Země našich východních sousedů je jedním ze tří nejčastějších cílů českých motoristů, což je dobře patrné i v době zimních prázdnin, kdy do Tater vyráží mnoho českých lyžařů. V rámci úspory času i financí pak většina řidičů využije k dopravně slovenské dálnice, ovšem zde je potřeba pamatovat na skutečnost, že na Slovensku mají dálničních známky elektronickou podobu - a to už od roku 2015.
Ty se dají zakoupit například na bývalých hraničních přechodech (ve speciálních automatech), prostřednictvím internetu z pohodlí domova, pomocí aplikace v mobiliním telefonu, nebo nepřetržitě 24 hodin denně v pražské centrále ÚAMK. Co se ale stane, pokud vyjedete bez ní?
Národní dálniční společnost (NDS), tedy slovenský správce provozu dálničních známek, rozmístila na dálnicích a rychlostních silnicích, kde je povinnost platby, kamery. Jejich úkolem je zaregistrovat evidenční poznávací značku každého projíždějícího automobilu. Tento údaje se následně porovnává se seznamem zakoupených dálničních známek v databázi NDS. Jestliže není vozidlo registrováno jako plátce dálniční známky, data jsou odeslána do jednotného informačního systému silniční dopravy, který spravuje ministerstvo dopravy. Zjištěn je provozovatel vozidla a na příslušný okresní soud jsou odeslány podklady pro odeslání pokuty, která v SR dosahuje 150 euro.
Jak se pokutě "vyhnout“? Jestliže například český motorista vjede na dálnici na slovenské straně a až u prvních kamer si uvědomí, že si nezakoupil elektronickou dálniční známku, má stále ještě šanci to napravit. Stačí, když do konce daného dne odešle odpovídající platbu. Pak, i když byl zachycen kamerou jako neplatič, nebude pokutován. Jak je to možné?Pravidla totiž hovoří pouze o povinnosti odeslání platby v daný den, přesný čas však nestanovují.
Něco jiného však je, pokud vás v okamžiku jízdy bez dálniční známky zaregistruje jedno ze šesti vozidel NDS, která se pohybují po slovenských dálnicích. Přestupek je řešen na místě a pokuta řidiče nemine (za minulý rok 505 kontrol a 1 162 uložených pokut). Zcela totožné je to v případě policejní kontroly.
Pokud si ale myslíte, že jako cizinci máme vyhráno, musíme vás varovat. Tento přestupek sice neumožňuje vzájemné informování o majiteli vozidla v rámci států EU, ovšem Slovensko se rozhodlo takovéto případy (vloni asi 900) řešit za pomoci mezinárodní právní organizace, která pokutu bude vymáhat. Navíc při další návštěvě Slovenska hrozí, že systém "neplatiče" zaregistruje, policie řidiče zastaví a bude pokutovat.
ÚAMK tedy nabádá české řidiče, aby neriskovali a například v centrále Na Strži v Praze si nejčastěji prodávanou (2,7 milionu kusů ročně) 10-denní dálniční známku pro jízdy v SR zakoupili - kdykoliv. Výdaj ve výši 300 Kč za desetidenní, 420 Kč za měsíční kupon ani 1500 Kč za roční rozhodně nestojí za pokutu ve výši bezmála 4 000 Kč.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?