Nový Lexus UX mění svět aerodynamiky. Jeho konstruktérka se inspirovala ve světě Formule 1

Nový Lexus UX mění svět aerodynamiky. Chika Kako, jeho konstruktérka, se inspirovala ve světě Formule 1
Nový Lexus UX mění svět aerodynamiky. Chika Kako, jeho konstruktérka, se inspirovala ve světě Formule 1, foto: Lexus
Antonín Marek , AutoRoad.cz 5. listopadu 2018 12:58
Sdílej:

Nový crossover Lexus UX, který dorazí na evropský trh začátkem příštího roku, přináší několik světových novinek v oblasti aerodynamiky. Vůz, jehož hlavní konstruktérkou je žena, se inspiroval i u Formule 1.

První recenze nového modelu chválí hbitost a agilní jízdní vlastnosti modelu UX. Mohou za to aerodynamické vychytávky, které má tento vůz jako úplně první na světě. “Chtěla jsem, aby UX přinesl výhody tradičního crossoveru, což je vyšší poloha řidiče a lepší výhled ven. Ty jsem ale záměrně zkombinovala s dynamickými jízdními schopnostmi a agilitou hatchbacku,” vysvětluje Chika Kako, hlavní konstruktérka modelu UX, s tím, že tak ctí předsevzetí Akia Toyody o tom, že každý Lexus má přinášet potěšení za volantem.

Tři světové inovace

Tým, který se předtím podílel na vývoji supersportu Lexus LFA a modelové řady F, dostal za úkol vytvořit mimořádně tuhou podvozkovou platformu, což je základ prvotřídní kultivovanosti a jízdního chování. Panely karoserie vytvořili z hliníku a kompozitních materiálů kvůli úspoře hmotnosti a snížení těžiště. To však byl pouze začátek. Výsledek se totiž pyšní hned třemi světovými aerodynamickými inovacemi:

1. Aerodynamická zadní světla

Zadní skupinové svítilny nového UX využívají propracovaný design, který je poutavý i mimořádně aerodynamický. Do světel jsou zabudovány lamely, které asi o 16 procent snižují změny tlaku vzduchu, a tak přispívají k vynikající stabilitě zádě při zatáčení a za jízdy v příčném větru. Markantní vzhled dodává vozu průběžná světelná linka tvořená 120 LED zdroji, která se směrem ke středu jemně zužuje a v nejtenčím bodě její tloušťka činí pouhé tři milimetry.

2. Speciální lemování

Lemování kolem podběhů kol u crossoverů zpravidla chrání karoserii před štěrkem odlétávajícím od pneumatik. U nového UX se Lexus rozhodl jejich funkci o něco rozšířit: “Do horní části lemování jsme začlenili stupínek, jehož úkolem je potlačovat vertikální houpání karoserie při průjezdu zatáčkami, čímž se zvyšuje stabilita a preciznost řízení,” popisuje Kako.

3. Vylepšená kola

Aerodynamická kola o velikosti 17" ve stříbrném metalickém odstínu mají po obou stranách paprsků speciální klapky. Toto řešení je v rámci vozů značky Lexus použito vůbec poprvé. Tvarování vychází z takzvané Gurneyho klapky, která se používá na zadním křídle závodních monopostů Formule 1 a slouží k regulaci proudění vzduchu a zvýšení přítlaku. Tato nová a pokroková konstrukce přináší sebejistější jízdu prostřednictvím stabilních brzdných schopností, vyšší účinnosti chlazení a potlačení nežádoucího víření vzduchu po stranách vozidla.

Snížení aerodynamického odporu modelu UX se následně odráží ve snížení spotřeby paliva, víření vzduchu a aerodynamického hluku. Kromě výše zmíněných inovací se konstruktéři Lexus zaměřili i na hladký povrch spodní části karoserie a aerodynamická vnější zpětná zrcátka, která se inspirovala zrcátky kupé LC.

Ověřeno náročným testováním

“U Lexusu máme štěstí, že můžeme využívat jeden z největších a nejpropracovanějších aerodynamických tunelů na světě. Oblouk tohoto tunelu, který se otevřel v březnu roku 2013, měří 22 metrů na výšku a 260 metrů na délku,” říká Kako. “Jeho hlavní funkcí je zajistit stabilní proud vzduchu kolem vozidla. Když například vůz jede ustálenou rychlostí 100 km/h, odpor vzduchu představuje až 70 procent veškerých sil ovlivňujících celkové jízdní schopnosti.”

Po testech v tunelu a na okruhu byl nový UX předán týmu “jezdeckých mistrů” Lexus, kteří se věnují už jen odlaďování drobných detailů. Absolvovali tisíce kilometrů za všech jízdních podmínek a skončili až po dosažení dokonalého vyvážení vozidla na každém povrchu.

“Prodejci již přijímají objednávky a první vozy dorazí počátkem roku 2019 do autosalonů. Často proto myslím na majitele nového UX a skutečně věřím, že se jim jejich nový vůz bude líbit. To je pro mne tou nejlepší odměnou,” usmívá se Chika Kako.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.