V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
Yugo, kdysi symbol dostupné mobility, dnes patří mezi kultovní vozy. Před 45 lety se tento hranatý malý automobil, postavený na upravené technice Fiatu, začal vyrábět v srbské továrně Zastava v Kragujevaci. Po úspěšném startu na jugoslávském trhu si našel cestu i do zahraničí, kde si přes své jednoduché provedení získal značnou popularitu a stal se nečekaným exportním hitem.
Yugo si našlo cestu i na americký trh, kde s cenovkou 3 990 dolarů patřilo k nejlevnějším autům vůbec. Kromě základního modelu vznikl i kabriolet a Zastava experimentovala se sportovními verzemi. Výroba vozu trvala 28 let a skončila v roce 2008.
Z původně nenápadného dopravního prostředku se postupem času stala popkulturní ikona, zejména v USA. Yugo se objevuje v knihách, filmech a jeho jedinečný design zaručuje vysokou rozpoznatelnost. Na Balkáně má navíc silnou fanouškovskou základnu, která udržuje jeho odkaz při životě.
Yugo se vrací v zcela nové podobě. První skici modernizovaného modelu už spatřily světlo světa a letos bude představen designový model. Plně funkční prototyp má debutovat na výstavě Expo v Bělehradě v roce 2027.
Za projektem stojí automobilový odborník prof. Dr. Aleksandar Bjelić, který získal mezinárodní práva k ochranné známce. Design má na starosti srbský návrhář Darko Marčeta, jenž zachoval ikonické proporce původního Yuga a přidal retro-futuristické prvky ve stylu Hyundai Ioniq 5.
Na rozdíl od moderních elektromobilů bude nové Yugo dostupné s klasickým spalovacím motorem a zpočátku jako dvoudveřový model. Automobil má stát na osvědčené platformě od zatím neupřesněného partnera a nabídnout cenově dostupnou, bezpečnou a moderní alternativu v kategorii malých vozů.
Nové Yugo vsadí na klasiku – místo elektrického pohonu bude zpočátku vybaveno spalovacím motorem. Toto rozhodnutí z něj dělá cenově dostupnou alternativu a odlišuje jej od jiných retro projektů, jako jsou nový Renault 5 nebo VW ID Buzz.
V roce 2025 plánuje Aleksandar Bjelić uspořádat rallye z továrny v Kragujevaci až na Kilimandžáro. Expedice připomene legendární výpravu z roku 1975, kdy pět vozů Zastava 101 zvládlo stejnou trasu.
S důrazem na dostupnost a jízdní požitek se nové Yugo staví do kontrastu s těžkými a drahými elektromobily. V době, kdy se automobilový průmysl mění a mnohé jistoty se otřásají, může být právě tento návrat ke kořenům klíčem k úspěchu.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?