Dnes ráno představila Tesla svůj nejnovější elektromobil, kompaktní SUV Model Y. Vůz, který technicky vychází z Modelu 3, je druhým SUV v nabídce a podle odborníků by pro automobilku mohl znamenat zásadní krok. Segment SUV a crossoverů je totiž v USA na vzestupu a Tesla v něm dodnes figurovala pouze s impozantním ale drahým Modelem X.
Podobně jako u jiných modelů, i Tesla Model Y bude nabízena v několika provedeních v závislosti na výkonu a dojezdu. Základem nabídky se stane Model Y Standard Range, který nabídne dojezd okolo 230 mil (370 km) a akceleraci z 0 na 96 km/h za 5.9 sekundy,. To rozhodně není zlé, zvláště uvážíme-li cenu 39 000 dolarů, tedy cca 884 000 Kč. Jak je ovšem u Tesly zvykem, na nejlevnější provedení si budeme muset počkat.
Prozatím nejlevnějším dostupným modelem ze začátku produkce se tak stane Model Y Long Range, jehož cena by měla začínat na částce 47 000 dolarů, tedy cca 1 066 000 Kč. Za to se však odvděčí dojezdem až 300 mil (482 km), akcelerací z 0 na 96 km/h za 5.5 sekundy a maximální rychlostí 209 km/h.
Za částku 51 000 dolarů, cca 1 156 000 Kč, získají zákazníci Model Y Dual Motor AWD, tedy model s pohonem všech kol. Ten sice oproti modelu Long Range nabídne dojezd "jen" 280 mil (cca 450 km), z 0 na 96 km/h však zrychlí za 4.8 sekundy a dosáhne maximální rychlosti až 217 km/h. Navíc bude s pohonem 4x4 praktičtější i na hůře dostupných silnicích.
Vrcholem nabídky se pak stane Model Y Performance, pod jehož kapotou bude ukryta dvojice výkonných elektromotorů. Dojezd se sice opět zastavil na 280 mílích (cca 450 km), nicméně akceleraci z 0 na 96 km/h zvládne za 3.5 sekundy a jeho maximální rychlost dosahuje až 241 km/h. Zájemci o nejvýkonnější provedeních však budou muset z kapsy vytáhnout 60 000 dolarů, tedy cca 1 361 000 Kč.
Co se designu týče, podobnost s Modelem 3 je vcelku nepřehlédnutelná, přesto se automobilka pokusila odlišit oba modely například upravenými předními světly a kratšími převisy. Při bočním pohledu je pak vidět odlišná silueta, která elegantně kříží Model 3 s Modelem X.
Interiér je uspořádán podobně, jak jsme na to zvyklí již od Modelu 3. Palubní deska je minimalistická, nechybí režim autopilot ani prosklená střecha, díky které proniká do interiéru více světla a ten tak vypadá prostorněji. Vůz bude standardně pětimístný, zájemci si však budou moci připlatit za třetí řadu sedadel, díky které se do auta poskládá až sedmičlenná posádka - v tomto případě však vypadají zadní sedadla spíše nouzově.
Během představení vozu Elon Musk opět zdůraznil, že Model Y bude podobně jako Model 3 patřit k nejbezpečnějším vozům ve svém segmentu i na trhu. Baterie vozu jsou opět uloženy nízko v podlaze, což by mělo zaručit nízké těžiště a dobrou ovladatelnost. Navíc se designérům podařilo i minimalizovat aerodynamický odpor, což Modelu 3 pomáhá s výkony i dojezdem.
První kusy Tesly Model Y by měly začít sjíždět z výrobní linky již na podzim příštího roku, půjde však pouze o vozy typu Long Range a výše. Nejlevnější Model Y Standard Range by se měl na trhu objevit pravděpodobně až někdy na jaře roku 2021.
A perlička na závěr: Věděli jste, že kompletní paleta modelů Tesly je nyní sexy? Než totiž dorazí nový Roadster, Semi a Truck, budou v nabídce Modely: S 3 X Y - pokud tedy číslo 3 otočíte, máte z něj rázem E.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.