Nový Lexus UX mění svět aerodynamiky. Jeho konstruktérka se inspirovala ve světě Formule 1

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 5. listopadu 2018, 12:58 Google+

Nový crossover Lexus UX, který dorazí na evropský trh začátkem příštího roku, přináší několik světových novinek v oblasti aerodynamiky. Vůz, jehož hlavní konstruktérkou je žena, se inspiroval i u Formule 1.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nový Lexus UX mění svět aerodynamiky. Chika Kako, jeho konstruktérka, se inspirovala ve světě Formule 1

Nový Lexus UX mění svět aerodynamiky. Chika Kako, jeho konstruktérka, se inspirovala ve světě Formule 1 | foto: Lexus

Sdílejte článek

První recenze nového modelu chválí hbitost a agilní jízdní vlastnosti modelu UX. Mohou za to aerodynamické vychytávky, které má tento vůz jako úplně první na světě. “Chtěla jsem, aby UX přinesl výhody tradičního crossoveru, což je vyšší poloha řidiče a lepší výhled ven. Ty jsem ale záměrně zkombinovala s dynamickými jízdními schopnostmi a agilitou hatchbacku,” vysvětluje Chika Kako, hlavní konstruktérka modelu UX, s tím, že tak ctí předsevzetí Akia Toyody o tom, že každý Lexus má přinášet potěšení za volantem.

Tři světové inovace

Tým, který se předtím podílel na vývoji supersportu Lexus LFA a modelové řady F, dostal za úkol vytvořit mimořádně tuhou podvozkovou platformu, což je základ prvotřídní kultivovanosti a jízdního chování. Panely karoserie vytvořili z hliníku a kompozitních materiálů kvůli úspoře hmotnosti a snížení těžiště. To však byl pouze začátek. Výsledek se totiž pyšní hned třemi světovými aerodynamickými inovacemi:

1. Aerodynamická zadní světla

Zadní skupinové svítilny nového UX využívají propracovaný design, který je poutavý i mimořádně aerodynamický. Do světel jsou zabudovány lamely, které asi o 16 procent snižují změny tlaku vzduchu, a tak přispívají k vynikající stabilitě zádě při zatáčení a za jízdy v příčném větru. Markantní vzhled dodává vozu průběžná světelná linka tvořená 120 LED zdroji, která se směrem ke středu jemně zužuje a v nejtenčím bodě její tloušťka činí pouhé tři milimetry.

2. Speciální lemování

Lemování kolem podběhů kol u crossoverů zpravidla chrání karoserii před štěrkem odlétávajícím od pneumatik. U nového UX se Lexus rozhodl jejich funkci o něco rozšířit: “Do horní části lemování jsme začlenili stupínek, jehož úkolem je potlačovat vertikální houpání karoserie při průjezdu zatáčkami, čímž se zvyšuje stabilita a preciznost řízení,” popisuje Kako.

3. Vylepšená kola

Aerodynamická kola o velikosti 17" ve stříbrném metalickém odstínu mají po obou stranách paprsků speciální klapky. Toto řešení je v rámci vozů značky Lexus použito vůbec poprvé. Tvarování vychází z takzvané Gurneyho klapky, která se používá na zadním křídle závodních monopostů Formule 1 a slouží k regulaci proudění vzduchu a zvýšení přítlaku. Tato nová a pokroková konstrukce přináší sebejistější jízdu prostřednictvím stabilních brzdných schopností, vyšší účinnosti chlazení a potlačení nežádoucího víření vzduchu po stranách vozidla.

Snížení aerodynamického odporu modelu UX se následně odráží ve snížení spotřeby paliva, víření vzduchu a aerodynamického hluku. Kromě výše zmíněných inovací se konstruktéři Lexus zaměřili i na hladký povrch spodní části karoserie a aerodynamická vnější zpětná zrcátka, která se inspirovala zrcátky kupé LC.

Ověřeno náročným testováním

“U Lexusu máme štěstí, že můžeme využívat jeden z největších a nejpropracovanějších aerodynamických tunelů na světě. Oblouk tohoto tunelu, který se otevřel v březnu roku 2013, měří 22 metrů na výšku a 260 metrů na délku,” říká Kako. “Jeho hlavní funkcí je zajistit stabilní proud vzduchu kolem vozidla. Když například vůz jede ustálenou rychlostí 100 km/h, odpor vzduchu představuje až 70 procent veškerých sil ovlivňujících celkové jízdní schopnosti.”

Po testech v tunelu a na okruhu byl nový UX předán týmu “jezdeckých mistrů” Lexus, kteří se věnují už jen odlaďování drobných detailů. Absolvovali tisíce kilometrů za všech jízdních podmínek a skončili až po dosažení dokonalého vyvážení vozidla na každém povrchu.

“Prodejci již přijímají objednávky a první vozy dorazí počátkem roku 2019 do autosalonů. Často proto myslím na majitele nového UX a skutečně věřím, že se jim jejich nový vůz bude líbit. To je pro mne tou nejlepší odměnou,” usmívá se Chika Kako.

Vytisknout

Diskuze: Nový Lexus UX mění svět aerodynamiky. Jeho konstruktérka se inspirovala ve světě Formule 1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb Combi L&K 2,0 TDI 142 kW 4x4 – vrchol nabídky, stojí za to ?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – život ve městě a elektrický provoz

Subaru Outback

TEST Subaru Outback Geyser – unikátní kříženec kombíku, offroadu a prémiovky

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat?

reklama

Doporučujeme

Tesla Roadster ve vesmíru

Vesmírný Tesla Roadster už minul Mars, oznámilo SpaceX. Kdy a jak jeho cesta…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud