Výkyvy počasí se v posledních letech začínají stávat stále extrémnějšími, a tak zatím co v těchto dnech bychom si měli užívat poklidné jaro, řada z nás má pocit, že ze zimy jsme okamžitě přešli na léto. To sebou samozřejmě přináší řadu radostí a benefitů, ovšem na řidiče také čeká jedna podstatná starost: jak co nejrychleji vyvětrat auto, které stálo několik hodin na slunci?
Snad všichni se děsíme těch chvil, kdy po horkém letním dni přicházíme k našim automobilům a místo komfortního usednutí do příjemných sedaček na nás po otevření dveří čeká horká výheň. Řada řidičů se snaží těmto okamžikům předcházet parkováním ve stínu a různými foliemi, ovšem ani to není spolehlivá pomoc. Jak si tedy poradit, když už není zbytí?
To se rozhodl zjistit Aaron Miller z webu Thrillost Cars, který si připravil čtyři pokusy se svým vlastním automobilem. Ten nechal čtyři dny zaparkovaný na horkém texaském slunci, poté změřil teplotu v interiéru, provedl jeden z pokusů a následně zaznamenal teplotu po deseti minutách, občas i po době delší. Pojďme se tedy podívat, jaké metody zvolil a s jakým úspěchem se setkaly - případně proč..
Metoda 1: Zapnutí klimatizace a čekání
Prvním pokusem bylo to, co dělá většina běžných řidičů. Jednoduše naskočí do auta a buď stisknou u klimatizace tlačítko MAX, nebo otočí voliče pro nejchladnější vzduch a maximální výkon ventilátoru. Na tom není nic špatného, pokud by automobil nestál na místě.
Pro optimální chod klimatizace je totiž nutné, aby se vůz pohyboval a náporově docházelo k ochlazování klimatizace a odvodu zbytkového tepla. To se ale v tomto pokusu nedělo a tak původní teplota 53.3 °C spadla po 10 minutách na 43.3 °C.
Metoda 2: Jízda se staženými okny a zapnutou klimatizací
Druhý pokus počítal opět s klimatizací zapnutou naplno, nicméně tentokrát už se automobil, ve kterém byla na začátku testu naměřená teplota 52.2 °C, rozjel a po určitou dobu měl okna stažená. Zhruba po dvou minutách byla okna zavřená a vůz pokračoval v jízdě pouze s naplno zapnutou klimatizací. Po 10 minutách spadla teplota na 38.3 °C.
Metoda 3: Jízda s vytaženými okny a zapnutou klimatizací
Během třetí jízdy se řidič vydal na cestu opět s naplno zapnutou klimatizací, ovšem tentokrát na ovládání oken ani nesáhl. Na začátku testu byla ve voze teplota poměrně extrémních 58.9 °C, ovšem po deseti minutách se ji podařilo srazit na 41.7 °C. Po dalších 20 minutách pak teplota padla na konečných 31.1 °C.
Pokud nevěřícně kroutíte hlavou a nechápete, jak může být chlazení se zavřenými okny rychlejší než s otevřenými - a to během jízdy, pak věřte, že vysvětlení je poměrně snadné. Otevřenými okny skutečně uniká horký vzduchu, ovšem spolu s ním utíká i vzduch chladný, čímž se tato metoda stává kontraproduktivní.
Metoda 4: Větrání dveřmi
Poslední metoda může znít možná až úsměvně jednoduše, ale už teď můžeme prozradit, že díky základům fyziky je zcela nejúčinnější. Nejprve stáhněte okno u dveří spolujezdce a poté několikrát rychle otevřete a přivřete dveře. Díky tomu totiž vytvoříte podtlak, který doslova vysaje horký vzduch z auta a nasaje vzduch čerstvý.
V tomto konkrétním pokusu došlo na šest opakování, poté byla opět zapnuta klimatizace na maximum a řidič se vydal na cestu se zavřenými okny. Na začátku pokusu byla v interiéru teplota 57.2 °C a každou minutou rychle padala dolů. Po deseti minutách byla v interiéru podstatně příjemnější teplota pod hranicí 37.8 °C.
Tento pokus však ještě pokračoval, neboť po deseti minutách řidič vypnul klimatizaci a teplota stále ještě pomalu padala - po dvaceti minutách se nakonec dostala na rovných 30 °C, přičemž venku panovaly teploty okolo 38 °C.
Výsledek:
Jakou rychlostí se teploty pohybovaly už jste nejspíš viděli, nicméně pro přehlednost ještě doplníme, že v prvním případě poklesla teplota za 10 minut o 10 °C, v druhém případě o 13.9 °C, třetí pokus přinesl pokles o 17.2 °C a poslední pokus srazil za 10 minut teplotu o skvělých 19.4 °C.
Rada na závěr:
Klimatizaci používejte vždy za jízdy, neboť její fungování je podmíněno náporem vzduchu na kondenzátor (chladič umístěný poblíž standardního chladiče), čímž dochází k efektivnímu odvodu tepla. Automobilky sice vybavují klimatizace vlastními ventilátory, které spínají v momentě, kdy vůz nejede dostatečně rychle, ovšem ty mají pouze pomáhat, nikoliv zastávat veškerý odvod tepla. Poroto se pokud možno vyvarujte pouštění klimatizace při dlouhodobém stání, neboť tím můžete zkracovat životnost řady komponentů. Pokud tedy chcete auto vyvětrat, zkuste si párkrát nanečisto bouchnout dveřmi a poté jezděte, jezděte a jezděte.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.