Test: Suzuki Grand Vitara – japonský pracant, který se do lesa rozhodně nebojí

AutoRoad.cz / Lukáš Suchý, 21. března 2021, 19:00 Google+

Dnešní svět je doslova přesycen různými městskými SUV a crossovery. Ve skutečnosti to jsou v podstatě jen zvednuté hatchbacky a kombíky, které v terénu nic moc nepředvedou. Námi testovaná Grand Vitara na první pohled nepůsobí nijak zvlášť „offroadově“, ale opak je pravdou. Tohle je poctivý kus auta ze staré školy, který je v terénu jako doma. Je ovšem „doma“ i na silnici?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Suzuki Grand Vitara

Suzuki Grand Vitara | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Úvod

Námi testovaná generace JT brázdí naše silnice od roku 2005, rozhodně vypadá mladší, než ve skutečnosti je. Tato Vitara je jedním z posledních poctivých terénních vozů s rozumnými rozměry a hmotností. Její nástupce se přizpůsobil dnešním trendům, postrádá již schopnost projet cokoliv, ale zato je mnohem použitelnějším vozem na silnici a ve městě.

img-responsive

Suzuki Grand Vitara | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Exteriér

Vitara si jednoduše na nic nehraje, je poměrně nenápadným vozem, který zapadá v normálním provozu. Podíváme-li se pořádně, můžeme si všimnout mohutných blatníků, které dodávají pocit robustnosti. Veliká kola a pneumatiky s vysokým profilem (225/70/R16) také prozradí, že to nebude pouze další městský crossover.

Vnější rozměry jsou poměrně skromné – 4500/1810/2640 mm (délka, šířka, rozvor).

img-responsive

Suzuki Grand Vitara | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Interiér

Uvnitř to je co se materiálů týče bída, ovšem kdo by taky čekal v takovém voze měkčené kvalitní plasty a dekory. Tohle je zkrátka pracant a vevnitř je to sakra znát. Na druhou stranu je zde vše, co potřebujete. Ergonomie je výborná, pozice za volantem také. Prostoru pro posádku je zde dost. Překvapil mě poměrně vysoký posed, který ovšem ničemu nevadí – výhled z vozu je perfektní. Někoho může zklamat poměrně malý zavazadelník – 398/758 litrů. Co se výbavy týče, tak je zde mimo tempomat vše, co je potřeba – automatická klima, elektrická okna, výhřev sedadel ale hlavně „kouzelný“ volič, který oceníte především v terénu – uzávěrka diferenciálu a redukce.

img-responsive

Suzuki Grand Vitara | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Jízda

První kilometry po vyzvednutí vozu mě utvrdily v tom, že Vitara není auto do města. Je dost tuhá, i přes vysoký profil pneumatik tvrdá, na nerovnostech poskakuje jako koza a odhlučnění je také slabé. Při rychlejším průjezdu zatáčky se karoserie poměrně dost nakloní. Automatická 4 stupňová převodovka s hydrodynamickým měničem má sice veliké ztráty, což se projevuje na spotřebě, ale řadí hladce a plynule a do terénu je jak dělaná - nehrozí „uvaření“ spojky. Na nerozbitých okreskách je jízda fajn, ale dálničních 130 km/h už je horší – aerodynamický hukot a motor točí 3500 ot/min.

Vše se změní v moment, kdy sjedete na polní či lesní cestu. Vysoká světlá výška (200 mm) dodává jistotu i ve vyjetých hlubokých kolejích. Jediné, co ho jej může limitovat, jsou nájezdové a přejezdové úhly. Jsou zde zajímavé „offroadové“ funkce, které se spouštějí přes kulatý ovladač.

img-responsive

Suzuki Grand Vitara | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Jak funguje ono „kouzelné“ kolečko?

N – tento režim je určen pro případy, když vás někdo vytahuje z maléru na laně.

4H – Stálá čtyřkolka využívaná pro normální ježdění, rozděluje výkon skrze středový diferenciál v poměru 47% na přední a 53% na zadní nápravu.

4H lock – Pokud nestačí režim 4H, je na čase narovnat kola rovně a přepnout režim, což zamkne diferenciál. Tento úkon je možné udělat i při jízdě do 100 km/h.

4L lock – V případě, že zapadnete nebo jedete v hodně náročném terénu, kde nestačí ani režim 4H lock, je čas zastavit, zařadit neutrál, srovnat kola a posunout volič. Aktivujete tak redukci, vypne se systém ESP, vaší rychlost to omezí na 50% a nízkootáčkový točivý moment se zvýší. Jestliže vás ani toto z prekérní situace nevytáhne, máte problém, protože „kouzelný“ volič již nikam dál neposunete. Je tedy na čase najít lano a někoho, kdo vás vytáhne. Pak přichází na řadu opět režim „N“ a kruh se nám uzavírá.

img-responsive

Suzuki Grand Vitara | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Motor

2,4 litrový atmosférický čtyřválec, který uložen podélně, je spolehlivou jednotkou. Generuje 124 kW a 227 Nm. Celková hmotnost je 1642 Kg, což má za následek, že jde o poměrně svižný offroad. Zrychlení na stovku činí 12 sekund, což není na takové auto se čtyřstupňovým automatem vůbec špatné. „Maximálka“ je 175 km/h, ale k této hranici se dobrovolně opravdu přibližovat nebudete. Řekl bych, že ideální cestovní rychlost je do nějakých 120 km/h.

Spotřeba

Město – nutno počítat s 11-14 litry na sto.

Kombinovaná – po týdnu ježdění s lehkou nohou na okreskách, občas v terénu a zbytek po městě palubní počítač ukazuje 12,5 litrů.

Okresky – Pokud se budete snažit, spotřeba se dá stlačit pod 9 litrů.

img-responsive

Suzuki Grand Vitara | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Ceny

V roce 2005 stála základní třídveřová verze 580 tisíc korun, pětidveřová verze s dvoulitrem o výkonu 103 kW stála 650 tisíc, nutno ovšem říct, že základní výbava byla velmi slušná – automatická klima, 8x airbag, elektrická okna a mnoho dalšího.

Námi testované Suzuki z AAA Auto je z roku 2009, má najetých pouze 76 tisíc kilometrů a stojí 240 tisíc korun. Za ty peníze dostanete opravdu kus schopného auta v pěkném stavu.

Ceny začínají na nějakých 140 tisících, ale budou to značně opotřebovanější vozy v horším stavu, se základními motory a chudší výbavou. Doporučujeme tedy koukat po vozech kolem 200 tisíc, za tyto peníze již koupíte fajn kousek, se kterým vaše první cesta nebude směřovat k servisu.

Závěr

Grand Vitara je skvělé auto jako stvořené pro chalupáře, myslivce nebo pro někoho, kdo bydlí na horách. Je to úžasný stroj do terénu, ale zároveň se neztratí ani na silnici. Není tak extrémní, jednoúčelná a schopná jako například Lada Niva, ale ani není „vyměklá“, jako většina dnešních městských SUV. Nazout na Vitaru pořádné pneumatiky se „špunty“ a trochu ji „zvednout“, dostanete bestii, která se nezalekne opravdu téměř ničeho.

img-responsive

Suzuki Grand Vitara | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Suzuki Grand Vitara si právem zaslouží 8/10 bodů, má sice mnoho nedostatků, ale ty ovšem nemají v této kategorii vozů takovou váhu. Pokud tedy sháníte jeden z posledních pravých offroadů za rozumné peníze, který zvládá jak silnici, tak terén, neváhejte.

Plusy

Design

Schopnosti v terénu

Spolehlivost

Prostor pro posádku, ergonomie

Poměr cena/výkon

 

Minusy

Malý zavazadelník

Lacinější materiály v interiéru

Tvrdší poskakující podvozek

Hlučnost

Spotřeba

img-responsive

Suzuki Grand Vitara | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Vytisknout

Diskuze: Test: Suzuki Grand Vitara – japonský pracant, který se do lesa rozhodně nebojí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Toyota H2 Truck

V Česku by mělo být 20 vodíkových čerpaček pro nákladní auta

Ducati Panigale v4

Ducati Panigale V4 2020 – Dokonalost v praxi. Má vůbec nějaké neduhy?

HoppyGo Fiat Ducato

Poptávka po sdílených obytných vozech je letos obrovská

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Škoda prozradila, jak dál s elektromobily

Volkswagen Amarok 3.0 TDI 190kW Aventura

Volkswagen Amarok 3,0 TDI 190kW Aventura – navoněný pracant v obleku

toyota supra

Legendární Supra se objeví v kinech při Rychle a zběsile naživo

Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou

Škoda tvrdí, že elektromobily jsou stejně bezpečné, jako auta s tradičním pohonem

Dynamika, komfort, praktičnost, hospodárnost, kompletně nový Lexus NX představen

Dynamika, komfort, praktičnost, hospodárnost, kompletně nový Lexus NX představen

Nový Volkswagen Polo nabídne jako jeden z prvních modelů ve své třídě částečně automatizovanou jízdu

Volkswagen zjistil únik dat zákazníků

Tesla Model S Plaid

Z nuly na sto za neuvěřitelné dvě vteřiny? Musk představil Teslu Model S Plaid

Emise CO2

Dieselgate u PSA? Přinášíme prohlášení k soudnímu šetření týkajícímu se emisí dieselových motorů ve Francii

Ilustrační foto

Ford zavedl zdarma chytrou aplikaci. Řadě majitelů udělá radost

Seat Alhambra modelového roku 2022 bude dostupný s motorem 1.4 TSI 110 kW (150 k) a výbavou Xcellence za 964 900 Kč

Seat vrací v Česku do prodeje model, po kterém lidé volali, diesel ale bohužel nenajdou

Která ojetá auta jsou nejméně populární?

Ojetá auta zdražila. Průměrný Superb o 16.159 Kč, Octavii koupíte v průměru za 273.000 Kč

UAZ 2206 Bajkal AMC

UAZ 2206 Bajkal AMC vstupuje na český trh, známe jeho ceny

reklama

Doporučujeme

Lexus LC 500 Convertible je světovým ženským autem roku 2021

Průzkum Cofidis: Obhájci sdílené mobility budou mít infarkt

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Dieselgate u PSA? Přinášíme prohlášení k soudnímu šetření týkajícímu se emisí dieselových motorů ve Francii

  2. V Česku by mělo být 20 vodíkových čerpaček pro nákladní auta

  3. Poptávka po sdílených obytných vozech je letos obrovská

  4. Škoda prozradila, jak dál s elektromobily

  5. Volkswagen Amarok 3,0 TDI 190kW Aventura – navoněný pracant v obleku

  6. Legendární Supra se objeví v kinech při Rychle a zběsile naživo

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud