Země našich východních sousedů je jedním ze tří nejčastějších cílů českých motoristů, což je dobře patrné i v době zimních prázdnin, kdy do Tater vyráží mnoho českých lyžařů. V rámci úspory času i financí pak většina řidičů využije k dopravně slovenské dálnice, ovšem zde je potřeba pamatovat na skutečnost, že na Slovensku mají dálničních známky elektronickou podobu - a to už od roku 2015.
Ty se dají zakoupit například na bývalých hraničních přechodech (ve speciálních automatech), prostřednictvím internetu z pohodlí domova, pomocí aplikace v mobiliním telefonu, nebo nepřetržitě 24 hodin denně v pražské centrále ÚAMK. Co se ale stane, pokud vyjedete bez ní?
Národní dálniční společnost (NDS), tedy slovenský správce provozu dálničních známek, rozmístila na dálnicích a rychlostních silnicích, kde je povinnost platby, kamery. Jejich úkolem je zaregistrovat evidenční poznávací značku každého projíždějícího automobilu. Tento údaje se následně porovnává se seznamem zakoupených dálničních známek v databázi NDS. Jestliže není vozidlo registrováno jako plátce dálniční známky, data jsou odeslána do jednotného informačního systému silniční dopravy, který spravuje ministerstvo dopravy. Zjištěn je provozovatel vozidla a na příslušný okresní soud jsou odeslány podklady pro odeslání pokuty, která v SR dosahuje 150 euro.
Jak se pokutě "vyhnout“? Jestliže například český motorista vjede na dálnici na slovenské straně a až u prvních kamer si uvědomí, že si nezakoupil elektronickou dálniční známku, má stále ještě šanci to napravit. Stačí, když do konce daného dne odešle odpovídající platbu. Pak, i když byl zachycen kamerou jako neplatič, nebude pokutován. Jak je to možné?Pravidla totiž hovoří pouze o povinnosti odeslání platby v daný den, přesný čas však nestanovují.
Něco jiného však je, pokud vás v okamžiku jízdy bez dálniční známky zaregistruje jedno ze šesti vozidel NDS, která se pohybují po slovenských dálnicích. Přestupek je řešen na místě a pokuta řidiče nemine (za minulý rok 505 kontrol a 1 162 uložených pokut). Zcela totožné je to v případě policejní kontroly.
Pokud si ale myslíte, že jako cizinci máme vyhráno, musíme vás varovat. Tento přestupek sice neumožňuje vzájemné informování o majiteli vozidla v rámci států EU, ovšem Slovensko se rozhodlo takovéto případy (vloni asi 900) řešit za pomoci mezinárodní právní organizace, která pokutu bude vymáhat. Navíc při další návštěvě Slovenska hrozí, že systém "neplatiče" zaregistruje, policie řidiče zastaví a bude pokutovat.
ÚAMK tedy nabádá české řidiče, aby neriskovali a například v centrále Na Strži v Praze si nejčastěji prodávanou (2,7 milionu kusů ročně) 10-denní dálniční známku pro jízdy v SR zakoupili - kdykoliv. Výdaj ve výši 300 Kč za desetidenní, 420 Kč za měsíční kupon ani 1500 Kč za roční rozhodně nestojí za pokutu ve výši bezmála 4 000 Kč.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.