Patříte k milovníkům přírody, kteří nemají SUV jen pro parádu a skutečně si občas rádi zajedete do míst, kde se cesty mění v těch nejlepších případech ve vyjeté koleje od traktoru? Pak už jste se možná někdy dostali do situace, kdy byste rozhodně uvítali někoho s navijákem, kdo by vám v případě nouze pomohl. Dobrodruzi a odborníci na přežití však znají trik, jak si pomoci svépomocí.
Pokud se ve svém voze občas rádi vypravíte do divoké přírody, ale ještě jste se neodhodlali k investicím do pevnostních nárazníků a navijáků, možná už vás někdy napadlo, co byste dělali, kdybyste náhodou uvízli. Nejlepším řešením je mít sebou někoho, kdo vás z bryndy vytáhne, ovšem ani to nemusí být vždy možné.
Milovníci off-roadu, dobrodruzi a experti na přežití však znají šikovnou a hlavně velice jednoduchou metodu, díky které není problém vytáhnout zapadlé auto, ani dostat převrácené auto zpátky na kola. Jediné, co k tomu budete potřebovat, je dostatečně pevné a dlouho lano či kurta, pevný bod (ideálně strom) a dvě tyče - například silné větve, nebo kmeny slabších stromků.
Celý mechanismus tohoto zařízení, které se v angličtině označuje jako "flip-flop winch" (dalo by se označit jako převracecí naviják), je vlastně velice jednoduchý. Po uvázání velice jednoduché ale klíčové smyčky na dvou kládách přivážete jeden konec lana ke svému vozu (či jinému objektu, který potřebujete vytáhnout) a druhý konec ke kotevnímu bodu (ideálně stromu).
Samotná mechanika pak pracuje vlastně jen s pákou - zatímco tlačíte na jednu kládu, na druhou se navíjí provaz. Jakmile už ale nemáte kam tlačit, jednoduše přehodíte kládu s navíjeným lanem na druhou stranu a jedete znovu. Krásně to popisují dvě přiložená videa.
Zvláště druhé video pak rozebírá celý mechanismus více do detailu a zdůrazňuje také, proč je dobré udělat si na obou koncích lana smyčku za využití tzv. prusíku. Čím víc totiž budete lano napínat, tím víc budete muset bojovat s kládou, na kterou tlačíte. To během samotného tlačení není problém, ovšem problémem se to může stát v momentě, kdy potřebujete kládu s namotaným lanem otočit a začít navíjet znovu. Právě v ten moment se šikne smyčka, do které kládu sloužící jako páka uchytíte.
Celý princip je vlastně jednoduchý a jednou by ho mohl ocenit snad každý z nás, kdo občas rád vyrazí mimo zpevněné cesty. Tento jednoduchý naviják navíc nemusí sloužit jen k vytahování zapadlých aut. Oba protagonisté však varují, že tento způsob vyprošťování by měl být využit až jako poslední varianta.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.