Vlajková loď mladoboleslavské automobilky, kterých denně potkáte na silnici desítky, ne-li stovky. V bazarech jich je opravdu hodně. Jde ale většinou o bývalá služební auta, nebo vozidla taxi služby. Může být ojetý Superb dobrou ojetinou?
Úvod
Píše se rok 2016 a světu se představuje novinka, kterou společnost velmi dobře přijala. Superb třetí generace asi není potřeba nějak dlouze představovat. V roce 2020 přišel facelift, který kromě lehké modernizace exteriéru přinesl i nový turbodiesel s označením EVO.
Náš testovaný kus z AAA Auto byl vyroben v roce 2017, disponuje dvoulitrovým nafťákem s manuálem o výkonu 110 kW a kroutícím momentem 340 Nm. Stupeň výbavy Ambition je druhý nejnižší, nicméně tento konkrétní kousek má připlaceno skoro vše, co je potřeba – navigace, elektricky ovládané sedadlo řidiče s pamětí, automatická klima, výhřev sedadel a mnoho dalšího. Chybí mi snad jen el. ovládaný kufr a modernější větší infotainment. Adaptivní tempomat by někdo mohl postrádat, nicméně mně osobně vyhovuje, že tu není. Je zde jen ten „obyčejný“.
Exteriér
Na první pohled se dá říci, že jde o velmi pěkné auto. Ostře řezané hrany, typicky profilovaná kapota a „zamračené“ světlomety působí stále moderně a šmrncovně. Celkové atraktivitě by hodně pomohla nějaká zajímavější barva a větší příplatková kola. V této konkrétní specifikaci je to trošku nuda, budete splývat s taxíky a služebními vozy.
Co se velikosti týče, tak patří k těm větším ve své kategorii s rozměry 4861/1864/2841 mm (délka, šířka, rozvor). Váží 1485 kg.
Interiér
Uvnitř se nemohu ubránit srování s Octavií. Moc velkých rozdílů zde opravdu není. Nicméně interiér je zdařilý - ergonomie vynikající, celkově ovládání vozu je intuitivní a jednoduché. Občas jsou zde lacinější materiály, což bych u výše zmiňované Octavie toleroval, ale Superb by si již zasloužil více péče.
Pozice za volantem je výborná, sedadla jsou pohodlná, ale mají horší boční vedení. Cestující na zadních sedačkách mají pro nohy tradičně prostoru na rozdávání. Bohužel místa nad hlavou není moc, měřím 185cm a když se úplně narovnám, tak se pod střechu nevejdu. Zavazadlový prostor pojme 625 litrů (po sklopení zadních sedadel 1760 l). Odkládacích prostorů je zde dostatek.
Jizda
Jízdní vlastnosti jsou slušné. Komfortem neurazí, ale ani nenadchne. Nový Superb III (po faceliftu) je pohodlnější. Vzhledem k 17 palcovým kolům bych zde čekal měkčí projev tlumičů. Pokud zvolíte příplatkové „devatenáctky“, vytřesou z vás duši a bude trpět i podvozek. Odhlučnění podvozku by mohlo být také lepší. V zatáčkách je sice jistý, nicméně při ostřejším nájezdu do zatáčky se projeví nedotáčivost a náklon karoserie. Superb je zkrátka dálniční křižník.
Motor
Pohonná jednotka je poměrně kultivovaná a dobře odhlučněná. Dynamika je velmi dobrá. Stovku zvládne za 8,8 sekund a maximální rychlost činí 220 km/h. Dech ztrácí až při nepovolených dálničních rychlostech. Prodleva turba zde je, ale oproti starým motorům TDI je minimální.
Spolehlivost
Pakliže se o motor někdo staral, měnil olej dřív, než předepisuje výrobce a tankoval kvalitní palivo s aditivy, měl by být dobrou volbou. Realita je bohužel ale taková, že většina Superbů s tímto motorem sloužila jako služební vozy, taxíky a podobně, kde většinou bývá servis zanedbaný.
Pokud chcete vůz, který měl lepší život, koukejte spíše po benzinových TSI. I základní 1.4 TSI je výkonově dostačující, pokud nejezdíte často s plně naloženým autem. Musíte počítat s vyšší spotřebou, ale to zase vyrovná levnější servis.
Spotřeba
Město – Škodovka udává 4,8 litrů. Realita je taková, že se při klidné jízdě spotřeba pohybuje okolo 5,5 litrů, což je skvělé číslo. Když budete mít těžší nohu, tak zhruba o litr víc.
Kombinovaná – cestu do práce jsem zvládal za 5 litrů (okresky, město – cca 15 km). Když jsem měl těžší nohu tak 6 litrů. Při dálničních 130 km/h si vezme do 5,5 litrů.
Okresky – není problém jezdit za 4,5 litrů při klidném tempu.
Cena
Nejlevnější kusy se dají pořídit již od 270 tisíc korun. Ovšem bude se jednat o utrápené kusy s nájezdem nad 200 tisíc km, které jsou bez výbavy – absence xenonů, automatické klimatizace, velkého infotainmentu atd.
Od nějakých 310 tisíc korun již pořídíte vybavený kus, ale nájezd bude stále vyšší.
Pokud budete chtít Superb v pěkné výbavě s nájezdem do 80 tisíc km, budete si muset připravit okolo 450 tisíc korun. Náš testovaný kus stojí 430 tisíc a má najeto lehce přes 120 tisíc km.
Konkurence
Největším rivalem je koncernový sourozenec Passat, který je dražší, ale je o fous lépe zpracovaný. Mezi ostatní konkurenty patří třeba Ford Mondeo, Opel Insignia, Honda Accord, Peugeot 508, Renault Talisman, Citroen C5 nebo nedávno testovaná Mazda 6.
Superb oproti ostatním vyniká rozvorem (kromě Mondea) – prostor pro zadní cestující na nohy je bezkonkurenční, je jich obrovský výběr a má skvělou ergonomii.
Závěr
Superb třetí generace je vydařené auto pro každý den. V kombinaci s dvoulitrovým turbo dieselem se hodí spíše pro delší trasy. Jízda po městě je s ním sice příjemná, ale motoru nedělají krátké vzdálenosti nejlíp. Největší kámen úrazu je fakt, že je jen malé množství naftových Superbů, které neměly zanedbaný servis a bylo s nimi dobře zacházeno. Byl bych při výběru opravdu opatrný, nicméně když už naleznete nějaký opečovávaný kus, vydrží vám dlouho. Pokud nejezdíte velké vzdálenosti, je vhodnější benzinový motor.
Na druhou stranu je možná trochu zbytečné kupovat Superb v benzinu do města, to už vyvstává otázka, zda není lepší volbou menší Octavia, která je téměř totožná, jen menší a do města tím pádem vhodnější. A samozřejmě o dost levnější (s motorem 1.5 TSI, slušnou výbavou a nájezdem do 50 tisíc km za ní dáte do 400 tisíc korun).
Pokud ovšem trváte na Superbu, rozhodně to není špatná volba. Doporučujeme buď tento 2.0TDI 110 kW a nebo dvoulitrové TSI, případně slabší 1.4 TSI.
Superb III 2.0 TDI dostává 8/10 bodů.
Plusy
Spotřeba
Dynamika
Praktičnost
Ergonomie
Jednoduchost
Minusy
Často zanedbaný servis
Nudný – neoriginální
Málo místa na hlavu pro zadní pasažéry
Podvozek by mohl být lépe odhlučněný
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.