V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
Yugo, kdysi symbol dostupné mobility, dnes patří mezi kultovní vozy. Před 45 lety se tento hranatý malý automobil, postavený na upravené technice Fiatu, začal vyrábět v srbské továrně Zastava v Kragujevaci. Po úspěšném startu na jugoslávském trhu si našel cestu i do zahraničí, kde si přes své jednoduché provedení získal značnou popularitu a stal se nečekaným exportním hitem.
Yugo si našlo cestu i na americký trh, kde s cenovkou 3 990 dolarů patřilo k nejlevnějším autům vůbec. Kromě základního modelu vznikl i kabriolet a Zastava experimentovala se sportovními verzemi. Výroba vozu trvala 28 let a skončila v roce 2008.
Z původně nenápadného dopravního prostředku se postupem času stala popkulturní ikona, zejména v USA. Yugo se objevuje v knihách, filmech a jeho jedinečný design zaručuje vysokou rozpoznatelnost. Na Balkáně má navíc silnou fanouškovskou základnu, která udržuje jeho odkaz při životě.
Yugo se vrací v zcela nové podobě. První skici modernizovaného modelu už spatřily světlo světa a letos bude představen designový model. Plně funkční prototyp má debutovat na výstavě Expo v Bělehradě v roce 2027.
Za projektem stojí automobilový odborník prof. Dr. Aleksandar Bjelić, který získal mezinárodní práva k ochranné známce. Design má na starosti srbský návrhář Darko Marčeta, jenž zachoval ikonické proporce původního Yuga a přidal retro-futuristické prvky ve stylu Hyundai Ioniq 5.
Na rozdíl od moderních elektromobilů bude nové Yugo dostupné s klasickým spalovacím motorem a zpočátku jako dvoudveřový model. Automobil má stát na osvědčené platformě od zatím neupřesněného partnera a nabídnout cenově dostupnou, bezpečnou a moderní alternativu v kategorii malých vozů.
Nové Yugo vsadí na klasiku – místo elektrického pohonu bude zpočátku vybaveno spalovacím motorem. Toto rozhodnutí z něj dělá cenově dostupnou alternativu a odlišuje jej od jiných retro projektů, jako jsou nový Renault 5 nebo VW ID Buzz.
V roce 2025 plánuje Aleksandar Bjelić uspořádat rallye z továrny v Kragujevaci až na Kilimandžáro. Expedice připomene legendární výpravu z roku 1975, kdy pět vozů Zastava 101 zvládlo stejnou trasu.
S důrazem na dostupnost a jízdní požitek se nové Yugo staví do kontrastu s těžkými a drahými elektromobily. V době, kdy se automobilový průmysl mění a mnohé jistoty se otřásají, může být právě tento návrat ke kořenům klíčem k úspěchu.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?