Gurbanguly Berdymukhammedov, poměrně kontroverzní prezident Turkmenistánu, se znovu dostává do hledáčku světových médií. Od tohoto měsíce totiž zavedl zákaz černých automobilů v hlavním městě Ašchabadu. Důvodů může být vícero, nicméně nejčastěji se spekuluje o prezidentově oblibě v bílé barvě.
Turkmenistán se neřadí zrovna ke svobodné zemi a režim prezidenta Berdymukhammedova bývá často označován za represivní. Ostatně i jeho zvolení do prezidentské funkce bylo podle mezinárodních pozorování značně kontroverzní a volby byly označeny za nesvobodné a nedemokratické.
Sám Berdymukhammedov pak pracuje na vytváření osobního kultu, k čemuž patří jeho časté mediální vystupování v rolích zpěváka, sportovec, DJ, závodníka, jezdce na koni a nedávno se před kamerami objevil dokonce ve vojenské uniformě a názorně prezentoval, jak dobře umí střílet z pušky, pistole a jaký je přeborník ve vrhání nože.
Jeho poslední nařízení, o kterém informoval Jalopnik, však není jen kontroverzní, ale zároveň uvrhne obyvatele hlavního města do pořádných nesnází. Majitelům černých automobilů totiž byly jejich vozy bez jakéhokoliv varování odtaženy. Svůj vůz pak mohli dostat zpět jen pod příslibem, že ho co nejdříve nechají přelakovat. To ale nebude úplně jednoduché.
Turkmenistán má sice bohaté zásoby ropy a zemního plynu (jeden z předních producentů), nicméně místní obyvatelé si příliš vyskakovat nemohou. Díky represivnímu režimu a velkému počtu lidí pracujících v zemědělství bude přelakování automobilu velice nákladnou záležitostí pro většinu místních obyvatel. Díky náhlému vzrůstu poptávky se navíc dá očekávat i razantní zdražení.
Situaci popsal magazín "The Diplomat", který přinesl rozhovor s jedním z místních obyvatel. Podle jeho slov mu bylo řečeno, že přelakování jeho automobilu ho vyjde na 7 000 turkmenských manat (cca 43 000 Kč), ovšem o týden později už by cena mohla být 11 000 turkmenských manat (cca 68 000 Kč). Jeho mzda je přitom pouze 1 000 manat (cca 6 000 Kč). Jedná se tak o poměrně přísné a hlavně nesmyslné trestání lidí, kteří vlastní černé automobily.
Navzdory tomu, že zákaz přišel zcela nečekaně, se něco podobného dalo očekávat. Již v roce 2015 totiž prezident Berdymukhammedov zakázal dovoz černých automobilů do celého Turkmenistánu. Jeho odůvodněním bylo, že lidé by si měli raději kupovat bílé automobily, neboť "bílá přináší štěstí".
O posedlosti turkmenského prezidenta bílou barvou navíc svědčí i jeho plán pokrýt celé hlavní město mramorem, čímž by byla jeho vize "bílého města" dokonána.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.