Jen těžko bychom na světě hledali ikoničtější armádní vůz, než je Humvee. Stroj, který začal vznikat v osmdesátých letech, už ale neodpovídá současným požadavkům armády pro moderní bojiště a tak přišlo nevyhnutelné: jeho nahrazení modernějším, schopnějším a hlavně bezpečnějším JLTV z produkce společnosti Oskosh. A první kusy těchto impozantních strojů už si převzala jak americká armáda, tak námořnictvo.
Původ armádního speciálu HMMWV, což je zkratka pro High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, jsme částečně načali již v nedávném článku o Lamborghini LM001. Americká armáda vypsala své finální požadavky na nový stroj v roce 1979 a již v roce 1985 nastoupil Humvee takzvaně „do služby."
Jeho výrobce, společnost AM General, na vývoji vozu neustále pracovala a stále se snažila upravovat jak jeho techniku, tak i konstrukci. Asymetrická válka s povstalci a teroristy po celém světě však poukázala na řadu nedostatků, především na nedostatečnou ochranu před nástražnými výbušnými systémy. A tak americká armáda začala hledat stroj nový.
Samotné výběrové řízení začalo již před více než deseti lety. V roce 2010 dostala armáda na výběr ze tří různých prototypů, které podrobila náročnému testování. V roce 2015 pak kontrakt získala společnost Oshkosh Corporation, která má americké armádě dodat 16 900 vozidel JLTV - což je zkratka pro Jouint Light Tactical Vehicle.
Nemyslíme si, že by Humvee měl z americké armády v příštích letech zcela zmizet, s největší pravděpodobností se však stáhne do zázemí, kde bude stále mít co nabídnout. Na bojištích se však nejspíš bude ukazovat hlavně JLTV, které může nabídnout více prostoru, komfortu a hlavně bezpečí. Oproti Humvee je sice o něco větší, oproti masivně používaným odolným vozidlům MRAP je však výrazně menší a nabídne lepší výkony i manévrovatelnost.
Pod kapotou tohohle drobka je ukryt 6.6 litrový diesel V8 Duramax z produkce General Motors, který je spojen s automatickou převodovkou Allison. Maximální rychlost se pohybuje okolo 122 km/h a dojezd na nádrž okolo 643 kilometrů.
Během vývoje a testování stroje byly brány maximální ohledy na bezpečí a komfort posádky, vysokou spolehlivost a lepší schopnosti při jízdě v extrémním terénu i při dlouhých přesunech, jak informoval web Jalopnik a jeho armádní redakce Foxtrot Alpha. JLTV tak kromě jiného nabídne i podvozek s nastavitelnou světlou výškou, což vojáci ocení jak v terénu, tak během přesunů po klasických silnicích.
První složkou amerických ozbrojených sil, která dostala nové JLTV do užívání, se stala začátkem února tradiční Armáda (U.S. Army). Včera se však novým přírůstkem do vozového parku pochlubila i Námořní pěchota (U.S. Marines Corps).
Today, the first JLTV was fielded at the School of Infantry West. Take a look at what this bad boy can do. pic.twitter.com/aADFsIquE9
— U.S. Marines (@USMC) 28. února 2019
Jak se tedy zdá, JLTV by se mohl stát dalším aspirantem na ikonu mezi armádní technikou. Poněkud ale pochybujeme o tom, že by se nějaké slavné celebritě podařilo přemluvit Oskosh k výrobě čistě civilního provedení. I když nikdy neříkej nikdy.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?