Otvírání dveří od auta je naprosto všedním činností, které nikdo z nás nevěnuje příliš velkou pozornost. U řidičů ve Velké Británii se to však nejspíš brzy změní. Tamní ministerstvo dopravy chce totiž prosadit změnu, kvůli které budou muset řidiči otvírat dveře od auta levou rukou, což by mělo pomoci chránit životy cyklistů.
Jak uvedl web autoexpress, britské ministerstvo dopravy by do pravidel silničního provozu rádo dostalo tzv. „Dutch Reach," což se dá přeložit zhruba jako „Holandské sáhnutí / Holandský hmat." V podstatě se jedná o to, že řidiči na britských silnicích (kde se jezdí vlevo), budou muset otvírat dveře zevnitř levou rukou a spolujezdci pravou rukou.
Toto pravidlo se začalo šířit do světa z Nizozemska, kde jsou k cyklistům na silnicích velice ohleduplní a vstřícní. Jeho cílem je, aby se řidič musel při otvírání dveří podívat do zrcátka a tím se ujistil, že otevřením dveří nikoho neohrozí - zejména tedy právě cyklisty.
Pokud bychom chtěli stejné pravidlo aplikovat na českých silnicích, museli bychom po řidičích chtít, aby otvírali dveře pravou rukou a spolujezdci levou. Jak je totiž dobře patrné na níže umístěním videu, vždy se při takovém pohybu podíváme do zrcátka a podstatně se tak snižuje riziko nehody.
Kromě toho by se v britských pravidlech silničního provozu měla změnit i část, která mluví o předjíždění cyklistů. V současné době totiž říká, že by řidiči „měli" nechat cyklistům stejně místa, jako když předjíždějí jiný automobil. Jedná se však pouze o doporučení, které řada řidičů ignoruje. V nejbližší době by tak slovíčko „měli" nejspíše nahradí „musí."
Ke změnám se za ministerstvo dopravy vyjádřil Jesse Norman, který řekl: „Británie má jedny z nejbezpečnějších silnic na světě, ale chceme aby byly bezpečnější pro všechny - zejména pro cyklisty, chodce a další zranitelné uživatele silnice."
Změn vítají jak odborníci na bezpečnost, tak především propagátoři cyklistiky a odborníci na bezpečnost cyklistů. Například Duncan Dollimore z Cycling UK uvedl, že je ze změn nadšený, zejména díky vyšší ohleduplnosti vůči cyklistům „Těsné předjíždění a otvírání dveří před cyklisty je nejen nebezpečné, ale současně řadu lidí od jízdy městem na kole odrazuje.
Nicholas Lyes z Road nad Cycling také vítá uvedení tzv. „Dutch reach" do pravidel silničního provozu, neboť se jedná o drobnou změnu, která může přinést obrovský pokrok v bezpečnosti. Navíc dodává, že je důležité zbavit se uvažování „my versus oni," které na silnicích meze cyklisty a řidiči panuje, kdy řidiči nadávají na cyklisty a naopak. Lidé by si měli uvědomit, že silnici zkrátka užívají společně a že společným cílem nás všech je dorazit bezpečně do cíle."
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.