Ford opět bodoval s 1.0 litrovým EcoBoostem, mezi motory do 150 koní nenašel přemožitele

Ford Focus
Ford Focus, foto: Ford
Antonín Marek , AutoRoad.cz 23. května 2019 12:45
Sdílej:

Výkonný, úsporný a všestranný motor Ford 1.0 EcoBoost byl včera v anketě International Engine and Powertrain of the Year 2019 (mezinárodní motor a hnací ústrojí roku 2019) vyhlášen nejlepším motorem v kategorii do 110 kW (150 k). Od roku 2012, kdy byl uveden na trh, to znamená jeho již neuvěřitelné jedenácté ocenění v IEPOTY.

Motor o výkonu až 103 kW (140 k) se vyznačuje kompaktní konstrukcí a nízkým třením. Má ho pod kapotou více než čtvrtina vozů Ford prodaných v roce 2018. V absolutních číslech to obnáší více než 410 000 automobilů – od Fiesty až po užitkový Transit Connect.

Ford nedávno vylepšil jednotku 1.0 EcoBoost o několik nových technických řešení, zaměřených na další snížení spotřeby paliva. Patří k nim i deaktivace jednoho válce při částečném zatížení. Ford jako první výrobce automobilů tuto funkci uplatnil u tříválcového motoru.

Výraznými změnami prošla rovněž hlava válců, vstřikovací soustava nebo systémy regulace škodlivin ve výfukových plynech. Jako první dostaly zdokonalené provedení oceňovaného tříválce modely Focus a Transit Connect. Další budou následovat v průběhu roku.

„I po sedmi letech a jedenácti oceněních po svém prvním vítězství v International Engine and Powertrain of the Year stanovuje 1.0 EcoBoost nová měřítka kompaktních zážehových motorů,“ řekl Carsten Weber z oddělení výzkumu a vývoje hnacích agregátů ve Ford of Europe. „Přestože máme v provozu už 1,6 milionu motorů 1.0 EcoBoost, stále objevujeme jeho potenciál. Brzy dorazí nové, ještě úspornější elektrifikované pohonné jednotky, založené na 1.0 EcoBoost.“

Porota IEPOTY, v níž zasedá 70 hodnotitelů z 31 zemí, udělila motoru Ford 1.0 EcoBoost 145 bodů, což mu stačilo k vítězství v kategorii do 110 kW s 26bodovým náskokem na agregáty od společností BMW, PSA, Toyota/Lexus a Volkswagen.

Litrový EcoBoost odstartoval trend maloobjemových výkonných zážehových tříválců s přeplňováním.

Před časem Ford oznámil, že oceňovaný motor 1.0 EcoBoost se stane základem mild-hybridních hnacích ústrojí pro nové modely Fiesta EcoBoost Hybrid a Focus EcoBoost Hybrid. Namísto běžného alternátoru je zde použit řemenem poháněný integrovaný startér-generátor. Při brzdění a jízdě setrvačností dokáže zachycovat energii, jež jinak přichází nazmar, a využívat ji k dobíjení lithium-ion baterie. Ta pracuje s napětím 48 V.

Startér-generátor zároveň účinkuje jako elektromotor. V případě potřeby asistuje tříválcovému spalovacímu motoru 1.0 EcoBoost při akceleraci a napájí také elektrické příslušenství vozu. Výsledkem elektrické asistence je důraznější a pohotovější akcelerace, zejména z nízkých otáček. Startér-generátor v tomto režimu vykrývá prodlevu výfukového přeplňování, což motorářům Fordu umožnilo osadit spalovací motor větším turbodmychadlem. To vedlo k navýšení výkonu na 114 kW (155 k). I přes teno vysoký výkon je motor velmi kompaktní a svým půdorysem bez přídavných agregátů nepřesáhne papír velikosti A4.

Všestranný tříválec nalezne uplatnění rovněž v užitkovém Transitu Custom Plug-In Hybrid a velkoprostorovém Tourneu Custom Plug-In Hybrid, které nabídnou možnost bezemisního provozu bez obav z nedostatečného dojezdu.

Transit Custom Plug-In Hybrid aktuálně prochází provozními zkouškami v Londýně. Podobné testy budou brzy spuštěny rovněž ve španělské Valencii a v Kolíně nad Rýnem.

Přehled dosavadních úspěchů motoru Ford 1.0 EcoBoost v anketě IEPOTY:

Celkové vítězství: 2012, 2013 a 2014 Nejlepší nový motor: 2012 Nejlepší motor do jednoho litru: 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 a 2017 Vítězství v kategorii do 110 kW: 2019
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.