Kopřivnická Tatrovka se během uplynulých let podílela na stavbě několika působivých hasičských speciálů, mezi které se není hrdě zařadí i model Tigon. Ten je určený do toho nejextrémnějšího průmyslového odvětví, jako jsou rafinérie, letiště doly nebo ropná pole. Díky legendárnímu podvozku Tatra si totiž Tigon dokáže poradit i s extrémním terénem a jeho nástavba pak poskytne hasičům dostatek vybavení i zásob hasiva.
Základem nového hasičského speciálu Tigon se stalo osvědčené šasi z kopřivnické Tatry, které již prokázalo své přednosti v průmyslu i mnoha armádách světa. Speciální hasičskou nástavbu pak přidala společnost Rosenbauer, která se specializuje na hasičské vybavení. Jako celek tak Tigon představuje jedno z nejuniverzálnějších, nejextrémnějších a současně nejodolnějších hasičských vozidel, jaké můžeme na světě najít.
Ostatně již na začátku si obě společnosti stanovili jasný cíl, kterým byl maximální hasičský výkon bez ohledu na náročnost terénu. A právě tady se opět geniálně uplatnila tatrovácká konstrukce v podobě centrální nosné roury a nezávisle zavěšených výkyvných náprav.
Čtyřnápravový speciál působí impozantně již na první pohled, ovšem skutečný údiv přichází v momentě, kdy se dostává na technická specifika. Stroj posazený na 21 palcových ráfcích totiž měří 12 285 mm na délku, jeo šířka je 2 900 mm a do výšky byste mu naměřili 3 700 cm. Ráfky v podbězích pak mají průměr 21-palců.
Jak už je z rozměrů jasné, tahle Tatrovka se zkrátka nejlépe uplatní v náročném terénu - ostatně s její šířkou a váhou okolo 43 tun by nebylo zrovna rozumné jezdit s ní do města. I přes hřmotné rozměry se však Tatra dokáže rozpohybovat vcelku svižně, za což vděčí 16.12 litrovému motoru Volvo o výkonu 700 koní (515 kW). Ten je spojen s automatickou převodovkou Allison 4800 a přídavnou převodovkou Tatra.
To pravé pro hasiče
U hasičského speciálu bychom ale neměli zanedbávat ani jeho hlavní smysl existence. Nástavba, kterou dodala společnost Rosenbauer, disponuje dvěma nádržemi: jedna pojme až 9 000 litrů vody a druhá až 3 500 litrů pěnidla - v případě potřeby je však možné v obou polypropylenových nádržích možné převážet i pitnou vodu.. Nástavba vyrobená z hliníku řezaného laserem je umístěna na pomocném rámu prostřednictvím silentbloků.
Na palubě vozu, jehož originální čtyřdveřová kabina Force pojme 5 hasičů (1+2+2 jak uvádí Tatra) jsou přítomna dvě čerpadla: standardní s pracovním tlakem 10 barů a kapacitou až 8000 l/min. a vysokotlaké s pracovním tlakem 40 barů a kapacitou 500 l/min.
Hasební prostředky je navíc možno vypouštět prostřednictvím dvou speciálních hasících věžiček - střešní s pokrytím 360 ° o výkonu až 9500 l/min, která dokáže dopravit hasicí prostředky až do vzdálenosti 100 metrů, nebo pomocí děla nad předním nárazníkem, které má výkon 2 000 l/min., jeho rotace se pohybuje okolo 330 ° a jeho dosah je až 70 metrů. Obě děla se ovládají elektronicky prostřednictvím joysticků. Díky speciální Rosenbauer převodovce a systému PTO navíc vůz dokáže hasit i při jízdě ve vysoké rychlosti.
Díky obrovské komplexnosti, fantastické prostupnosti terénem, schopnosti dosahovat vyšších rychlostí a masivnímu výkonu hasičské techniky je tak Tigon naprosto úchvatným a univerzálním hasičským speciálem, který může najít uplatnění i v dolech, rafinériích, na letištích nebo přímo na ropných polích.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?