Otvírání dveří od auta je naprosto všedním činností, které nikdo z nás nevěnuje příliš velkou pozornost. U řidičů ve Velké Británii se to však nejspíš brzy změní. Tamní ministerstvo dopravy chce totiž prosadit změnu, kvůli které budou muset řidiči otvírat dveře od auta levou rukou, což by mělo pomoci chránit životy cyklistů.
Jak uvedl web autoexpress, britské ministerstvo dopravy by do pravidel silničního provozu rádo dostalo tzv. „Dutch Reach," což se dá přeložit zhruba jako „Holandské sáhnutí / Holandský hmat." V podstatě se jedná o to, že řidiči na britských silnicích (kde se jezdí vlevo), budou muset otvírat dveře zevnitř levou rukou a spolujezdci pravou rukou.
Toto pravidlo se začalo šířit do světa z Nizozemska, kde jsou k cyklistům na silnicích velice ohleduplní a vstřícní. Jeho cílem je, aby se řidič musel při otvírání dveří podívat do zrcátka a tím se ujistil, že otevřením dveří nikoho neohrozí - zejména tedy právě cyklisty.
Pokud bychom chtěli stejné pravidlo aplikovat na českých silnicích, museli bychom po řidičích chtít, aby otvírali dveře pravou rukou a spolujezdci levou. Jak je totiž dobře patrné na níže umístěním videu, vždy se při takovém pohybu podíváme do zrcátka a podstatně se tak snižuje riziko nehody.
Kromě toho by se v britských pravidlech silničního provozu měla změnit i část, která mluví o předjíždění cyklistů. V současné době totiž říká, že by řidiči „měli" nechat cyklistům stejně místa, jako když předjíždějí jiný automobil. Jedná se však pouze o doporučení, které řada řidičů ignoruje. V nejbližší době by tak slovíčko „měli" nejspíše nahradí „musí."
Ke změnám se za ministerstvo dopravy vyjádřil Jesse Norman, který řekl: „Británie má jedny z nejbezpečnějších silnic na světě, ale chceme aby byly bezpečnější pro všechny - zejména pro cyklisty, chodce a další zranitelné uživatele silnice."
Změn vítají jak odborníci na bezpečnost, tak především propagátoři cyklistiky a odborníci na bezpečnost cyklistů. Například Duncan Dollimore z Cycling UK uvedl, že je ze změn nadšený, zejména díky vyšší ohleduplnosti vůči cyklistům „Těsné předjíždění a otvírání dveří před cyklisty je nejen nebezpečné, ale současně řadu lidí od jízdy městem na kole odrazuje.
Nicholas Lyes z Road nad Cycling také vítá uvedení tzv. „Dutch reach" do pravidel silničního provozu, neboť se jedná o drobnou změnu, která může přinést obrovský pokrok v bezpečnosti. Navíc dodává, že je důležité zbavit se uvažování „my versus oni," které na silnicích meze cyklisty a řidiči panuje, kdy řidiči nadávají na cyklisty a naopak. Lidé by si měli uvědomit, že silnici zkrátka užívají společně a že společným cílem nás všech je dorazit bezpečně do cíle."
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?