Zabezpečení auta pomocí řetězu? Úsměvný ruský nápad může být překvapivě funkční

Ruský YouTuber z kanálu Garage 54 vyzkoušel možnosti zabezpečení auta pomocí řetězu
Ruský YouTuber z kanálu Garage 54 vyzkoušel možnosti zabezpečení auta pomocí řetězu, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 22. srpna 2018 10:09 | akt. 22. srpna 2018 15:30
Sdílej:

Ačkoliv se automobilky stále snaží vyvíjet nové zabezpečovací systémy, které by měly zlodějům pořádně zkomplikovat živobytí, krádeže automobilů stále neubývají. Ba naopak. Řada řidičů se proto snaží bránit proti zlodějům po svém a mnohdy neváhají sáhnout ani po značně kontroverzních opatřeních. Dokáže ale masivní řetěz a zámek skutečně uchránit vůz před zloději?

Stejnou otázku si položil i náš oblíbený ruský YouTuber z kanálu Garage 54, který už na internetu viděl nespočet vozidel "zabezpečených" pomocí masivních řetězu a zámku. Lidé ve své kreativitě často omotávali řetěz mezi ploty či lampami veřejného osvětlení a auto k němu připojovali za kola, kliky nebo sloupky dveří. Jiní pak propojovali řetězem kola s jinými částmi vozu, jako třeba s klikami, tažnými oky nebo s jinými koly. Nabízí se však otázka, o jak spolehlivé zabezpečení vlastně jde?

Aby bylo možní podat jednoznačnou odpověď, rozhodli se v Garage 54 vyzkoušet si různé metody na vlastní kůži. Tedy vlastně spíše na kůži starého vozu, který měl beztak těsně před smrtí. K vozu si navíc přichystali masivní řetěz, odolný zámek a vyhlédli si pořádný sloup, ke kterému budou vůz poutat.

Aby se vyhnuli předčasnému poškození vozu, začal experiment s připoutáním vozu přes méně důležité komponenty, jako byla klika nebo okenní rám předních dveří. Jak se dalo předpokládat, klika vzala krátce po rozjetí zasvé. Překvapivě rychlé selhání ale předvedl i rám okna, kterým řetěz projel jak nůž máslem. U takto starého vozu, kde se dá rám okénka snadno ohnout holýma rukama, by nás to však překvapovat nemělo.

Poté přišla na řadu metoda, která konečně vypadala slibně. Pomocí delšího kusu řetězu totiž byla propojena zadní kola, která se po pár otáčkách skutečně zablokovala. Řetěz se totiž zastavil o komponenty podvozku a kola prostě dál nepustil. A ačkoliv se poháněným předním kolům hrdinně dařilo vůz rozpohybovat, na žádné velké a hlavně nenápadné cestování to rozhodně nebylo.

Další pokus opět spoléhal na propojení kol, ovšem tentokrát šlo o kola na jedné straně vozu. Přední a zadní kolo tak bylo opět spojeno pomocí pevného řetězu, který byl již v momentě spojení kol poměrně napnutý. Jakmile se řidič pokusil s vozem rozjet, řetěz se napnul jak struna a vůz se ani nehnul. Když se řidič pokusil přidat více plynu, napnutý řetěz vytočil kolo a řidiči doslova vytrhl volant z ruky. Jakou ránu přitom dostal podvozek a řízení si ani nechceme představovat. 

Pokud tedy chcete spolehlivě zabezpečit svůj vůz, můžete tuto metodu vyzkoušet. Vůz se pohnul maximálně o pár centimetrů ale nikam dál. K nevýhodám ale patří vysoká pravděpodobnost poničení kol, poškození řízení a v neposlední řadě i poničení laku a karoserie. Proto bychom tuto možnost zabezpečení rozhodně nedoporučovali, jakkoliv je funkční.

Poslední alternativou, která se na internetu také mnohokrát objevila, je řetěz připevněný k volantu. Během tohoto testu si však nikdo netroufl za volant usednout, což bylo velice moudré rozhodnutí. Po rozjetí vozu, který byl tažen za dodávkou na laně, byl totiž volant doslova vytržen. Svým způsobem se tedy jedná o účinný způsob, jak zloději zabránit s vozem odjet a ještě mu vyrazit pár zubů. K samotnému automobilu však tento experiment příliš šetrný nebyl.

Ve skutečnosti však většina těchto způsobů "zabezpečení" není namířena proti zlodějům, ale proti obsluze dotahových vozidel. Často se proto v Rusku tyto "zabezpečovací" systémy objevují u aut, které parkují na místech, kde je to zakázáno. Jak na to reaguje obsluha odtahových vozidel bohužel nevíme, možná se to ale dozvíme v některém z dalších videí na YouTube kanálu Garage 54.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?