Vodka sloužila po celá desetiletí jako palivo pracujícího lidu napříč východním blokem a i dnes se těší vysoké popularitě. Na výrobu poměrně jednoduchá lihovina má však více využití, než jen odstranit zábrany nebo vyčistit hlavu. Dá se ale použít i k pohonu tradičního spalovacího motoru?
To se rozhodli zjistit lidé z YouTube kanálu Life OD, kteří se v podobně bizarních experimentech naprosto vyžívají. V minulosti se například rozhodli vyzkoušet legendární Nokii 3310 v roli brzdové destičky, nebo univerzální silikonový olej WD-40 k mazání motoru. Jistě není potřeba zmiňovat, že každý z těchto experimentů byl předem určen k selhání.
Jak ale dopadne vodka v palivové nádrži? K tomuto pokusu si tvůrci videa vybrali letitý vůz Mercury, který ještě předtím poupravili podle svého šíleného stylu (střešní okno vyříznuté pilou, zaseknutá okna otevřená pomocí kusu rozbité svíčky). Pak už jen stačilo vyrazit do obchodu s alkoholem, kde pořídili čtyři lahve vodky - každou od jiného výrobce.
Již cestou zpět do dílny se na přístrojové desce rozsvítilo tzv. hladové oko, které upozorňovalo na prázdnou nádrž. I po příjezdu však v palivové nádrži zbývala trocha paliva, kterou se pánové místo vypuštění rozhodli spálit v motoru - jednoduše jen přizvedli zadní nápravu, zařadili rychlost a zasekli plynový pedál.
Jakmile byla nádrž prázdná, nalili do ní obsah všech lahví, tedy mínus pár deci, které padly během degustace. A výsledek? Auto sice po nastartování naskočilo, ovšem to mohlo být způsobeno ještě zbytky benzínu v palivovém systému. Krátce nato se začal projevovat nepravidelný chod a po chvíli se motor nakonec vypnul.
Opětovné pokusy o nastartování pak ukázaly, že vodka zkrátka není použitelné palivo. Její odér měl být navíc cítit i v kabině. Po doplnění benzínu však motor opět naskočil a i s různorodou směsí v nádrži fungoval bez problému.
A čím bylo selhání způsobeno, když by vodka jakožto jednoduchý a obyčejný alkohol měla být sázkou na jistotu? Jak v komentáři upozornil uživatel s přezdívkou Experimental Fun, autoři videa jednoduše použili špatnou vodku, která nehoří. Pokud by chtěli mít alespoň malou šanci, že bude motor vodku spalovat, museli by použít takový druh vodky, který obsahuje alespoň 50 % alkoholu a díky tomu je hořlavý. I tak by byl výsledek experimentu nejistý. S rostoucím procentem alkoholu by však rostla i šance na úspěch.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.