Na téma létajících automobilů se spekuluje celá desetiletí a podle všeho se jich nejspíš ještě pár let nedočkáme. Čeho bychom se však mohli dočkat už během tří let jsou plně autonomní a čistě létající elektrické taxíky, které zkrátí dobu ztrávenou na cestách na minimum. Vše nyní záleží jen na tom, jak si Kitty Hawk Cora povede během schvalovacího procesu na Novém Zélandu.
Dosud nepříliš známá společnost Kitty Hawk, v jejím čele totiž stojí "praotec autonomních vozidel" Sebastian Thrun a spoluzakladatel společnost Google Larry Page, se možná brzy zapíše do historie. Její hybridní létající taxi Cora by totiž mohlo postupně nahradit dosud známé způsoby přepravy. Na rozdíl od mnoha jiných koncepcí už navíc Cora skutečně létá a v současnosti se snaží splnit všechny požadavky vyžadované úřady.
Začněme ale u technických parametrů. Cora dokáže cestovat rychlostí až 150 km/h a na jedno nabití baterií zvládne překonat vzdálenost okolo 100 kilometrů. S rozpětím křídel 11 metrů se přitom jedná o poměrně kompaktní stroj, který by mohl najít využití i v městské zástavbě. Na každém křídle je přitom instalováno 6 kompaktních motorů s překvapivě kompaktními vrtulemi, díky kterým může Cora vzlétnout podobně jako vrtulník - ovšem s mnohem nižším hlukem. O pohyb vpřed se pak stará motor umístěný za kabinou Cory.
Docela by nás zajímalo, kolik prostoru a kolik váhy přidávají akumulátory a elektro-motory. Nemůžeme se totiž zbavit pocitu, že podobná koncepce by dokázala se spalovacími motory nabídnout ještě lepší parametry - samozřejmě za cenu vyšší hlučnosti. Nicméně to je jen uštěpačná poznámka a pojďme se podívat do kabinu. Uvnitř najdeme prostor pro dva cestující, kteří sedí vedle sebe. Místo vyhrazení pro pilota byste ale hledali marně.
Cora totiž pilota nepotřebuje a k jejímu využívání nebudete potřeboval ani pilotní licenci. Společnost Kitty Hawk totiž usiluje o certifikaci pro plně autonomní ovládání. Toho by mohla docílit již kolem roku 2021, kdy by měla Cora splnit všechny potřebné certifikace vyžadované úřady na Novém Zélandu - ostatně právě tento ostrovní stát jako první svolil ke spolupráci s touto společností.
Prvním výrazným krokem pro Kitty Hawk bylo představení stroje jménem Flyer, který byl jakousi kombinací vznášedla a vodního skútru. Flyer však cílil na soukromé majitele jako stroj určený pro volný čas / rekreační využití. Dnes už ale víme, že se jednalo jen o jakousi vývojovou fázi.
S modelem Cora se však ukazují skutečné záměry společnosti Kitty Hawk: vybudovat celou flotilu létajících taxíků, které by mohly nastoupit do plné služby již během tří let. O ceně nebo systému vzletových a přistávacích ploch ještě nepadlo ani slovo, nicméně na vyřešení těchto problémů bude mít společnost s vládou poměrně dost času.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.