Trh s kompaktními SUV a Crossovery je v dnešní době velmi oblíbený a vlastně to chápu. Praktičnost a pohodlí je pro většinu řidičů podstatnější, nežli samotné jízdní vlastnosti a dynamika. ASX si razí svou analogovou cestu, sází na jednoduchost a zkrátka na prověřenou techniku bez kdejakých výmyslů a „šidítek“, které dnes v moderních vozech vídáme. Je ale všechno zlato, co se třpytí?
Úvod
ASX se vyrábí již od roku 2010 a má stále co nabídnout. Za tu dobu proběhlo několik plastik v podobě novějšího kabátu, ale základ vozu je stále víceméně shodný. V nabídce je aktuálně pouze dvoulitrový benzinový atmosférický čtyřválec s nepřímým vstřikem, který je v našem případě spojen s bezstupňovou automatickou převodovkou CVT a pohonem všech kol.
Exteriér
Na první pohled zaujme masivní a vysoká příď vozu, kterou známe od sourozenců Outlander a Eclipse Cross. Vyzdvihnout musím skvělé LED světlomety a celkově je předek zdařilý. Záď vozu je na můj vkus až moc subtilní a neodpovídající předku, jako kdyby patřil jinému vozu. Ale sto lidí, sto chutí a design je vždy subjektivní záležitostí. Nutno brát v potaz věk vozu a to, že se jedná pouze o další facelift, ze kterého designéři „vytáhli“ oproti jiným automobilkám dost. Laik by tipnul, že jde o „fungl“ nové a moderní auto.
Rozměry - 4365/1810/2670 mm (délka, šířka, rozvor). Hmotnost vozu činí 1565 Kg.
Interiér
Uvnitř je to už trochu slabší, zub času je zde znát a bohužel i to, že jde o jeden z těch levnějších vozů v segmentu kompaktních SUV. Konkrétně mám na mysli tvrdší plasty a infotainment, který i přes konektivitu Android Auto a Apple Carplay nezapře své roky. Z výbavy je zde asi vše, co potřebujete, pominu-li automatickou klimatizaci a různé bezpečností asistenty jako Side Assist, Line Assist apod. Je zde navigace, parkovací kamera, elektrické okna a zrcátka, možnost přepínat pohon 4x4 na 4x2 a mnoho dalšího.
Ergonomie také lehce pokulhává, rozmístění některých prvků nedává smysl a vadí mi, že volant nejde nastavit v podélném směru ve větším rozsahu. Za celý týden jsem si nenašel úplně vhodnou řidičskou pozici. Dalším minusem je, že vozidlo stále pípá a něco se mu zkrátka nezdá. Také loketní opěrka by mohla být posuvná nebo delší. To už jsou ale jen detaily, které většinu lidí, kteří po takovém voze „pokukují“, trápit tolik nebude. Ocenit ovšem musím měkčený materiál v oblasti, kde si řidič odkládá pravé koleno – mnoho aut, které stojí dvojnásobek, tam mají levný tvrdý plast. Zde je vidět, že se někdo zamyslel.
Prostornost vpředu je naprosto v pořádku a je zde i dostatek odkládacích prostorů. Vzadu je situace horší, zadní lavice má krátké sedáky bez loketní opěrky. Měřím 185 cm, takže se dozadu ještě v pohodě vejdu, ale mít 190, tak mám problém s prostorem na hlavu.
Jelikož máme v kufru nádrž na LPG, tak je objem zavazadelníků 419 litrů a nelze připlatit za zvětšení prostoru. V případě klasické verze bez LPG činí připlacený zvětšený objem 488 litrů.
Jízda
No, je to zkrátka vůz pro lidi, kteří nejsou nároční a prioritou je pro ně dopravit se z bodu A do bodu B v pohodlí. Na tuto úlohu je ASX perfektním společníkem. Já jsem ovšem náročnější typ řidiče, takže sice oceňuji, s jakým přehledem podvozek žehlí kanály a nerovnosti, ale jízda v zatáčkách je jak jízda (plavba) starými francouzskými vozy. Řízení je přeposilované, bez zpětné vazby a s moc dlouhým převodem. Člověk se při manévrech po městě cítí, jak kdyby točil kormidlem plachetnice. Nepotěší ani vysoká hlučnost od podvozku a aerodynamický svistot. Upřímně si nedokážu představit, jak by ASX jezdilo na základních 16 palcových kolech (215/70/R16), protože i na těchto 18 palcových (225/55/R18) byl vůz opravdu dost měkký a v zatáčkách lehce nejistý.
Příjemným překvapení je pohon všech kol, kdy si můžete volit mezi třemi jízdními režimy – pohon pouze předních kol 2WD, automatický pohon všech čtyř kol 4WD – preferuje přední nápravu a v případě horší trakce připojí tu zadní a poslední režim je 4WD Lock, kdy je „natvrdo“ připojen i pohon zadní nápravy. Schopnosti budou jistě převyšovat „poptávku“. V terénu zvládne víc, než Haldex čtyřkolky, které známe z koncernového Volkswagenu, ale taková Grand Vitara (test) je „strčí do kapsy“ všechny. Bezestupňová převodovka CVT funguje dobře, tedy až na zvuk připomínající vysavač, když výrazněji akcelerujete.
Motor
Velmi příjemným překvapením je pohonná jednotka MIVEC o výkonu 110 kW a 195 Nm. V dnešní době není moc motorů, které jsou takto jednoduché – atmosféra, nepřímý vstřik, žádný DPF filtr apod. Vzhledem k tomu patří tento agregát k těm opravdu spolehlivým. Dynamika není nijak závratná, akcelerace na stovku zabere 12,2 sekund a maximálka činí 190 km/h. Zajímavostí je, že když si koupíte tento 110 kW motor v kombinaci s manuálem a pouze předním pohonem, ASX akceleruje o 2 vteřiny rychleji.
Náš testovaný kus byl vybaven nádrží na LPG, díky čemuž se snižují provozní náklady. Můžete využívat jak benzin, tak plyn, záleží na Vás. Při studeném startu motor běží na benzin a po zahřátí se automaticky přepne na plyn, rozdíl drtivá většina uživatelů nepozná, včetně mě. Nemusíte mít z plynu strach, snad jen mít na paměti zákaz vjezdu do podzemních garáží. Zajímavostí je, že Mitsubishi LPG nemontuje v továrně, ovšem nechává si jej montovat od externího dodavatele, který na systém poskytuje záruku 5 let nebo 100 tisíc km. Za LPG připlatíte necelých 36 tisíc korun.
Spotřeba po městě je kolem 8 litrů, když se snažíte a je normální provoz. V případě ranních špiček, kdy pocukáváte kolonou, je nutné počítat s 10 l.
Kombinovaná spotřeba se dá držet na 7-8 l.
Jízda po okresních cestách v klidném tempu znamená 6 l.
Cena
Nutno hned na začátku napsat, že nové ASX se již nevyrábí a prodávají se pouze naskladněné kousky, takže pokud o něm uvažujete, neváhejte a vybírejte, dokud jsou. Jsem si také jist, že bude možné dostat od prodejce slušnou slevu, po které bude tento vůz opravdu zajímavou volbou.
Základní ASX stojí od 449 tisíc korun ve výbavě Inform. Náš kousek vychází na nějakých 650 tisíc, ale ještě musíte připočíst příplatky jako LPG a Sport paket, takže finální cenovka byla 708 tisíc korun.
Konkurence
Mezi hlavní konkurenty se řadí Škoda Karoq, Ford Kuga, Dacia Duster, Nissan Qashqai nebo Opel Grandland. Pokud je pro Vás prioritou cena, je nejpříznivější Dacia. Pokud si potrpíte na jízdní vlastnosti, běžtě do Kugy a jestliže je u vás na prvním místě spolehlivost s jednoduchostí, běžte do Mitsubishi.
Závěr
Mitsubishi ASX je kus poctivého auta ze staré školy, které na první pohled působí jako nové, ale vlastně má jen nový kabát a pár detailů. Vůz je skvělou volbou pro většinu žen, důchodců a dalších méně náročných řidičů, kteří zkrátka chtějí spolehlivý, všestranný a jednoduchý vůz.
ASX si vysloužilo 6/10 bodů. Věřím ovšem, že výše zmiňovaná skupina řidičů by jej hodnotila klidně o dva body výš.
Plusy
Jednoduchost
Spolehlivost
Schopný pohon 4x4
Pohodlný podvozek
Provozní náklady
Cena
Minusy
Jízdní vlastnosti – náklony karoserie
Laciné materiály v interiéru
Ergonomie a zastaralost
Přeposilované řízení s dlouhým převodem
Menší zavazadelník
Hlučnost
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.