Otvírání dveří od auta je naprosto všedním činností, které nikdo z nás nevěnuje příliš velkou pozornost. U řidičů ve Velké Británii se to však nejspíš brzy změní. Tamní ministerstvo dopravy chce totiž prosadit změnu, kvůli které budou muset řidiči otvírat dveře od auta levou rukou, což by mělo pomoci chránit životy cyklistů.
Jak uvedl web autoexpress, britské ministerstvo dopravy by do pravidel silničního provozu rádo dostalo tzv. „Dutch Reach," což se dá přeložit zhruba jako „Holandské sáhnutí / Holandský hmat." V podstatě se jedná o to, že řidiči na britských silnicích (kde se jezdí vlevo), budou muset otvírat dveře zevnitř levou rukou a spolujezdci pravou rukou.
Toto pravidlo se začalo šířit do světa z Nizozemska, kde jsou k cyklistům na silnicích velice ohleduplní a vstřícní. Jeho cílem je, aby se řidič musel při otvírání dveří podívat do zrcátka a tím se ujistil, že otevřením dveří nikoho neohrozí - zejména tedy právě cyklisty.
Pokud bychom chtěli stejné pravidlo aplikovat na českých silnicích, museli bychom po řidičích chtít, aby otvírali dveře pravou rukou a spolujezdci levou. Jak je totiž dobře patrné na níže umístěním videu, vždy se při takovém pohybu podíváme do zrcátka a podstatně se tak snižuje riziko nehody.
Kromě toho by se v britských pravidlech silničního provozu měla změnit i část, která mluví o předjíždění cyklistů. V současné době totiž říká, že by řidiči „měli" nechat cyklistům stejně místa, jako když předjíždějí jiný automobil. Jedná se však pouze o doporučení, které řada řidičů ignoruje. V nejbližší době by tak slovíčko „měli" nejspíše nahradí „musí."
Ke změnám se za ministerstvo dopravy vyjádřil Jesse Norman, který řekl: „Británie má jedny z nejbezpečnějších silnic na světě, ale chceme aby byly bezpečnější pro všechny - zejména pro cyklisty, chodce a další zranitelné uživatele silnice."
Změn vítají jak odborníci na bezpečnost, tak především propagátoři cyklistiky a odborníci na bezpečnost cyklistů. Například Duncan Dollimore z Cycling UK uvedl, že je ze změn nadšený, zejména díky vyšší ohleduplnosti vůči cyklistům „Těsné předjíždění a otvírání dveří před cyklisty je nejen nebezpečné, ale současně řadu lidí od jízdy městem na kole odrazuje.
Nicholas Lyes z Road nad Cycling také vítá uvedení tzv. „Dutch reach" do pravidel silničního provozu, neboť se jedná o drobnou změnu, která může přinést obrovský pokrok v bezpečnosti. Navíc dodává, že je důležité zbavit se uvažování „my versus oni," které na silnicích meze cyklisty a řidiči panuje, kdy řidiči nadávají na cyklisty a naopak. Lidé by si měli uvědomit, že silnici zkrátka užívají společně a že společným cílem nás všech je dorazit bezpečně do cíle."
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.