Když se řekne osmiválec, většina z nás si nejspíš představí poctivou V8 pod kapotou americké klasiky. Známý ruský youtuber Vlad z kanálu Garage 54 se však rozhodl tento stereotyp poněkud narušit. Usmyslel si totiž, že motor s osmi válci nadělí i staré Ladě. Nečekejte však klasickou koncepci válců uspořádaných do V - Vlad totiž spojil dva standardní čtyřválce a vytvořil tak zřejmě první Ladu s řadovým osmiválcem.
U ruského YouTube kanálu Garage 54 jsme na bláznivé experimenty celkem zvyklí, v poslední době se však Vlad a jeho kolegové překonávají. Po pojízdném srubu se totiž pochlubili Ladou Niva s funkčním pohonem 6x6 a nyní přichází i klasický Žigulík poháněný řadovým osmiválcem.
Podobně jako předchozí zmíněné experimenty, ani tento se nepodařilo vměstnat do jednoho dílu. A tak zatímco v tom minulém je možné vidět technickou realizaci, včetně vytváření speciálního rámu a spojování dvou standardních čtyřválců, nyní už můžeme sledovat dolaďování celé stavby a první testovací jízdy.
Ještě předtím však bylo potřeba synchronizovat karburátory a vymyslet dostatečně účinné chlazení. Na rozdíl od běžných motorů V8 je totiž potřeba chladit dva nezávislé motory, což vyžaduje pořádný chladič. A protože Vlad je proslulý svými improvizacemi, použil místo klasického chladiče obyčejný domácí radiátor.
Po vyladění veškerých detailů v motorovém prostoru, včetně zajímavého lakování, přišel čas na první testovací jízdu. Cílem bylo vylepšit již dříve naměřené časy akcelerace z 0 na 60 km/h, ovšem v klasickém srovnání bránilo počasí. Zatímco časy akcelerace se standardní Ladou byly změřeny na suchém asfaltu, v době dokončení první verze už venku panovala tradiční ruská zima.
Vlad a jeho kolegové se však nenechali zastavit a ve své dílně objevili staré podomácku vyrobené pneumatiky s hřeby, které by měly vozu poskytnout adekvátní trakci. Ještě před jejich instalací však bylo potřeba převařit jejich středy a upravit podběhy Lady tak, aby hřeby nedrhly. Jak se ovšem později ukázalo, ani výrazně ohnuté lemy blatníků nakonec nestačily.
Dost už ale o technice a přípravách, vzhůru k prvním testovacím jízdám. Ty se odehrávaly na zasněžené cestě mimo běžný provoz, aby nedošlo k ohrožení ostatních motoristů. Během prvních jízd se ukázalo, že motor je v nízkých otáčkách celkem mrtvý a chybí mu točivý moment. Po překonání 2.5 tisíce otáček však motor ožije a pořádně řidiče zatlačí do sedačky.
Trakce vozu na sněhu však není kdovíjak oslnivá a tak byly všechny testovací jízdy poměrně děsivé. Největší hrůza v očích testovacích jezdců však byla vidět ve chvíli, kdy se ukázalo, že Lada moc dobře nebrzdí. Během testů se také ukázalo pár drobných vad - například během prvních jízd běžel motor kvůli chybějícímu kontaktu jen na sedm válců. Během poslední jízdy zase nevydržel komponent chladící soustavy a z radiátoru se vyvalila pára.
Celkově však byli oba jezdci z vozu až příjemně překvapeni. Původní obavy, zda poněkud humpolácké propojení motorů vydrží, se totiž ukázaly být neopodstatněné. Motor se navíc projevoval velice zajímavě, na sešlápnutí plynového pedálu reagoval rychle a dokázal podat slušný výkon i bez jemného ladění.
Zpátky ale k původním cílům a statistikám. Zatímco Lada s originálním motorem zvládla akceleraci z 0 na 60 km/h za 6.5 sekundy, varianta s osmi válci to zvládala už za rovných 6 sekund. Přenos výkonu na podklad byl přitom značně limitován a minimálně celou první sekundu hrabala kola naprázdno.
Další díl mapující tento působivý projekt by však měl přinést další technické úpravy a hlavně test vozu na místě, kde bude trakce výrazně lepší. A protože zima v Rusku ještě nějakou chvíli neskončí, pravděpodobně se Garage 54 vydá na nějakou dostatečně promrzlou plochu, která udrží jejich Ladu a současně nabídne pneumatikám s hřeby dostatečný prostor k „zakousnutí se" do podkladu.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.