Ačkoliv se bezpečnost na našich silnicích stále zvyšuje, srážky chodce s automobilem jsou stále poměrně časté a jejich bilance bývá tragická. Řada z těchto nehod se přitom stává i na přechodech pro chodce, což řadu zemí Evropy přimělo ke změně zákonů a zavedení tzv. absolutní přednosti pro chodce. Jednou z těchto zemí je nově i Slovensko.
Novinky na Slovensku
Podle slov viceprezidenta Policejního sboru SR Ľubomíra Ábela „chce jít Slovensko po vzoru těch zemí, kde mají zakotveno v legislativě, že chodec má vlastně absolutní přednost už jen díky svému úmyslu, který projeví tím, že se blíží k přechodu pro chodce“ jak informoval ÚAMK.
Podle slovenské policie by tato změna měla vést k tomu, že řidiči budou automaticky nuceni zpomalovat před přechodem, ke kterému se zrovna blíží lidé. U řidičů by tak měla stoupnout ostražitost a schopnost reagovat na situaci, kdy chodec skutečně vstoupí do vozovky. Ve výsledku by to pak mělo znamenat méně střetů, zraněných nebo mrtvých chodců na přechodech (cca 20% případů z celkového počtu úmrtí chodců za rok).
A jak je to v jiných státech?
Jednoznačnou formulaci paragrafu silničního zákona o chodcích na přechodech mají v takových zemích jako je Belgie, kde na přechodech bez světelné signalizace nebo přítomnosti policie musí auto zpomalit a dát chodci přednost. V Nizozemsku nebo Švýcarsku je řidič povinen dát přednost každému chodci, který přechází vozovku po přechodu. Od toho se odvíjí povinnost přibližovat se vozidlem k přechodu takovou rychlostí, aby stihl včas a bezpečně zastavit.
Naopak česká nebo bulharská legislativa nehovoří o absolutní přednosti chodce. Dokonce jmenuje kolejová vozidla, která mají i na přechodu přednost. Či přesněji chodci před nimi nemají přednost. Ještě na jedno je na místě v českých předpisech upozornit – na povinnost řidiče zastavit vedle jiného vozidla, které dává přednost chodci na přechodu. Ovšem tohle pravidlo platí jen pro vozidla v jednom směru.
Obecně pojaté pravidlo o chodcích na přechodech platí v Německu nebo Itálii. Dalo by se říci, že „měkčí“ je Rakousko, kde sice musí řidič včas zastavit před chodcem přecházejícím po přechodu, ale zároveň legislativa hovoří o tom, že ho na přechodu nesmí ohrozit ani omezit. Což je jednoznačně „měkčí“ formulace než třeba nizozemská absolutní přednost chodce na přechodu.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.