Jen těžko bychom na světě hledali ikoničtější armádní vůz, než je Humvee. Stroj, který začal vznikat v osmdesátých letech, už ale neodpovídá současným požadavkům armády pro moderní bojiště a tak přišlo nevyhnutelné: jeho nahrazení modernějším, schopnějším a hlavně bezpečnějším JLTV z produkce společnosti Oskosh. A první kusy těchto impozantních strojů už si převzala jak americká armáda, tak námořnictvo.
Původ armádního speciálu HMMWV, což je zkratka pro High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, jsme částečně načali již v nedávném článku o Lamborghini LM001. Americká armáda vypsala své finální požadavky na nový stroj v roce 1979 a již v roce 1985 nastoupil Humvee takzvaně „do služby."
Jeho výrobce, společnost AM General, na vývoji vozu neustále pracovala a stále se snažila upravovat jak jeho techniku, tak i konstrukci. Asymetrická válka s povstalci a teroristy po celém světě však poukázala na řadu nedostatků, především na nedostatečnou ochranu před nástražnými výbušnými systémy. A tak americká armáda začala hledat stroj nový.
Samotné výběrové řízení začalo již před více než deseti lety. V roce 2010 dostala armáda na výběr ze tří různých prototypů, které podrobila náročnému testování. V roce 2015 pak kontrakt získala společnost Oshkosh Corporation, která má americké armádě dodat 16 900 vozidel JLTV - což je zkratka pro Jouint Light Tactical Vehicle.
Nemyslíme si, že by Humvee měl z americké armády v příštích letech zcela zmizet, s největší pravděpodobností se však stáhne do zázemí, kde bude stále mít co nabídnout. Na bojištích se však nejspíš bude ukazovat hlavně JLTV, které může nabídnout více prostoru, komfortu a hlavně bezpečí. Oproti Humvee je sice o něco větší, oproti masivně používaným odolným vozidlům MRAP je však výrazně menší a nabídne lepší výkony i manévrovatelnost.
Pod kapotou tohohle drobka je ukryt 6.6 litrový diesel V8 Duramax z produkce General Motors, který je spojen s automatickou převodovkou Allison. Maximální rychlost se pohybuje okolo 122 km/h a dojezd na nádrž okolo 643 kilometrů.
Během vývoje a testování stroje byly brány maximální ohledy na bezpečí a komfort posádky, vysokou spolehlivost a lepší schopnosti při jízdě v extrémním terénu i při dlouhých přesunech, jak informoval web Jalopnik a jeho armádní redakce Foxtrot Alpha. JLTV tak kromě jiného nabídne i podvozek s nastavitelnou světlou výškou, což vojáci ocení jak v terénu, tak během přesunů po klasických silnicích.
První složkou amerických ozbrojených sil, která dostala nové JLTV do užívání, se stala začátkem února tradiční Armáda (U.S. Army). Včera se však novým přírůstkem do vozového parku pochlubila i Námořní pěchota (U.S. Marines Corps).
Today, the first JLTV was fielded at the School of Infantry West. Take a look at what this bad boy can do. pic.twitter.com/aADFsIquE9
— U.S. Marines (@USMC) 28. února 2019
Jak se tedy zdá, JLTV by se mohl stát dalším aspirantem na ikonu mezi armádní technikou. Poněkud ale pochybujeme o tom, že by se nějaké slavné celebritě podařilo přemluvit Oskosh k výrobě čistě civilního provedení. I když nikdy neříkej nikdy.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?