Patříte k milovníkům přírody, kteří nemají SUV jen pro parádu a skutečně si občas rádi zajedete do míst, kde se cesty mění v těch nejlepších případech ve vyjeté koleje od traktoru? Pak už jste se možná někdy dostali do situace, kdy byste rozhodně uvítali někoho s navijákem, kdo by vám v případě nouze pomohl. Dobrodruzi a odborníci na přežití však znají trik, jak si pomoci svépomocí.
Pokud se ve svém voze občas rádi vypravíte do divoké přírody, ale ještě jste se neodhodlali k investicím do pevnostních nárazníků a navijáků, možná už vás někdy napadlo, co byste dělali, kdybyste náhodou uvízli. Nejlepším řešením je mít sebou někoho, kdo vás z bryndy vytáhne, ovšem ani to nemusí být vždy možné.
Milovníci off-roadu, dobrodruzi a experti na přežití však znají šikovnou a hlavně velice jednoduchou metodu, díky které není problém vytáhnout zapadlé auto, ani dostat převrácené auto zpátky na kola. Jediné, co k tomu budete potřebovat, je dostatečně pevné a dlouho lano či kurta, pevný bod (ideálně strom) a dvě tyče - například silné větve, nebo kmeny slabších stromků.
Celý mechanismus tohoto zařízení, které se v angličtině označuje jako "flip-flop winch" (dalo by se označit jako převracecí naviják), je vlastně velice jednoduchý. Po uvázání velice jednoduché ale klíčové smyčky na dvou kládách přivážete jeden konec lana ke svému vozu (či jinému objektu, který potřebujete vytáhnout) a druhý konec ke kotevnímu bodu (ideálně stromu).
Samotná mechanika pak pracuje vlastně jen s pákou - zatímco tlačíte na jednu kládu, na druhou se navíjí provaz. Jakmile už ale nemáte kam tlačit, jednoduše přehodíte kládu s navíjeným lanem na druhou stranu a jedete znovu. Krásně to popisují dvě přiložená videa.
Zvláště druhé video pak rozebírá celý mechanismus více do detailu a zdůrazňuje také, proč je dobré udělat si na obou koncích lana smyčku za využití tzv. prusíku. Čím víc totiž budete lano napínat, tím víc budete muset bojovat s kládou, na kterou tlačíte. To během samotného tlačení není problém, ovšem problémem se to může stát v momentě, kdy potřebujete kládu s namotaným lanem otočit a začít navíjet znovu. Právě v ten moment se šikne smyčka, do které kládu sloužící jako páka uchytíte.
Celý princip je vlastně jednoduchý a jednou by ho mohl ocenit snad každý z nás, kdo občas rád vyrazí mimo zpevněné cesty. Tento jednoduchý naviják navíc nemusí sloužit jen k vytahování zapadlých aut. Oba protagonisté však varují, že tento způsob vyprošťování by měl být využit až jako poslední varianta.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?