Proč by obtížnost předjíždění neměla být posuzována dle 1. závodu sezóny 2017

Petr Hlawiczka, 4. dubna 2017, 06:20 Google+

Po prvním závodě v sezóně 2017 po rozsáhlé změně technických pravidel se hned zvedla vlna nevole. Velká cena Austrálie sice obsahovala těsnou bitvu o vítězství mezi Sebastianem Vettelem a Lewisem Hamiltonem, ale nedostatek předjíždění vyvolal řadu otázek týkajících se nových pravidel. Šlo o náznak toho, jak budou vypadat i další závody nebo o jednorázový výkyv?

Počet komentářů:  9 komentářů (Poslední 05.04. 07:16) Napište svůj názor
Souboj Räikkönena s Bottasem v Rusku

Souboj Räikkönena s Bottasem v Rusku | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Stručnou odpovědí na úvod je, že půjde o trochu z obojího. Na okruhu v Melbourne se nikdy moc nepředjíždělo. Kdybychom se podívali na minulé Velké ceny Austrálie, které se jely za stabilních pravidel a bez větších incidentů nebo aut startujících mimo své pozice, pak došlo obvykle jen k několika málo předjetím: v roce 2015 jich bylo celkem 13, z toho 10 s pomocí DRS. V sezóně 2014 šlo o podobný příběh: 24 předjetí, z toho 8 s využitím DRS.

Ano letošní Velká cena Austrálie obsahovala jen 12 změn pozic včetně dvou "normálních" předjetí a tří s pomocí DRS. V průběhu let zde ale dochází k vysoké variabilitě. Loni jsme se dočkali červené vlajky, tří výjezdů safety caru a spousta vozů startovala mimo své pozice, což vedlo k 40 změnám na dráze. V roce 2017 naproti tomu nedošlo na žádný z těchto faktorů: vozy se kvalifikovaly víceméně tak, jak se to čekalo, a výkonnostní rozdíly v poli nebyly dostatečně velké na to, aby se pořadí měnilo.

img-responsive

Trať v Melbourne je specifická, v minulosti se na ní nikdy moc nepředjíždělo | foto: Renault Sport

Jak nepomohla nízká degradace pneumatik Pirelli 2017
Pokud dáme tradiční příležitosti k předjíždění stranou, pak do hry v Melbourne vstoupil druhý faktor. Jednoduše nedocházelo k dostatečné degradaci nových pneumatik Pirelli (Kvjat například na ultra-měkké směsi odjel 34 kol, tj. přes 60 % závodu), aby to podpořilo předjíždění.

Rozdíly ve výkonností byli větší, když pneumatiky odcházely různou rychlostí, a k tomu zkrátka v Albert Parku nedocházelo. Loni zpomalovaly kolem 0,2 s / kolo, letos přibližně o 0,08 s / kolo, což vyvážila hmotnost spotřebovaného benzínu.

Počet předjížděcích manévrů na polo-městské dočasné trati v Melbourne byla každopádně nižší, nebylo by ale správné vnímat první závod sezóny jako definitivní příklad toho, jak budou vypadat ostatní závody.

Čína - první skutečně závodní okruh
Tento víkend se bude závodit v Šanghaji, kde byla v minulosti situace úplně jiná. V roce 2016 jsme viděli neuvěřitelných 181 předjížděcích manévrů. Někteří se kvůli tomu dokonce rozčilovali, že tato trať produkuje "falešné závody." Autům se stačilo zavěsit na DRS rovince, zmáčknout tlačítko a na 1,17km dlouhé rovince pohodlně předjet.

img-responsive

Čína s dlouhými rovinkami poskytne lepší možnosti k předjíždění | foto: Williams F1 Team

I když se k takovému číslu v budoucnu sotva někdy dostaneme vzhledem k loňským podmínkám (chaotické první kolo, brzký výjezd safety caru, Hamilton probíjející se zezadu), tak 28 předjetí z roku 2015 by mohlo být rozumným cílem. V Číně tedy budeme moci poprvé dobře posoudit novou Formuli 1.

Bude předjíždění v roce 2017 dokonce snadnější než dříve?
Z toho, co jsme doposud pozorovali, existují faktory, které letos obtížnost předjíždění vlastně sníží. Velikost aerodynamického stínu pro vozy v závěsu je letos díky změnám pravidel vyšší. Za většími vozy vzniká větší úplav. Když se budou auta za sebou řítit po rovince, tak dojde k výraznějšímu rozdílu v rychlostech v předjížděcí zóně.

Silnější bude také vliv systému pro snížení přítlaku (DRS). Díky větším zadním křídlům se přínos DRS v časech na kolo zvýšil o 30 %. To opět pomůže zlepšit příležitosti pro předjíždění - obzvlášť na okruzích s dlouhými rovinkami, jako je následující Čína a Bahrajn.

img-responsive

Pneumatiky Pirelli toho letos vydrží mnohem více, piloti si je jízdou v závěsu neodrovnají | foto: Pirelli

Těsná jízda v závěsu pneumatiky neničí
Z Melbourne si odnášíme ještě jedno klíčové ponaučení, které bylo ve velké míře přehlídnuto. Vettel se dokázal držet Lewise po celou dobu prvního stintu. Pokud by v předchozích letech někdo zůstal 16 kol  nalepený na převodovce soupeře, své pneumatiky by si úplně zničil. Pokud se piloti v minulosti pokusili zaútočit, tak jim gumy odešly velmi rychle.

Ve Velké ceně Austrálie ale pilot Ferrari relativně pohodlně setrvával v úplavu Mercedesu, a jakmile měl čistý vzduch, tak so dokázal dostat do vedení a vyhrát. Vozy sice v zatáčkách přicházejí o větší míru přítlaku, nemá to však vliv na jejich pneumatiky. A pokud je přehřejí, tak ty se brzy opět vrátí ke špičkové výkonnosti, což se loni nestávalo. Tento fakt by měl letos také pomoci k vyrovnanějším závodům.

Po letech stížností, že DRS udělalo z předjíždění v F1 příliš snadnou záležitost, se dostáváme situace, kdy půjde o skutečnou hru rizika. Piloti budou muset být odvážní na brzdách a manévr si lépe připravit. Pokud máte v této nové éře předjet, pak si to musíte řádně vybojovat. A tak by to mělo být. Zkrátka na odepisování "nudné" F1 v roce 2017 příliš brzy. Už se moc těším na Čínu a na to, jak budou vypadat další velké ceny.

Vytisknout

Diskuze: Proč by obtížnost předjíždění neměla být posuzována dle 1. závodu sezóny 2017

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 9, poslední 05.04.2017 07:16 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 9 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Hülkenberg si vyzkoušel trať v Imole vůbec poprvé ve své kariéře (ilustrační foto)

Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Lando Norris zkoušel zpočátku konstrukční prvky, takže k měřeným časům se dostal až v druhé části tréninku (ilustrační foto)

Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

Charles Leclerc

Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

Max Verstappen a Lando Norris v těsném souboji

Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP MIAMI: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Pascal Wehrlein při pátečním tréninku v Austrálii

Wehrlein opět nepojede! Nový Sauber si podruhé vyzkouší Giovinazzi

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

  2. Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  3. Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

  4. Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud