Nesmíte se dostat pod diktát velkých týmů, radí Liberty Media expilot F1

Robert RoBertino Pavelka, 8. února 2017, 12:55 Google+

Liberty Media by od počátku svého zapojení do F1 neměla podléhat vlivu velkých týmů a nechat si od nich diktovat podmínky zejména ve finančních oblastech. To bude nadále ubližovat menším týmům.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Johnny Herbert apeluje na Liberty Media, aby prokázala svou rozhodnost

Johnny Herbert apeluje na Liberty Media, aby prokázala svou rozhodnost | foto: Midland F1 Racing

Sdílejte článek

Takového názoru je někdejší pilot F1, vítěz tří Grand Prix Johnny Herbert. Dvaapadesátiletý Brit prošel za svou kariéru sedm týmů (byť u některých strávil jen symbolickou dobu) a své prohlášení uvedl krátce poté, co musel F1 opustit tým Manor, už třetí stáj, která se z F1 od roku 2012 poroučela. Herbert vyzval Liberty Media, aby se postavila případné hrozbě ze strany velkých týmů, protože je nezbytné zachovat existenci malých týmů a jejich konkurenceschopnost.

"Právě tyto menší týmy jsou v mnoha ohledech důležitější než ty velké. Jsou srdcem a duší sportu. Force India a Williams odvádějí skvělou práci. Sezónu absolvují prakticky za babku a přitom odvádějí lepší práci než Mercedes, jenom nevyhrávají. Pokud chce F1 být atraktivnější, potřebuje lepší rozložení plateb po celé ploše. Pokud se to větším týmům nelíbí a budou hrozit odchodem, bylo by ze strany Liberty Media správné, aby zatlačila na ně. Stalo by se tak pro dobro F1," prohlásil Herbert.

img-responsive

Marchionne má na finanční změny svůj jasný názor | foto: Ferrari S.p.a.

Není tajemstvím, že velké týmy jsou značně zvýhodňovány. Ferrari například dostává 105 milionů dolarů jako výkonnostní poplatek (rok 2015). V šampionátu skončil tým na druhém místě, ale co do výnosů je suverénně první se 192 miliony $. Představuje to téměř dvojnásobek příjmu Williamsu, který skončil třetí, a trojnásobek u Force Indie na páté příčce Poháru konstruktérů.

Prezident Liberty Media Greg Maffei už avizoval možnost řešení bonusů pro Ferrari, ale pokud by k němu došlo, mohlo by se realizovat až od roku 2020. Prezident Ferrari Sergio Marchionne na jeho oznámení zvolil varovný tón, že by jakákoli diskuze o změnách byla "nerozumná" a požádal o vyjasnění plánů v oblasti F1 po roce 2020.

Věhlasné týmy si vydělají samy o sobě

Herbert působil v letech 1996 až 1998 v týmu Sauber, jenž byl donedávna na pokraji existence a dokonce byl jedním z těch, kteří podali u EU stížnost ohledně nekalé soutěže. Někdejší pilot je přesvědčen, že Liberty Media má v rukou šanci zajistit lepší budoucnost F1 právě prostřednictvím nového finančního modelu pro týmy jako Ferrari, Mercedes, Red Bull a McLaren.

"Musí existovat prvek, jak to dokázat. Pro investice Liberty Media je to důležité, pokud chtějí tento sport pozvednout, budou muset těmto týmům čelit - nesmějí se od nich dostat pod tlak. Malé týmy v tuto chvíli dobře vědí, že jejich šance na výhru je prakticky nulová, a to i přesto, co stáje Williams a Force India v posledních letech dokázaly - stále je jim jasné, že reálně nejsou schopné zvítězit. Teď se nabízí skvělá příležitost dosáhnout skutečné konkurenceschopnosti pro každého na startovním roštu," apeluje Herbert.

img-responsive

Mosley rovněž tvrdí, že Ferrari je zbytečně zvýhodňováno | foto: FIA

Maffeiovy pocity, že Ferrari získává více sponzorských možností díky svému výsadnímu postavení, podpořil i někdejší prezident FIA Max Mosley. Jak uvedl pro stanici Sky Sports, kdyby to záviselo pouze na něm, snížil by Ferrari bonusové platby "okamžitě", protože poskytují Scuderii nespravedlivou výhodu.

"Jde o to, že Ferrari vždy získá víc sponzorů než ostatní týmy, takže dávat jim stejné částky z peněz, které má k dispozici FOM, je zcela nespravedlivé, protože dostanou na základě svého věhlasu ještě další peníze. Základním problémem je, že pokud máte trojnásobně větší sumu, můžete mít také lepší motor a tudíž značnou výhodu. A ta hraje potom roli v nevyrovnanosti mezi piloty a vozy," vyslovil svůj názor Mosley.

Někdejší šéf týmu March, kde proslul svými svéráznými metodami, pozdější prezident FIA Max Rufus Mosley prosazoval rozpočtový strop a také on tvrdí, že pokud nedojde ke změně v přerozdělování peněz v F1, budou menší týmy stále na pokraji existence. "Nikdy nebude fungovat, když budete mít dva nebo tři týmy s mnohem větším příjmem než ostatní. Stále to zůstává opravdu hodně velkou nespravedlností," podotkl Mosley.

Vytisknout

Diskuze: Nesmíte se dostat pod diktát velkých týmů, radí Liberty Media expilot F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz přijíždí do boxů po svém vítězství v Austrálii

"Mohli jsme vyhrát," lituje Ferrari po nasazení novinek v Imole. Leclerc viní Red Bull a McLaren z 'podivností'

Lando Norris se stává sběratelem trofejí (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

George Russell prohrál týmový duel, ale získal bod útěchy

GP Emilia Romagna: Podruhé se šok nepovedl, Verstappen se spasil na cílové čáře

Max Verstappen získal v Imole osmou pole-position v řadě, jako druhdy legendární Ayrton Senna

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

Piastrimu úspěch na Imole poněkud zhořkl (ilustrační foto)

Pořadí na startu GP Emilia Romagna se mění, Piastri přišel o první řadu

Sergio Pérez si připsal další nepovedený výkon

GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

Fernando Alonso si před kvalifikací řádně zkomplikoval život

McLaren vyhrál v dramatickém závěru poslední, dvakrát přerušený trénink

Nico Hülkenberg si vyzkoušel trať v Imole vůbec poprvé ve své kariéře (ilustrační foto)

Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Lando Norris zkoušel zpočátku konstrukční prvky, takže k měřeným časům se dostal až v druhé části tréninku (ilustrační foto)

Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

Charles Leclerc

Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Továrna McLarenu v britském Wokingu

Týmový manažer McLarenu odchází k Williamsu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

  2. Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

  4. GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

  5. Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

  6. Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud