Jelikož patří Seat pod koncern Volkswagen, tak se již nedá tak úplně říct, že jde o španělskou verzi českého Karoqu. Škoda, tento příměr by byl totiž velmi výstižný. Ateca stojí na stejné modulární platformě MQB a sdílí vlastně téměř vše, tedy kromě karoserie a interiéru. Jde o poměrně dostupné SUV s odvázanějším designem, než jeho koncernoví bratři. Námi testovaná konfigurace se hravě vejde pod hranici 900 tisíc, což zní celkem přívětivě.
Úvod
Ateca se začala prodávat roku 2016, ten čas opravdu letí. Sám bych tipoval o několik let méně. Nedávno prošla modernizací, kdy byla přepracovaná hlavně přední část vozu. Nově také zmizela z nabídky naftová 1.6 TDI, byla nahrazena dvoulitrem. Novinkou je také výbava Xperience a full-LED přední světlomety s animovanými blinkry. Zvětšila se také obrazovka zábavního systému a přibyla nová funkce klimatizace, která slibuje rozmrznutí čelního skla do tří minut.
Na výběr je ze tří výbav – Style, Xperience a FR. Pod kapotou je možno vybrat ze třech benzinových motorů (1.0 TSI / 1.5 TSI / 2.0 TSI) a ze dvou „nafťáků“ (2.0 TDI 85/110 kW). My dnes proklepneme pomyslný střed nabídky – verzi Xperience s motorem 1.5 TSI a předním pohonem. Již v základu zde máme téměř vše, co běžný uživatel potřebuje (9,2 palcová navigace, polokožená přední sedadla s výhřevem, 18 palcové disky, parkovací kameru, vyhřívaný volant s pádly pro ovládání převodovky a mnoho dalšího).
Exteriér
Design je jednoduše nadčasový, ostře řezané hrany a tvary vozu propůjčují agresivní image, která je oproti nudnému Karoqu vítanou změnou. Přední části dominují nově tvarované LED světlomety, které mají skvělý účinek. Mezi nimi je nová maska se zajímavým vzorem. Pochválit je třeba i disky, které k vozu pasují a jsou tak akorát veliké – 215/50/R18.
Pohled z boku zůstal prakticky beze změny. To stejné by se dalo říci i při zadním pohledu na vůz. Co mi ovšem vadí, jsou falešné náznaky koncovek výfuků, ve kterých jsou „ukryté“ parkovací senzory. To by mohlo být řešeno vzhledněji. Jinak je karoserie jednoduchá, účelná a slušně vypadající.
Rozměry – 4381/1841/1615/2638 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost – 1408 kg
Interiér
První otevření dveří je milým překvapením. Na první pohled vidím kvalitní polokožená sedadla se solidním bočním vedení. V rychleji projetých zatáčkách bočnice oceníte. Bohužel po delším cestování mě z nich lehce bolela záda. Zkoušel jsem několik poloh, ale nikdy to nebylo úplně ideální. Jistě by pomohlo podélné nastavování hlavových opěrek, které jsou poměrně vzadu, takže hlavu při opření musíte zaklánět. Samotná pozice za volantem by mohla být o chlup lepší, při správné vzdálenosti volantu jsou pedály poněkud blízko. Řešením by byl delší rozsah posuvu volantu. Na druhou stranu ale musím vyzdvihnout polohovatelnou loketní opěrku, díky které se mi Ateca řídí při delších cestách o poznání lépe. Co se týče použitých materiálů, tak to není žádná sláva, ale mohlo by být i hůř. Na poměry dnešních aut jde o průměr.
Co se týče zbytku interiéru, tak se moc věcí nezměnilo. Palubní deska je stále stejně nepravidelně tvarovaná a to stejné platí i o panelu s klimatizací. Jsem ale rád, že je zde vše při starém. Díky tomu se vůz jednoduše a intuitivně ovládá. Vše nahmatáte poslepu, tedy kromě kolečka na hlasitost radia, to tu bohužel není. Ergonomie je na dobré úrovni a líbí se mi i klasické analogové budíky.
Co ovšem trochu nechápu, je rozložení tlačítek na volantu – ovládání hlasitosti je vlevo, ale přepínání stanic napravo. Při řízení se tak neustále stává, že místo přepínání stanic si přidávám rychlost na adaptivním tempomatu. A nebo chci zvýšit hlasitost, ale místo toho druhým kolečkem listuji v palubním počítači.
Kladnou stránkou vozu je prostornost a celková praktičnost. Vpředu je místa opravdu dost a to stejné platí i o dostatku odkládacích prostorů. Snad jen dveřní kapsa by mohla být čalouněná, ale to je jen takový detail. Překvapilo mě, kolik místa bylo vzadu, když jsem si sedl sám za sebe.
Před koleny bylo prostoru na rozdávání a stejná situace byla i nad hlavou. Potěší také loketní opěrka s tunelem do zavazadelníku, který se hodí například na převoz lyží. Objem zavazadlového prostoru činí 510 litrů, což je o 11 méně, než u Karoqu. Pokud sklopíte zadní lavici, vznikne až 1604 litrů.
Jízda
Jízdní komfort není vůbec špatný, ale pokud by zde byly připlacené adaptivní tlumiče za 22 tisíc, bylo by to úplně ideální. 18 palcová kola jsou tak akorát, dobře vypadají a vůz zároveň netrpí s nízko-profilovou pneumatikou. Občas se při přejezdu výmolu ozve typické „MQB bouchnutí“, ale nic hrozného. Za těch cca 600 ujetých kilometrů s Atecou jsme se rychle pochopili, naladili se na stejnou klidnou vlnu a celkově to byl příjemný týden v tichém a pohodlném voze. Praktická je vyšší světlá výška, díky které není problém s parkováním po městě u vysokých obrubníků a i nějakou tu polní cestu hravě zvládne.
Rychlejší jízda ji moc nesluší. Projeví se řízení bez výraznější zpětné vazby, měkce naladěný podvozek, vyšší těžiště a poměrně necitlivě zasahující asistenti, takže si to příště radši odpustíte. Vůz sice slušně zatáčí, ale náklony karoserie a rozevlátý podvozek jsou znát. Příjemný je volič jízdních režimů, kde si můžete navolit „ten svůj“. V námi testovaném voze sice nešla volit tuhost podvozku, ale mohli jsme si alespoň navolit tužší řízení a rychlejší odezvu na plyn. Ta sice není špatná, ale rozhodně by mohla být o dost lepší. Na slušné úrovni je v rámci silničních limitů i odhlučnění a ani při 150 km/h to není zlé.
Motor
Populární benzinová jednotka 1.5 TSI je spojena se 7 stupňovou převodovkou DSG, která řadí hladce a rychle, ale občas má tendence cuknout při rozjezdu z místa. Velikou pochvalu si zaslouží tichý a kultivovaný chod motoru. Slušná je taktéž dynamika. Na stovku vůz akceleruje 8,6 sekund a maximální rychlost je 200 km/h. Výkon motoru činí 110 kW a 250 Nm. Je zde použita technologie vypínání dvou válců pro snížení spotřeby při mírné zátěži motoru. Když se na to člověk výrazně nesoustředí, tak téměř nelze tuto aktivitu zaznamenat, což je dobře.
Vzhledem k tomu, že jde o neelektrifikované benzinové SUV, tak překvapila spotřeba, kdy se v klidném tempu pohybovaly hodnoty takto:
Město: 7 – 8 litrů
Kombinovaná: 7 l
Dálničních 130 km/h: 7,2 l
Okresky: 6 l
Ceny
Základní Ateca s motorem 1.0 TSI (81 kW), manuálem a výbavou Style přijde na 640 tisíc. To je sice na středně veliké SUV s tříválcem poměrně optimistická cenovka, ale je nutné brát v potaz, že výbava Style nabízí poměrně mnoho a rozhodně se nejedná o nějaké „holátko“, jak tomu mohlo být dříve u nejnižších stupňů výbav. Příplatek za čtyřválec 1.5 TSI činí 50 tisíc a pokud byste si mysleli na automat, tak ten je dostupný až ve vyšších výbavách.
Náš pomyslný střed nabídky – 1.5 TSI DSG Xperience stojí od 815 tisíc. My jsme ještě měli něco málo připlaceno, takže finální cenovka činila 894 tisíc. Pokud byste chtěli naftový dvoulitr s pohonem všech kol, tak si budete muset připravit alespoň 930 tisíc.
Závěr
Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience je příjemné auto, které si na nic nehraje. Jde o jednoduchý vůz na ovládání, kde převládají klasická tlačítka a ovladače. Skvěle se hodí pro každodenní používání na kratší vzdálenosti. Dobře vypadá, má slušnou spotřebu, dynamiku, výbavu a dokonce i cenovku. K tomu všemu ještě komfortně jezdí a nabízí dostatek prostoru pro 4 cestující. Sice má nějaké chyby, ale i přesto si zaslouží 7,5/10 bodů.
Plusy
Design
Kultivovanost
Odhlučnění
Prostornost
Spotřeba
LED světlomety
Ovládání vozu
Minusy
Reakce na plyn
Lacinější materiály uvnitř
Občasné cukání při rozjezdu
Rozložení tlačítek na volantu
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.