Škoda mezi nejhoršími automobily světa. Co se stalo?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 17. srpna 2018, 17:43 Aktualizováno 17.8.2018, 20:14 Google+

Historie automobilového průmyslu už nám přinesla desítky skvostných strojů, které lámaly rychlostní rekordy, dobývaly neprobádaná území nebo nám prostě jen dělaly radost svým vzhledem, praktičností nebo ovladatelností. Současně se ale také na trhu objevilo několik modelů, jejichž design dodnes budí rozpaky, spolehlivost se odvíjela od skvrn na slunci a životnost se počítala přinejlepším na měsíce.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda 105/120 se ve Velké Británii prodávala pod označením Estelle

Škoda 105/120 se ve Velké Británii prodávala pod označením Estelle | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Nepříliš povedených modelů už se na světě objevily desítky a možná i stovky. Díky skutečnosti, že je každý trh specifický, se však jednotlivé seznamy mohou poměrně výrazně lišit. Pojďme se ale podívat na seznam, který sestavili redaktoři z britského Driving.co.uk koncem roku 2015. 

Mezi desítkou automobilů, z nichž některé se v Československu nebo Česku nikdy neobjevily, se ale objevila řada známých tváří, včetně jedné mladoboleslavské. Konečně ale můžeme vnést světlo do otázky, kde se vzaly britské vtipy o Škodovkách.

Lancia Beta Mk.1, 1972 - 1975

Lancia Beta měla podle Driving.co.uk jednu velice pozoruhodnou vlastnost: dokázala zkorodovat rychleji, než jste se vrátili z nákupu. Tato unikátní schopnost ale mohla být i užitečnou - například pokud vám chtěl policista strčit pokutový lístek za stěrač. Vůz by se totiž dřív rozpadl, než by se mu to povedlo. Problémy s první generací Bety však měly i jeden skutečně pozitivní přínos: Lancia jako vůbec první automobilka zavedla na britském trhu šestiletou záruku na prorezavění karoserie.

Škoda Estelle, 1977 - 1984

Škoda 105/120 se na britském trhu prodávala pod označením Estelle a právě první kusy této Škodovky zajistily automobilce nepříliš lichotivou pověst, kterou umocňovaly žerty typu „Jak zdvojnásobit cenu Škody Estelle? Natankujte plnou nádrž." První kusy totiž trápily problémy s kvalitou výroby a problémové bylo bohužel i chlazení. Jakmile se však podařilo tyto neřesti modelu Estelle vyřešit, začala si Škoda budovat pověst laciného, robustního a spolehlivého vozu.

Yugo Sana

Pokud jste v osmdesátých letech žili ve Velké Británii a místo ojety lepší značky jste nutně potřebovali nový vůz, pravděpodobně jste se rozhodovali mezi Ladou Riva, FSO Polonez a Yugo Sana. A Sana údajně vůbec špatným vozem. Problém však nastal v momentě, kdy v Jugoslávii vypulka válka. Export vozů byl zastaven a majitelé údajně zoufali, že si nekoupili cokoliv jiného - třeba Allegro z následujícího odstavce.

img-responsive

Yugo Sana | foto: wheelsage.org

Austin Allegro Mk1 (1973-75)

Alegro se sice na našich silnicích pravděpodobně nikdy neobjevilo, podle britského webu však evidentně nemáme čeho litovat. Podle autora totiž vůz vznikl pravděpodobně pouhým omylem.

Lava Riva (1983 - 1997)

Když se v roce 2011 Vladimír Putin zúčastnil představení nového vozu Lada Granta, usedl za volant a pětkrát se neúspěšně pokusil nastartovat motor. Poté vystoupil a chtěl se podívat pod kapotu - leč také neúspěšně. Podle Driving.co.uk je ale vše v pořádku - konečně si mohl na vlastní kůži vyzkoušet jakou kvalitu měly vozy, které byly z Ruska do Británie exportovány v průběhu osmdesátých a devadesátých let.

img-responsive

Pod označením Lada Riva se schovávala celá rodinka VAZ-2105, VAZ-2104 a VAZ-2107 | foto: Lada

Alfa Romeo (1983 - 87)

Tento italský hatchback byl označen jako výsledek sňatku požehnaného ďáblem. Nissan totiž nabídl italské automobilce nepříliš povedené šasi modelu Cherry a Alfa do něj vložila svůj motor boxer a přední nápravu. Výsledek? Korodující pohroma.

Ford Escort Mk 5 (1990 - 1992)

Již od svého představení se Ford Escort těšil velké popularitě, jeho pátou generaci, respektive model před faceliftem, ale automobilka údajně pořádně odflákla a rozdílů oproti jejímu předchůdci byste mnoho nepočítali. Přesto se ale pátá generace stala důležitou, neboť bez ní by v roce 1998 nevznikl Focus, který se stal více než důstojným nástupcem Escortu.

img-responsive

Suzuki X-90 | foto: wheelsage.org

Suzuki X-90 (1996 - 97)

Dodnes se přesně nevím, na koho přesně chtěla automobilka s modelem X-90 zacílit. Prazvláštní kombinace SUV, dvoudveřového kupé a targy na platformě Vitary ale u zákazníků naprosto pohořela a v posledním roce Suzuki dokonce srazila ceny o 25 %. Dnes však X-90 patří k vyhledávaným raritám a její cena naopak roste. A pak se v tom někdo vyznejte. 

Reva G-Wiz Mk 1 (2001 - 07)

Pokud si chcete vybít vztek na nějakém elektromobilu, pak bude G-Wiz tou nejlepší volbou. Tohle auto totiž nebylo jen ošklivé. Současně bylo i příšerně pomalé, špatně postavené, mělo mizerný dojezd a v případě nehody svou posádku prakticky nechránilo. G-Wiz byl totiž zařazen mezi "těžké" čtyřkolky a tak dostal výjimku z klasických evropských crash-testů.

img-responsive

ssangyong rodius | foto: SsangYong

Ssangyong Rodius (2014 - 2011)

Pokud bychom chtěli být zlí, mohli bychom říci, že „Kdo neumí,učí." Za designem vozu totiž stojí bývalá hlava renomované umělecké školy "Royal College of Art’s" Ken Greenly. Navíc pro Ssangyong navrhl ještě jednoho krasavce - s názvem Musso.

Na druhou stranu je však potřeba dodat, že se podílel i na designu velice elegantního Bentley Continental  R z roku 1991. Takže vlastně vůbec nechápeme, jak se mohl propracovat až k designu vozů, které se pravidelně umisťují v žebříčcích nepříliš povedeného designu.

Vytisknout

Diskuze: Škoda mezi nejhoršími automobily světa. Co se stalo?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Gumbalkan

Gumbalkan deník z cest, den druhý

Gumbalkan

Gumbalkan deník z cest

Volvo

Slovensko "autovelmocí"? Už pátá značka tam bude vyrábět

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část druhá

ový Volkswagen ID. Buzz a ID. Buzz Cargo, to je legendární T1 pro buducnost

Rozumné ceny? Zapomeňte, Volkswagen prozradil ceny ID. Buzz a ID. Buzz Cargo

Citroën ë-C4

Test: Citroën ë-C4, nejkrásnější hřebec ve stáji

Vše, co potřebujete vědět o operativním leasingu. Jeho výhody i nevýhody

Vše, co potřebujete vědět o operativním leasingu. Jeho výhody i nevýhody

Volkswagen ID. AERO - koncept první elektricky poháněné limuzíny VW, dynamické, výkonné a aerodynamické

Koncept ID. AERO ukazuje podobu připravované limuzíny Volksvagen

Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 – první svezení s křížencem sporťáku a SUV, který to nandá kde komu

Škoda 1100 OHC

ŠKODA AUTO představila videocast o modelu 1100 OHC Coupé

Státní poznávací značka, ilustrační foto

Jak vznikly před 90 lety poznávací značky v Československu?

Ilustrační foto

Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

Ilustrační foto

Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

Motory

Německo řadí zpátečku. Ministr tvrdě reagoval na zákaz spalovacích motorů

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část první

reklama

Doporučujeme

Moskvič 2144 Istra

Tragédie místo úspěchu? Moskvič měl dostat Sověty na úroveň Západu, něco se ale…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test: Citroën ë-C4, nejkrásnější hřebec ve stáji

  2. Rozumné ceny? Zapomeňte, Volkswagen prozradil ceny ID. Buzz a ID. Buzz Cargo

  3. Slovensko "autovelmocí"? Už pátá značka tam bude vyrábět

  4. Gumbalkan deník z cest

  5. Vše, co potřebujete vědět o operativním leasingu. Jeho výhody i nevýhody

  6. Gumbalkan deník z cest, den druhý

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud