Jelikož patří Seat pod koncern Volkswagen, tak se již nedá tak úplně říct, že jde o španělskou verzi českého Karoqu. Škoda, tento příměr by byl totiž velmi výstižný. Ateca stojí na stejné modulární platformě MQB a sdílí vlastně téměř vše, tedy kromě karoserie a interiéru. Jde o poměrně dostupné SUV s odvázanějším designem, než jeho koncernoví bratři. Námi testovaná konfigurace se hravě vejde pod hranici 900 tisíc, což zní celkem přívětivě.
Úvod
Ateca se začala prodávat roku 2016, ten čas opravdu letí. Sám bych tipoval o několik let méně. Nedávno prošla modernizací, kdy byla přepracovaná hlavně přední část vozu. Nově také zmizela z nabídky naftová 1.6 TDI, byla nahrazena dvoulitrem. Novinkou je také výbava Xperience a full-LED přední světlomety s animovanými blinkry. Zvětšila se také obrazovka zábavního systému a přibyla nová funkce klimatizace, která slibuje rozmrznutí čelního skla do tří minut.
Na výběr je ze tří výbav – Style, Xperience a FR. Pod kapotou je možno vybrat ze třech benzinových motorů (1.0 TSI / 1.5 TSI / 2.0 TSI) a ze dvou „nafťáků“ (2.0 TDI 85/110 kW). My dnes proklepneme pomyslný střed nabídky – verzi Xperience s motorem 1.5 TSI a předním pohonem. Již v základu zde máme téměř vše, co běžný uživatel potřebuje (9,2 palcová navigace, polokožená přední sedadla s výhřevem, 18 palcové disky, parkovací kameru, vyhřívaný volant s pádly pro ovládání převodovky a mnoho dalšího).
Exteriér
Design je jednoduše nadčasový, ostře řezané hrany a tvary vozu propůjčují agresivní image, která je oproti nudnému Karoqu vítanou změnou. Přední části dominují nově tvarované LED světlomety, které mají skvělý účinek. Mezi nimi je nová maska se zajímavým vzorem. Pochválit je třeba i disky, které k vozu pasují a jsou tak akorát veliké – 215/50/R18.
Pohled z boku zůstal prakticky beze změny. To stejné by se dalo říci i při zadním pohledu na vůz. Co mi ovšem vadí, jsou falešné náznaky koncovek výfuků, ve kterých jsou „ukryté“ parkovací senzory. To by mohlo být řešeno vzhledněji. Jinak je karoserie jednoduchá, účelná a slušně vypadající.
Rozměry – 4381/1841/1615/2638 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost – 1408 kg
Interiér
První otevření dveří je milým překvapením. Na první pohled vidím kvalitní polokožená sedadla se solidním bočním vedení. V rychleji projetých zatáčkách bočnice oceníte. Bohužel po delším cestování mě z nich lehce bolela záda. Zkoušel jsem několik poloh, ale nikdy to nebylo úplně ideální. Jistě by pomohlo podélné nastavování hlavových opěrek, které jsou poměrně vzadu, takže hlavu při opření musíte zaklánět. Samotná pozice za volantem by mohla být o chlup lepší, při správné vzdálenosti volantu jsou pedály poněkud blízko. Řešením by byl delší rozsah posuvu volantu. Na druhou stranu ale musím vyzdvihnout polohovatelnou loketní opěrku, díky které se mi Ateca řídí při delších cestách o poznání lépe. Co se týče použitých materiálů, tak to není žádná sláva, ale mohlo by být i hůř. Na poměry dnešních aut jde o průměr.
Co se týče zbytku interiéru, tak se moc věcí nezměnilo. Palubní deska je stále stejně nepravidelně tvarovaná a to stejné platí i o panelu s klimatizací. Jsem ale rád, že je zde vše při starém. Díky tomu se vůz jednoduše a intuitivně ovládá. Vše nahmatáte poslepu, tedy kromě kolečka na hlasitost radia, to tu bohužel není. Ergonomie je na dobré úrovni a líbí se mi i klasické analogové budíky.
Co ovšem trochu nechápu, je rozložení tlačítek na volantu – ovládání hlasitosti je vlevo, ale přepínání stanic napravo. Při řízení se tak neustále stává, že místo přepínání stanic si přidávám rychlost na adaptivním tempomatu. A nebo chci zvýšit hlasitost, ale místo toho druhým kolečkem listuji v palubním počítači.
Kladnou stránkou vozu je prostornost a celková praktičnost. Vpředu je místa opravdu dost a to stejné platí i o dostatku odkládacích prostorů. Snad jen dveřní kapsa by mohla být čalouněná, ale to je jen takový detail. Překvapilo mě, kolik místa bylo vzadu, když jsem si sedl sám za sebe.
Před koleny bylo prostoru na rozdávání a stejná situace byla i nad hlavou. Potěší také loketní opěrka s tunelem do zavazadelníku, který se hodí například na převoz lyží. Objem zavazadlového prostoru činí 510 litrů, což je o 11 méně, než u Karoqu. Pokud sklopíte zadní lavici, vznikne až 1604 litrů.
Jízda
Jízdní komfort není vůbec špatný, ale pokud by zde byly připlacené adaptivní tlumiče za 22 tisíc, bylo by to úplně ideální. 18 palcová kola jsou tak akorát, dobře vypadají a vůz zároveň netrpí s nízko-profilovou pneumatikou. Občas se při přejezdu výmolu ozve typické „MQB bouchnutí“, ale nic hrozného. Za těch cca 600 ujetých kilometrů s Atecou jsme se rychle pochopili, naladili se na stejnou klidnou vlnu a celkově to byl příjemný týden v tichém a pohodlném voze. Praktická je vyšší světlá výška, díky které není problém s parkováním po městě u vysokých obrubníků a i nějakou tu polní cestu hravě zvládne.
Rychlejší jízda ji moc nesluší. Projeví se řízení bez výraznější zpětné vazby, měkce naladěný podvozek, vyšší těžiště a poměrně necitlivě zasahující asistenti, takže si to příště radši odpustíte. Vůz sice slušně zatáčí, ale náklony karoserie a rozevlátý podvozek jsou znát. Příjemný je volič jízdních režimů, kde si můžete navolit „ten svůj“. V námi testovaném voze sice nešla volit tuhost podvozku, ale mohli jsme si alespoň navolit tužší řízení a rychlejší odezvu na plyn. Ta sice není špatná, ale rozhodně by mohla být o dost lepší. Na slušné úrovni je v rámci silničních limitů i odhlučnění a ani při 150 km/h to není zlé.
Motor
Populární benzinová jednotka 1.5 TSI je spojena se 7 stupňovou převodovkou DSG, která řadí hladce a rychle, ale občas má tendence cuknout při rozjezdu z místa. Velikou pochvalu si zaslouží tichý a kultivovaný chod motoru. Slušná je taktéž dynamika. Na stovku vůz akceleruje 8,6 sekund a maximální rychlost je 200 km/h. Výkon motoru činí 110 kW a 250 Nm. Je zde použita technologie vypínání dvou válců pro snížení spotřeby při mírné zátěži motoru. Když se na to člověk výrazně nesoustředí, tak téměř nelze tuto aktivitu zaznamenat, což je dobře.
Vzhledem k tomu, že jde o neelektrifikované benzinové SUV, tak překvapila spotřeba, kdy se v klidném tempu pohybovaly hodnoty takto:
Město: 7 – 8 litrů
Kombinovaná: 7 l
Dálničních 130 km/h: 7,2 l
Okresky: 6 l
Ceny
Základní Ateca s motorem 1.0 TSI (81 kW), manuálem a výbavou Style přijde na 640 tisíc. To je sice na středně veliké SUV s tříválcem poměrně optimistická cenovka, ale je nutné brát v potaz, že výbava Style nabízí poměrně mnoho a rozhodně se nejedná o nějaké „holátko“, jak tomu mohlo být dříve u nejnižších stupňů výbav. Příplatek za čtyřválec 1.5 TSI činí 50 tisíc a pokud byste si mysleli na automat, tak ten je dostupný až ve vyšších výbavách.
Náš pomyslný střed nabídky – 1.5 TSI DSG Xperience stojí od 815 tisíc. My jsme ještě měli něco málo připlaceno, takže finální cenovka činila 894 tisíc. Pokud byste chtěli naftový dvoulitr s pohonem všech kol, tak si budete muset připravit alespoň 930 tisíc.
Závěr
Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience je příjemné auto, které si na nic nehraje. Jde o jednoduchý vůz na ovládání, kde převládají klasická tlačítka a ovladače. Skvěle se hodí pro každodenní používání na kratší vzdálenosti. Dobře vypadá, má slušnou spotřebu, dynamiku, výbavu a dokonce i cenovku. K tomu všemu ještě komfortně jezdí a nabízí dostatek prostoru pro 4 cestující. Sice má nějaké chyby, ale i přesto si zaslouží 7,5/10 bodů.
Plusy
Design
Kultivovanost
Odhlučnění
Prostornost
Spotřeba
LED světlomety
Ovládání vozu
Minusy
Reakce na plyn
Lacinější materiály uvnitř
Občasné cukání při rozjezdu
Rozložení tlačítek na volantu
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.