Země našich východních sousedů je jedním ze tří nejčastějších cílů českých motoristů, což je dobře patrné i v době zimních prázdnin, kdy do Tater vyráží mnoho českých lyžařů. V rámci úspory času i financí pak většina řidičů využije k dopravně slovenské dálnice, ovšem zde je potřeba pamatovat na skutečnost, že na Slovensku mají dálničních známky elektronickou podobu - a to už od roku 2015.
Ty se dají zakoupit například na bývalých hraničních přechodech (ve speciálních automatech), prostřednictvím internetu z pohodlí domova, pomocí aplikace v mobiliním telefonu, nebo nepřetržitě 24 hodin denně v pražské centrále ÚAMK. Co se ale stane, pokud vyjedete bez ní?
Národní dálniční společnost (NDS), tedy slovenský správce provozu dálničních známek, rozmístila na dálnicích a rychlostních silnicích, kde je povinnost platby, kamery. Jejich úkolem je zaregistrovat evidenční poznávací značku každého projíždějícího automobilu. Tento údaje se následně porovnává se seznamem zakoupených dálničních známek v databázi NDS. Jestliže není vozidlo registrováno jako plátce dálniční známky, data jsou odeslána do jednotného informačního systému silniční dopravy, který spravuje ministerstvo dopravy. Zjištěn je provozovatel vozidla a na příslušný okresní soud jsou odeslány podklady pro odeslání pokuty, která v SR dosahuje 150 euro.
Jak se pokutě "vyhnout“? Jestliže například český motorista vjede na dálnici na slovenské straně a až u prvních kamer si uvědomí, že si nezakoupil elektronickou dálniční známku, má stále ještě šanci to napravit. Stačí, když do konce daného dne odešle odpovídající platbu. Pak, i když byl zachycen kamerou jako neplatič, nebude pokutován. Jak je to možné?Pravidla totiž hovoří pouze o povinnosti odeslání platby v daný den, přesný čas však nestanovují.
Něco jiného však je, pokud vás v okamžiku jízdy bez dálniční známky zaregistruje jedno ze šesti vozidel NDS, která se pohybují po slovenských dálnicích. Přestupek je řešen na místě a pokuta řidiče nemine (za minulý rok 505 kontrol a 1 162 uložených pokut). Zcela totožné je to v případě policejní kontroly.
Pokud si ale myslíte, že jako cizinci máme vyhráno, musíme vás varovat. Tento přestupek sice neumožňuje vzájemné informování o majiteli vozidla v rámci států EU, ovšem Slovensko se rozhodlo takovéto případy (vloni asi 900) řešit za pomoci mezinárodní právní organizace, která pokutu bude vymáhat. Navíc při další návštěvě Slovenska hrozí, že systém "neplatiče" zaregistruje, policie řidiče zastaví a bude pokutovat.
ÚAMK tedy nabádá české řidiče, aby neriskovali a například v centrále Na Strži v Praze si nejčastěji prodávanou (2,7 milionu kusů ročně) 10-denní dálniční známku pro jízdy v SR zakoupili - kdykoliv. Výdaj ve výši 300 Kč za desetidenní, 420 Kč za měsíční kupon ani 1500 Kč za roční rozhodně nestojí za pokutu ve výši bezmála 4 000 Kč.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.