Nový Lexus UX mění svět aerodynamiky. Jeho konstruktérka se inspirovala ve světě Formule 1

Nový Lexus UX mění svět aerodynamiky. Chika Kako, jeho konstruktérka, se inspirovala ve světě Formule 1
Nový Lexus UX mění svět aerodynamiky. Chika Kako, jeho konstruktérka, se inspirovala ve světě Formule 1, foto: Lexus
Antonín Marek , AutoRoad.cz 5. listopadu 2018 12:58
Sdílej:

Nový crossover Lexus UX, který dorazí na evropský trh začátkem příštího roku, přináší několik světových novinek v oblasti aerodynamiky. Vůz, jehož hlavní konstruktérkou je žena, se inspiroval i u Formule 1.

První recenze nového modelu chválí hbitost a agilní jízdní vlastnosti modelu UX. Mohou za to aerodynamické vychytávky, které má tento vůz jako úplně první na světě. “Chtěla jsem, aby UX přinesl výhody tradičního crossoveru, což je vyšší poloha řidiče a lepší výhled ven. Ty jsem ale záměrně zkombinovala s dynamickými jízdními schopnostmi a agilitou hatchbacku,” vysvětluje Chika Kako, hlavní konstruktérka modelu UX, s tím, že tak ctí předsevzetí Akia Toyody o tom, že každý Lexus má přinášet potěšení za volantem.

Tři světové inovace

Tým, který se předtím podílel na vývoji supersportu Lexus LFA a modelové řady F, dostal za úkol vytvořit mimořádně tuhou podvozkovou platformu, což je základ prvotřídní kultivovanosti a jízdního chování. Panely karoserie vytvořili z hliníku a kompozitních materiálů kvůli úspoře hmotnosti a snížení těžiště. To však byl pouze začátek. Výsledek se totiž pyšní hned třemi světovými aerodynamickými inovacemi:

1. Aerodynamická zadní světla

Zadní skupinové svítilny nového UX využívají propracovaný design, který je poutavý i mimořádně aerodynamický. Do světel jsou zabudovány lamely, které asi o 16 procent snižují změny tlaku vzduchu, a tak přispívají k vynikající stabilitě zádě při zatáčení a za jízdy v příčném větru. Markantní vzhled dodává vozu průběžná světelná linka tvořená 120 LED zdroji, která se směrem ke středu jemně zužuje a v nejtenčím bodě její tloušťka činí pouhé tři milimetry.

2. Speciální lemování

Lemování kolem podběhů kol u crossoverů zpravidla chrání karoserii před štěrkem odlétávajícím od pneumatik. U nového UX se Lexus rozhodl jejich funkci o něco rozšířit: “Do horní části lemování jsme začlenili stupínek, jehož úkolem je potlačovat vertikální houpání karoserie při průjezdu zatáčkami, čímž se zvyšuje stabilita a preciznost řízení,” popisuje Kako.

3. Vylepšená kola

Aerodynamická kola o velikosti 17" ve stříbrném metalickém odstínu mají po obou stranách paprsků speciální klapky. Toto řešení je v rámci vozů značky Lexus použito vůbec poprvé. Tvarování vychází z takzvané Gurneyho klapky, která se používá na zadním křídle závodních monopostů Formule 1 a slouží k regulaci proudění vzduchu a zvýšení přítlaku. Tato nová a pokroková konstrukce přináší sebejistější jízdu prostřednictvím stabilních brzdných schopností, vyšší účinnosti chlazení a potlačení nežádoucího víření vzduchu po stranách vozidla.

Snížení aerodynamického odporu modelu UX se následně odráží ve snížení spotřeby paliva, víření vzduchu a aerodynamického hluku. Kromě výše zmíněných inovací se konstruktéři Lexus zaměřili i na hladký povrch spodní části karoserie a aerodynamická vnější zpětná zrcátka, která se inspirovala zrcátky kupé LC.

Ověřeno náročným testováním

“U Lexusu máme štěstí, že můžeme využívat jeden z největších a nejpropracovanějších aerodynamických tunelů na světě. Oblouk tohoto tunelu, který se otevřel v březnu roku 2013, měří 22 metrů na výšku a 260 metrů na délku,” říká Kako. “Jeho hlavní funkcí je zajistit stabilní proud vzduchu kolem vozidla. Když například vůz jede ustálenou rychlostí 100 km/h, odpor vzduchu představuje až 70 procent veškerých sil ovlivňujících celkové jízdní schopnosti.”

Po testech v tunelu a na okruhu byl nový UX předán týmu “jezdeckých mistrů” Lexus, kteří se věnují už jen odlaďování drobných detailů. Absolvovali tisíce kilometrů za všech jízdních podmínek a skončili až po dosažení dokonalého vyvážení vozidla na každém povrchu.

“Prodejci již přijímají objednávky a první vozy dorazí počátkem roku 2019 do autosalonů. Často proto myslím na majitele nového UX a skutečně věřím, že se jim jejich nový vůz bude líbit. To je pro mne tou nejlepší odměnou,” usmívá se Chika Kako.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.