Dnes se blíže podíváme na Hyundai Bayon. Ač o něm výrobce v reklamě hovoří jako o SUV, ve skutečnosti je něčím daleko lepším. Bayon je totiž malé levné kombi a těch je na trhu zoufalý nedostatek.
Zvenčí extravagantní
Vnější vzhled malého Hyundaie je přinejmenším kontroverzní. Hlavně na jeho příď je potřeba si chvíli zvykat. Ve mně jeho příď evokuje sumce. Maska chladiče připomíná sumčí tlamu a tenoučká LED světla denního svícení zase vypadají jako malá sumči očka.
Ač to na první pohled není zřejmé, tak Bayon je v podstatě modernizovaná kombi verze Hyundaie i20. Dle mého názoru by bylo lepší, kdyby designéři trochu ubrali na fantazii a nadělili Bayonu předek z i20, který by se mi na voze líbil mnohem víc. Ale vzhled je otázkou vkusu a každému se může líbit něco jiného.
Zbytek Bayona již působí daleko stravitelnějším dojmem. Bok zaujme výraznými prolisy, velmi širokým C sloupkem a oplášťováním spodní části, což má evokovat v Evropě tolik oblíbenou kategorii SUV a crossoveru. Dominantou zadní části je negativní sklon části pátých dveří a koncových světel. Světla jsou spojena světelnou lištou, která od sebe odděluje též okno od zbytku zadních dveří.
Celkově si vůz s ničím jiným na našich silnicích nespletete, ale zda je to dobře, to nechám na vašem posouzení. Jak jsem již řekl, mně by se více líbila přední část beze zbytku převzatá z i20.
Uvnitř konzervativní
Jestliže při tvorbě exteriéru měli designéři volné ruce, interiér již tak divoký není. Ba naopak je téměř k nerozeznání od i20. Bayon je levné auto, a to se projevuje především v interiéru, kde není problém narazit na laciné plasty. Standardem je pro současné vozy Hyundai čtyrramenný vyhřívaný multifunkční volant, za nímž se nachází digitální přístrojový štít. Digitální přístrojovka je dobře čitelná a příkladně integrovaná do zbytku palubní desky. Před pár dny jsem jezdil v novém Tucsonu a u něj stejný displej vypadal spíše jako tablet, kterým někdo překryl původní "budíky". Dále tu máme ještě 8palcový displej infotainmentu, který bohužel ve výbavě SMART nemá navigaci. K ovládání manuální klimatizace slouží trojice otočných ovladačů. Toto řešení vypadá zastarale, ale dodnes nikdo nevymyslel nic, co by bylo více intuitivní a snadněji ovladatelné.
Místa je uvnitř vzhledem k nevelkým vnějším rozměrům (dělají pouze 4180 mm) nečekaně hodně. Při svých 181 cm nemám problémy s prostorem ani když sedím takzvaně sám za sebou. Zavazadlový prostor nabízí slušných 411 litrů základního objemu. Po sklopení opěradel zadních sedadel se prostor pro zavazadla zvětší na 1205 litrů. Škoda jen velkého schodu mezi podlahou a sklopenými opěradly.
Střed nabídky
Pod kapotou testovaného vozu pracuje přelomový zážehový tříválec o objemu 998 ccm s výkonem 74 kW (100 koní) mezi 4500 až 6000 ot./min. Maximální točivý moment 172 N.m. je poté k dispozici v širokém spektru otáček od 1500 do 4000 ot./min. Převodovka je šestistupňová manuální a poháněna jsou přední kola.
Jízda
Jak je napsáno o odstavec výše, pod kapotou testovaného Bayona se ukrývá přeplňovaný litrový tříválec. Měl jsem v živé paměti obdobný motor od VW, který jsem zkoušel v Polu R-line a tak jsem byl velice zvědavý na srovnání. Bohužel musím konstatovat, že pro Hyundai toto srovnání nedopadlo nejlépe. Motor 1.0 T-GDI mě zaskočil poměrně hrubým chodem a tupým projevem v celém spektru otáček. Ochota, nebo spíše neochota motoru podávat nějaké atletické výkony mě ve srovnání s VW až zarážela. Pár dní po testu tohoto provedení jsem měl možnost vyzkoušet si 88 kW mild hybrid a ten fungoval proti 74 kW neelektrifikovanému motoru daleko lépe. Možná ještě lépe než litrový konkurent z Německa.
Samotná jízda dává najevo, že podvozek si s motorem rozumí. Jeho nastavení má co do náznaku sportovní jízdy hodně daleko. Ale to je vlastně možná dobře. Jízda je velice pohodlná a ovládání vozu snadné. Ideální auto pro staršího klidného řidiče nebo nenáročnou řidičku, která potřebuje vozit své ratolesti do školy.
Pokud jde o interiér, zde musím pochválit vyhřívaný volant a intuitivní ovládání. Vše je dle mě tak jak to má být. I ruční brzda je ruční brzda, prostě auto ze staré školy.
Co pochválit nemůžu je naopak infotainment, který podporuje nebo spíš nepodporuje android auto. Navigace funguje pouze prostřednictvím mobilního telefonu a ráda občas zamrzne. Když přijde zpráva, je super, že ji auto umí přečíst a povědět, co hezkého mi kdo chce sdělit, ale už se nejde dostat zpět do playlistu. Několikrát jsem musel zařízení odpojit a opětovně připojit. Zde by mohli inženýři od Hyundaie ještě zapracovat.
Spotřeba
Se 100 koňovým Bayonem lze po městě jezdit v průměru za 6,6 litrů na 100 km. Okresky znamenají spotřebu přesně o litr na 100 km nižší než ve městě. Na dálnici při ustálené rychlosti 130 km/h točí přeplňovaný tříválec na šestý rychlostní stupeň rozumných 3000 ot./min, což se projevuje na slušné spotřebě 6,3 litrů na 100 km, to je ostatně i výsledná průměrná spotřeba na konci testu. I přes mrazivé počasí si Hyundai Bayon 1.0 T-GDI nárokoval v průměru 6,3 litrů na 100 km.
Cena
Závěr
Neurazí, nenadchne. Těmito dvěma slovy by se dal charakterizovat zkoušený model korejské automobilky. Sto koní pod kapotou není úplně málo, ale mild hybrid o výkonu 120 koní jezdí daleko lépe a dokáže zaujmout i nadšeného řidiče. Z opačného spektra motorizací lze sáhnout po atmosférickém čtyřválci s výkonem 84 koní, který naopak bude vyhovovat klidnějším povahám a nabídne kromě nižší pořizovací ceny i lepší kultivovanost. Osobně bych střed motorové nabídky nedoporučoval a spíše dle priorit sáhl buď po základním čtyřválci a nebo po vrcholném mild hybridu.
Hyundai Bayon jako takový bez ohledu na pohonnou jednotku je přesně takové auto, jaké na dnešním evropském trhu trochu chybí. Protože ač si Bayon hraje na co chce, ve skutečnosti je to příjemné malé nenáročné kombi za skvělou cenu.
Plusy:
+ Cena
+ Ovládání ventilace
+ Prostor
+ Pohodlný podvozek
Mínusy:
- materiály v interiéru
- velký schod po sklopení zadních sedadel
- android auto zlobí
- hrubý chod mdlého motoru
Typ motoru:
Přeplňovaný R3
Palivo:
Benzín
Zdvihový objem:
998 ccm
Výkon:
74 kW (100 k)
Točivý moment:
172 N.m-
Převodovka:
M6
Poháněná kola:
přední
Délka:
4180 mm
Šířka:
1775 mm
Výška:
1490 mm
Rozvor:
2580 mm
Zavazadlový prostor:
411 / 1205 litrů
Provozní hmotnost:
1205kg
V-max:
183 km/h
0-100 km/h:
10,7 s
Spotřeba
6,3 l / 100 km
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.