Země našich východních sousedů je jedním ze tří nejčastějších cílů českých motoristů, což je dobře patrné i v době zimních prázdnin, kdy do Tater vyráží mnoho českých lyžařů. V rámci úspory času i financí pak většina řidičů využije k dopravně slovenské dálnice, ovšem zde je potřeba pamatovat na skutečnost, že na Slovensku mají dálničních známky elektronickou podobu - a to už od roku 2015.
Ty se dají zakoupit například na bývalých hraničních přechodech (ve speciálních automatech), prostřednictvím internetu z pohodlí domova, pomocí aplikace v mobiliním telefonu, nebo nepřetržitě 24 hodin denně v pražské centrále ÚAMK. Co se ale stane, pokud vyjedete bez ní?
Národní dálniční společnost (NDS), tedy slovenský správce provozu dálničních známek, rozmístila na dálnicích a rychlostních silnicích, kde je povinnost platby, kamery. Jejich úkolem je zaregistrovat evidenční poznávací značku každého projíždějícího automobilu. Tento údaje se následně porovnává se seznamem zakoupených dálničních známek v databázi NDS. Jestliže není vozidlo registrováno jako plátce dálniční známky, data jsou odeslána do jednotného informačního systému silniční dopravy, který spravuje ministerstvo dopravy. Zjištěn je provozovatel vozidla a na příslušný okresní soud jsou odeslány podklady pro odeslání pokuty, která v SR dosahuje 150 euro.
Jak se pokutě "vyhnout“? Jestliže například český motorista vjede na dálnici na slovenské straně a až u prvních kamer si uvědomí, že si nezakoupil elektronickou dálniční známku, má stále ještě šanci to napravit. Stačí, když do konce daného dne odešle odpovídající platbu. Pak, i když byl zachycen kamerou jako neplatič, nebude pokutován. Jak je to možné?Pravidla totiž hovoří pouze o povinnosti odeslání platby v daný den, přesný čas však nestanovují.
Něco jiného však je, pokud vás v okamžiku jízdy bez dálniční známky zaregistruje jedno ze šesti vozidel NDS, která se pohybují po slovenských dálnicích. Přestupek je řešen na místě a pokuta řidiče nemine (za minulý rok 505 kontrol a 1 162 uložených pokut). Zcela totožné je to v případě policejní kontroly.
Pokud si ale myslíte, že jako cizinci máme vyhráno, musíme vás varovat. Tento přestupek sice neumožňuje vzájemné informování o majiteli vozidla v rámci států EU, ovšem Slovensko se rozhodlo takovéto případy (vloni asi 900) řešit za pomoci mezinárodní právní organizace, která pokutu bude vymáhat. Navíc při další návštěvě Slovenska hrozí, že systém "neplatiče" zaregistruje, policie řidiče zastaví a bude pokutovat.
ÚAMK tedy nabádá české řidiče, aby neriskovali a například v centrále Na Strži v Praze si nejčastěji prodávanou (2,7 milionu kusů ročně) 10-denní dálniční známku pro jízdy v SR zakoupili - kdykoliv. Výdaj ve výši 300 Kč za desetidenní, 420 Kč za měsíční kupon ani 1500 Kč za roční rozhodně nestojí za pokutu ve výši bezmála 4 000 Kč.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?