Navzdory moderním zabezpečovacím systémům jsou železniční přejezdy stále poměrně nebezpečným místem, kde se každý rok odehrávají desítky tragických nehod. Kromě rizik spojených s jeho překonáváním se však pravidelně setkáváme i s potížemi při čekání, než vlak bezpečně projede.
Už v autoškole se začínající řidiči učí, jak by se měli u železničního přejezdu chovat. Co znamená jaké světlo, kdy před přejezdem zpomalit na jakou rychlost, jakou rychlostí přejezd překonávat, zda se lze na přejezdu otáčet, zda můžeme na přejezdu předjíždět nebo kdy nesmíme na přejezd za žádných okolností vjet.
Většinu z toho snad řidiči běžně znají a dodržují, ovšem v Zákoně o silničním provozu je ještě jedna drobnost vztahující se k železničním přejezdům, na kterou mnoho řidičů nepamatuje a zvláště v zimních měsících se z toho začíná stávat velice nepříjemný problém.
Onu kritickou část bychom našli v zákoně č 361/2000 Sb., § 32 Osvětlení vozidel. Ve třetím odstavci je totiž v poslední větou jasně uvedeno, že „Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru.”
Přesto se neustále stává, že řidiči přijíždějící k železničnímu přejezdu nechávají potkávací světla puštěná, což zvláště v posledních měsících, kdy se stmívá poměrně brzy, velice nepříjemně oslňuje protijedoucí řidiče i strojvůdce projíždějícího vlaku. Těžko soudit, zda za to může neznalost či ignorace, avšak tohle chování je krajně nepříjemné a v jistých ohledech může být i nebezpečné.
Řidič, který byl takto delší dobu oslňován, si totiž bude muset znovu zvykat na jinak panující tmu. Po několik desítek metrů své jízdy tak jeho zrak nebude fungovat zcela stoprocentně, což by mohlo vést až k nehodě a případným zraněním.
Tomu se přitom dá jednoduše zabránit a to přepnutím světel z potkávacích na obrysová. Tak zůstane váš vůz zezadu stále dobře vidět a vaše hlavní světlomety nebudou nikoho oslňovat. Úplně ideální je pak postupovat takto i když jste třeba až druhý nebo třetí řidič v koloně. Svým jednáním tak možná inspirujete další řidiče a všem se bude po zvednutí závor pohodlněji a bezpečněji cestovat.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?