Několikaměsíční testování elegána z Francie uteklo jako voda a proto nastal čas se rozloučit a celkové dojmy vyhodnotit. Jedná se o unikátní auto, pro které se hledá konkurence jen těžce, protože kombinuje několik karosářských variant v jednom, ovšem důležité je, že si z každé bere to dobré. Jak si plug-in hybridní C5 X vedla, pro koho je vhodná a co by se v rámci modernizace mělo vylepšit?
Naposledy si stručně představíme, co tu máme – jedná se o Citroen C5 X ve výbavě MAX s plug-in hybridním pohonem. Jeho základem je benzínový čtyřválec 1,6 litru, který má výkon 180 koní. S ním spolupracuje elektromotor o výkonu 110 koní. Celkový systémový výkon činí 225 koní. Baterie pro pohon elektromotoru má kapacitu 13,2 kWh a čistě na elektřinu zvládne ujet 40 – 50 km. Nabíjecí výkon činí 7,4 kW, takže doba nabití baterie zabere cca hodinu a půl.
Kapitoly dlouhodobého testu:
Co se nám líbilo?
Že se s nadsázkou jedná o „Rolls Royce pro chudé“ – jízdní komfort je opravdu fantastický. Další výhodou je mimořádně povedený 360° kamerový systém, který usnadní parkování. Líbila se nám také prostornost, spotřeba, dynamika, infotainment, vzhled a parkování zdarma na placených zónách.
Co by se mohlo zlepšit?
Uvítali bychom přítomnost individuálního jízdního režimu, kde by bylo možné nastavit tuhost řízení či odezvu na plynový pedál. Dále by byla fajn přítomnost větší nádrže na benzín - 40 litrů je na delších cestách lehce omezující. Dalším bodem, který by zákazníci jistě ocenili, je zařazení dieselu či pohonu 4x4.
Dává smysl plug-in hybrid, který nebudu dobíjet?
Kupodivu dává. Pokud totiž C5 X chcete, tak máte prakticky na výběr jen dvě motorizace. Tou první je slabší benzínový tříválec (nově v nabídce i mild-hybrid) s ne příliš povedeným automatem a standardním podvozkem.
Druhou možností je námi testovaný silnější plug-in hybrid 225 (v nabídce je ještě slabší verze 180), který má benzínový čtyřválec, komfortnější podvozek, propracovanější automatickou převodovku, podstatně lepší dynamiku, sympatickou kultivovanost a nižší spotřebu.
Z toho plyne, že ikdyž nestojíte o to, jezdit po městě jen na elektřinu a často vůz nabíjet, tak je podstatně povedenějším autem právě plug-in hybrid. Ve vybitém stavu funguje jako klasický hybrid – umí jezdit jen na elektřinu, rekuperuje a baterii udržuje stále mírně nabitou, takže spalovacímu motoru stále lehce pomáhá elektromotor a jízda je tak podstatně příjemnější.
My sami jsme vůz nabili jen párkrát, o to větší překvapení nastalo při pohledu na palubní počítač. Vůz jsme používali od července do konce listopadu. Převážně jsme se pohybovali po městě a okolí, ale absolvovali jsme i několik delších dálničních cest. Jezdíme spíše klidně, předvídavě, ale nejsme brzdou provozu a světe div se – spotřeba od začátku testu činí krásných 6,5 litrů na 100km. Je ovšem znát, že aktuálně přicházející zima spotřebě příliš nesvědčí a je o něco vyšší, což by odpovídalo našemu klasickému týdennímu testu stejného kusu z letošního ledna, kdy se spotřeba s vybitou baterií pohybovala kombinované spíše kolem sedmi litrů.
Kdo by si měl C5 X koupit?
Někdo, kdo má rozpočet kolem 1,2 – 1,3 milionu, chce unikátní a prostorné auto s mimořádně komfortním podvozkem, snadným ovládáním, kvalitními materiály a nízkou spotřebou. Někdo, kdo si vychutná klidnou jízdu s kvalitním ozvučením a výborným odizolováním dvojitými okny od okolního světa. Třešničkou na dortu je pak zvýšený podvozek, který usnadní parkování a hravě zvládne i nějakou polní či lesní cestu.
Co říct na závěr? Snad jen to, že tohle loučení opravdu nebude snadné a bude nám chybět. Citroen C5 X si díky své výjimečnosti a schopnostem zaslouží výborných 9/10 bodů.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.