Správná pozice za volantem je důležitá nejen kvůli komfortu, ale také kvůli ovladatelnosti a bezpečnosti. Mnoho řidičů se však stále mnohdy zcela neúmyslně dopouští chyb, které by je mohli vyjít v krizových situacích draho. A jednou z nejčastějších chyb bývá špatné držení volantu, které může v kombinaci s airbagy přivodit zbytečná a poměrně vážná zranění.
Během uplynulých desetiletí urazil vývoj automobilů obrovský kus cesty. Vozy jsou dnes prostornější, spolehlivější, rychlejší a hlavně bezpečnější. Některé prvky výbavy však vyžadují, aby se jim řidiči částečně přizpůsobily. Nejedná se přitom o žádná omezení - ba naopak. Pokud řidič dělá věci správně, většinou tak předchází hned několika hrozbám.
Skvělým příkladem může být správné držení volantu, které také prošlo několika trendy. Na toto téma nedávno upozornil Nick Douglas z webu lifehacker, který se po 10 letech znovu rozhodl řídit. V řadě věcí jsou pro něj moderní automobily příjemnější, na jednu věc si však stále nemůže zvyknout - správné držení volantu.
Když se totiž Douglas učil řídit, bylo mu vysvětlováno, že má mít ruce na pozici 10 a 2. A s touto teorií se dost možná setkáte i u svých známých, kteří již vlastní řidičské oprávnění nějaké to desetiletí. V dnešní době se však ruce na pozici 10 hodin a 2 hodin považují za poměrně nebezpečný zlozvyk, který může podle amerického úřadu pro bezpečnost silničního provozu NHTSA vést v případě nehody k vážným zraněním.
Na vině jsou přitom celkem paradoxně airbagy, které jsou designovány k ochraně hlavy a hrudi během nehody. Pokud ale držíte ruce na volantu příliš vysoko, existuje šance, že vám je airbag vymrští přímo do obličeje a způsobí vám tak zranění. Web NBC News navíc ve svém článku z roku 2012 varuje i před rizikem poranění rukou od směsi, která airbag odpaluje a nafukuje.
Správně by tak ruce na volantu měly být naproti sobě a to na pozici 9. hodina a 3. hodina. V případě nehody a nafouknutí airbagu zůstávají ruce stranou a riziko zranění se výrazně snižuje.
Ruce na volantu v pozici 9 a 3 hodiny jsou navíc snadným způsobem, jak získat lepší kontrolu nad vozem. V této poloze totiž získáváte mnohem větší manévrovací prostor, než při jiném držení volantu. Snadno tak můžete projet ostřejší zatáčku, aniž byste museli zbytečně volant pouštět a přehmatávat. A pokud víte, že se blížíte ke skutečně ostré zatáčce, zkuste ruce na volantu předem posunout. V ideálním případě by měly zůstat stále naproti sobě, což vám umožní maximální rozsah.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.