Jen těžko bychom na světě hledali ikoničtější armádní vůz, než je Humvee. Stroj, který začal vznikat v osmdesátých letech, už ale neodpovídá současným požadavkům armády pro moderní bojiště a tak přišlo nevyhnutelné: jeho nahrazení modernějším, schopnějším a hlavně bezpečnějším JLTV z produkce společnosti Oskosh. A první kusy těchto impozantních strojů už si převzala jak americká armáda, tak námořnictvo.
Původ armádního speciálu HMMWV, což je zkratka pro High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, jsme částečně načali již v nedávném článku o Lamborghini LM001. Americká armáda vypsala své finální požadavky na nový stroj v roce 1979 a již v roce 1985 nastoupil Humvee takzvaně „do služby."
Jeho výrobce, společnost AM General, na vývoji vozu neustále pracovala a stále se snažila upravovat jak jeho techniku, tak i konstrukci. Asymetrická válka s povstalci a teroristy po celém světě však poukázala na řadu nedostatků, především na nedostatečnou ochranu před nástražnými výbušnými systémy. A tak americká armáda začala hledat stroj nový.
Samotné výběrové řízení začalo již před více než deseti lety. V roce 2010 dostala armáda na výběr ze tří různých prototypů, které podrobila náročnému testování. V roce 2015 pak kontrakt získala společnost Oshkosh Corporation, která má americké armádě dodat 16 900 vozidel JLTV - což je zkratka pro Jouint Light Tactical Vehicle.
Nemyslíme si, že by Humvee měl z americké armády v příštích letech zcela zmizet, s největší pravděpodobností se však stáhne do zázemí, kde bude stále mít co nabídnout. Na bojištích se však nejspíš bude ukazovat hlavně JLTV, které může nabídnout více prostoru, komfortu a hlavně bezpečí. Oproti Humvee je sice o něco větší, oproti masivně používaným odolným vozidlům MRAP je však výrazně menší a nabídne lepší výkony i manévrovatelnost.
Pod kapotou tohohle drobka je ukryt 6.6 litrový diesel V8 Duramax z produkce General Motors, který je spojen s automatickou převodovkou Allison. Maximální rychlost se pohybuje okolo 122 km/h a dojezd na nádrž okolo 643 kilometrů.
Během vývoje a testování stroje byly brány maximální ohledy na bezpečí a komfort posádky, vysokou spolehlivost a lepší schopnosti při jízdě v extrémním terénu i při dlouhých přesunech, jak informoval web Jalopnik a jeho armádní redakce Foxtrot Alpha. JLTV tak kromě jiného nabídne i podvozek s nastavitelnou světlou výškou, což vojáci ocení jak v terénu, tak během přesunů po klasických silnicích.
První složkou amerických ozbrojených sil, která dostala nové JLTV do užívání, se stala začátkem února tradiční Armáda (U.S. Army). Včera se však novým přírůstkem do vozového parku pochlubila i Námořní pěchota (U.S. Marines Corps).
Today, the first JLTV was fielded at the School of Infantry West. Take a look at what this bad boy can do. pic.twitter.com/aADFsIquE9
— U.S. Marines (@USMC) 28. února 2019
Jak se tedy zdá, JLTV by se mohl stát dalším aspirantem na ikonu mezi armádní technikou. Poněkud ale pochybujeme o tom, že by se nějaké slavné celebritě podařilo přemluvit Oskosh k výrobě čistě civilního provedení. I když nikdy neříkej nikdy.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?