Výkonný, úsporný a všestranný motor Ford 1.0 EcoBoost byl včera v anketě International Engine and Powertrain of the Year 2019 (mezinárodní motor a hnací ústrojí roku 2019) vyhlášen nejlepším motorem v kategorii do 110 kW (150 k). Od roku 2012, kdy byl uveden na trh, to znamená jeho již neuvěřitelné jedenácté ocenění v IEPOTY.
Motor o výkonu až 103 kW (140 k) se vyznačuje kompaktní konstrukcí a nízkým třením. Má ho pod kapotou více než čtvrtina vozů Ford prodaných v roce 2018. V absolutních číslech to obnáší více než 410 000 automobilů – od Fiesty až po užitkový Transit Connect.
Ford nedávno vylepšil jednotku 1.0 EcoBoost o několik nových technických řešení, zaměřených na další snížení spotřeby paliva. Patří k nim i deaktivace jednoho válce při částečném zatížení. Ford jako první výrobce automobilů tuto funkci uplatnil u tříválcového motoru.
Výraznými změnami prošla rovněž hlava válců, vstřikovací soustava nebo systémy regulace škodlivin ve výfukových plynech. Jako první dostaly zdokonalené provedení oceňovaného tříválce modely Focus a Transit Connect. Další budou následovat v průběhu roku.
„I po sedmi letech a jedenácti oceněních po svém prvním vítězství v International Engine and Powertrain of the Year stanovuje 1.0 EcoBoost nová měřítka kompaktních zážehových motorů,“ řekl Carsten Weber z oddělení výzkumu a vývoje hnacích agregátů ve Ford of Europe. „Přestože máme v provozu už 1,6 milionu motorů 1.0 EcoBoost, stále objevujeme jeho potenciál. Brzy dorazí nové, ještě úspornější elektrifikované pohonné jednotky, založené na 1.0 EcoBoost.“
Porota IEPOTY, v níž zasedá 70 hodnotitelů z 31 zemí, udělila motoru Ford 1.0 EcoBoost 145 bodů, což mu stačilo k vítězství v kategorii do 110 kW s 26bodovým náskokem na agregáty od společností BMW, PSA, Toyota/Lexus a Volkswagen.
Litrový EcoBoost odstartoval trend maloobjemových výkonných zážehových tříválců s přeplňováním.
Před časem Ford oznámil, že oceňovaný motor 1.0 EcoBoost se stane základem mild-hybridních hnacích ústrojí pro nové modely Fiesta EcoBoost Hybrid a Focus EcoBoost Hybrid. Namísto běžného alternátoru je zde použit řemenem poháněný integrovaný startér-generátor. Při brzdění a jízdě setrvačností dokáže zachycovat energii, jež jinak přichází nazmar, a využívat ji k dobíjení lithium-ion baterie. Ta pracuje s napětím 48 V.
Startér-generátor zároveň účinkuje jako elektromotor. V případě potřeby asistuje tříválcovému spalovacímu motoru 1.0 EcoBoost při akceleraci a napájí také elektrické příslušenství vozu. Výsledkem elektrické asistence je důraznější a pohotovější akcelerace, zejména z nízkých otáček. Startér-generátor v tomto režimu vykrývá prodlevu výfukového přeplňování, což motorářům Fordu umožnilo osadit spalovací motor větším turbodmychadlem. To vedlo k navýšení výkonu na 114 kW (155 k). I přes teno vysoký výkon je motor velmi kompaktní a svým půdorysem bez přídavných agregátů nepřesáhne papír velikosti A4.
Všestranný tříválec nalezne uplatnění rovněž v užitkovém Transitu Custom Plug-In Hybrid a velkoprostorovém Tourneu Custom Plug-In Hybrid, které nabídnou možnost bezemisního provozu bez obav z nedostatečného dojezdu.
Transit Custom Plug-In Hybrid aktuálně prochází provozními zkouškami v Londýně. Podobné testy budou brzy spuštěny rovněž ve španělské Valencii a v Kolíně nad Rýnem.
Přehled dosavadních úspěchů motoru Ford 1.0 EcoBoost v anketě IEPOTY:
Celkové vítězství: 2012, 2013 a 2014 Nejlepší nový motor: 2012 Nejlepší motor do jednoho litru: 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 a 2017 Vítězství v kategorii do 110 kW: 2019Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?