Otvírání dveří od auta je naprosto všedním činností, které nikdo z nás nevěnuje příliš velkou pozornost. U řidičů ve Velké Británii se to však nejspíš brzy změní. Tamní ministerstvo dopravy chce totiž prosadit změnu, kvůli které budou muset řidiči otvírat dveře od auta levou rukou, což by mělo pomoci chránit životy cyklistů.
Jak uvedl web autoexpress, britské ministerstvo dopravy by do pravidel silničního provozu rádo dostalo tzv. „Dutch Reach," což se dá přeložit zhruba jako „Holandské sáhnutí / Holandský hmat." V podstatě se jedná o to, že řidiči na britských silnicích (kde se jezdí vlevo), budou muset otvírat dveře zevnitř levou rukou a spolujezdci pravou rukou.
Toto pravidlo se začalo šířit do světa z Nizozemska, kde jsou k cyklistům na silnicích velice ohleduplní a vstřícní. Jeho cílem je, aby se řidič musel při otvírání dveří podívat do zrcátka a tím se ujistil, že otevřením dveří nikoho neohrozí - zejména tedy právě cyklisty.
Pokud bychom chtěli stejné pravidlo aplikovat na českých silnicích, museli bychom po řidičích chtít, aby otvírali dveře pravou rukou a spolujezdci levou. Jak je totiž dobře patrné na níže umístěním videu, vždy se při takovém pohybu podíváme do zrcátka a podstatně se tak snižuje riziko nehody.
Kromě toho by se v britských pravidlech silničního provozu měla změnit i část, která mluví o předjíždění cyklistů. V současné době totiž říká, že by řidiči „měli" nechat cyklistům stejně místa, jako když předjíždějí jiný automobil. Jedná se však pouze o doporučení, které řada řidičů ignoruje. V nejbližší době by tak slovíčko „měli" nejspíše nahradí „musí."
Ke změnám se za ministerstvo dopravy vyjádřil Jesse Norman, který řekl: „Británie má jedny z nejbezpečnějších silnic na světě, ale chceme aby byly bezpečnější pro všechny - zejména pro cyklisty, chodce a další zranitelné uživatele silnice."
Změn vítají jak odborníci na bezpečnost, tak především propagátoři cyklistiky a odborníci na bezpečnost cyklistů. Například Duncan Dollimore z Cycling UK uvedl, že je ze změn nadšený, zejména díky vyšší ohleduplnosti vůči cyklistům „Těsné předjíždění a otvírání dveří před cyklisty je nejen nebezpečné, ale současně řadu lidí od jízdy městem na kole odrazuje.
Nicholas Lyes z Road nad Cycling také vítá uvedení tzv. „Dutch reach" do pravidel silničního provozu, neboť se jedná o drobnou změnu, která může přinést obrovský pokrok v bezpečnosti. Navíc dodává, že je důležité zbavit se uvažování „my versus oni," které na silnicích meze cyklisty a řidiči panuje, kdy řidiči nadávají na cyklisty a naopak. Lidé by si měli uvědomit, že silnici zkrátka užívají společně a že společným cílem nás všech je dorazit bezpečně do cíle."
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?