Ford opět bodoval s 1.0 litrovým EcoBoostem, mezi motory do 150 koní nenašel přemožitele

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 23. května 2019, 12:45 Google+

Výkonný, úsporný a všestranný motor Ford 1.0 EcoBoost byl včera v anketě International Engine and Powertrain of the Year 2019 (mezinárodní motor a hnací ústrojí roku 2019) vyhlášen nejlepším motorem v kategorii do 110 kW (150 k). Od roku 2012, kdy byl uveden na trh, to znamená jeho již neuvěřitelné jedenácté ocenění v IEPOTY.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 27.05. 09:58) Napište svůj názor
Ford Focus

Ford Focus | foto: Ford

Sdílejte článek

Motor o výkonu až 103 kW (140 k) se vyznačuje kompaktní konstrukcí a nízkým třením. Má ho pod kapotou více než čtvrtina vozů Ford prodaných v roce 2018. V absolutních číslech to obnáší více než 410 000 automobilů – od Fiesty až po užitkový Transit Connect.

Ford nedávno vylepšil jednotku 1.0 EcoBoost o několik nových technických řešení, zaměřených na další snížení spotřeby paliva. Patří k nim i deaktivace jednoho válce při částečném zatížení. Ford jako první výrobce automobilů tuto funkci uplatnil u tříválcového motoru.

Výraznými změnami prošla rovněž hlava válců, vstřikovací soustava nebo systémy regulace škodlivin ve výfukových plynech. Jako první dostaly zdokonalené provedení oceňovaného tříválce modely Focus a Transit Connect. Další budou následovat v průběhu roku.

img-responsive

Ford EcoBoost | foto: Archiv AutoRoad.cz

„I po sedmi letech a jedenácti oceněních po svém prvním vítězství v International Engine and Powertrain of the Year stanovuje 1.0 EcoBoost nová měřítka kompaktních zážehových motorů,“ řekl Carsten Weber z oddělení výzkumu a vývoje hnacích agregátů ve Ford of Europe. „Přestože máme v provozu už 1,6 milionu motorů 1.0 EcoBoost, stále objevujeme jeho potenciál. Brzy dorazí nové, ještě úspornější elektrifikované pohonné jednotky, založené na 1.0 EcoBoost.“

Porota IEPOTY, v níž zasedá 70 hodnotitelů z 31 zemí, udělila motoru Ford 1.0 EcoBoost 145 bodů, což mu stačilo k vítězství v kategorii do 110 kW s 26bodovým náskokem na agregáty od společností BMW, PSA, Toyota/Lexus a Volkswagen.

Litrový EcoBoost odstartoval trend maloobjemových výkonných zážehových tříválců s přeplňováním.

Před časem Ford oznámil, že oceňovaný motor 1.0 EcoBoost se stane základem mild-hybridních hnacích ústrojí pro nové modely Fiesta EcoBoost Hybrid a Focus EcoBoost Hybrid. Namísto běžného alternátoru je zde použit řemenem poháněný integrovaný startér-generátor. Při brzdění a jízdě setrvačností dokáže zachycovat energii, jež jinak přichází nazmar, a využívat ji k dobíjení lithium-ion baterie. Ta pracuje s napětím 48 V.

Startér-generátor zároveň účinkuje jako elektromotor. V případě potřeby asistuje tříválcovému spalovacímu motoru 1.0 EcoBoost při akceleraci a napájí také elektrické příslušenství vozu. Výsledkem elektrické asistence je důraznější a pohotovější akcelerace, zejména z nízkých otáček. Startér-generátor v tomto režimu vykrývá prodlevu výfukového přeplňování, což motorářům Fordu umožnilo osadit spalovací motor větším turbodmychadlem. To vedlo k navýšení výkonu na 114 kW (155 k). I přes teno vysoký výkon je motor velmi kompaktní a svým půdorysem bez přídavných agregátů nepřesáhne papír velikosti A4.

Všestranný tříválec nalezne uplatnění rovněž v užitkovém Transitu Custom Plug-In Hybrid a velkoprostorovém Tourneu Custom Plug-In Hybrid, které nabídnou možnost bezemisního provozu bez obav z nedostatečného dojezdu.

Transit Custom Plug-In Hybrid aktuálně prochází provozními zkouškami v Londýně. Podobné testy budou brzy spuštěny rovněž ve španělské Valencii a v Kolíně nad Rýnem.

Přehled dosavadních úspěchů motoru Ford 1.0 EcoBoost v anketě IEPOTY:

  • Celkové vítězství: 2012, 2013 a 2014
  • Nejlepší nový motor: 2012
  • Nejlepší motor do jednoho litru: 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 a 2017
  • Vítězství v kategorii do 110 kW: 2019
Google+ Vytisknout

Diskuze: Ford opět bodoval s 1.0 litrovým EcoBoostem, mezi motory do 150 koní nenašel přemožitele

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 27.05.2019 09:58 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Hyundai Kona Hybrid

Hyundai opět bodoval v americké studii kvality nových vozů J.D. Power

Lexus UX

Lexus UX dosáhl nejlepších výsledků v crash testech

Charge Automotive Ford Mustang

Elektrický Mustang se představí už přístí měsíc. Výkonem určitě zaujme

110S Cosmo Sport

110S Cosmo Sport je jedno z nejkrásnějších sportovních aut, které kdy Mazda vyrobila

Mahindra Thar 700

Další legendární offroad končí. Mahindra Thar vznikla na základech Willysu

Ferrari 312T

Ferrari 312T z vítězného tažení Nikiho Laudy brzy na prodej. Cena? Ani výhra v loterii nemusí stačit

Nissan Patrol

Restomod v ruském stylu? Legendární sovětský off-road vznikl z Nissanu Patrol

VW LUPO TWIN-2.0L TFSI 1200HP 8.9 vs AUDI 90 QUATTRO S2 ENGINE TURBO 800HP 9.2

Malé Lupo působí úsměvně, ale nenechte se zmást!

Zastava 750

Elektrická Zastava? Makedonská firma modernizuje jugoslávskou klasiku

Toyota Mirai

VÍME KDY A JAK. Cena vodíkových aut klesne na úroveň hybridů

reklama

Doporučujeme

BMW X7 M50i

BMW představilo svá nejsilnější SUV, modely X5 a X7 dostaly přeplňované motory…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. VÍME KDY A JAK. Cena vodíkových aut klesne na úroveň hybridů

  2. Nový Peugeot 2008: Nejprodávanější malé SUV v ČR se ukazuje v nové generaci

  3. Restomod v ruském stylu? Legendární sovětský off-road vznikl z Nissanu Patrol

  4. První vietnamské auto jde na trh. VinFast Fadil je dobře známý i Evropanům

  5. Nové sedmimístné SUV? Kvůli motoru by ho tady ale nikdo nechtěl

  6. BITVA automobilek odhaluje: Čí baterie vydrží nejdéle?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud