V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
Yugo, kdysi symbol dostupné mobility, dnes patří mezi kultovní vozy. Před 45 lety se tento hranatý malý automobil, postavený na upravené technice Fiatu, začal vyrábět v srbské továrně Zastava v Kragujevaci. Po úspěšném startu na jugoslávském trhu si našel cestu i do zahraničí, kde si přes své jednoduché provedení získal značnou popularitu a stal se nečekaným exportním hitem.
Yugo si našlo cestu i na americký trh, kde s cenovkou 3 990 dolarů patřilo k nejlevnějším autům vůbec. Kromě základního modelu vznikl i kabriolet a Zastava experimentovala se sportovními verzemi. Výroba vozu trvala 28 let a skončila v roce 2008.
Z původně nenápadného dopravního prostředku se postupem času stala popkulturní ikona, zejména v USA. Yugo se objevuje v knihách, filmech a jeho jedinečný design zaručuje vysokou rozpoznatelnost. Na Balkáně má navíc silnou fanouškovskou základnu, která udržuje jeho odkaz při životě.
Yugo se vrací v zcela nové podobě. První skici modernizovaného modelu už spatřily světlo světa a letos bude představen designový model. Plně funkční prototyp má debutovat na výstavě Expo v Bělehradě v roce 2027.
Za projektem stojí automobilový odborník prof. Dr. Aleksandar Bjelić, který získal mezinárodní práva k ochranné známce. Design má na starosti srbský návrhář Darko Marčeta, jenž zachoval ikonické proporce původního Yuga a přidal retro-futuristické prvky ve stylu Hyundai Ioniq 5.
Na rozdíl od moderních elektromobilů bude nové Yugo dostupné s klasickým spalovacím motorem a zpočátku jako dvoudveřový model. Automobil má stát na osvědčené platformě od zatím neupřesněného partnera a nabídnout cenově dostupnou, bezpečnou a moderní alternativu v kategorii malých vozů.
Nové Yugo vsadí na klasiku – místo elektrického pohonu bude zpočátku vybaveno spalovacím motorem. Toto rozhodnutí z něj dělá cenově dostupnou alternativu a odlišuje jej od jiných retro projektů, jako jsou nový Renault 5 nebo VW ID Buzz.
V roce 2025 plánuje Aleksandar Bjelić uspořádat rallye z továrny v Kragujevaci až na Kilimandžáro. Expedice připomene legendární výpravu z roku 1975, kdy pět vozů Zastava 101 zvládlo stejnou trasu.
S důrazem na dostupnost a jízdní požitek se nové Yugo staví do kontrastu s těžkými a drahými elektromobily. V době, kdy se automobilový průmysl mění a mnohé jistoty se otřásají, může být právě tento návrat ke kořenům klíčem k úspěchu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.