Test: Suzuki Grand Vitara – japonský pracant, který se do lesa rozhodně nebojí

AutoRoad.cz / Lukáš Suchý, 21. března 2021, 19:00 Google+

Dnešní svět je doslova přesycen různými městskými SUV a crossovery. Ve skutečnosti to jsou v podstatě jen zvednuté hatchbacky a kombíky, které v terénu nic moc nepředvedou. Námi testovaná Grand Vitara na první pohled nepůsobí nijak zvlášť „offroadově“, ale opak je pravdou. Tohle je poctivý kus auta ze staré školy, který je v terénu jako doma. Je ovšem „doma“ i na silnici?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Suzuki Grand Vitara

Suzuki Grand Vitara | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Úvod

Námi testovaná generace JT brázdí naše silnice od roku 2005, rozhodně vypadá mladší, než ve skutečnosti je. Tato Vitara je jedním z posledních poctivých terénních vozů s rozumnými rozměry a hmotností. Její nástupce se přizpůsobil dnešním trendům, postrádá již schopnost projet cokoliv, ale zato je mnohem použitelnějším vozem na silnici a ve městě.

img-responsive

Suzuki Grand Vitara | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Exteriér

Vitara si jednoduše na nic nehraje, je poměrně nenápadným vozem, který zapadá v normálním provozu. Podíváme-li se pořádně, můžeme si všimnout mohutných blatníků, které dodávají pocit robustnosti. Veliká kola a pneumatiky s vysokým profilem (225/70/R16) také prozradí, že to nebude pouze další městský crossover.

Vnější rozměry jsou poměrně skromné – 4500/1810/2640 mm (délka, šířka, rozvor).

img-responsive

Suzuki Grand Vitara | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Interiér

Uvnitř to je co se materiálů týče bída, ovšem kdo by taky čekal v takovém voze měkčené kvalitní plasty a dekory. Tohle je zkrátka pracant a vevnitř je to sakra znát. Na druhou stranu je zde vše, co potřebujete. Ergonomie je výborná, pozice za volantem také. Prostoru pro posádku je zde dost. Překvapil mě poměrně vysoký posed, který ovšem ničemu nevadí – výhled z vozu je perfektní. Někoho může zklamat poměrně malý zavazadelník – 398/758 litrů. Co se výbavy týče, tak je zde mimo tempomat vše, co je potřeba – automatická klima, elektrická okna, výhřev sedadel ale hlavně „kouzelný“ volič, který oceníte především v terénu – uzávěrka diferenciálu a redukce.

img-responsive

Suzuki Grand Vitara | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Jízda

První kilometry po vyzvednutí vozu mě utvrdily v tom, že Vitara není auto do města. Je dost tuhá, i přes vysoký profil pneumatik tvrdá, na nerovnostech poskakuje jako koza a odhlučnění je také slabé. Při rychlejším průjezdu zatáčky se karoserie poměrně dost nakloní. Automatická 4 stupňová převodovka s hydrodynamickým měničem má sice veliké ztráty, což se projevuje na spotřebě, ale řadí hladce a plynule a do terénu je jak dělaná - nehrozí „uvaření“ spojky. Na nerozbitých okreskách je jízda fajn, ale dálničních 130 km/h už je horší – aerodynamický hukot a motor točí 3500 ot/min.

Vše se změní v moment, kdy sjedete na polní či lesní cestu. Vysoká světlá výška (200 mm) dodává jistotu i ve vyjetých hlubokých kolejích. Jediné, co ho jej může limitovat, jsou nájezdové a přejezdové úhly. Jsou zde zajímavé „offroadové“ funkce, které se spouštějí přes kulatý ovladač.

img-responsive

Suzuki Grand Vitara | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Jak funguje ono „kouzelné“ kolečko?

N – tento režim je určen pro případy, když vás někdo vytahuje z maléru na laně.

4H – Stálá čtyřkolka využívaná pro normální ježdění, rozděluje výkon skrze středový diferenciál v poměru 47% na přední a 53% na zadní nápravu.

4H lock – Pokud nestačí režim 4H, je na čase narovnat kola rovně a přepnout režim, což zamkne diferenciál. Tento úkon je možné udělat i při jízdě do 100 km/h.

4L lock – V případě, že zapadnete nebo jedete v hodně náročném terénu, kde nestačí ani režim 4H lock, je čas zastavit, zařadit neutrál, srovnat kola a posunout volič. Aktivujete tak redukci, vypne se systém ESP, vaší rychlost to omezí na 50% a nízkootáčkový točivý moment se zvýší. Jestliže vás ani toto z prekérní situace nevytáhne, máte problém, protože „kouzelný“ volič již nikam dál neposunete. Je tedy na čase najít lano a někoho, kdo vás vytáhne. Pak přichází na řadu opět režim „N“ a kruh se nám uzavírá.

img-responsive

Suzuki Grand Vitara | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Motor

2,4 litrový atmosférický čtyřválec, který uložen podélně, je spolehlivou jednotkou. Generuje 124 kW a 227 Nm. Celková hmotnost je 1642 Kg, což má za následek, že jde o poměrně svižný offroad. Zrychlení na stovku činí 12 sekund, což není na takové auto se čtyřstupňovým automatem vůbec špatné. „Maximálka“ je 175 km/h, ale k této hranici se dobrovolně opravdu přibližovat nebudete. Řekl bych, že ideální cestovní rychlost je do nějakých 120 km/h.

Spotřeba

Město – nutno počítat s 11-14 litry na sto.

Kombinovaná – po týdnu ježdění s lehkou nohou na okreskách, občas v terénu a zbytek po městě palubní počítač ukazuje 12,5 litrů.

Okresky – Pokud se budete snažit, spotřeba se dá stlačit pod 9 litrů.

img-responsive

Suzuki Grand Vitara | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Ceny

V roce 2005 stála základní třídveřová verze 580 tisíc korun, pětidveřová verze s dvoulitrem o výkonu 103 kW stála 650 tisíc, nutno ovšem říct, že základní výbava byla velmi slušná – automatická klima, 8x airbag, elektrická okna a mnoho dalšího.

Námi testované Suzuki z AAA Auto je z roku 2009, má najetých pouze 76 tisíc kilometrů a stojí 240 tisíc korun. Za ty peníze dostanete opravdu kus schopného auta v pěkném stavu.

Ceny začínají na nějakých 140 tisících, ale budou to značně opotřebovanější vozy v horším stavu, se základními motory a chudší výbavou. Doporučujeme tedy koukat po vozech kolem 200 tisíc, za tyto peníze již koupíte fajn kousek, se kterým vaše první cesta nebude směřovat k servisu.

Závěr

Grand Vitara je skvělé auto jako stvořené pro chalupáře, myslivce nebo pro někoho, kdo bydlí na horách. Je to úžasný stroj do terénu, ale zároveň se neztratí ani na silnici. Není tak extrémní, jednoúčelná a schopná jako například Lada Niva, ale ani není „vyměklá“, jako většina dnešních městských SUV. Nazout na Vitaru pořádné pneumatiky se „špunty“ a trochu ji „zvednout“, dostanete bestii, která se nezalekne opravdu téměř ničeho.

img-responsive

Suzuki Grand Vitara | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Suzuki Grand Vitara si právem zaslouží 8/10 bodů, má sice mnoho nedostatků, ale ty ovšem nemají v této kategorii vozů takovou váhu. Pokud tedy sháníte jeden z posledních pravých offroadů za rozumné peníze, který zvládá jak silnici, tak terén, neváhejte.

Plusy

Design

Schopnosti v terénu

Spolehlivost

Prostor pro posádku, ergonomie

Poměr cena/výkon

 

Minusy

Malý zavazadelník

Lacinější materiály v interiéru

Tvrdší poskakující podvozek

Hlučnost

Spotřeba

img-responsive

Suzuki Grand Vitara | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Vytisknout

Diskuze: Test: Suzuki Grand Vitara – japonský pracant, který se do lesa rozhodně nebojí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford Fiesta ST

Test: Ford Fiesta ST – hothatch ze staré školy, který nestojí majlant a bude vás neskutečně bavit!

22 let od premiéry má Škoda Fabia dynamičtější a emotivnější vzhled než kdy předtím

ŠKODA FABIA dnes oficiálně vstupuje na český trh

BMW i Vision Circular

U BMW došli kvalitní designéři? Koncept i Vision Circular vypadá přinejmenším zvláštně

Uniklé fotografie nového kompaktního SUV Volvo XC40

Volvo Cars se údajně chystá na burzu. Jedna věc je ale velkou neznámou

Škoda představila modernizovaný Kodiaq

Škodě klesl v srpnu prodej o téměř 35% proti loňskému roku

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4

Volkswagen učinil další krok k vývoji a výrobě vlastních baterií

agresivita na silnicích

Ježkovy oči lidi, nebuďte jako pan Mindrák! Aneb skutečný smutný příběh z našich silnic

Škoda Favorit

Závodní Škoda Favorit s třináctistovkou porážela dvoulitrové soupeře

Ford

Ekologové v Rakousku jásají po zveřejnění srpnových prodejů

Koncept Volkswagen ID. LIFE

Šéf VW Diess slibuje: Dekarbonizace nezpůsobí zdražení. Jak to zařídit, ale neřekl

toyota mirai

Vodíková Toyota Mirai po testech Euro NCAP

hyundai i20

Test: Dokáže mild-hybridní Hyundai I20 1,0 T-GDI konkurovat naší legendární Fabii?

Lada Niva Legend

Lada Niva Legend dostane téměř o 50 % silnější motor

Renault 5 a prototyp nového Renaultu 5

Renault 5 má téměř půl století, příští rok se dočkáme následovníka

Honda HR-V e:HEV

Nová Honda HR-V e:HEV, elegantní SUV kupé pod 700 000 Kč

reklama

Doporučujeme

Lexus LC 500 Convertible je světovým ženským autem roku 2021

Průzkum Cofidis: Obhájci sdílené mobility budou mít infarkt

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ekologové v Rakousku jásají po zveřejnění srpnových prodejů

  2. Závodní Škoda Favorit s třináctistovkou porážela dvoulitrové soupeře

  3. Šéf VW Diess slibuje: Dekarbonizace nezpůsobí zdražení. Jak to zařídit, ale neřekl

  4. Ježkovy oči lidi, nebuďte jako pan Mindrák! Aneb skutečný smutný příběh z našich silnic

  5. Volkswagen učinil další krok k vývoji a výrobě vlastních baterií

  6. Volvo Cars se údajně chystá na burzu. Jedna věc je ale velkou neznámou

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud