Nizozemská zpívající silnice se měla stát evropským fenoménem, místo toho se však stala spíše dvoumilionovým fiaskem. Lidé, kteří bydlí v jejím okolí, ji totiž označili za nástroj psychického mučení a tak byla slavná silnice demontována pouhé dva dny po svém slavnostním odhalení.
Nizozemskému městu Leeuwarden byl na rok 2018 propůjčen titul "Evropské hlavní město kultury," což místní radnici motivovalo k něčemu, na co by teď nejraději zapomněla. Poblíž vesničky Jelsum, která je součástí města, totiž vyrostla zpívající silnice, která měla být místní atrakcí pro očekávané přívaly turistů.
Nová silnice tak byla pokryta speciálním bílým pásem, který po najetí kola automobilu ve správné rychlosti začal přehrávat melodii písně "De Alde Friezen", což je hymna provincie Frísko, ve které se město nachází. Tento projekt, který vyšel na dva miliony korun, však měl menší trhlinku - řidiče.
Aby totiž silnice přehrávala melodii hymny ve správné rychlosti, kvalitě a hlsitosti, musel řidič najet na hudební pás rychlostí 60 km/h. Ostatně kvůli tomu vyrostlo v okolí hned několik rychlost omezujících značek. Řidiči si s nimi však hlavu příliš nelámali.
Obyvatelé žijící v blízkosti silnice prý už ze začátku nebyli z myšlenky na zpívající silnici v sousedství příliš nadšeni, nicméně hned prvních pár dnů jejího provozu jim udělalo ze života peklo. Někteří v rozhovoru pro Daily Mail označili silnici za psychický mučící nástroj, jiní pak řekli, že by preferovali bydlet vedle vojenského letiště, kde provoz končí alespoň v 5 hodin ráno.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Zdrojem problémů se totiž stali řidiči, kteří si chtěli přehrát hymnu ve svižnějším tempu. Na pás tak najížděli ve vyšších rychlostech, takže hudba zněla hlasitěji a ještě zrychleně. Situaci moc nepomohli ani taxikáři, kteří v noci převáželi po silnici turisty a s rychlostními limity si hlavu taky zrovna nelámali.
O vážnosti situace se na vlastní kůži přijela přesvědčit i místo-starostka obce Sietske Poepjes, která pak nechala téměř 150-metrový úsek zpívající silnice rozebrat. A to jen pouhé dva dny po jejím oficiálním otevřením.
Podle webu New York Times se však radnice nevzdala myšlenky zpívající silnice nadobro. Zastupitelé města by ji chtěli stále realizovat, nicméně nyní budou při vybírání vhodného místa více jednat s místními obyvateli.
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?