Mercedes W124 je perspektivní youngtimer, který se stále dá pořídit za přijatelné peníze. Pěkné kousky v originálním stavu na ceně již padat nebudou, je jich čím dál méně. Je příjemným společníkem na pomalé brouzdání krajinou a mě okouzlil tak, že jsem si ho rovnou koupil.
Úvod
Model v roce 1984 navázal na úspěšného předchůdce W123, jenž si vysloužil přezdívku piano. V roce 1995 ikonickou W124 nahradil model W210 přezdívaný masařka a započal novou éru značení modelů - E class.
Teď už ale k našemu testovanému kousku, který má označení 300E. Pod kapotou pracuje benzinový třílitrový šestiválec o výkonu 132kw s automatickou čtyř stupňovou převodovkou. Tento konkrétní vůz byl vyroben v roce 1987 a do ČR dovezen v roce 1993. Jedná se o první verzi před faceliftem, která se liší především přední kapotou a maskou.
Interiér
Materiály uvnitř jsou příjemné a celkový pocit z interiéru je velmi útulný. Dílenské zpracování je povedené. Výbava je i na dnešní poměry slušná - klimatizace, elektrická okna, kůže atd. Nicméně jiné vybavenější W124 mohou nabízet i elektrická sedadla s výhřevem, elektrický šíbr, elektrickou roletu na zadní okno a mnoho dalších příplatků. Co mi nevyhovuje je vysoký posez za volantem a vlastně i obrovský volant, díky kterému si nemohu najít ideální pozici.
Ergonomie není nejlepší a bohužel kožený interiér občas umí pěkně zavrzat. Nicméně je nutné brát v potaz to, že má již přes 30 let a skoro čtvrt milionu kilometrů najeto, dalo by se tedy říct, že je akorát zajetý.
Jízda
Jak jezdí? Jako loď na kolech. Podvozek je naladěn velmi komfortně, nerovnosti filtruje skvěle, avšak na rychlé průjezdy zatáček zapomeňte. Sice to umí, ale je znát, že na to není auto stavěné nehledě na mizerné boční vedení sedadel. Naklání se jako záoceánský parník při bouřce. Celý pocit jako z lodi podtrhuje volant, který ve mně evokuje spíš kormidlo. Vyzdvihnout musím rejd (45°), díky němuž je manévrovatelnost opravdu na dobré úrovni. Řízení je bez zpětné vazby s dlouhým převodem. Převodovka řadí hladce, ale dlouho, takže pokud potřebujete předjet na okresce kamion, doporučuju manuálně podřadit.
Motor
Atmosférický motor je skvělý, dynamikou předčí mnoho nových aut, má úžasně kultivovaný projev s pěkným zvukem a lineárním zátahem. Ve vysokých otáčkách umí pěkně zařvat. 4 stupňová převodovka sice řadí plynule a hladce, ale velmi pomalu. Při dálničních 130 km/h točí lehce přes 3000 otáček, takže jde o příjemného společníka i na delší trasy.
Spotřeba paliva se při klidné okreskové jízdě pohybuje okolo 8 litrů, ve městě si vezme klidně 12 litrů.
Spolehlivost Obecně platí, že staré Mercedesy jsou "držáci" a nemají problém najet milion kilometrů, pokud člověk auto řádně servisuje. Pozor se musí dávat na korozi, kterou jsou pověstné. Zlobit může také systém vstřikování paliva Ke-jetronic, případně doporučuji dávat pozor na kabelový svazek elektroinstalace, který byl v letech 1991-96 velmi nekvalitní a hrozí riziko, že se rozpadne (toto riziko platí pro více modelů-motorů Mercedes z těchto let). Za nový svazek dáte kolem 15 tisíc. Obecně platí, že čím jednodušší auto, tím spolehlivější, takže pokud chcete nejspolehlivější W124, kupte atmosférickou 200d bez výkonu a výbavy.
Ceny - sedan
Nejlevnější čtyřválcové W124 stojí okolo 40 tisíc. Jedná se většinou o velmi zašlé vozy, které budou vyžadovat velikou péči a finanční „injekci“.
Pěkné čtyřválce se dají pořidit okolo 80 tisíc.
Pokud chcete námi testovaný (druhý nejsilnější – 132kw) benzinový šestiválec, musíte si připravit alespoň 90 tisíc, nicméně pokud chcete zachovalý kus, který nebudete muset nejdřív důkladně „oservisovat“, připravte si cca 120 – 180 tisíc.
Šestiválec o výkonu 162/170kw je téměř nejdražší
Pomyslným vrcholem jsou osmiválce s označením 400/420 - 205kw, kterých je na inzerci jako šafránu a když už se nějaký objeví, cenovka je okolo 400 tisíc, pokud byste chtěli vrcholovou E500, musíte si připravit alespoň dvojnásobek.
Ceny u ostatních karosářských variant jsou velmi různorodé, kombi jsou nejlevnější, coupe cca o 20% dražší než sedany a ceny kabrioletů jsou již velmi vysoko – 300-500 tisíc.
Závěr Závěrem se dá říct, že Mercedes W124 je pohodlné a spolehlivé auto, které na popularitě mezi nadšenci roste, podobně jako roste cena zachovalých kousků se zajímavým motorem a výbavou. Starší kusy mají přes 30 let, tudíž pokud koupíte pěkný kus, je možné jej přihlásit na veteránské značky a platit tak minimální povinné ručení.
W124 si zaslouží 8/10 bodů.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.