Model C5 byl vždy znám jako sedan či kombi střední třídy, který vynikal komfortním podvozkem a velmi slušným vnitřním prostorem. Doba se změnila a klasická koncepce byla nahrazena takovým „rádoby“ SUV. Zvednutý podvozek, vyšší posed a absence pohonu všech kol. Pod extravagantním zevnějškem je v našem případě plug-in hybridní technologie, která by měla zlepšit spotřebu a emise. Bohužel spolu s tím navyšuje i hmotnost a cenu. Jako vždy záleží na prioritách.
Úvod
C5 je nástupcem modelu Xantia. První generace přišla na trh v roce 2000. Po sedmi letech byla nahrazena druhou generací, která šokovala svět volantem s pevným středem. Produkce byla ukončena až v roce 2017. Nastupující trend vyšších vozů byl nevyhnutelný, takže se k názvu přidalo označení „Aircross“ a SUV pokračující v této linii bylo rázem na světě. Nedávno vůz prošel modernizací, takže námi testovaný starší kus je takovým horkým tipem na nějakou tu skladovku za příznivější cenu.
Dnešní recenze se podívá na zoubek vrcholnému provedení Shine. Vůz nabízí benzinový motor, automatickou převodovku a elektromotor, který má 13,2 kWh baterii. Čistě na elektřinu by měl zvládnout 55 km. Pokud máte doma či v práci možnost nabíjet, může plug-in hybrid dávat smysl.
Exteriér
Přední část je dost odvážná. Světla jsou členěná do dvou úrovní, kdy ta vrchní slouží jako denní svícení a jsou zakomponovaná to tradiční masky. Hlavní světlomety jsou o úroveň níže a svítí perfektně. V nárazníku jsou pak ještě dva světlé rámečky, které ohraničují falešnou výplň a pod nimi jsou mlhovky.
Boční část připomíná jakékoliv jiné SUV. Citroen se ovšem odlišuje chromovým orámováním kolem oken, obzvláště v zadní části se chromem nešetřilo. Spodní část dveří je oplastovaná a nalezneme v ni opět světlý rámeček, podobně jako vpředu. Zadní část působí vzhledem ke zbytku vozu lehce uříznutě, delší převis o pár cm by jistě nebyl na škodu. Povedené jsou koncové LED svítilny, hlavně po setmění skvěle vypadají. Zadní sklo je poměrně nízké, avšak výhled vzad není nijak zvlášť omezený. Nárazník je opět z tmavého plastu. Do něj jsou zakomponované falešné koncovky výfuků a červené odrazky.
Rozměry: 4500/1969/1689/2730 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1845 kg
Interiér
Přední sedadla vypadají skvěle a sedí se v nich taktéž dobře. Jde o taková křesla, která sice postrádají boční vedení, ale to vzhledem k charakteru vozu a naladění podvozku absolutně nevadí. Nechybí elektrické ovládání či vyhřívání. Pozice za volantem není úplně špatná, ale ani dobrá. Ocenil bych podélný posuv volantu v ještě větším rozsahu. Takto jsem měl ruce akorát, ale pedály příliš blízko.
Ovládání vozidla není moc intuitivní a jednoduché. Ergonomie trochu pokulhává. Ovládání stěračů je otravné. Lišta pod infotainmentem je dotyková a hned pod ní je ještě jedna, kterou je možné ovládat pomocí fyzických tlačítek. Je to lehce zmatečné. Infotainment jako takový by zasloužil modernizaci, která už je ovšem na světě. Největší problém je zbytečně složité ovládání a pomalejší odezva.
Odkládacích prostorů je zde dost, nejvíc nás překvapila opravdu veliká klimatizovaná schránka pod loketní opěrkou. Před ní je prostor pro dva veliké nápoje a pod infotainmentem se nechází klasický prostor pro odložení telefonu či peněženky. Kapsa ve dveřích je ale lehce stísněná, velikou PET lahev si budete muset dávat pod „loketku“.
Zpracování a použité materiály jsou jako na houpačce. Například sedadla, kliky a madla dveří jsou velice povedené a evokují ve mně pocit luxusu. O to více nechápu, proč to někdo znehodnotil velice tvrdými lacinými plasty v oblasti výplní dveří, středového tunelu, kastlíku před spolujezdcem a dalších místech. Škoda.
Vnitřní prostor je vzhledem ke konkurentům lehce stísněnější, ale rozhodně se nedá říct, že bych se do vozu nevešel. Vpředu je to tedy dobré a možná jen středový tunel nemusel být tak mohutný. Vzadu jsou tři samostatné sedadla, která jsou ale poměrně úzká, takže tři dospělí rozhodně moc pohodlí mít nebudou.
Je to spíše nouzovka a nebo pro menší jedince. Potěší možnost posouvání a sklápění opěradla. Prostoru nad hlavou je dost, ale před koleny je to tak na hraně. Kdybych měřil tak 195 cm, tak by si sám za sebe sedal už těžce. Zavazadelník nabízí o 120 litrů méně, než klasická verze bez baterek, takže zde máme celkově 460 l.
Jízda
Pocit z jízdy by se dal přirovnat k plavbě na plachetnici s takovým malým rozdílem, že před sebou nemáte veliké kormidlo, ale menší volant. Jízda je opravdu velice pohodlná a tichá. Obzvláště v městském provozu, kdy se jede pomalu a často na elektřinu. Podvozek je vlastně největší předností tohoto vozu. Na nic si nehraje, žádné sportovní ambice nemá a to ho činí skvělým. Jediné, co ho umí lehce vyvézt z míry, jsou ostřejší příčné nerovnosti. Odhlučnění je velice slušné i na dálnici.
Řízení je dost přeposilované, ale vzhledem k charakteru vozu to není až takový problém. Při prudším brzdění se celý vůz výrazně nahrne na předek a vy máte pocit, jako když na kole zabrzdíte pouze přední brzdou a letíte přes řidítka. Je to způsobeno měkkým podvozkem a vysokou hmotností, která je oproti naftové verzi téměř o 300 kg vyšší. Jakmile trochu říznete zatáčku, tak se dostaví výrazný náklon karoserie a později necitlivý zásah stabilizace, který situaci „zachraňuje“. Brzy pochopíte, že takhle to nepůjde. Po týdnu jezdění jsem vlastně zjistil, že jsem často brzdou provozu. Ale víte co? Vůbec mi to nevadí, cestování s C5 je vlastně takovou relaxační záležitostí, kdy si pustíte svůj oblíbený podcast a necháváte se unášet krajinou.
Motor
Vůz disponuje spalovacím čtyřválcem o objemu 1.6 litru s turbem. Tomu sekunduje elektromotor s akumulátorem o kapacitě 13,2 kWh. Dojezd čistě na elektřinu by měl být kolem 55 kilometrů, reálně to bude ovšem kolem 35 km. Celá hybridní soustava je velice kultivovaná a o připojování benzinové jednotky mnohdy ani nevíte. Systémový výkon činí 165 kW (225 koní) a 360 Nm. To jsou slušné hodnoty. I přes lehkou nadváhu jde o velmi hbitého společníka. Je to vlastně až zvláštní. U takového vozu by málokdo čekal, že bude takto zrychlovat. Akcelerace na stovku je dle tabulky sice jen 8,9 vteřin, ale dohání to v pružném zrychlení na dálnici. Maximální rychlost činí 225 km/h.
Nabíjení je možné přes obyčejnou zásuvku, kterou máte doma. Dobití by tak mělo zabrat 7-8 hodin. Rychlonabíjení (50 kW +) zde není. Na 22 kW nabíječce by se měl vůz nabít za nějaké 2 – 3 hodiny. Bohužel realita je často úplně jiná. O víkendu jsem jel do obchodního centra, ve kterém jsem vůz dal nabíjet a na displeji se ukázalo, že bude nabito za 2 hodiny a 5 minut.
Po necelé hodině odjíždím s tím, že mám sice dobito více, než polovinu, ale pokud bych chtěl baterii nabít do plna, musel bych si počkat ještě 5 hodin a 20 minut. Nevím, jestli je chyba na straně vozu či nabíječky, každopádně je to situace, do které se zkrátka dostávat nechcete.
Spotřeba s nabitou baterií se pohybuje kolem 1-2 litrů ve městě a kolem 4 l mimo něj. Většinu testu jsme ovšem jezdili s vybitou baterií a spotřeba se při klidné jízdě pohybovala takto:
Město: 5 – 6 litrů
Kombinovaná: 5,9 l
Dálnice: 7,7 l
Okreska: 4,3 l
To jsou velmi dobré hodnoty, vezmu-li v potaz hmotnost a fakt, že jde o vyšší auto. Na druhou stranu je nutné dodat, že bychom byli schopni docílit mnohem lepších výsledků, pokud bychom ho využívali tak, jak by se mělo.
Ceny
Pokud byste chtěli přesně takový kousek, jako byl ten náš, tak stojí po slevě 1 068 000,-. Skladovky budou jistě levnější. Cena není nízká, ale musíme vzít v potaz to, že jde o vrchol nabídky, který nabízí opravdu slušnou výbavu a velmi nízké provozní náklady, pokud jej budete využívat správným způsobem.
Závěr
Citroen C5 Aircross Shine Hybrid 225 ë-EAT8 je až exoticky vypadající vůz, který vyniká svým pohodlným podvozkem a velmi dobrým odhlučněním. Jízda v něm je až relaxační. K tomu všemu nabízí solidní dynamiku a skvělou spotřebu, pokud dobíjíte, ale vlastně i když jezdíte pouze na benzín. Na druhou stranu ale nepotěší menším zavazadelníkem, vyšší cenou, lehce stísněným interiérem a místy lacinějšími materiály. Toto je přesně ten typ vozu, který budete buď milovat, nebo nenávidět. My ovšem musíme zůstat objektivní, takže do Citroenu posíláme 6,5/10 bodů.
Plusy
Pohodlný podvozek
Odhlučnění
Spotřeba
Dynamika
Kultivovanost
Dojezd
Originální design
Parkování na modrých zónách
Účinnost předních světel
Minusy
Náklony karoserie
Vyšší cenovka
Přeposilované řízení
Místy laciné materiály
Infotainment
Intuitivnost ovládání
Menší zavazadelník
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?