Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Lehce si připomeneme, čím je GR Yaris výjimečný a jedinečný. Jedná se o budoucí legendu, která vznikla v době plné restrikcí, downsizingu a dalších překážek, které automobilkám do dneška velmi komplikují život. Vychází z klasického městského modelu Yaris, avšak s ním má společné opravdu minimum. Má podstatně rozkročenější postoj, jiný podvozek, pohon všech kol včetně samosvorných diferenciálů Torsen vpředu i vzadu, rozšířenou a tužší karoserii, sportovní sedadla a v době uvedení na trh nejsilnější sériově vyráběný tříválec na světě.
První generaci jsme si oblíbili primárně na mokru či sněhu, kde Yaris jasně ukazoval svou dominanci, hravost a přesnost. Na suchu nám přišel až příliš neutrální, sterilní, místy nedotáčivý a možná až moc až moc schopný – aby ho řidič dostal na limit, musel jet až příliš rychle. Celkově mě na suchu paradoxně bavila více pomalejší Fiesta ST či Hyundai i20N. Tyto „domestikovanější“ ostré hatchbacky nabízí zábavnější jízdu v nižších rychlostech.
Co je zde nového?
U prvního GR Yarisu nám vadil vysoký posed za volantem, horší výhled přes středové zrcátko, absence automatické převodovky, nudný zvuk a řízení, které neposkytovalo odpovídající zpětnou vazbu. Na většině věcí se u nové verze zapracovalo, což je skvělá zpráva. Sedačka řidiče je nyní o 25 mm níž, středové zrcátko a obrazovka infotainmentu již nepřekáží, automat v nabídce již nechybí a navíc se ještě zlepšila tuhost karoserie. Mezi další vylepšení patří tužší pružiny, posílení předních tlumičů, ale také inovovaný motor, který nyní nabídne o 19 koní a 30 Nm točivého momentu více. Celkový výkon tedy činí 206 kW (280 koní) a točivý moment má krásných 390 Nm. Akcelerace z místa na 100 km/h zabere jen 5,2 vteřin. Maximální rychlost činí 230 km/h.
Tříválec byl rovněž vylepšen z pohledu odolnosti, z provedených úprav jmenujme odolnější ventilový rozvod, nový materiál výfukových ventilů a navýšení tlaku vstřikování paliva systému D-4ST. Byly použity nové lehké písty s otěruvzdornými kroužky a doplněn nový senzor plnicího tlaku.
Exteriér
Design zůstal téměř beze změny, což je dobře – stále vypadá skvěle a budí pozornost svého okolí. I laik pozná, že tohle není běžná nákupní taška. Největší změnou jsou spojené koncové svítilny, pod kterými se nachází dvě velké koncovky výfuků. Jen škoda, že nevydávají o něco výraznější zvuk. Nechybí kovaná kola, karbonová střecha a svalnaté blatníky, které podporují celkovou robustnost Yarisu.
Rozměry: 3995/1805/1455/2560 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1300 kg
Interiér
U omlazené varianty se podstatně zlepšila pozice za volantem. Sedí se níž, ale upřímně bych v tomto směru ještě o trochu přitlačil. Sedadla poskytunou solidní boční vedení, ale mohly by mít delší sedák a také ovládání sklonu pomocí páčky, nikoliv kolečka mi příliš nevyhovuje. Jsou to však jen drobnosti – celkově se mi za volantem sedí celkem hezky.
Díky nové palubní desce a jinému středovému zrcátku je lépe vidět ven. Zlepšila se i uživatelská přívětivost díky novému infotainmentu, který podporuje bezdrátové Car Play. Nechybí ani vyhřívání sedadel a volantu. Celkově se tak dá říci, že se Yaris dobře ovládá.
Nechybí zde ani nový volič jízdních režimů (Eco, Normal, Sport a Custom) a také trojice režimů pohonu všech kol, které rozdělují točivý moment v různých poměrech - přední ku zadní nápravě (Normal 60:40, Gravel 53:47 a Track proměnlivě od 60:40 po 30:70)
Jízda
Klasické jízdy po městě nejsou nic extra – auto je dost hlučné, tuhé a na nerovnostech ne příliš komfortní. To se ovšem dá od sportovních aut čekat, takže to neberte jako kritiku. Situace na dálnici není o moc lepší – je zde hluk, který je dán horším odhlučněním a čtyřkolkou s diferenciály. Je zde však jedna velká výhoda a sice v 8 stupňovém měničovém automatu – motor točí při 130 km/h cca 2250 tisíc otáček, což je cca o tisíc méně, než u 6 stupňového manuálu. Výsledkem bude o něco tišší a úspornější cestování.
Je čas „GéeRku“ pořádně zatopit. Podmínky sice nejsou příliš ideální – zimní obutí, suchá vozovka a 15 stupňů, ale nenecháme se odradit a jedeme na naše oblíbené okresky. Při přepnutí do sportovního režimu řízení ztuhne, převodovka zrychluje své reakce a ostřejší je i odezva na plynový pedál. Zrychluji a za užívám si masivní akceleraci. Motor jede jako kdyby mu byl v patách kat a mně udivuje, jakou má chuť jít do otáček. V nízkých otáčkách je to takové nemastné - neslané, ale jakmile se motor nadechne a přehoupne 4 tisíce otáček, je to balada. Nechá se točit lehce nad 7 tisíc, kde stále neztrácí dech. Zátah je hezky lineární a líbí se mi i rychlost automatické převodovky, která reaguje velmi rychle. V omezovači sice podrží kvalt, ale jakmile jí takto potrápíte, tak si posléze pár vteřin počkáte, než zařadí vyšší rychlost. Jinak ovšem nemám výtky a práce s automatem je radost. Velikou pochvalu si zaslouží tuhost karoserie a celková stabilita, kterou auto nabízí. Kazí to snad jen zahřívající se zimní pneumatiky, které brzy ztrácí trakci. Škoda ovšem je, že zde není výrazněji naladěný výfuk – zvuk stále připomíná naštvaný vysavač.
Je čas na režim Track a vyzkoušet výjezdy ze zatáček s lehkým odsazením zádi pro utažení stopy. Nejprve zkouším krásný a přehledný vracák na dvojku v rychlosti cca 50 – 60 km/h. Výsledek ? Fiasko - auto při razantnějším pohybem volantem ztratilo trakci na přední nápravě a ani pod plným plynem se záď neodsadila, takže se začalo sunout nedotáčivě směrem k pangejtu… Takto to nepůjde. Druhý pokus zkouším projet na jedničku, ale tam je zas příliš nízká rychlost a jednička brzy v omezovači. Chtělo by to tedy lépe pracovat s hmotností vozu a pomoct si skandinávským flikem, ale já raději zkusím jinou pasáž. Bingo! Další zatáčka je o něco méně utažená, druhý kvalt, rychlost kolem 70 km/h a na výjezdu bylo krásně znát, že bylo posláno více točivého momentu dozadu, což způsobilo krásné utáhnutí oblouku. Škoda, že je to v tomto režimu variabilní a vy tak nikdy příliš dopředu nevíte, jak přesně se auto zachová – chtělo by to určitě více cviku a tréninku, aby to řidič dokázal lépe číst a jízdu si více užít. Lehkou výtku mám i k řízení, které by mohlo poskytovat více zpětné vazby a neškodilo by také, kdyby bylo o chlup strmější.
Jízdně se mi nový GR Yaris líbí – jede jako splašený, ale abych se více bavil, tak bych potřeboval mokro a nebo nejlépe sníh. Na suchu by dle mého pomohl stupeň pohonu všech kol, který by rozděloval točivý moment v poměru 30:70. Jízda by tak byla méně neutrální a více zábavná. Pochvalu ovšem zaslouží brzdy, které se neunavily a také chlazení olejů, jejichž teplota nepřekračovala provozní hodnoty.
Závěr
Nebudu to protahovat - nový GR Yaris je rozhodně krokem kupředu. Jde o zábavnou kapesní raketu, která zvládá zrychlit na stovku za 5,2 vteřin. V rámci modernizace byly odstraněny hlavní neduhy a ačkoliv tu stále nějaké drobné vady na kráse jsou, tak se jedná o úctyhodné sportovní náčiní, které se zapíše do dějin a bude snem mnoha petrolheadů. Motor je mistrovským dílem a to samé platí i o tuhosti karoserie, podvozku a opomenout nemohu ani novou automatickou převodovku. K dokonalosti mi chybí charismatičtější zvuk a možnost posílat více výkonu na zadní nápravu, což by učinilo jízdu zábavnější. Modernizovaná Toyota GR Yaris si odváží 9,5/10 bodů.
Plusy
Design
Tuhost
Motor
Převodovka
Podvozek
Vylepšený interiér
Snadné ovládání
Rychlost za každých podmínek
Minusy
Sterilní zvuk
Chybí neproměnlivý režim pohonu všech kol prefererující primárně zadní nápravu
Výhled vzad a mřížky pod čelním sklem, které se lesknou do očí
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.