Segment malých aut do města je stále oblíbený a Yaris v něm byl vždy oblíbencem. Nová generace nasadila laťku vysoko a stejně sebevědomá je i cenovka. Vždyť za pěkně vybaveného hybridního Yarise byste si pořídili dvě středně vybavené Dacie Sandero, byť ne s hybridním pohonem. Otázka tedy zní jednoduše, stojí za ty peníze?
Úvod
Yaris se vyrábí od roku 1999 a dnes se podíváme na jeho nejnovější čtvrtou generaci, která je pro Toyotu velmi důležitým modelem. Zajímavostí je, že se některé specifikace budou dokonce vyrábět u nás v Česku.
V testu zde máme vůz ve výbavě Elegant, která se vyznačuje bílou střechou a světlým interiérem. Výbava je velmi bohatá, nechybí zde moderní prvky jako automaticá dvou-zónová klimatizace, elektrická okna a zrcátka, vyhřívané sedačky, couvací kamera, 8 palcová infotainment, 7 airbagů, adaptivní tempomat a mnoho dalšího.
Exteriér
Musíme přiznat, že na fotkách se nám líbil, ale na živo je ještě lepší. Zamračené přední Bi-led světlomety s obří maskou působí jako by Vás chtěly sežrat. Vytažené blatníky dodají pocit robustnosti. Rozhodně nejde o nudné auto bez výrazu, které známe od německých automobilek. Na druhou stranu si jej konzervativnější zákazníci právě proto nekoupí a sáhnou radši po nějakém nudnějším, ale nadčasovějším konkurentovi. Autem roku 2020 byl Peugeot 208, který svým odvázaným „lvím“ designem šokoval. Yaris ho rok poté sesadil z trůnu, k čemuž mě napadá jediné – „král je mrtev, ať žije král!“.
Rozměry Yarise činí 3940/1745/2560 mm. Hmotnost je slušných 1165 kg.
Interiér
Světlý interiér působí na první pohled vzhledem ke kompaktním rozměrům velmi vzdušně a prostorně. Po usednutí za volant mě překvapuje pohodlnost sedadel a pěkný tříramenný volant. Ideální pozici za volantem jsem si bohužel za celý týden vzhledem k omezenému podélnému nastavení volantu nenašel. Posed za volantem by mohl být nižší. Výhled vpřed je kvůli střednímu zpětnému zrcátku a vyššímu infotainmentu lehce omezený, ale není to nic hrozného. Pominu-li polokožená sedadla, tak jsou použité materiály v rámci kategorie průměrné. Vzhledem k ceně bych čekal alespoň palubní desku a pár dalších míst z měkčených plastů. Výplň dveří je ze zvláštního světlého materiálu, který vypadá jako nějaký koberec z recyklovaných zdrojů.
Infotainment je zastaralý a nepřehledný. To samé platí i o palubním počítači. Ocenit ovšem musím přítomnost klasických tlačítek a koleček pro ovládání infotainmentu a klimatizace. V oblasti pod loketní opěrkou (která mimochodem nelze výškově ani podélně nastavovat) nalezneme několik tlačítek na ovládání jízdního režimu, obsluhu elektrického režimu EV, vypnutí (omezení) kontroly trakce a ovládání ruční brzdy.
Odkládacích prostorů je zde dostatek. Vzadu nemám problém s prostorem pro nohy, když si sednu „sám za sebe“. Bohužel s místem na hlavu je to horší, když se úplně narovnám, tak se se svými 185 cm pod střechu o pár centimetrů nevejdu. Zavazadlový prostor nabídne kapacitu 286 litrů, což není úplně moc, ale vzhledem k celkové délce vozu pod 4 metry je to slušná hodnota. Pokud potřebujete naložit něco většího, je možné sklopit zadní sedadla a vznikne tak celkem slušný prostor pro převoz větších věcí.
Jízda
Jelikož jde o městský vůz, dalo by se očekávat pohodlně laděný podvozek, který bude ovšem nevhodný pro dynamickou jízdu mimo město. Pravdou je, že je nastaven naprosto ideálním způsobem. Komfort je i na větších 17 palcových kolech slušný a i přesto, že se v zatáčce karoserie vozu trochu nakloní, tak poskytuje skvělou přilnavost a poskytne překvapivě dobré jízdní výkony. Tuhost podvozku je velmi dobrá a pochvala se také line k tomu, že ačkoliv je zde vlečená zadní náprava, neozývá se zezadu nepříjemné bouchání při přejezdu nerovností, jak to známe z koncernů na platformě MQB. Oproti předchůdci pomohl i delší rozvor o 50 mm a z toho pramenící lepší stabilita.
Dálnice je teritorium, kde většina kompaktů v této kategorii točí vysoko přes 3 tisíce otáček, což má za následek vyšší spotřebu a hlučnost. Dlouhé cesty jsou tak utrpením. V Yarisu je to naprosto v pohodě a dokázal bych si představit i cestu k moři. Tedy pouze za předpokladu, že by jela dvoučlenná posádka. Pro 4 dospělé pasažéry to na dlouhou cestu opravdu není. Pochvalu zaslouží dobré odhlučnění i při vyšších rychlostech.
Hybridní pohon spolu s bezstupňovou převodovkou e-CVT fungují na jedničku. Volič převodovky je při jízdě standardně v režimu „D“ a když jedete bez plynu, motor rekuperuje energii. Pokud chcete nabít akumulátor rychleji a máte před sebou delší klesání, je dobré zařadit „B“ a ihned cítíte, že vůz brzdí – rekuperuje o něco více. Dalším plusem je, že díky tomuto šetříte brzdy.
Pokud máte nabitý akumulátor alespoň na polovinu, můžete ve městě do 50 km/h jet čistě na elektrický pohon v režimu EV. Po překročení padesátky se EV mód vypne, nicméně pokud výrazně nestojíte na plynu, spalovací motor také neběží a jedete na elektřinu (do 130 km/h). Při rychlém sešlápnutí plynového pedálu se automaticky nastartuje benzinový motor, lehce zavrčí a začne konstantně zrychlovat.
Motor
Je zde benzinový atmosférický 3 válec o objemu 1,5 litru, který generuje 68 kW a 120 Nm. Jde o jednoduchou a spolehlivou pohonnou jednotku. Celkový systémový výkon včetně elektromotoru činí 85 kW (116 koní). Dynamika je na danou třídu velmi dobrá, což dokazuje akcelerace na stovku za 9,7 vteřiny. Maximální rychlost činí 175 km/h. Pocit zrychlení zde ovšem není úplně znát, což způsobuje převodovka, která nepřeřazuje - zátah je konstantní.
Vzhledem k použité hybridní technice, která pracuje automaticky, se zde pohybuje spotřeba na velmi pěkných hodnotách.
Město – v jízdním režimu eco jsem s trochou snahy dojel do práce za rovné 4 litry (15 km – okresky/město v ranní špičce). Skvělý výsledek!
Kombinovaná – výrobce udává 4,3 l/100km, což je hodnota, na kterou se opravdu můžete dostat, my jsme ovšem zkoušeli i ostřejší jízdu a tak byla finální hodnota necelých 5 l.
Při dálničních 130 km/h si bere okolo 5,5 l. Na okresce o litr méně.
Ceny
Základní Yaris ve výbavě Active s atmosférickým tříválcem 1,0 VVT-i o skromném výkonu 53 kW stojí 350 tisíc kourn. V našem případě zde máme výbavu Elegant v hybridním provedení, která stojí 530 tisíc, ale je zde téměř vše, co je k běžnému životu potřeba.
Vrcholem nabídky je výbava Premiere edition, která s hybridním pohonem stojí 555 tisíc. Oproti námi testovanému kousku nabídne navíc například head-up displej, výhřev volantu, ambientní osvětlení interiéru nebo bezdrátové nabíjení telefonu.
Konkurence
Yaris to nemá lehké, rivalů na trhu je opravdu mnoho. Mezi ty hlavní se řadí například Peugeot 208, Renault Clio, Citroen C3, Škoda Fabia, Dacia Sandero, Ford Fiesta, Seat Ibiza a Volkswagen Polo.
Dacia zaujme nejnižší cenou, Fiesta nejlepšími jízdními vlastnostmi a koncernové vozy – Fabia/Polo/Ibiza zase potěší konzervativnější zákazníky, kteří jdou zlatou střední cestou.
Závěr
Nový Yaris je opravdu povedené auto, které dozrálo jako dobré víno. Chtěl jsem napsat něco ve smyslu, že jde o skvělou nákupní tašku do města, ale ono tak úplně není pravda, protože není takto jednoúčelný. Není problém s ním vyrazit na opravdu dlouhou dálniční „štreku“. Pokud tedy sháníte všestranné malé auto, které má styl, je úsporné, ekologické, pohodlné, schopné mimo město a překousnete vyšší cenovku, je Yaris Hybrid skvělou volbou. Dokážu si představit, že bude buď druhým vozem v rodině, nebo hlavním autem pokud nepotřebujete prostorný rodinný kombík.
Toyota Yaris 1,5 Hybrid Elegant dostává 8/10 bodů.
Plusy
Spotřeba
Jízdní vlastnosti
Všestrannost
Image
Spolehlivost
Záruka 5 let/100 000 km na komponenty hybridního pohonu
Minusy
Vyšší cena
Zastaralý infotainment a palubní počítač
Lacinější materiály v interiéru
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.