V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
Yugo, kdysi symbol dostupné mobility, dnes patří mezi kultovní vozy. Před 45 lety se tento hranatý malý automobil, postavený na upravené technice Fiatu, začal vyrábět v srbské továrně Zastava v Kragujevaci. Po úspěšném startu na jugoslávském trhu si našel cestu i do zahraničí, kde si přes své jednoduché provedení získal značnou popularitu a stal se nečekaným exportním hitem.
Yugo si našlo cestu i na americký trh, kde s cenovkou 3 990 dolarů patřilo k nejlevnějším autům vůbec. Kromě základního modelu vznikl i kabriolet a Zastava experimentovala se sportovními verzemi. Výroba vozu trvala 28 let a skončila v roce 2008.
Z původně nenápadného dopravního prostředku se postupem času stala popkulturní ikona, zejména v USA. Yugo se objevuje v knihách, filmech a jeho jedinečný design zaručuje vysokou rozpoznatelnost. Na Balkáně má navíc silnou fanouškovskou základnu, která udržuje jeho odkaz při životě.
Yugo se vrací v zcela nové podobě. První skici modernizovaného modelu už spatřily světlo světa a letos bude představen designový model. Plně funkční prototyp má debutovat na výstavě Expo v Bělehradě v roce 2027.
Za projektem stojí automobilový odborník prof. Dr. Aleksandar Bjelić, který získal mezinárodní práva k ochranné známce. Design má na starosti srbský návrhář Darko Marčeta, jenž zachoval ikonické proporce původního Yuga a přidal retro-futuristické prvky ve stylu Hyundai Ioniq 5.
Na rozdíl od moderních elektromobilů bude nové Yugo dostupné s klasickým spalovacím motorem a zpočátku jako dvoudveřový model. Automobil má stát na osvědčené platformě od zatím neupřesněného partnera a nabídnout cenově dostupnou, bezpečnou a moderní alternativu v kategorii malých vozů.
Nové Yugo vsadí na klasiku – místo elektrického pohonu bude zpočátku vybaveno spalovacím motorem. Toto rozhodnutí z něj dělá cenově dostupnou alternativu a odlišuje jej od jiných retro projektů, jako jsou nový Renault 5 nebo VW ID Buzz.
V roce 2025 plánuje Aleksandar Bjelić uspořádat rallye z továrny v Kragujevaci až na Kilimandžáro. Expedice připomene legendární výpravu z roku 1975, kdy pět vozů Zastava 101 zvládlo stejnou trasu.
S důrazem na dostupnost a jízdní požitek se nové Yugo staví do kontrastu s těžkými a drahými elektromobily. V době, kdy se automobilový průmysl mění a mnohé jistoty se otřásají, může být právě tento návrat ke kořenům klíčem k úspěchu.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?