Zatímco dříve se zloději specializovali hlavně na krádeže celých automobilů, které následně rozebrali a prodali na náhradní díly, v posledních letech se specializují přímo na krádeže hodnotných komponent ze zaparkovaných vozů, které poté mohou okamžitě a „bezpracně" zpeněžit. A seznam populárních úlovků z našich automobilů se k naší nelibosti bohužel stále rozšiřuje.
Ukrást dnes automobil a znemožnit jeho následné vypátrání je dnes podstatně těžší, než tomu bylo před lety. Řada zlodějů se proto přeorientovala „pouze" na krádeže těch nejžádanějších a nejdražších komponent, které lze snadno získat i ze zaparkovaných vozů a poté rychle zpeněžit.
Poměrně často si proto můžeme na různých fórech a sociálních sítích přečíst, jak někomu z auta zmizela kola, někomu katalyzátor a stále oblíbeným úlovkem bývají i xenonové světlomety. V zámoří se však mezi zloději dílů rozmohl nový trend, jak informoval New York Post. Krádeže zpětných zrcátek.
Zpětná zrcátka? Pro většinu z nás jen kousek plastu, skla a možná nějaký ten kabel vedoucí k blinkru nebo nastavení sklonu. Pro zloděje se však jedná o snadno dostupný zlatý důl. Ptáte se proč? Spolu s rozvojem inteligentních asistenčních systémů totiž automobilky začaly ukrývat do zrcátek stále více elektroniky, která má pomoci k vyšší bezpečnosti provozu.
Konkrétně se jedná třeba o kamery nebo senzory systémů hlídajících jízdu v pruhu, varujících před nechtěným vybočením z pruhu nebo o asistenty hlídání mrtvého úhlu. Bavíme se tak o poměrně sofistikované a tím pádem i drahé elektronice, která je umístěna na dost zranitelném místě.
To si musela uvědomit i partička zlodějů, která podle informací webu The Drive, jež se odkazuje na data policie z New Yorku, dvakrát zaútočila na luxusní vozy ve dvou čtvrtích New Yorku. Zloději se přitom soustředily hlavně na prémiové značky, jako Mercedes-Benz, BMW, Porsche, Lexus nebo Audi.
Policisté odhadují, že na černém trhu by za každé zrcátko mohli zloději dostat cca 1 500 až 2 000 dolarů - tedy cca 34 500 až 69 000 Kč. Podle policistů se zatím jedná jen o ojedinělé případy, nicméně s rozvojem sofistikovaných bezpečnostních asistentů i v dostupnějších automobilech se dá čekat, že brzy tento typ zločinu dorazí i na starý kontinent.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?