Peugeot 3008 a 5008 jsou v současné generaci co do designu jedni z nejzajímavějších vozů ve své třídě. Oba v loňském roce prošli faceliftem, který je více přiblížil k ostatním vozům v nabídce francouzského výrobce. My se dnes podíváme na vrcholný model v podobě Peugeotu 5008 se silným vznětovým motorem a vrcholnou výbavou GT.
Po faceliftu ještě lákavější
Peugeot 5008 se řadí mezi středně větší vozy kategorie SUV. Vnější rozměry - délka 4641 mm, šířku má (bez / se sklopenými / s vyklopenými zpětnými zrcátky) 1844/ 1906/ 2098 mm a výška (bez / se střešními nosiči) 640/ 646 mm, rozvor má na délku 2840 mm.
Výrazná příď s inovovaným předním nárazníkem s integrovaným světelným podpisem se lvími tesáky jasně identifikuje novou generaci vozů PEUGEOT. Nedílnou součástí přídě vozu je unikátní bezrámová vertikální maska chladiče s chromovanými lamelami, které plynule přecházejí až k okrajům nárazníku.
Interiér
Jak jsme již u modelů automobilky Peugeot zvyklý, přístrojová deska se nese ve stylu PEUGEOT i-Cockpit®. Což znamená, že má 5008 zploštělý kompaktní volant se sedmi ovladači TOGGLE SWITCHESi, uprostřed palubní desky se nachází centrální dotykový displej infotainmentu o průměru 10″ a nad volantem v dobrém zorném poli řidiče najdeme inovovanou konfigurovatelnou 12,3″ digitální přístrojovou deskou s kvalitním zobrazením, která je dobře čitelná.
V interiéru je dostatek místa pro 5 dospělých a v případě nouze se dají přepravovat další dvě osoby na sklopných sedadlech v zavazadlovém prostoru. Třetí řadu sedadel bych označil spíše za nouzovou. Dospělý člověk se na ni vleze, ale o žádném velkém pohodlí nemůže být řeč. To sedadla v první řadě jsou jiné kafe. Jsou pohodlná, elektricky nastavitelná s masážní funkcí se zdravotnickým certifikátem AGR.
Peugeot 5008 se může pochlubit obřím zavazadlovým prostorem. V sedmimístném uspořádání sice za sedadly moc místa nezbývá, ale v klasickém pětimístném uspořádání je již k dispozici 702 litrů pro zavazadla. Při jízdě ve dvou se do vozu dle metodiky měření vejde až přes 2 m3 zavazadel.
Pohonná jednotkaO pohon námi testovaného a pravděpodobně vrcholného provedení, tedy alespoň dle ceníku , se stará vznětový čtyřválec o objemu 1997 ccm. Tento motor dosahuje maximálního výkonu 130 kW (177 koní) při 3750 ot./min a točivý moment vrcholí hodnotou 400 N.m. již při 2000 ot./min. Motor spolupracuje s 8 stupňovou automatickou převodovkou a pohání výhradně kola přední nápravy. Pohon všech čtyř kol bohužel na rozdíl od 3008 není k dispozici.
Překvapivá spotřeba
Velkým překvapením pro mě byla spotřeba paliva. Tento motor jsem již měl v Peugeotu 508 a v DS 7 a nikdy jsem z něj nebyl úplně nadšený jak po dynamické stránce, tak ani ohledně spotřeby paliva. Ale k 5008 si tento motor sednul dobře a to se projevilo i na spotřebě paliva.
Po dálnici při ustálené rychlosti 130 km/h točí motor na osmý převodový stupeň necelé 2000 ot./min., přičemž si nárokuje pouze 5,5 litrů nafty na 100 km. Okresky umí ještě lépe. Jelikož 5008 není žádný hot hatch, tak i má jízda s ním byla spíš klidná, což se podepsalo na průměru 4,9 litrů na 100 km. Ve městě je to trochu horší, ale výsledných 6,8 litrů na 100 km považuji vzhledem k velikosti vozu za dobrý výkon. Celkový týdenní průměr byl příjemných 6,1 litrů nafty na 100 km.
Jízda
Jak již bylo napsáno výše, pod kapotou se nachází překopaný vznětový čtyřválec o objemu 1997 ccm a výkonu 130 kW. Na papíře oněch téměř 180 koní a hlavně 400 N.m. může vypadat dobře, ale tento motor jsem již dříve měl ve vozech Peugeot 508 a DS 7 Crossback a ani v jednom z těchto případů mě o své existenci nepřesvědčil. Za to tak zcela úplně nemohl on, ale jiné pohonné jednotky v těchto dvou vozech, které jsou zkrátka daleko lepší.
V případě Peugeotu 5008 byl motor s vozem lépe vyladěn a nebo se prostě k charakteru velkého SUV skvěle hodí. Jelikož je vůz nastavený především na komfort, tak mu můžu s čistým svědomím spíše průměrnou dynamiku odpustit. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,2 s a maximální rychlost 215 km/h mi zde u takového vozu přijde dostačující.
I přes velká 19 palčivá kola je jízda příkladně pohodlná. Od podvozku do kabinky nepronikají žádné větší rány a i po přejetí opravdu ošklivé díry je cítit jen drobné drcnutí. Také převodovka si s motorem velmi dobře rozumí, což se dále podepisuje na plynulosti a komfortu jízdy. Co můžu jízdě vytknout, to je nulový cit v řízení, ale opět u této kategorie vozů jsem ochotný absenci zpětné vazby od předních kol akceptovat.
Cena
Výbava Motor Emise CO2 Cena Sleva Akční cena
Závěr
Facelift již tak libovému francouzi prospěl a dle mého subjektivního názoru je Peugeot 5008 jedním z nejhezčích vozů ve třídě. Jízdní komfort je příkladný, stejně jako dobře sladěný motor s automatickou převodovkou.
Jako možný hendikep vidím nemožnost volby pohonu všech kol a poměrně odvážnou cenu, která v našem případě včetně příplatků činí 1,068 milionů Kč.
Plusy:
- vzhled
- zpracování a prostor interiéru
- spotřeba
Mínusy:
- absence možnosti volby pohonu všech čtyř kol
- průměrná dynamika
- cena
Typ motoru:
Přeplňovaný R4
Palivo:
nafta
Zdvihový objem:
1997 ccm
Výkon:
130 kW (177 k)
Točivý moment:
400 N.m-
Převodovka:
A8
Poháněná kola:
přední
Délka:
4641 mm
Šířka:
1844 mm
Výška:
1646 mm
Rozvor:
2840 mm
Zavazadlový prostor:
702 / 1940 litrů
Provozní hmotnost:
1682 kg
V-max:
215 km/h
0-100 km/h:
9,2 s
Spotřeba
6,1 l / 100 km
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.