Vlajková loď mladoboleslavské automobilky, kterých denně potkáte na silnici desítky, ne-li stovky. V bazarech jich je opravdu hodně. Jde ale většinou o bývalá služební auta, nebo vozidla taxi služby. Může být ojetý Superb dobrou ojetinou?
Úvod
Píše se rok 2016 a světu se představuje novinka, kterou společnost velmi dobře přijala. Superb třetí generace asi není potřeba nějak dlouze představovat. V roce 2020 přišel facelift, který kromě lehké modernizace exteriéru přinesl i nový turbodiesel s označením EVO.
Náš testovaný kus z AAA Auto byl vyroben v roce 2017, disponuje dvoulitrovým nafťákem s manuálem o výkonu 110 kW a kroutícím momentem 340 Nm. Stupeň výbavy Ambition je druhý nejnižší, nicméně tento konkrétní kousek má připlaceno skoro vše, co je potřeba – navigace, elektricky ovládané sedadlo řidiče s pamětí, automatická klima, výhřev sedadel a mnoho dalšího. Chybí mi snad jen el. ovládaný kufr a modernější větší infotainment. Adaptivní tempomat by někdo mohl postrádat, nicméně mně osobně vyhovuje, že tu není. Je zde jen ten „obyčejný“.
Exteriér
Na první pohled se dá říci, že jde o velmi pěkné auto. Ostře řezané hrany, typicky profilovaná kapota a „zamračené“ světlomety působí stále moderně a šmrncovně. Celkové atraktivitě by hodně pomohla nějaká zajímavější barva a větší příplatková kola. V této konkrétní specifikaci je to trošku nuda, budete splývat s taxíky a služebními vozy.
Co se velikosti týče, tak patří k těm větším ve své kategorii s rozměry 4861/1864/2841 mm (délka, šířka, rozvor). Váží 1485 kg.
Interiér
Uvnitř se nemohu ubránit srování s Octavií. Moc velkých rozdílů zde opravdu není. Nicméně interiér je zdařilý - ergonomie vynikající, celkově ovládání vozu je intuitivní a jednoduché. Občas jsou zde lacinější materiály, což bych u výše zmiňované Octavie toleroval, ale Superb by si již zasloužil více péče.
Pozice za volantem je výborná, sedadla jsou pohodlná, ale mají horší boční vedení. Cestující na zadních sedačkách mají pro nohy tradičně prostoru na rozdávání. Bohužel místa nad hlavou není moc, měřím 185cm a když se úplně narovnám, tak se pod střechu nevejdu. Zavazadlový prostor pojme 625 litrů (po sklopení zadních sedadel 1760 l). Odkládacích prostorů je zde dostatek.
Jizda
Jízdní vlastnosti jsou slušné. Komfortem neurazí, ale ani nenadchne. Nový Superb III (po faceliftu) je pohodlnější. Vzhledem k 17 palcovým kolům bych zde čekal měkčí projev tlumičů. Pokud zvolíte příplatkové „devatenáctky“, vytřesou z vás duši a bude trpět i podvozek. Odhlučnění podvozku by mohlo být také lepší. V zatáčkách je sice jistý, nicméně při ostřejším nájezdu do zatáčky se projeví nedotáčivost a náklon karoserie. Superb je zkrátka dálniční křižník.
Motor
Pohonná jednotka je poměrně kultivovaná a dobře odhlučněná. Dynamika je velmi dobrá. Stovku zvládne za 8,8 sekund a maximální rychlost činí 220 km/h. Dech ztrácí až při nepovolených dálničních rychlostech. Prodleva turba zde je, ale oproti starým motorům TDI je minimální.
Spolehlivost
Pakliže se o motor někdo staral, měnil olej dřív, než předepisuje výrobce a tankoval kvalitní palivo s aditivy, měl by být dobrou volbou. Realita je bohužel ale taková, že většina Superbů s tímto motorem sloužila jako služební vozy, taxíky a podobně, kde většinou bývá servis zanedbaný.
Pokud chcete vůz, který měl lepší život, koukejte spíše po benzinových TSI. I základní 1.4 TSI je výkonově dostačující, pokud nejezdíte často s plně naloženým autem. Musíte počítat s vyšší spotřebou, ale to zase vyrovná levnější servis.
Spotřeba
Město – Škodovka udává 4,8 litrů. Realita je taková, že se při klidné jízdě spotřeba pohybuje okolo 5,5 litrů, což je skvělé číslo. Když budete mít těžší nohu, tak zhruba o litr víc.
Kombinovaná – cestu do práce jsem zvládal za 5 litrů (okresky, město – cca 15 km). Když jsem měl těžší nohu tak 6 litrů. Při dálničních 130 km/h si vezme do 5,5 litrů.
Okresky – není problém jezdit za 4,5 litrů při klidném tempu.
Cena
Nejlevnější kusy se dají pořídit již od 270 tisíc korun. Ovšem bude se jednat o utrápené kusy s nájezdem nad 200 tisíc km, které jsou bez výbavy – absence xenonů, automatické klimatizace, velkého infotainmentu atd.
Od nějakých 310 tisíc korun již pořídíte vybavený kus, ale nájezd bude stále vyšší.
Pokud budete chtít Superb v pěkné výbavě s nájezdem do 80 tisíc km, budete si muset připravit okolo 450 tisíc korun. Náš testovaný kus stojí 430 tisíc a má najeto lehce přes 120 tisíc km.
Konkurence
Největším rivalem je koncernový sourozenec Passat, který je dražší, ale je o fous lépe zpracovaný. Mezi ostatní konkurenty patří třeba Ford Mondeo, Opel Insignia, Honda Accord, Peugeot 508, Renault Talisman, Citroen C5 nebo nedávno testovaná Mazda 6.
Superb oproti ostatním vyniká rozvorem (kromě Mondea) – prostor pro zadní cestující na nohy je bezkonkurenční, je jich obrovský výběr a má skvělou ergonomii.
Závěr
Superb třetí generace je vydařené auto pro každý den. V kombinaci s dvoulitrovým turbo dieselem se hodí spíše pro delší trasy. Jízda po městě je s ním sice příjemná, ale motoru nedělají krátké vzdálenosti nejlíp. Největší kámen úrazu je fakt, že je jen malé množství naftových Superbů, které neměly zanedbaný servis a bylo s nimi dobře zacházeno. Byl bych při výběru opravdu opatrný, nicméně když už naleznete nějaký opečovávaný kus, vydrží vám dlouho. Pokud nejezdíte velké vzdálenosti, je vhodnější benzinový motor.
Na druhou stranu je možná trochu zbytečné kupovat Superb v benzinu do města, to už vyvstává otázka, zda není lepší volbou menší Octavia, která je téměř totožná, jen menší a do města tím pádem vhodnější. A samozřejmě o dost levnější (s motorem 1.5 TSI, slušnou výbavou a nájezdem do 50 tisíc km za ní dáte do 400 tisíc korun).
Pokud ovšem trváte na Superbu, rozhodně to není špatná volba. Doporučujeme buď tento 2.0TDI 110 kW a nebo dvoulitrové TSI, případně slabší 1.4 TSI.
Superb III 2.0 TDI dostává 8/10 bodů.
Plusy
Spotřeba
Dynamika
Praktičnost
Ergonomie
Jednoduchost
Minusy
Často zanedbaný servis
Nudný – neoriginální
Málo místa na hlavu pro zadní pasažéry
Podvozek by mohl být lépe odhlučněný
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?