Nový crossover Lexus UX, který dorazí na evropský trh začátkem příštího roku, přináší několik světových novinek v oblasti aerodynamiky. Vůz, jehož hlavní konstruktérkou je žena, se inspiroval i u Formule 1.
První recenze nového modelu chválí hbitost a agilní jízdní vlastnosti modelu UX. Mohou za to aerodynamické vychytávky, které má tento vůz jako úplně první na světě. “Chtěla jsem, aby UX přinesl výhody tradičního crossoveru, což je vyšší poloha řidiče a lepší výhled ven. Ty jsem ale záměrně zkombinovala s dynamickými jízdními schopnostmi a agilitou hatchbacku,” vysvětluje Chika Kako, hlavní konstruktérka modelu UX, s tím, že tak ctí předsevzetí Akia Toyody o tom, že každý Lexus má přinášet potěšení za volantem.
Tři světové inovace
Tým, který se předtím podílel na vývoji supersportu Lexus LFA a modelové řady F, dostal za úkol vytvořit mimořádně tuhou podvozkovou platformu, což je základ prvotřídní kultivovanosti a jízdního chování. Panely karoserie vytvořili z hliníku a kompozitních materiálů kvůli úspoře hmotnosti a snížení těžiště. To však byl pouze začátek. Výsledek se totiž pyšní hned třemi světovými aerodynamickými inovacemi:
1. Aerodynamická zadní světla
Zadní skupinové svítilny nového UX využívají propracovaný design, který je poutavý i mimořádně aerodynamický. Do světel jsou zabudovány lamely, které asi o 16 procent snižují změny tlaku vzduchu, a tak přispívají k vynikající stabilitě zádě při zatáčení a za jízdy v příčném větru. Markantní vzhled dodává vozu průběžná světelná linka tvořená 120 LED zdroji, která se směrem ke středu jemně zužuje a v nejtenčím bodě její tloušťka činí pouhé tři milimetry.
2. Speciální lemování
Lemování kolem podběhů kol u crossoverů zpravidla chrání karoserii před štěrkem odlétávajícím od pneumatik. U nového UX se Lexus rozhodl jejich funkci o něco rozšířit: “Do horní části lemování jsme začlenili stupínek, jehož úkolem je potlačovat vertikální houpání karoserie při průjezdu zatáčkami, čímž se zvyšuje stabilita a preciznost řízení,” popisuje Kako.
3. Vylepšená kola
Aerodynamická kola o velikosti 17" ve stříbrném metalickém odstínu mají po obou stranách paprsků speciální klapky. Toto řešení je v rámci vozů značky Lexus použito vůbec poprvé. Tvarování vychází z takzvané Gurneyho klapky, která se používá na zadním křídle závodních monopostů Formule 1 a slouží k regulaci proudění vzduchu a zvýšení přítlaku. Tato nová a pokroková konstrukce přináší sebejistější jízdu prostřednictvím stabilních brzdných schopností, vyšší účinnosti chlazení a potlačení nežádoucího víření vzduchu po stranách vozidla.
Snížení aerodynamického odporu modelu UX se následně odráží ve snížení spotřeby paliva, víření vzduchu a aerodynamického hluku. Kromě výše zmíněných inovací se konstruktéři Lexus zaměřili i na hladký povrch spodní části karoserie a aerodynamická vnější zpětná zrcátka, která se inspirovala zrcátky kupé LC.
Ověřeno náročným testováním
“U Lexusu máme štěstí, že můžeme využívat jeden z největších a nejpropracovanějších aerodynamických tunelů na světě. Oblouk tohoto tunelu, který se otevřel v březnu roku 2013, měří 22 metrů na výšku a 260 metrů na délku,” říká Kako. “Jeho hlavní funkcí je zajistit stabilní proud vzduchu kolem vozidla. Když například vůz jede ustálenou rychlostí 100 km/h, odpor vzduchu představuje až 70 procent veškerých sil ovlivňujících celkové jízdní schopnosti.”
Po testech v tunelu a na okruhu byl nový UX předán týmu “jezdeckých mistrů” Lexus, kteří se věnují už jen odlaďování drobných detailů. Absolvovali tisíce kilometrů za všech jízdních podmínek a skončili až po dosažení dokonalého vyvážení vozidla na každém povrchu.
“Prodejci již přijímají objednávky a první vozy dorazí počátkem roku 2019 do autosalonů. Často proto myslím na majitele nového UX a skutečně věřím, že se jim jejich nový vůz bude líbit. To je pro mne tou nejlepší odměnou,” usmívá se Chika Kako.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.