Gurbanguly Berdymukhammedov, poměrně kontroverzní prezident Turkmenistánu, se znovu dostává do hledáčku světových médií. Od tohoto měsíce totiž zavedl zákaz černých automobilů v hlavním městě Ašchabadu. Důvodů může být vícero, nicméně nejčastěji se spekuluje o prezidentově oblibě v bílé barvě.
Turkmenistán se neřadí zrovna ke svobodné zemi a režim prezidenta Berdymukhammedova bývá často označován za represivní. Ostatně i jeho zvolení do prezidentské funkce bylo podle mezinárodních pozorování značně kontroverzní a volby byly označeny za nesvobodné a nedemokratické.
Sám Berdymukhammedov pak pracuje na vytváření osobního kultu, k čemuž patří jeho časté mediální vystupování v rolích zpěváka, sportovec, DJ, závodníka, jezdce na koni a nedávno se před kamerami objevil dokonce ve vojenské uniformě a názorně prezentoval, jak dobře umí střílet z pušky, pistole a jaký je přeborník ve vrhání nože.
Jeho poslední nařízení, o kterém informoval Jalopnik, však není jen kontroverzní, ale zároveň uvrhne obyvatele hlavního města do pořádných nesnází. Majitelům černých automobilů totiž byly jejich vozy bez jakéhokoliv varování odtaženy. Svůj vůz pak mohli dostat zpět jen pod příslibem, že ho co nejdříve nechají přelakovat. To ale nebude úplně jednoduché.
Turkmenistán má sice bohaté zásoby ropy a zemního plynu (jeden z předních producentů), nicméně místní obyvatelé si příliš vyskakovat nemohou. Díky represivnímu režimu a velkému počtu lidí pracujících v zemědělství bude přelakování automobilu velice nákladnou záležitostí pro většinu místních obyvatel. Díky náhlému vzrůstu poptávky se navíc dá očekávat i razantní zdražení.
Situaci popsal magazín "The Diplomat", který přinesl rozhovor s jedním z místních obyvatel. Podle jeho slov mu bylo řečeno, že přelakování jeho automobilu ho vyjde na 7 000 turkmenských manat (cca 43 000 Kč), ovšem o týden později už by cena mohla být 11 000 turkmenských manat (cca 68 000 Kč). Jeho mzda je přitom pouze 1 000 manat (cca 6 000 Kč). Jedná se tak o poměrně přísné a hlavně nesmyslné trestání lidí, kteří vlastní černé automobily.
Navzdory tomu, že zákaz přišel zcela nečekaně, se něco podobného dalo očekávat. Již v roce 2015 totiž prezident Berdymukhammedov zakázal dovoz černých automobilů do celého Turkmenistánu. Jeho odůvodněním bylo, že lidé by si měli raději kupovat bílé automobily, neboť "bílá přináší štěstí".
O posedlosti turkmenského prezidenta bílou barvou navíc svědčí i jeho plán pokrýt celé hlavní město mramorem, čímž by byla jeho vize "bílého města" dokonána.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?