Dnes se blíže podíváme na Hyundai Bayon. Ač o něm výrobce v reklamě hovoří jako o SUV, ve skutečnosti je něčím daleko lepším. Bayon je totiž malé levné kombi a těch je na trhu zoufalý nedostatek.
Zvenčí extravagantní
Vnější vzhled malého Hyundaie je přinejmenším kontroverzní. Hlavně na jeho příď je potřeba si chvíli zvykat. Ve mně jeho příď evokuje sumce. Maska chladiče připomíná sumčí tlamu a tenoučká LED světla denního svícení zase vypadají jako malá sumči očka.
Ač to na první pohled není zřejmé, tak Bayon je v podstatě modernizovaná kombi verze Hyundaie i20. Dle mého názoru by bylo lepší, kdyby designéři trochu ubrali na fantazii a nadělili Bayonu předek z i20, který by se mi na voze líbil mnohem víc. Ale vzhled je otázkou vkusu a každému se může líbit něco jiného.
Zbytek Bayona již působí daleko stravitelnějším dojmem. Bok zaujme výraznými prolisy, velmi širokým C sloupkem a oplášťováním spodní části, což má evokovat v Evropě tolik oblíbenou kategorii SUV a crossoveru. Dominantou zadní části je negativní sklon části pátých dveří a koncových světel. Světla jsou spojena světelnou lištou, která od sebe odděluje též okno od zbytku zadních dveří.
Celkově si vůz s ničím jiným na našich silnicích nespletete, ale zda je to dobře, to nechám na vašem posouzení. Jak jsem již řekl, mně by se více líbila přední část beze zbytku převzatá z i20.
Uvnitř konzervativní
Jestliže při tvorbě exteriéru měli designéři volné ruce, interiér již tak divoký není. Ba naopak je téměř k nerozeznání od i20. Bayon je levné auto, a to se projevuje především v interiéru, kde není problém narazit na laciné plasty. Standardem je pro současné vozy Hyundai čtyrramenný vyhřívaný multifunkční volant, za nímž se nachází digitální přístrojový štít. Digitální přístrojovka je dobře čitelná a příkladně integrovaná do zbytku palubní desky. Před pár dny jsem jezdil v novém Tucsonu a u něj stejný displej vypadal spíše jako tablet, kterým někdo překryl původní "budíky". Dále tu máme ještě 8palcový displej infotainmentu, který bohužel ve výbavě SMART nemá navigaci. K ovládání manuální klimatizace slouží trojice otočných ovladačů. Toto řešení vypadá zastarale, ale dodnes nikdo nevymyslel nic, co by bylo více intuitivní a snadněji ovladatelné.
Místa je uvnitř vzhledem k nevelkým vnějším rozměrům (dělají pouze 4180 mm) nečekaně hodně. Při svých 181 cm nemám problémy s prostorem ani když sedím takzvaně sám za sebou. Zavazadlový prostor nabízí slušných 411 litrů základního objemu. Po sklopení opěradel zadních sedadel se prostor pro zavazadla zvětší na 1205 litrů. Škoda jen velkého schodu mezi podlahou a sklopenými opěradly.
Střed nabídky
Pod kapotou testovaného vozu pracuje přelomový zážehový tříválec o objemu 998 ccm s výkonem 74 kW (100 koní) mezi 4500 až 6000 ot./min. Maximální točivý moment 172 N.m. je poté k dispozici v širokém spektru otáček od 1500 do 4000 ot./min. Převodovka je šestistupňová manuální a poháněna jsou přední kola.
Jízda
Jak je napsáno o odstavec výše, pod kapotou testovaného Bayona se ukrývá přeplňovaný litrový tříválec. Měl jsem v živé paměti obdobný motor od VW, který jsem zkoušel v Polu R-line a tak jsem byl velice zvědavý na srovnání. Bohužel musím konstatovat, že pro Hyundai toto srovnání nedopadlo nejlépe. Motor 1.0 T-GDI mě zaskočil poměrně hrubým chodem a tupým projevem v celém spektru otáček. Ochota, nebo spíše neochota motoru podávat nějaké atletické výkony mě ve srovnání s VW až zarážela. Pár dní po testu tohoto provedení jsem měl možnost vyzkoušet si 88 kW mild hybrid a ten fungoval proti 74 kW neelektrifikovanému motoru daleko lépe. Možná ještě lépe než litrový konkurent z Německa.
Samotná jízda dává najevo, že podvozek si s motorem rozumí. Jeho nastavení má co do náznaku sportovní jízdy hodně daleko. Ale to je vlastně možná dobře. Jízda je velice pohodlná a ovládání vozu snadné. Ideální auto pro staršího klidného řidiče nebo nenáročnou řidičku, která potřebuje vozit své ratolesti do školy.
Pokud jde o interiér, zde musím pochválit vyhřívaný volant a intuitivní ovládání. Vše je dle mě tak jak to má být. I ruční brzda je ruční brzda, prostě auto ze staré školy.
Co pochválit nemůžu je naopak infotainment, který podporuje nebo spíš nepodporuje android auto. Navigace funguje pouze prostřednictvím mobilního telefonu a ráda občas zamrzne. Když přijde zpráva, je super, že ji auto umí přečíst a povědět, co hezkého mi kdo chce sdělit, ale už se nejde dostat zpět do playlistu. Několikrát jsem musel zařízení odpojit a opětovně připojit. Zde by mohli inženýři od Hyundaie ještě zapracovat.
Spotřeba
Se 100 koňovým Bayonem lze po městě jezdit v průměru za 6,6 litrů na 100 km. Okresky znamenají spotřebu přesně o litr na 100 km nižší než ve městě. Na dálnici při ustálené rychlosti 130 km/h točí přeplňovaný tříválec na šestý rychlostní stupeň rozumných 3000 ot./min, což se projevuje na slušné spotřebě 6,3 litrů na 100 km, to je ostatně i výsledná průměrná spotřeba na konci testu. I přes mrazivé počasí si Hyundai Bayon 1.0 T-GDI nárokoval v průměru 6,3 litrů na 100 km.
Cena
Závěr
Neurazí, nenadchne. Těmito dvěma slovy by se dal charakterizovat zkoušený model korejské automobilky. Sto koní pod kapotou není úplně málo, ale mild hybrid o výkonu 120 koní jezdí daleko lépe a dokáže zaujmout i nadšeného řidiče. Z opačného spektra motorizací lze sáhnout po atmosférickém čtyřválci s výkonem 84 koní, který naopak bude vyhovovat klidnějším povahám a nabídne kromě nižší pořizovací ceny i lepší kultivovanost. Osobně bych střed motorové nabídky nedoporučoval a spíše dle priorit sáhl buď po základním čtyřválci a nebo po vrcholném mild hybridu.
Hyundai Bayon jako takový bez ohledu na pohonnou jednotku je přesně takové auto, jaké na dnešním evropském trhu trochu chybí. Protože ač si Bayon hraje na co chce, ve skutečnosti je to příjemné malé nenáročné kombi za skvělou cenu.
Plusy:
+ Cena
+ Ovládání ventilace
+ Prostor
+ Pohodlný podvozek
Mínusy:
- materiály v interiéru
- velký schod po sklopení zadních sedadel
- android auto zlobí
- hrubý chod mdlého motoru
Typ motoru:
Přeplňovaný R3
Palivo:
Benzín
Zdvihový objem:
998 ccm
Výkon:
74 kW (100 k)
Točivý moment:
172 N.m-
Převodovka:
M6
Poháněná kola:
přední
Délka:
4180 mm
Šířka:
1775 mm
Výška:
1490 mm
Rozvor:
2580 mm
Zavazadlový prostor:
411 / 1205 litrů
Provozní hmotnost:
1205kg
V-max:
183 km/h
0-100 km/h:
10,7 s
Spotřeba
6,3 l / 100 km
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.