Ačkoliv se bezpečnost na našich silnicích stále zvyšuje, srážky chodce s automobilem jsou stále poměrně časté a jejich bilance bývá tragická. Řada z těchto nehod se přitom stává i na přechodech pro chodce, což řadu zemí Evropy přimělo ke změně zákonů a zavedení tzv. absolutní přednosti pro chodce. Jednou z těchto zemí je nově i Slovensko.
Novinky na Slovensku
Podle slov viceprezidenta Policejního sboru SR Ľubomíra Ábela „chce jít Slovensko po vzoru těch zemí, kde mají zakotveno v legislativě, že chodec má vlastně absolutní přednost už jen díky svému úmyslu, který projeví tím, že se blíží k přechodu pro chodce“ jak informoval ÚAMK.
Podle slovenské policie by tato změna měla vést k tomu, že řidiči budou automaticky nuceni zpomalovat před přechodem, ke kterému se zrovna blíží lidé. U řidičů by tak měla stoupnout ostražitost a schopnost reagovat na situaci, kdy chodec skutečně vstoupí do vozovky. Ve výsledku by to pak mělo znamenat méně střetů, zraněných nebo mrtvých chodců na přechodech (cca 20% případů z celkového počtu úmrtí chodců za rok).
A jak je to v jiných státech?
Jednoznačnou formulaci paragrafu silničního zákona o chodcích na přechodech mají v takových zemích jako je Belgie, kde na přechodech bez světelné signalizace nebo přítomnosti policie musí auto zpomalit a dát chodci přednost. V Nizozemsku nebo Švýcarsku je řidič povinen dát přednost každému chodci, který přechází vozovku po přechodu. Od toho se odvíjí povinnost přibližovat se vozidlem k přechodu takovou rychlostí, aby stihl včas a bezpečně zastavit.
Naopak česká nebo bulharská legislativa nehovoří o absolutní přednosti chodce. Dokonce jmenuje kolejová vozidla, která mají i na přechodu přednost. Či přesněji chodci před nimi nemají přednost. Ještě na jedno je na místě v českých předpisech upozornit – na povinnost řidiče zastavit vedle jiného vozidla, které dává přednost chodci na přechodu. Ovšem tohle pravidlo platí jen pro vozidla v jednom směru.
Obecně pojaté pravidlo o chodcích na přechodech platí v Německu nebo Itálii. Dalo by se říci, že „měkčí“ je Rakousko, kde sice musí řidič včas zastavit před chodcem přecházejícím po přechodu, ale zároveň legislativa hovoří o tom, že ho na přechodu nesmí ohrozit ani omezit. Což je jednoznačně „měkčí“ formulace než třeba nizozemská absolutní přednost chodce na přechodu.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?