Podle analytiků by se mohl stát rok 2018 zlomovým bodem historie, kdy poptávka po automobilech se spalovacími motory dosáhla svého absolutního vrcholu. V roce 2019 se pak očekává pozvolné klesání klesání poptávky po čistě spalovacích motorech a nárůst zájmu o elektromobilitu a další alternativní paliva.
„Na začátku roku jsme měli mnohem optimističtější pohled na světový trh," uvedl Felipe Munoz, analytik Jato Dynamics zaměřený na globální trh s automobily, v rozhovoru pro Financial Times. „V uplynulých šesti měsících se však změnil."
Předpovědi z ledna minulého roku očekávaly, že se bude poptávka po vozidlech se spalovacími motory zvyšovat až do roku 2022. Výsledky tří největších automobilových trhů (Čína, Evropa, USA) však ukázaly, že růst v roce 2018 nebyl tak velký, jak se očekávalo. V budoucích letech by tak místo dalšího růstu mohlo nastat spíše zmenšování.
„Pokud budeme vycházet z výsledků globálních prodejů za říjen a odhadů pro měsíce listopad a prosinec, pak jsme zřejmě v roce 2018 zažili vrchol prodejů automobilů se spalovacími motory," komentoval statistiky Munoz.
„Pokud se podíváme na rok 2018, od léta vidíme pokles prodeje nových automobilů na všech důležitých trzích," dodal pro Financial Times Axel Schmidt z Accenture. „Prodej automobilů se spalovacími motory zákazníkům - v budoucnosti už neporoste."
Na celkovém poklesu poptávky po nových automobilech se podepsalo několik faktorů, mezi které patří například Americko-Čínská obchodní válka, zpřísňování emisních limitů v Evropě nebo Brexit. Svůj podíl však podle The Drive nese i snižování příjmů v amerických rodinách. Celosvětový pokles prodeje automobilů se však neočekává. Podle některých odhadů by se měl například trh s elektromobily až čtyřnásobně zvětšit, což by mělo zabránit celkovému poklesu trhu s novými automobily.
Na tom mají velkou zásluhu zejména dostupnější elektromobily, které jsou pro zákazníky atraktivní. Web The Drive, který na analýzu upozornil, zmiňuje například moderní elektrické crossovery značek Hyundai a Kia, které nabízejí výhodnější ceny a přesto si zachovávají plně použitelné parametry stran výkonu i dojezdu na jedno nabití.
Velké zásluhy na růstu trhu elektromobilů však nese především Čína, kde se elektromobily prodávají v největších počtech. Za zmínku však stojí i pozvolný nástup vozidel s palivovými články, kterému však v plném rozkvětu brání nerozhodnost automobilek. Ty si totiž stále nejsou jisty, zda se má stát vodík skutečným palivem budoucnosti.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?