Výkyvy počasí se v posledních letech začínají stávat stále extrémnějšími, a tak zatím co v těchto dnech bychom si měli užívat poklidné jaro, řada z nás má pocit, že ze zimy jsme okamžitě přešli na léto. To sebou samozřejmě přináší řadu radostí a benefitů, ovšem na řidiče také čeká jedna podstatná starost: jak co nejrychleji vyvětrat auto, které stálo několik hodin na slunci?
Snad všichni se děsíme těch chvil, kdy po horkém letním dni přicházíme k našim automobilům a místo komfortního usednutí do příjemných sedaček na nás po otevření dveří čeká horká výheň. Řada řidičů se snaží těmto okamžikům předcházet parkováním ve stínu a různými foliemi, ovšem ani to není spolehlivá pomoc. Jak si tedy poradit, když už není zbytí?
To se rozhodl zjistit Aaron Miller z webu Thrillost Cars, který si připravil čtyři pokusy se svým vlastním automobilem. Ten nechal čtyři dny zaparkovaný na horkém texaském slunci, poté změřil teplotu v interiéru, provedl jeden z pokusů a následně zaznamenal teplotu po deseti minutách, občas i po době delší. Pojďme se tedy podívat, jaké metody zvolil a s jakým úspěchem se setkaly - případně proč..
Metoda 1: Zapnutí klimatizace a čekání
Prvním pokusem bylo to, co dělá většina běžných řidičů. Jednoduše naskočí do auta a buď stisknou u klimatizace tlačítko MAX, nebo otočí voliče pro nejchladnější vzduch a maximální výkon ventilátoru. Na tom není nic špatného, pokud by automobil nestál na místě.
Pro optimální chod klimatizace je totiž nutné, aby se vůz pohyboval a náporově docházelo k ochlazování klimatizace a odvodu zbytkového tepla. To se ale v tomto pokusu nedělo a tak původní teplota 53.3 °C spadla po 10 minutách na 43.3 °C.
Metoda 2: Jízda se staženými okny a zapnutou klimatizací
Druhý pokus počítal opět s klimatizací zapnutou naplno, nicméně tentokrát už se automobil, ve kterém byla na začátku testu naměřená teplota 52.2 °C, rozjel a po určitou dobu měl okna stažená. Zhruba po dvou minutách byla okna zavřená a vůz pokračoval v jízdě pouze s naplno zapnutou klimatizací. Po 10 minutách spadla teplota na 38.3 °C.
Metoda 3: Jízda s vytaženými okny a zapnutou klimatizací
Během třetí jízdy se řidič vydal na cestu opět s naplno zapnutou klimatizací, ovšem tentokrát na ovládání oken ani nesáhl. Na začátku testu byla ve voze teplota poměrně extrémních 58.9 °C, ovšem po deseti minutách se ji podařilo srazit na 41.7 °C. Po dalších 20 minutách pak teplota padla na konečných 31.1 °C.
Pokud nevěřícně kroutíte hlavou a nechápete, jak může být chlazení se zavřenými okny rychlejší než s otevřenými - a to během jízdy, pak věřte, že vysvětlení je poměrně snadné. Otevřenými okny skutečně uniká horký vzduchu, ovšem spolu s ním utíká i vzduch chladný, čímž se tato metoda stává kontraproduktivní.
Metoda 4: Větrání dveřmi
Poslední metoda může znít možná až úsměvně jednoduše, ale už teď můžeme prozradit, že díky základům fyziky je zcela nejúčinnější. Nejprve stáhněte okno u dveří spolujezdce a poté několikrát rychle otevřete a přivřete dveře. Díky tomu totiž vytvoříte podtlak, který doslova vysaje horký vzduch z auta a nasaje vzduch čerstvý.
V tomto konkrétním pokusu došlo na šest opakování, poté byla opět zapnuta klimatizace na maximum a řidič se vydal na cestu se zavřenými okny. Na začátku pokusu byla v interiéru teplota 57.2 °C a každou minutou rychle padala dolů. Po deseti minutách byla v interiéru podstatně příjemnější teplota pod hranicí 37.8 °C.
Tento pokus však ještě pokračoval, neboť po deseti minutách řidič vypnul klimatizaci a teplota stále ještě pomalu padala - po dvaceti minutách se nakonec dostala na rovných 30 °C, přičemž venku panovaly teploty okolo 38 °C.
Výsledek:
Jakou rychlostí se teploty pohybovaly už jste nejspíš viděli, nicméně pro přehlednost ještě doplníme, že v prvním případě poklesla teplota za 10 minut o 10 °C, v druhém případě o 13.9 °C, třetí pokus přinesl pokles o 17.2 °C a poslední pokus srazil za 10 minut teplotu o skvělých 19.4 °C.
Rada na závěr:
Klimatizaci používejte vždy za jízdy, neboť její fungování je podmíněno náporem vzduchu na kondenzátor (chladič umístěný poblíž standardního chladiče), čímž dochází k efektivnímu odvodu tepla. Automobilky sice vybavují klimatizace vlastními ventilátory, které spínají v momentě, kdy vůz nejede dostatečně rychle, ovšem ty mají pouze pomáhat, nikoliv zastávat veškerý odvod tepla. Poroto se pokud možno vyvarujte pouštění klimatizace při dlouhodobém stání, neboť tím můžete zkracovat životnost řady komponentů. Pokud tedy chcete auto vyvětrat, zkuste si párkrát nanečisto bouchnout dveřmi a poté jezděte, jezděte a jezděte.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.