Ford opět bodoval s 1.0 litrovým EcoBoostem, mezi motory do 150 koní nenašel přemožitele

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 23. května 2019, 12:45 Google+

Výkonný, úsporný a všestranný motor Ford 1.0 EcoBoost byl včera v anketě International Engine and Powertrain of the Year 2019 (mezinárodní motor a hnací ústrojí roku 2019) vyhlášen nejlepším motorem v kategorii do 110 kW (150 k). Od roku 2012, kdy byl uveden na trh, to znamená jeho již neuvěřitelné jedenácté ocenění v IEPOTY.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ford Focus

Ford Focus | foto: Ford

Sdílejte článek

Motor o výkonu až 103 kW (140 k) se vyznačuje kompaktní konstrukcí a nízkým třením. Má ho pod kapotou více než čtvrtina vozů Ford prodaných v roce 2018. V absolutních číslech to obnáší více než 410 000 automobilů – od Fiesty až po užitkový Transit Connect.

Ford nedávno vylepšil jednotku 1.0 EcoBoost o několik nových technických řešení, zaměřených na další snížení spotřeby paliva. Patří k nim i deaktivace jednoho válce při částečném zatížení. Ford jako první výrobce automobilů tuto funkci uplatnil u tříválcového motoru.

Výraznými změnami prošla rovněž hlava válců, vstřikovací soustava nebo systémy regulace škodlivin ve výfukových plynech. Jako první dostaly zdokonalené provedení oceňovaného tříválce modely Focus a Transit Connect. Další budou následovat v průběhu roku.

img-responsive

Ford EcoBoost | foto: Archiv AutoRoad.cz

„I po sedmi letech a jedenácti oceněních po svém prvním vítězství v International Engine and Powertrain of the Year stanovuje 1.0 EcoBoost nová měřítka kompaktních zážehových motorů,“ řekl Carsten Weber z oddělení výzkumu a vývoje hnacích agregátů ve Ford of Europe. „Přestože máme v provozu už 1,6 milionu motorů 1.0 EcoBoost, stále objevujeme jeho potenciál. Brzy dorazí nové, ještě úspornější elektrifikované pohonné jednotky, založené na 1.0 EcoBoost.“

Porota IEPOTY, v níž zasedá 70 hodnotitelů z 31 zemí, udělila motoru Ford 1.0 EcoBoost 145 bodů, což mu stačilo k vítězství v kategorii do 110 kW s 26bodovým náskokem na agregáty od společností BMW, PSA, Toyota/Lexus a Volkswagen.

Litrový EcoBoost odstartoval trend maloobjemových výkonných zážehových tříválců s přeplňováním.

Před časem Ford oznámil, že oceňovaný motor 1.0 EcoBoost se stane základem mild-hybridních hnacích ústrojí pro nové modely Fiesta EcoBoost Hybrid a Focus EcoBoost Hybrid. Namísto běžného alternátoru je zde použit řemenem poháněný integrovaný startér-generátor. Při brzdění a jízdě setrvačností dokáže zachycovat energii, jež jinak přichází nazmar, a využívat ji k dobíjení lithium-ion baterie. Ta pracuje s napětím 48 V.

Startér-generátor zároveň účinkuje jako elektromotor. V případě potřeby asistuje tříválcovému spalovacímu motoru 1.0 EcoBoost při akceleraci a napájí také elektrické příslušenství vozu. Výsledkem elektrické asistence je důraznější a pohotovější akcelerace, zejména z nízkých otáček. Startér-generátor v tomto režimu vykrývá prodlevu výfukového přeplňování, což motorářům Fordu umožnilo osadit spalovací motor větším turbodmychadlem. To vedlo k navýšení výkonu na 114 kW (155 k). I přes teno vysoký výkon je motor velmi kompaktní a svým půdorysem bez přídavných agregátů nepřesáhne papír velikosti A4.

Všestranný tříválec nalezne uplatnění rovněž v užitkovém Transitu Custom Plug-In Hybrid a velkoprostorovém Tourneu Custom Plug-In Hybrid, které nabídnou možnost bezemisního provozu bez obav z nedostatečného dojezdu.

Transit Custom Plug-In Hybrid aktuálně prochází provozními zkouškami v Londýně. Podobné testy budou brzy spuštěny rovněž ve španělské Valencii a v Kolíně nad Rýnem.

Přehled dosavadních úspěchů motoru Ford 1.0 EcoBoost v anketě IEPOTY:

  • Celkové vítězství: 2012, 2013 a 2014
  • Nejlepší nový motor: 2012
  • Nejlepší motor do jednoho litru: 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 a 2017
  • Vítězství v kategorii do 110 kW: 2019
Vytisknout

Diskuze: Ford opět bodoval s 1.0 litrovým EcoBoostem, mezi motory do 150 koní nenašel přemožitele

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

BMW X7 M50i

BMW představilo svá nejsilnější SUV, modely X5 a X7 dostaly přeplňované motory…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud