Výkyvy počasí se v posledních letech začínají stávat stále extrémnějšími, a tak zatím co v těchto dnech bychom si měli užívat poklidné jaro, řada z nás má pocit, že ze zimy jsme okamžitě přešli na léto. To sebou samozřejmě přináší řadu radostí a benefitů, ovšem na řidiče také čeká jedna podstatná starost: jak co nejrychleji vyvětrat auto, které stálo několik hodin na slunci?
Snad všichni se děsíme těch chvil, kdy po horkém letním dni přicházíme k našim automobilům a místo komfortního usednutí do příjemných sedaček na nás po otevření dveří čeká horká výheň. Řada řidičů se snaží těmto okamžikům předcházet parkováním ve stínu a různými foliemi, ovšem ani to není spolehlivá pomoc. Jak si tedy poradit, když už není zbytí?
To se rozhodl zjistit Aaron Miller z webu Thrillost Cars, který si připravil čtyři pokusy se svým vlastním automobilem. Ten nechal čtyři dny zaparkovaný na horkém texaském slunci, poté změřil teplotu v interiéru, provedl jeden z pokusů a následně zaznamenal teplotu po deseti minutách, občas i po době delší. Pojďme se tedy podívat, jaké metody zvolil a s jakým úspěchem se setkaly - případně proč..
Metoda 1: Zapnutí klimatizace a čekání
Prvním pokusem bylo to, co dělá většina běžných řidičů. Jednoduše naskočí do auta a buď stisknou u klimatizace tlačítko MAX, nebo otočí voliče pro nejchladnější vzduch a maximální výkon ventilátoru. Na tom není nic špatného, pokud by automobil nestál na místě.
Pro optimální chod klimatizace je totiž nutné, aby se vůz pohyboval a náporově docházelo k ochlazování klimatizace a odvodu zbytkového tepla. To se ale v tomto pokusu nedělo a tak původní teplota 53.3 °C spadla po 10 minutách na 43.3 °C.
Metoda 2: Jízda se staženými okny a zapnutou klimatizací
Druhý pokus počítal opět s klimatizací zapnutou naplno, nicméně tentokrát už se automobil, ve kterém byla na začátku testu naměřená teplota 52.2 °C, rozjel a po určitou dobu měl okna stažená. Zhruba po dvou minutách byla okna zavřená a vůz pokračoval v jízdě pouze s naplno zapnutou klimatizací. Po 10 minutách spadla teplota na 38.3 °C.
Metoda 3: Jízda s vytaženými okny a zapnutou klimatizací
Během třetí jízdy se řidič vydal na cestu opět s naplno zapnutou klimatizací, ovšem tentokrát na ovládání oken ani nesáhl. Na začátku testu byla ve voze teplota poměrně extrémních 58.9 °C, ovšem po deseti minutách se ji podařilo srazit na 41.7 °C. Po dalších 20 minutách pak teplota padla na konečných 31.1 °C.
Pokud nevěřícně kroutíte hlavou a nechápete, jak může být chlazení se zavřenými okny rychlejší než s otevřenými - a to během jízdy, pak věřte, že vysvětlení je poměrně snadné. Otevřenými okny skutečně uniká horký vzduchu, ovšem spolu s ním utíká i vzduch chladný, čímž se tato metoda stává kontraproduktivní.
Metoda 4: Větrání dveřmi
Poslední metoda může znít možná až úsměvně jednoduše, ale už teď můžeme prozradit, že díky základům fyziky je zcela nejúčinnější. Nejprve stáhněte okno u dveří spolujezdce a poté několikrát rychle otevřete a přivřete dveře. Díky tomu totiž vytvoříte podtlak, který doslova vysaje horký vzduch z auta a nasaje vzduch čerstvý.
V tomto konkrétním pokusu došlo na šest opakování, poté byla opět zapnuta klimatizace na maximum a řidič se vydal na cestu se zavřenými okny. Na začátku pokusu byla v interiéru teplota 57.2 °C a každou minutou rychle padala dolů. Po deseti minutách byla v interiéru podstatně příjemnější teplota pod hranicí 37.8 °C.
Tento pokus však ještě pokračoval, neboť po deseti minutách řidič vypnul klimatizaci a teplota stále ještě pomalu padala - po dvaceti minutách se nakonec dostala na rovných 30 °C, přičemž venku panovaly teploty okolo 38 °C.
Výsledek:
Jakou rychlostí se teploty pohybovaly už jste nejspíš viděli, nicméně pro přehlednost ještě doplníme, že v prvním případě poklesla teplota za 10 minut o 10 °C, v druhém případě o 13.9 °C, třetí pokus přinesl pokles o 17.2 °C a poslední pokus srazil za 10 minut teplotu o skvělých 19.4 °C.
Rada na závěr:
Klimatizaci používejte vždy za jízdy, neboť její fungování je podmíněno náporem vzduchu na kondenzátor (chladič umístěný poblíž standardního chladiče), čímž dochází k efektivnímu odvodu tepla. Automobilky sice vybavují klimatizace vlastními ventilátory, které spínají v momentě, kdy vůz nejede dostatečně rychle, ovšem ty mají pouze pomáhat, nikoliv zastávat veškerý odvod tepla. Poroto se pokud možno vyvarujte pouštění klimatizace při dlouhodobém stání, neboť tím můžete zkracovat životnost řady komponentů. Pokud tedy chcete auto vyvětrat, zkuste si párkrát nanečisto bouchnout dveřmi a poté jezděte, jezděte a jezděte.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.