Patříte k milovníkům přírody, kteří nemají SUV jen pro parádu a skutečně si občas rádi zajedete do míst, kde se cesty mění v těch nejlepších případech ve vyjeté koleje od traktoru? Pak už jste se možná někdy dostali do situace, kdy byste rozhodně uvítali někoho s navijákem, kdo by vám v případě nouze pomohl. Dobrodruzi a odborníci na přežití však znají trik, jak si pomoci svépomocí.
Pokud se ve svém voze občas rádi vypravíte do divoké přírody, ale ještě jste se neodhodlali k investicím do pevnostních nárazníků a navijáků, možná už vás někdy napadlo, co byste dělali, kdybyste náhodou uvízli. Nejlepším řešením je mít sebou někoho, kdo vás z bryndy vytáhne, ovšem ani to nemusí být vždy možné.
Milovníci off-roadu, dobrodruzi a experti na přežití však znají šikovnou a hlavně velice jednoduchou metodu, díky které není problém vytáhnout zapadlé auto, ani dostat převrácené auto zpátky na kola. Jediné, co k tomu budete potřebovat, je dostatečně pevné a dlouho lano či kurta, pevný bod (ideálně strom) a dvě tyče - například silné větve, nebo kmeny slabších stromků.
Celý mechanismus tohoto zařízení, které se v angličtině označuje jako "flip-flop winch" (dalo by se označit jako převracecí naviják), je vlastně velice jednoduchý. Po uvázání velice jednoduché ale klíčové smyčky na dvou kládách přivážete jeden konec lana ke svému vozu (či jinému objektu, který potřebujete vytáhnout) a druhý konec ke kotevnímu bodu (ideálně stromu).
Samotná mechanika pak pracuje vlastně jen s pákou - zatímco tlačíte na jednu kládu, na druhou se navíjí provaz. Jakmile už ale nemáte kam tlačit, jednoduše přehodíte kládu s navíjeným lanem na druhou stranu a jedete znovu. Krásně to popisují dvě přiložená videa.
Zvláště druhé video pak rozebírá celý mechanismus více do detailu a zdůrazňuje také, proč je dobré udělat si na obou koncích lana smyčku za využití tzv. prusíku. Čím víc totiž budete lano napínat, tím víc budete muset bojovat s kládou, na kterou tlačíte. To během samotného tlačení není problém, ovšem problémem se to může stát v momentě, kdy potřebujete kládu s namotaným lanem otočit a začít navíjet znovu. Právě v ten moment se šikne smyčka, do které kládu sloužící jako páka uchytíte.
Celý princip je vlastně jednoduchý a jednou by ho mohl ocenit snad každý z nás, kdo občas rád vyrazí mimo zpevněné cesty. Tento jednoduchý naviják navíc nemusí sloužit jen k vytahování zapadlých aut. Oba protagonisté však varují, že tento způsob vyprošťování by měl být využit až jako poslední varianta.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.