Lada s 2.7 litrovým řadovým osmiválcem? Ruský experiment dostal radiátor místo chladiče

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 26. února 2019, 11:19 Google+

Když se řekne osmiválec, většina z nás si nejspíš představí poctivou V8 pod kapotou americké klasiky. Známý ruský youtuber Vlad z kanálu Garage 54 se však rozhodl tento stereotyp poněkud narušit. Usmyslel si totiž, že motor s osmi válci nadělí i staré Ladě. Nečekejte však klasickou koncepci válců uspořádaných do V - Vlad totiž spojil dva standardní čtyřválce a vytvořil tak zřejmě první Ladu s řadovým osmiválcem.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Spojením dvou motorů dostala Lada 2.7 litrový řadový osmiválec (YouTube/Garage 54 ENG)

Spojením dvou motorů dostala Lada 2.7 litrový řadový osmiválec (YouTube/Garage 54 ENG) | foto: youtube.com

Sdílejte článek

U ruského YouTube kanálu Garage 54 jsme na bláznivé experimenty celkem zvyklí, v poslední době se však Vlad a jeho kolegové překonávají. Po pojízdném srubu se totiž pochlubili Ladou Niva s funkčním pohonem 6x6 a nyní přichází i klasický Žigulík poháněný řadovým osmiválcem.

Podobně jako předchozí zmíněné experimenty, ani tento se nepodařilo vměstnat do jednoho dílu. A tak zatímco v tom minulém je možné vidět technickou realizaci, včetně vytváření speciálního rámu a spojování dvou standardních čtyřválců, nyní už můžeme sledovat dolaďování celé stavby a první testovací jízdy.

Ještě předtím však bylo potřeba synchronizovat karburátory a vymyslet dostatečně účinné chlazení. Na rozdíl od běžných motorů V8 je totiž potřeba chladit dva nezávislé motory, což vyžaduje pořádný chladič. A protože Vlad je proslulý svými improvizacemi, použil místo klasického chladiče obyčejný domácí radiátor.

Po vyladění veškerých detailů v motorovém prostoru, včetně zajímavého lakování, přišel čas na první testovací jízdu. Cílem bylo vylepšit již dříve naměřené časy akcelerace z 0 na 60 km/h, ovšem v klasickém srovnání bránilo počasí. Zatímco časy akcelerace se standardní Ladou byly změřeny na suchém asfaltu, v době dokončení první verze už venku panovala tradiční ruská zima.

Vlad a jeho kolegové se však nenechali zastavit a ve své dílně objevili staré podomácku vyrobené pneumatiky s hřeby, které by měly vozu poskytnout adekvátní trakci. Ještě před jejich instalací však bylo potřeba převařit jejich středy a upravit podběhy Lady tak, aby hřeby nedrhly. Jak se ovšem později ukázalo, ani výrazně ohnuté lemy blatníků nakonec nestačily.

Dost už ale o technice a přípravách, vzhůru k prvním testovacím jízdám. Ty se odehrávaly na zasněžené cestě mimo běžný provoz, aby nedošlo k ohrožení ostatních motoristů. Během prvních jízd se ukázalo, že motor je v nízkých otáčkách celkem mrtvý a chybí mu točivý moment. Po překonání 2.5 tisíce otáček však motor ožije a pořádně řidiče zatlačí do sedačky.

zdroj: youtube.com

Trakce vozu na sněhu však není kdovíjak oslnivá a tak byly všechny testovací jízdy poměrně děsivé. Největší hrůza v očích testovacích jezdců však byla vidět ve chvíli, kdy se ukázalo, že Lada moc dobře nebrzdí. Během testů se také ukázalo pár drobných vad - například během prvních jízd běžel motor kvůli chybějícímu kontaktu jen na sedm válců. Během poslední jízdy zase nevydržel komponent chladící soustavy a z radiátoru se vyvalila pára.

Celkově však byli oba jezdci z vozu až příjemně překvapeni. Původní obavy, zda poněkud humpolácké propojení motorů vydrží, se totiž ukázaly být neopodstatněné. Motor se navíc projevoval velice zajímavě, na sešlápnutí plynového pedálu reagoval rychle a dokázal podat slušný výkon i bez jemného ladění.

Zpátky ale k původním cílům a statistikám. Zatímco Lada s originálním motorem zvládla akceleraci z 0 na 60 km/h za 6.5 sekundy, varianta s osmi válci to zvládala už za rovných 6 sekund. Přenos výkonu na podklad byl přitom značně limitován a minimálně celou první sekundu hrabala kola naprázdno. 

zdroj: youtube.com

Další díl mapující tento působivý projekt by však měl přinést další technické úpravy a hlavně test vozu na místě, kde bude trakce výrazně lepší. A protože zima v Rusku ještě nějakou chvíli neskončí, pravděpodobně se Garage 54 vydá na nějakou dostatečně promrzlou plochu, která udrží jejich Ladu a současně nabídne pneumatikám s hřeby dostatečný prostor k „zakousnutí se" do podkladu. 

Vytisknout

Diskuze: Lada s 2.7 litrovým řadovým osmiválcem? Ruský experiment dostal radiátor místo chladiče

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Společnost CX Racing už připravuje konverzní sadu pro instalaci ikonického motoru 2JZ-GTE pod kapotu nové generace modelu Supra (Facebook/CX Racing)

Nová Toyota Supra může dostat ikonický motor 2JZ, fanoušci už připravují…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud