola, což má kladný dopad na trakci a nedotáčivost. V režimu „Závodní trať“ se otevře klapka ve výfuku, takže si můžete vychutnávat prskání při podřazování a celkově je výfuk naladěný tak akorát. Při normální jízdě nijak neobtěžuje, ale když chcete, víte o něm. Pochvalu si také zaslouží výborné pneumatiky Michelin Pilot Sport 4 S, které poskytují solidní dávku gripu. Jakmile trochu zaprší, můžete si stopu také utáhnout klasickou ruční brzdou. S vypnutou stabilizací vám tak Puma dovolí se několik metrů svézt dveřmi napřed. Jakmile chcete vůz srovnat, stačí šlápnout na plyn a vůz se vrátí do normálu.
Motor
Tříválec 1,5 EcoBoost jsme již měli ve Fiestě ST. Je výborně naladěný, disponuje turbodmychadlem, takže od nějakých 2500 otáček velice ochotně zrychluje. Oproti Fiestě má ovšem o 30 Nm více. Má sice lehkou „turbodíru“ a zátah není tak lineární jako třeba u nedávno testovaného Hyundaie I20 N, ale osobně je mi tento projev motoru sympatičtější. Pocitově jede zkrátka víc, čemuž napomáhá i kratší zpřevodování – na dvojku jede cca 94 km/h, poté se už řadí trojka, což je tak akorát. V I20 N to bylo posunuté o 10 km/h výš. Výkon motoru činí 147 kW a 320 Nm. To jsou krásná čísla, díky kterým jsou i dálniční přesuny se zařazenou šestkou svižné bez toho, aniž byste museli podřazovat. Stačí, aby motor točil více, než 2500 otáček za minutu a ochotně akceleruje. Při 130 km/h točí cca 3000 otáček. Z místa na stovku to „eSTéčko“ zvládá za 6,7 sekund a zastaví se na 220 km/h. Překvapilo nás, že ve 100 km/h se zařazenou čtyřkou na mokré vozovce hrabaly přední kola, motor točil cca 3500 otáček.
Překvapením byla pak spotřeba. Jakmile „zatopíte pod kotlem“, nárokuje si okolo 12 - 14 litrů na sto, ale při mírném tempu jsme naměřili mnohem optimističtější hodnoty:
Město: 6 – 8 litrů
Kombinovaná: 7 l
Dálnice: 7,4 l
Okreska: 5,5 – 6 l
Ceny
Základ nabídky tvoří Puma 1,0 EcoBoost Titanium, která stojí v akční ceně od 521 tisíc. Dále jsou v nabídce ještě dvě vyšší výbavy a silnější litrový motor. Obě verze tohoto litrového tříválce můžete kombinovat se 7 stupňovou automatickou převodovkou Powershift.
Puma ST startuje na částce 805 tis. My zde ale máme Pumu ST X, která stojí od 878 tisíc a nabídne navíc automatickou klimu, jiná kola, přední LED světlomety, bezklíčový přístup do vozu, alarm či červené brzdové třmeny. Šedý lak stojí 30 tisíc. Naprostou nezbytností je však Performance balíček za 35 tis, který obsahuje samosvorný diferenciál a další drobnosti. Sečteno podtrženo náš kousek stojí 942 tis.
Závěr
Ford opět dokázal, že umí skvělé zábavné hothache a v tomto případě „hotcrossover“. Vůz funguje fantasticky, nabízí výtečný motor, hravý podvozek, skvělé řízení a řazení, takže vás bude opravdu bavit. Navíc je oproti hothatchům vyšší, takže pokud vyrazíte do města, bude se vám lépe parkovat u vysokých obrubníků. Daní za to je tvrdý podvozek, který ale na pěkné okresce rozhodně oceníte.
Nicméně zpět k naší otázce z úvodu. Vyplatí se Puma ST, nebo stačí levnější Fiesta ST? Já osobně bych šel spíše do lehce menší Fiesty, která je o cca 100 kg lehčí, stojí o 190 tis méně a poskytuje srovnatelný zážitek z řízení. Puma ST nabídne hezčí zadek a upoutá více pozornosti. Zaslouží si 9/10 bodů.
Plusy
Hravost
Řízení
Řazení
Podvozek
Samosvor
Ergonomie
Sedadla
Zavazadelník
Výfuk s aktivní klapkou
Minusy
Vyšší posed
Tvrdý podvozek do města
Oproti Fiestě ST vyšší cena
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?