Ačkoliv se automobilky stále snaží vyvíjet nové zabezpečovací systémy, které by měly zlodějům pořádně zkomplikovat živobytí, krádeže automobilů stále neubývají. Ba naopak. Řada řidičů se proto snaží bránit proti zlodějům po svém a mnohdy neváhají sáhnout ani po značně kontroverzních opatřeních. Dokáže ale masivní řetěz a zámek skutečně uchránit vůz před zloději?
Stejnou otázku si položil i náš oblíbený ruský YouTuber z kanálu Garage 54, který už na internetu viděl nespočet vozidel "zabezpečených" pomocí masivních řetězu a zámku. Lidé ve své kreativitě často omotávali řetěz mezi ploty či lampami veřejného osvětlení a auto k němu připojovali za kola, kliky nebo sloupky dveří. Jiní pak propojovali řetězem kola s jinými částmi vozu, jako třeba s klikami, tažnými oky nebo s jinými koly. Nabízí se však otázka, o jak spolehlivé zabezpečení vlastně jde?
Aby bylo možní podat jednoznačnou odpověď, rozhodli se v Garage 54 vyzkoušet si různé metody na vlastní kůži. Tedy vlastně spíše na kůži starého vozu, který měl beztak těsně před smrtí. K vozu si navíc přichystali masivní řetěz, odolný zámek a vyhlédli si pořádný sloup, ke kterému budou vůz poutat.
Aby se vyhnuli předčasnému poškození vozu, začal experiment s připoutáním vozu přes méně důležité komponenty, jako byla klika nebo okenní rám předních dveří. Jak se dalo předpokládat, klika vzala krátce po rozjetí zasvé. Překvapivě rychlé selhání ale předvedl i rám okna, kterým řetěz projel jak nůž máslem. U takto starého vozu, kde se dá rám okénka snadno ohnout holýma rukama, by nás to však překvapovat nemělo.
Poté přišla na řadu metoda, která konečně vypadala slibně. Pomocí delšího kusu řetězu totiž byla propojena zadní kola, která se po pár otáčkách skutečně zablokovala. Řetěz se totiž zastavil o komponenty podvozku a kola prostě dál nepustil. A ačkoliv se poháněným předním kolům hrdinně dařilo vůz rozpohybovat, na žádné velké a hlavně nenápadné cestování to rozhodně nebylo.
Další pokus opět spoléhal na propojení kol, ovšem tentokrát šlo o kola na jedné straně vozu. Přední a zadní kolo tak bylo opět spojeno pomocí pevného řetězu, který byl již v momentě spojení kol poměrně napnutý. Jakmile se řidič pokusil s vozem rozjet, řetěz se napnul jak struna a vůz se ani nehnul. Když se řidič pokusil přidat více plynu, napnutý řetěz vytočil kolo a řidiči doslova vytrhl volant z ruky. Jakou ránu přitom dostal podvozek a řízení si ani nechceme představovat.
Pokud tedy chcete spolehlivě zabezpečit svůj vůz, můžete tuto metodu vyzkoušet. Vůz se pohnul maximálně o pár centimetrů ale nikam dál. K nevýhodám ale patří vysoká pravděpodobnost poničení kol, poškození řízení a v neposlední řadě i poničení laku a karoserie. Proto bychom tuto možnost zabezpečení rozhodně nedoporučovali, jakkoliv je funkční.
Poslední alternativou, která se na internetu také mnohokrát objevila, je řetěz připevněný k volantu. Během tohoto testu si však nikdo netroufl za volant usednout, což bylo velice moudré rozhodnutí. Po rozjetí vozu, který byl tažen za dodávkou na laně, byl totiž volant doslova vytržen. Svým způsobem se tedy jedná o účinný způsob, jak zloději zabránit s vozem odjet a ještě mu vyrazit pár zubů. K samotnému automobilu však tento experiment příliš šetrný nebyl.
Ve skutečnosti však většina těchto způsobů "zabezpečení" není namířena proti zlodějům, ale proti obsluze dotahových vozidel. Často se proto v Rusku tyto "zabezpečovací" systémy objevují u aut, které parkují na místech, kde je to zakázáno. Jak na to reaguje obsluha odtahových vozidel bohužel nevíme, možná se to ale dozvíme v některém z dalších videí na YouTube kanálu Garage 54.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.