Zúčastnili jsme se novinářské prezentace nového elektrického Mustangu Mach-E v jeho nejvýkonnější variantě GT. Nabízí výkon téměř 500 koní, velmi slušnou dynamiku, prémiový interiér a reálný dojezd kolem 400 kilometrů. Je hoden svého jména? Může být vůbec elektromobil vážící hodně přes 2 tuny zábavný a sportovní?
Úvod
Mustang je symbol, vždy šlo o klasickou americkou „muscle káru“. Když s tímto názvem přišlo elektrické SUV – kupé, není divu, že to vzbudilo dost veliký rozruch a přiznám se, ani mně to jméno není po chuti. Každá mince má ovšem dvě strany a byla by veliká škoda tento vůz pouze kvůli jménu zavrhnout, má totiž opravdu dost co nabídnout.
Hned v úvodu je nutné říci, že jsme s vozem najeli necelých 100 kilometrů v okolí Varšavy v prosinci, kdy se venkovní teplota pohybovala pod bodem mrazu. Negativně se to podepsalo na spotřebě a celkovém dojezdu vozu. O tom ale později.
Exteriér
Zvenku vůz působí dost exoticky. Vpředu jsou zamračená LED světla a mezi nimi „plná“ maska. Výraz vozu je dost agresivní, což je rozhodně plus. Zadní část vozu se dost svažuje, což je v dnešní době dost „in“. Je to ovšem na úkor praktičnosti. Zadní světla jsou v „mustangovském“ stylu a vypadají skvěle.
Veliká kola byla inspirována ptačím hnízdem a jsou vyráběné speciální technologií. Rozhodně nebudou úplně laciná, takže si parkování u vysokých obrubníků pořádně ohlídáte. Nelze přehlédnout gigantické brzdy Brembo. Přední kotouče mají průměr 385 mm. Jejich účinek je opravdu silný.
Rozměry - 4743/1881/1613/2984 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost – 2407 kg
Interiér
Uvnitř vás na první pohled praští do očí veliký tablet (15,5 palců) v „Tesla stylu“. Ovládání vozu za jízdy je tak celkem obtížné a i nebezpečné. Opravdu nejsme příznivci tohoto řešení. Malé plus si získal otočný ovladač hlasitosti, který je v tabletu zakomponován. Na druhou stranu je zde skvělý volant s klasickými tlačítky a potěší také možnost kompletně vypnout stabilizaci pomocí tlačítka za volantem.
Sedadla jsou skvělá a velmi pohodlná. Nabízí slušné boční vedení a příjemný materiál. Pozice za volantem je výborná. Prostornost je velice dobrá a i vzadu je dostatek místa pro posádku. Zavazadelník pojme 402 litrů nákladu. Velikou pochvalu si Ford zaslouží za opravdu kvalitní materiály a celkové zpracování interiéru. Působí opravdu prémiovým dojmem.
Jízda
Na výběr je zde ze tří různých režimů – Whisper, Active, Untamed. Pokud jste zrovna na okruhu, vůz to díky GPS navigaci zjistí a odemkne se vám ještě režim Untamed Plus, který je určen právě na ostrou jízdu na závodní dráze.
Je zde speciálně konstruovaný adaptivní podvozek MagneRide, který by měl zaručit perfektní jízdní vlastnosti i přes vysokou hmotnost vozu. Na silnici drží vzhledem k hmotnosti velmi dobře, ale vadí mi poskakování od zadní nápravy. Co také příliš nepotěší, je dávkování brzd. Vůz je celkově dost tuhý a tlumiče jsou i v „nejměkčím“ režimu poměrně tvrdé, takže vás vůz komfortním odpružením rozhodně nerozmazluje. Dobré ale je, že nepropouští do karoserie veliké rázy a nikde nic nebouchá. Zkrátka jde o verzi GT, tak je odpružení tužší. Nedá se ovšem říct, že jde vyloženě o nepohodlné auto. Jelikož jsme měli dost mrazivé podmínky, tak jsme se s vozem ani zdaleka nepřiblížili k jeho limitům. Ty prověří až klasický týdenní test.
Co jsme ovšem zkusili, byl pohon všech kol. Podržením jednoho kouzelného tlačítka lze vypnout veškerá kontrola trakce. Spojte to s prázdným zledovatělým parkovištěm a skvělá zábava je rázem na světě. Vůz má tolik výkonu, že stačí „polechtat“ pravý pedál a auto již přechází do smyku. Často balancuje na hraně nedotáčivosti a přetáčivosti. Jakmile vůz začne být neotáčivý, stačí na něj pořádně šlápnout a už se vezete! V driftu je možné mít opravdu šílený úhel, kdy by se všechny „zadokolky“ už přetočili, ale zde stačí mít kola vytočené správným směrem, dát plný „plyn“ a jede se vesele dál.
Je tedy jízda s elektrickým Mustangem zábavná? Ano, ale úplně jinak, než to umí klasické Mustangy, které v lidech vzbuzují emoce a respekt. Stačí „nakopnout“ ten mocný osmiválec a rázem máte „husinu“. Tento pocit Vám elektrika pravděpodobně nikdy nepřivodí. Ve sportovním režimu sice nějaký falešný zvuk z výborných reproduktorů B&O zní, ale je to asi jako virtuální lyžování. Na oko sice lyžujete, ale dobře víte, že je to jen jako.
Motor
Jsou zde dva elektromotory. Jeden pohání přední nápravu a druhý tu zadní. Vůz umí v závislosti na zvoleném jízdním režimu posílat více točivého momentu na přední či zadní nápravu a ovlivnit tak chování vozu. Celkový systémový výkon činí 358 kW a 860 Nm. Kroutící moment je dokonce vyšší než u supersportovního Fordu GT.
Dynamika a reakce na pravý pedál je opravdu oslnivá. To mimo jiné dokládají i čísla. Akcelerace z 0 - 100 km/h trvá 4,4 vteřin. Ford ještě udává hodnotu s takzvaným letmým startem (čas není měřen z 0 km/h), kdy byl naměřen čas 3,7 sekund. Maximální rychlost je omezena na 200 km/h.
Spotřeba a dojezd? Během naší testovací jízdy, kdy byla opravdu zima, se spotřeba pohybovala od 25 do 30 kWh v závislosti na stylu jízdy. Při teplejším počasí budou hodnoty výrazně nižší. Ford udává dle metodiky WLTP dojezd až 500 km, což je v tomto počasí nereálné. Když budete jezdit ekonomicky, bude se dojezd pohybovat kolem 350 kilometrů, v letních měsících se dá předpokládat reálný dojezd přes 400 km, ale na ověření těchto hodnot si budeme počkat na klasický test. Kapacita baterie u verze s prodlouženým dojezdem činí 98,7 kWh.
Ceny
Základ nabídky tvoří Mustang Mach-E s pohonem zadních kol a 75,7 kWh baterií. Nabídne jeden motor o výkonu 198 kW. Cenovka činí 1 314 900 Kč. Pokud byste chtěli větší dojezd, je možné připlatit si za 98,7 kWh verzi o výkonu 216 kW, která stojí o 200 tisíc více.
V nabídce je dále verze Mach-E AWD, která disponuje dvěma motory a pohonem všech kol. Jsou k dispozici dvě verze, slabší s menší baterií (198 kW a 75,7 kWh) a silnější (258 kW a 98,7). Ceny činí 1 514 900 Kč a 1 714 900 Kč.
Námi testovaná vrcholná verze Mach-E GT stojí 1 914 900 Kč a jediné, co můžete připlatit, je panoramatická střecha (25 tis) a metalíza (22/33 tis).
Závěr
Zpátky tedy k otázkám z úvodu. Je hoden svého jména? Ne tak úplně, Mustang je zkrátka symbol sportovního kupé, které má pod kapotou charismatický benzinový osmiválec, ze kterého jde na první poslech obrovský respekt. Takového pocity v lidech elektrický Mustang zkrátka nevyvolává. Jde o opravdu povedený vůz, který byl jen nevhodně pojmenován. Asi jako když byste svému synovi dali jméno Arnold a očekávali byste, že ho společnost bude mít automaticky za terminátora.
Může být tak těžký elektromobil zábavný a sportovní? Zábavný je, obzvlášť v podmínkách, kdy je kluzká vozovka. Díky propracovaným jízdním režimům dokáže preferovat pohon zadní nápravy, takže není problém pohazovat zadkem a jezdit dveřmi napřed. Je ale nutné být opatrný s pravou nohou, vůz má totiž tolik výkonu, že je schopen vás rychle přetočit. V režimu Untamed ztuhne jak podvozek, tak řízení, takže pocit z ostřejší jízdy je i lehce sportovní, ale vzhledem k výšce vozu, hmotnosti a zavalitosti bychom jej rozhodně sportovním nenazvali. Spíše sportovně střiženým.
Mustang Mach-E GT je tedy exotické sportovně střižené SUV-kupé, po kterém je již teď veliká poptávka a pár desítek zákazníků si jej již objednalo. Není se vlastně čemu divit, protože jezdí skvěle, dojezd je slušný, má skvěle zpracovaný interiér a ačkoliv má nějaké ty mouchy, tak se opravdu povedl. Body ovšem na základě takto krátké zkušenosti s vozem udělit nelze, na to si budeme muset ještě pár měsíců počkat.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.