Gurbanguly Berdymukhammedov, poměrně kontroverzní prezident Turkmenistánu, se znovu dostává do hledáčku světových médií. Od tohoto měsíce totiž zavedl zákaz černých automobilů v hlavním městě Ašchabadu. Důvodů může být vícero, nicméně nejčastěji se spekuluje o prezidentově oblibě v bílé barvě.
Turkmenistán se neřadí zrovna ke svobodné zemi a režim prezidenta Berdymukhammedova bývá často označován za represivní. Ostatně i jeho zvolení do prezidentské funkce bylo podle mezinárodních pozorování značně kontroverzní a volby byly označeny za nesvobodné a nedemokratické.
Sám Berdymukhammedov pak pracuje na vytváření osobního kultu, k čemuž patří jeho časté mediální vystupování v rolích zpěváka, sportovec, DJ, závodníka, jezdce na koni a nedávno se před kamerami objevil dokonce ve vojenské uniformě a názorně prezentoval, jak dobře umí střílet z pušky, pistole a jaký je přeborník ve vrhání nože.
Jeho poslední nařízení, o kterém informoval Jalopnik, však není jen kontroverzní, ale zároveň uvrhne obyvatele hlavního města do pořádných nesnází. Majitelům černých automobilů totiž byly jejich vozy bez jakéhokoliv varování odtaženy. Svůj vůz pak mohli dostat zpět jen pod příslibem, že ho co nejdříve nechají přelakovat. To ale nebude úplně jednoduché.
Turkmenistán má sice bohaté zásoby ropy a zemního plynu (jeden z předních producentů), nicméně místní obyvatelé si příliš vyskakovat nemohou. Díky represivnímu režimu a velkému počtu lidí pracujících v zemědělství bude přelakování automobilu velice nákladnou záležitostí pro většinu místních obyvatel. Díky náhlému vzrůstu poptávky se navíc dá očekávat i razantní zdražení.
Situaci popsal magazín "The Diplomat", který přinesl rozhovor s jedním z místních obyvatel. Podle jeho slov mu bylo řečeno, že přelakování jeho automobilu ho vyjde na 7 000 turkmenských manat (cca 43 000 Kč), ovšem o týden později už by cena mohla být 11 000 turkmenských manat (cca 68 000 Kč). Jeho mzda je přitom pouze 1 000 manat (cca 6 000 Kč). Jedná se tak o poměrně přísné a hlavně nesmyslné trestání lidí, kteří vlastní černé automobily.
Navzdory tomu, že zákaz přišel zcela nečekaně, se něco podobného dalo očekávat. Již v roce 2015 totiž prezident Berdymukhammedov zakázal dovoz černých automobilů do celého Turkmenistánu. Jeho odůvodněním bylo, že lidé by si měli raději kupovat bílé automobily, neboť "bílá přináší štěstí".
O posedlosti turkmenského prezidenta bílou barvou navíc svědčí i jeho plán pokrýt celé hlavní město mramorem, čímž by byla jeho vize "bílého města" dokonána.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?