Výkonný, úsporný a všestranný motor Ford 1.0 EcoBoost byl včera v anketě International Engine and Powertrain of the Year 2019 (mezinárodní motor a hnací ústrojí roku 2019) vyhlášen nejlepším motorem v kategorii do 110 kW (150 k). Od roku 2012, kdy byl uveden na trh, to znamená jeho již neuvěřitelné jedenácté ocenění v IEPOTY.
Motor o výkonu až 103 kW (140 k) se vyznačuje kompaktní konstrukcí a nízkým třením. Má ho pod kapotou více než čtvrtina vozů Ford prodaných v roce 2018. V absolutních číslech to obnáší více než 410 000 automobilů – od Fiesty až po užitkový Transit Connect.
Ford nedávno vylepšil jednotku 1.0 EcoBoost o několik nových technických řešení, zaměřených na další snížení spotřeby paliva. Patří k nim i deaktivace jednoho válce při částečném zatížení. Ford jako první výrobce automobilů tuto funkci uplatnil u tříválcového motoru.
Výraznými změnami prošla rovněž hlava válců, vstřikovací soustava nebo systémy regulace škodlivin ve výfukových plynech. Jako první dostaly zdokonalené provedení oceňovaného tříválce modely Focus a Transit Connect. Další budou následovat v průběhu roku.
„I po sedmi letech a jedenácti oceněních po svém prvním vítězství v International Engine and Powertrain of the Year stanovuje 1.0 EcoBoost nová měřítka kompaktních zážehových motorů,“ řekl Carsten Weber z oddělení výzkumu a vývoje hnacích agregátů ve Ford of Europe. „Přestože máme v provozu už 1,6 milionu motorů 1.0 EcoBoost, stále objevujeme jeho potenciál. Brzy dorazí nové, ještě úspornější elektrifikované pohonné jednotky, založené na 1.0 EcoBoost.“
Porota IEPOTY, v níž zasedá 70 hodnotitelů z 31 zemí, udělila motoru Ford 1.0 EcoBoost 145 bodů, což mu stačilo k vítězství v kategorii do 110 kW s 26bodovým náskokem na agregáty od společností BMW, PSA, Toyota/Lexus a Volkswagen.
Litrový EcoBoost odstartoval trend maloobjemových výkonných zážehových tříválců s přeplňováním.
Před časem Ford oznámil, že oceňovaný motor 1.0 EcoBoost se stane základem mild-hybridních hnacích ústrojí pro nové modely Fiesta EcoBoost Hybrid a Focus EcoBoost Hybrid. Namísto běžného alternátoru je zde použit řemenem poháněný integrovaný startér-generátor. Při brzdění a jízdě setrvačností dokáže zachycovat energii, jež jinak přichází nazmar, a využívat ji k dobíjení lithium-ion baterie. Ta pracuje s napětím 48 V.
Startér-generátor zároveň účinkuje jako elektromotor. V případě potřeby asistuje tříválcovému spalovacímu motoru 1.0 EcoBoost při akceleraci a napájí také elektrické příslušenství vozu. Výsledkem elektrické asistence je důraznější a pohotovější akcelerace, zejména z nízkých otáček. Startér-generátor v tomto režimu vykrývá prodlevu výfukového přeplňování, což motorářům Fordu umožnilo osadit spalovací motor větším turbodmychadlem. To vedlo k navýšení výkonu na 114 kW (155 k). I přes teno vysoký výkon je motor velmi kompaktní a svým půdorysem bez přídavných agregátů nepřesáhne papír velikosti A4.
Všestranný tříválec nalezne uplatnění rovněž v užitkovém Transitu Custom Plug-In Hybrid a velkoprostorovém Tourneu Custom Plug-In Hybrid, které nabídnou možnost bezemisního provozu bez obav z nedostatečného dojezdu.
Transit Custom Plug-In Hybrid aktuálně prochází provozními zkouškami v Londýně. Podobné testy budou brzy spuštěny rovněž ve španělské Valencii a v Kolíně nad Rýnem.
Přehled dosavadních úspěchů motoru Ford 1.0 EcoBoost v anketě IEPOTY:
Celkové vítězství: 2012, 2013 a 2014 Nejlepší nový motor: 2012 Nejlepší motor do jednoho litru: 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 a 2017 Vítězství v kategorii do 110 kW: 2019Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.