V segmentu terénních automobilů má dnes Lada kultovní model 4x4 nebo novinku XRAY. Ani v jednom případě se nedá hovořit o dobrém kompromisu mezi jízdními vlastnostmi na a mimo silnici. Zatímco 4x4 je v terénu výborná, na silnici se s ní raději příliš nevydávejte. To XRAY je určen výhradně na silnici, v terénu zvládne maximálně polní cestu. Mezi tyto dva modely nyní přichází koncept XCODE. Zamíří do sériové výroby?
Před pár dny jsme docela detailně rozebrali budoucí plány ruského AvtoVAZu. V uniklém plánu figuroval mimo jiné model s označením 4x4 NG, tedy nástupce off-roadu, ještě nedávno známého jako Niva. Může být XCODE předobraz tohoto nástupce? Těžko říct, předpoklady k tomu ale rozhodně má. Základní křivky z pera Steva Mattina vychází z modelů XRAY a Vesta. To znamená výraznou inspiraci písmenem X prakticky všude, kam jen oko dohlédne. Klasikou už jsou výrazné prolisy na bocích karosérie, ty se konec konců dostaly i do výroby. To stejné se dá říct o přední části, lakované černou lesklou barvou s výrazným chromovaným ohraničením.
Novinkou je však struktura mřížky chladiče v duchu stejného písmene a především použití LED diodových světlometů s grafikou ve tvaru X, pronikajících v uzoučkém pásu až do kapoty. Kde X nenajdete, to jsou skupinové svítilny, částečně připomínající pro změnu žraločí ploutev a svým tvarem v podstatě kopírující vyboulení blatníku (hádejte v jakém tvaru). To jsou prvky, minimálně podobné loni představenému crossoveru. Co ale nemá, to je například vyšší světlá výška. Ta dává příslib trochu větších terénních hrátek, což ještě podporují nárazníky s hliníkovými ochrannými pláty. Atraktivní je černé lakování lemů blatníků a spodní části prahů, vytvářející kontrast ke žluté barvě karosérie a bílým sloupkům podél černého středu střechy.
Ta se hodně rychle svažuje a končí poměrně výrazným spoilerem, mezi nímž a střechou je úzký otvor pro proudění vzduchu. Údajně to vylepšuje aerodynamiku. Mimochodem, všimli jste si zadních klik, ukrytých v C-sloupku? Interiér známe jen z ilustrací, podle Lady je v něm nejen digitální přístrojový panel, ale také infotainment s desetipalcovou dotykovou obrazovkou a službami Lada Cloud. Kromě nich je vůz možné díky rozhraní Lada Connect ovládat i na dálku pomocí chytrého telefonu. To všechno jsou prvky, pro největšího ruského výrobce téměř zapovězené. O technice pod kapotou víme jen to, že jezdí na benzín, má turbo, spolupracuje s pohonem všech kol a pravděpodobně automatickou převodovkou. Součástí vozu je také nová sada elektronických asistentů, zahrnující automatické nouzové brzdění před překážkou, parkovací asistent pro kolmé a rovnoběžné parkování, aktivní tempomat s udržování vzdálenosti a dálkové ovládání vozu. Jo, i z Lady se už stává moderní značka. Pokud se XCODE objeví ve výrobě, nebude to dříve jak za rok. Úspěch by ale mohl mít poměrně oslnivý.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.