Vodka sloužila po celá desetiletí jako palivo pracujícího lidu napříč východním blokem a i dnes se těší vysoké popularitě. Na výrobu poměrně jednoduchá lihovina má však více využití, než jen odstranit zábrany nebo vyčistit hlavu. Dá se ale použít i k pohonu tradičního spalovacího motoru?
To se rozhodli zjistit lidé z YouTube kanálu Life OD, kteří se v podobně bizarních experimentech naprosto vyžívají. V minulosti se například rozhodli vyzkoušet legendární Nokii 3310 v roli brzdové destičky, nebo univerzální silikonový olej WD-40 k mazání motoru. Jistě není potřeba zmiňovat, že každý z těchto experimentů byl předem určen k selhání.
Jak ale dopadne vodka v palivové nádrži? K tomuto pokusu si tvůrci videa vybrali letitý vůz Mercury, který ještě předtím poupravili podle svého šíleného stylu (střešní okno vyříznuté pilou, zaseknutá okna otevřená pomocí kusu rozbité svíčky). Pak už jen stačilo vyrazit do obchodu s alkoholem, kde pořídili čtyři lahve vodky - každou od jiného výrobce.
Již cestou zpět do dílny se na přístrojové desce rozsvítilo tzv. hladové oko, které upozorňovalo na prázdnou nádrž. I po příjezdu však v palivové nádrži zbývala trocha paliva, kterou se pánové místo vypuštění rozhodli spálit v motoru - jednoduše jen přizvedli zadní nápravu, zařadili rychlost a zasekli plynový pedál.
Jakmile byla nádrž prázdná, nalili do ní obsah všech lahví, tedy mínus pár deci, které padly během degustace. A výsledek? Auto sice po nastartování naskočilo, ovšem to mohlo být způsobeno ještě zbytky benzínu v palivovém systému. Krátce nato se začal projevovat nepravidelný chod a po chvíli se motor nakonec vypnul.
Opětovné pokusy o nastartování pak ukázaly, že vodka zkrátka není použitelné palivo. Její odér měl být navíc cítit i v kabině. Po doplnění benzínu však motor opět naskočil a i s různorodou směsí v nádrži fungoval bez problému.
A čím bylo selhání způsobeno, když by vodka jakožto jednoduchý a obyčejný alkohol měla být sázkou na jistotu? Jak v komentáři upozornil uživatel s přezdívkou Experimental Fun, autoři videa jednoduše použili špatnou vodku, která nehoří. Pokud by chtěli mít alespoň malou šanci, že bude motor vodku spalovat, museli by použít takový druh vodky, který obsahuje alespoň 50 % alkoholu a díky tomu je hořlavý. I tak by byl výsledek experimentu nejistý. S rostoucím procentem alkoholu by však rostla i šance na úspěch.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?