„Nové je vždy lepší“. Vážně? Hodně lidí má názor, že nové automobily jsou vždy o kus dál, než jejich předchůdci. A jiní mají zase opačný názor. Pokusíme se tuto otázku rozlousknout na příkladu dvou céčkových Mercedesů.
Starší C-class - 2000 - 2007 (kódové označení W203, v případě kombi S203) Oblíbené auto, které je i dnes velmi populární a lze ho v hojném počtu vidět v bazarech, na inzercích apod. Říká se o něm, že jde o spolehlivé a kvalitní auto. Největší slabinou může být koroze a elektronika.
Novější C-class – 2008 – 2014 (kódové označení W204, v případě kombi S204)Mnoho věcí je oproti předchůdci na lepší úrovni, ale bohužel to platí i naopak. Široká škála motorů nabízí jak „držáky“, tak „nespolehlivce“.
ExteriérDesign je vždy individuální, ale za nás je rozhodně povedenější novější céčko. Je dospělejší, mohutnější a zkrátka působí o dost moderněji. Antikorozní ochrana karoserie je také na mnohem lepší úrovni nežli u předchůdce.
InteriérUvnitř už je to ale jiná písnička. Novější céčko má oproti předchůdci použité laciné materiály. Je sice o trochu prostornější, ale celkový dojem z interiéru je smutný – ne příliš povedená palubní deska a středový panel. Dobrá ergonomie to bohužel nezachrání.Nutno podotknout, že jsme pro srovnávací test měli generaci S203 po faceliftu (2007), která má interiér oproti „předfaceliftu“ poměrně dost vylepšený. Céčka před modernizací mezi lety 2000 – 2005 měly vzhledově vnitřek také slabší – materiály byly ovšem kvalitní a měkčené.
JízdaNo, začneme komfortem, který by měl být pro Mercedes na prvním místě. Jednoznačně vyhrává opět starší generace S203. Podvozek je naladěn dle mého názoru tak akorát, je pohodlný i na horších cestách, ale nedostanete z jízdy mořskou nemoc, jako u starých Mercedesů z 80-90 let.Novější céčko je o poznání tvrdší, díky čemuž je rychlejší jízda na okresce zábavnější a vůz se méně naklání. Ale ruku na srdce – když bych si chtěl koupit auto na rychlé vymetání okresek, koupil bych si BMW, možná Audi, ale ne Mercedes. Ten si přece lidé kupují pro jeho pohodlnost, dospělost, kvalitní materiály apod.
MotoryDost motorů v nové generaci je převzato od předchůdce a pouze modernizováno. U obou generací platí, že pokud chcete spolehlivé auto především na kratší vzdálenosti, které alespoň trochu „jede“, je dobré sáhnout po benzinovém čtyřválci přeplňovaným kompresorem (spotřeba kolem 10 litrů). Dynamika není nijak závratná, ale rozhodně nebudete brzdou provozu. Do roku 2002 byl k dispozici i atmosférický čtyřválec C180, který je ideální pro někoho, kdo nepotřebuje silný vůz, ale chce nízkou spotřebu – okolo 7 litrů.Pokud ale jezdíte dálky a nepotřebujete příliš výkonný motor a prioritou je spotřeba, tak doporučujeme motorizace 200/220 CDI (spotřeba okolo 6 litrů). Pokud chcete generaci S203, musíme taktéž doporučit výkonnější pětiválec 270 CDI a šestiválec 320 CDI – oba motory jsou pověstné tím, že jsou téměř nesmrtelné a běžně najíždějí přes 500 tisíc kilometrů, pokud se nepodceňuje servis. Vždy ale zkontrolujte vstřikovače paliva a žhavicí svíčky – výměna za nové může stát nemalé peníze.
PřevodovkyPozor dávejte také na převodovky. Automaty jsou sice poměrně vydařené a k „mercedesovské“ povaze se hodí, ale jejich opravy nejsou levné. Obecně platí, že 5 stupňové převodovky vydrží více, než ty modernější 7 stupňové. Doporučujeme je řádně servisovat a před koupí zkontrolovat.Manuální převodovky Mercedesu nikdy moc nešly - ne příliš přesné řazení, nicméně servis je oproti automatům levnější.
CenyS203 před FL (facelift) se dají pořídit už okolo 30-40 tisíc, ale půjde o velmi unavené zašlé - zrezlé kousky, doporučujeme určitě připlatit a vzít nějaký zachovalejší, který bude stát okolo 60 tisíc.Modernější vozy po FL jsou znatelně dražší a začínají na nějakých 60 – 70 tisících a opět platí to, že je lepší brát kousky od nějakých 80-90 tisíc a v lepším stavu.S204 seženete už od 130 tisíc, ale opět doporučujeme vybrat dražší a hezčí kusy. Více informací o S204 zde.
ZávěrTak které je lepší? Nové nebo staré?Pokud chcete moderně vypadající auto, máte na něj našetřeno alespoň 180 tisíc, nevadí vám tvrdší podvozek (oproti starším Mercedesům), nepotřebujete příliš kvalitní materiály v interiéru, tak si kupte novější C-class S204.Pokud vám nevadí starší design, máte v „prasátku“ okolo 60 – 120 tisíc, máte radši komfort a kvalitní materiály uvnitř vozu, nerozhází vás nějaká menší povrchová koroze případně elektronika, která si občas může žít vlastním životem, sáhněte po C-class S203 a rozhodně chybu neuděláte.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?