Patříte k milovníkům přírody, kteří nemají SUV jen pro parádu a skutečně si občas rádi zajedete do míst, kde se cesty mění v těch nejlepších případech ve vyjeté koleje od traktoru? Pak už jste se možná někdy dostali do situace, kdy byste rozhodně uvítali někoho s navijákem, kdo by vám v případě nouze pomohl. Dobrodruzi a odborníci na přežití však znají trik, jak si pomoci svépomocí.
Pokud se ve svém voze občas rádi vypravíte do divoké přírody, ale ještě jste se neodhodlali k investicím do pevnostních nárazníků a navijáků, možná už vás někdy napadlo, co byste dělali, kdybyste náhodou uvízli. Nejlepším řešením je mít sebou někoho, kdo vás z bryndy vytáhne, ovšem ani to nemusí být vždy možné.
Milovníci off-roadu, dobrodruzi a experti na přežití však znají šikovnou a hlavně velice jednoduchou metodu, díky které není problém vytáhnout zapadlé auto, ani dostat převrácené auto zpátky na kola. Jediné, co k tomu budete potřebovat, je dostatečně pevné a dlouho lano či kurta, pevný bod (ideálně strom) a dvě tyče - například silné větve, nebo kmeny slabších stromků.
Celý mechanismus tohoto zařízení, které se v angličtině označuje jako "flip-flop winch" (dalo by se označit jako převracecí naviják), je vlastně velice jednoduchý. Po uvázání velice jednoduché ale klíčové smyčky na dvou kládách přivážete jeden konec lana ke svému vozu (či jinému objektu, který potřebujete vytáhnout) a druhý konec ke kotevnímu bodu (ideálně stromu).
Samotná mechanika pak pracuje vlastně jen s pákou - zatímco tlačíte na jednu kládu, na druhou se navíjí provaz. Jakmile už ale nemáte kam tlačit, jednoduše přehodíte kládu s navíjeným lanem na druhou stranu a jedete znovu. Krásně to popisují dvě přiložená videa.
Zvláště druhé video pak rozebírá celý mechanismus více do detailu a zdůrazňuje také, proč je dobré udělat si na obou koncích lana smyčku za využití tzv. prusíku. Čím víc totiž budete lano napínat, tím víc budete muset bojovat s kládou, na kterou tlačíte. To během samotného tlačení není problém, ovšem problémem se to může stát v momentě, kdy potřebujete kládu s namotaným lanem otočit a začít navíjet znovu. Právě v ten moment se šikne smyčka, do které kládu sloužící jako páka uchytíte.
Celý princip je vlastně jednoduchý a jednou by ho mohl ocenit snad každý z nás, kdo občas rád vyrazí mimo zpevněné cesty. Tento jednoduchý naviják navíc nemusí sloužit jen k vytahování zapadlých aut. Oba protagonisté však varují, že tento způsob vyprošťování by měl být využit až jako poslední varianta.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.