Grosjean a Maldonado: Problémy šampiónů GP2 v F1

Daniel Albrecht, 4. září 2012, 16:45 Google+

Romain Grosjean a Pastor Maldonado jsou mistry série GP2 z předchozích dvou let. Zároveň jsou patrně nejvíce kontroverzními piloty letošní sezóny Formule 1.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 04.09. 22:55) Napište svůj názor
Lotus

Lotus | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Vysokou jezdeckou úroveň letošní Formule 1 dokumentuje nejen šest bývalých mistrů světa ve startovním poli, ale i to, že v závodech startuje rovněž šest šampiónů druhé nejprestižnější evropské formulové série GP2. Jsou to ale právě poslední dva mistři GP2 Romain Grosjean a Pastor Maldonado, kteří se v současné době ocitli v centru kritiky za svůj příliš agresivní jezdecký styl.

Romain Grosjean za svůj riskantní postartovní manévr v nedělní Velké ceně Belgie sklidil ze všech stran vlnu kritiky. Niki Lauda uvedl: „Neviděl jsem nikdy tak hloupou havárii, jako byla ta Grosjeanova. Kdybych o tom mohl rozhodovat, dal bych mu zákaz startu na dva závody, aby začal myslet.“ Jeho názor nakonec sportovní komisaři v podstatě vyslyšeli a Francouz bude moci následující Velkou cenu Itálie sledovat pouze jako divák.

Incident ve Spa však není zdaleka prvním prohřeškem mladého Francouze v letošním roce. Přestože o rychlosti mistra GP2 z loňského roku není pochyb (v týmovém kvalifikačním duelu vede nad zkušeným kolegou Räikkönenem 7:3), v závodech zatím střídá kvalitní výsledky s kolizemi.

Zdá se přitom, že největší Grosjeanovou slabinou je právě orientace v postartovní strkanici. Vždyť Grosjean se zapletl do kolizí bezprostředně po startu v sedmi z dvanácti dosud odjetých závodů! A s výjimkou Grand Prix Španělska (4. místo navzdory kolizi se Sergiem Pérezem v úvodním kole) a Británie (6. po kontaktu s di Restou a neplánované návštěvě u mechaniků), jej tyto karamboly vždy stály umístění mezi bodovanou desítkou.

Grosjean má ovšem – alespoň před veřejností – nadále oporu ve vedení svého týmu. Jak prohlásil šéf Lotusu Eric Boullier, Romainovou největší chybou je prý paradoxně to, že chce vše udělat perfektně. Musí pochopit, že po startu závodu nemůže vyvíjet tak velký tlak. „Sedm kolizí je příliš moc, to vím. Ale některé z nich nebyly mojí vinou, jiné ovšem ano,“ přiznává Grosjean.

V souvislosti s tvrdým trestem pro Grosjeana (zákaz startu v závodě byl naposledy udělen v roce 2005 stáji BAR za provinění technického rázu) je často zmiňováno i jméno dalšího z letošních "recidivistů" – šampiona GP2 z roku 2010 Pastora Maldonada. „Maldonado často vytváří nehody. Možná se tak neděje vždycky v první zatáčce, ale stejně je to hodně často. Ve srovnání s tím se trest pro Grosjeana zdá být přece jen docela tvrdý,“ prohlásil například Eric Boullier.

maldonado
Pastor Maldonado ve Valencii, kde vyřadil Hamiltona (foto: Williams F1 Team)

Pravdou je, že od šokujícího vítězství v Barceloně Maldonado už nebodoval, a to přesto, že se v šesti ze sedmi následujících kvalifikací probil se svým Williamsem mezi deset nejrychlejších (a stoprocentní úspěšnost v této statistice mu pokazila jen havárie v poslední zatáčce rozhodujícího pokusu v Q2 v Montrealu). Svůj potenciál ale Venezuelan často zahazuje při kontaktech s vozy soupeřů, což pro Williams znamená propad až na osmé místo aktuálního pořadí Poháru konstruktérů.

Stejně jako Grosjean však i Maldonado patrně neztratil důvěru ve vedení svého týmu, jak alespoň vyplývá z opakovaných prohlášení Franka Williamse, Toto Wolffa či Marka Gillana. Svou roli v tom dost možná sehrává i 30 miliónů liber, jež s sebou Venezuelan do Williamsu ročně přináší díky sponzorské smlouvě se státní petrolejářskou společností PDVSA.

Maldonadova letošní negativní bilance je však i tak zarážející: za dvanáct závodních víkendů byl pětkrát potrestán za způsobení kolize (v Belgii se srazil s Glockem, v Maďarsku s di Restou, v Británii a Monaku s Pérezem a ve Valencii s Hamiltonem), dvakrát podle sportovních komisařů nedovoleně blokoval soupeře v kvalifikaci (Kovalainena v Číně a Hülkenberga v Belgii), v Austrálii, Valencii a Německu překročil rychlostní limit v boxové uličce a naposledy v Belgii předčasně odstartoval. Kromě toho v Bahrajnu, Monaku a Kanadě obdržel penalizaci za výměnu převodovky – v posledních dvou případech to byl následek předchozí havárie.

Maldonado tak už v souhrnu překonal loňský rekordní účet Lewise Hamiltona. Ten byl v roce 2011 komisaři shledán vinným v 11 případech. Není v této souvislosti bez zajímavosti, že i Hamilton je bývalým mistrem GP2. Jak se zdá, šampióni GP2 nebývají obdařeni jen velmi slušnou rychlostí, ale také pořádně ostrými lokty.

Vytisknout

Diskuze: Grosjean a Maldonado: Problémy šampiónů GP2 v F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 04.09.2012 22:55 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen a Lando Norris v těsném souboji

Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP MIAMI: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT MIAMI: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams

Za Maldonadovým ulitým startem stojí netrpělivé prsty

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

  2. Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud