Podle analytiků by se mohl stát rok 2018 zlomovým bodem historie, kdy poptávka po automobilech se spalovacími motory dosáhla svého absolutního vrcholu. V roce 2019 se pak očekává pozvolné klesání klesání poptávky po čistě spalovacích motorech a nárůst zájmu o elektromobilitu a další alternativní paliva.
„Na začátku roku jsme měli mnohem optimističtější pohled na světový trh," uvedl Felipe Munoz, analytik Jato Dynamics zaměřený na globální trh s automobily, v rozhovoru pro Financial Times. „V uplynulých šesti měsících se však změnil."
Předpovědi z ledna minulého roku očekávaly, že se bude poptávka po vozidlech se spalovacími motory zvyšovat až do roku 2022. Výsledky tří největších automobilových trhů (Čína, Evropa, USA) však ukázaly, že růst v roce 2018 nebyl tak velký, jak se očekávalo. V budoucích letech by tak místo dalšího růstu mohlo nastat spíše zmenšování.
„Pokud budeme vycházet z výsledků globálních prodejů za říjen a odhadů pro měsíce listopad a prosinec, pak jsme zřejmě v roce 2018 zažili vrchol prodejů automobilů se spalovacími motory," komentoval statistiky Munoz.
„Pokud se podíváme na rok 2018, od léta vidíme pokles prodeje nových automobilů na všech důležitých trzích," dodal pro Financial Times Axel Schmidt z Accenture. „Prodej automobilů se spalovacími motory zákazníkům - v budoucnosti už neporoste."
Na celkovém poklesu poptávky po nových automobilech se podepsalo několik faktorů, mezi které patří například Americko-Čínská obchodní válka, zpřísňování emisních limitů v Evropě nebo Brexit. Svůj podíl však podle The Drive nese i snižování příjmů v amerických rodinách. Celosvětový pokles prodeje automobilů se však neočekává. Podle některých odhadů by se měl například trh s elektromobily až čtyřnásobně zvětšit, což by mělo zabránit celkovému poklesu trhu s novými automobily.
Na tom mají velkou zásluhu zejména dostupnější elektromobily, které jsou pro zákazníky atraktivní. Web The Drive, který na analýzu upozornil, zmiňuje například moderní elektrické crossovery značek Hyundai a Kia, které nabízejí výhodnější ceny a přesto si zachovávají plně použitelné parametry stran výkonu i dojezdu na jedno nabití.
Velké zásluhy na růstu trhu elektromobilů však nese především Čína, kde se elektromobily prodávají v největších počtech. Za zmínku však stojí i pozvolný nástup vozidel s palivovými články, kterému však v plném rozkvětu brání nerozhodnost automobilek. Ty si totiž stále nejsou jisty, zda se má stát vodík skutečným palivem budoucnosti.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.